О.В.Месь, заступник директора з навчально – виховної роботи та Л.В.Перепелиця, педагог-організатор Шепетівської спеціалізованої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 з поглибленим вивченням основ економіки і правознавства Хмельницької області.
«Правила дорожнього руху знай – життя і здоров’я зберігай»
Мета заходу: закріпити навички учнів з ПДР; навчити їх постійно дотримуватися правил ПДР, аналізувати їх значення, не ризикувати своїм життям і здоров’ям, перебуваючи на дорозі; виховувати почуття відповідальності, свідомого ставлення до реальних подій, дисциплінованості; формувати соціальну і здоров’язберігаючу компетенцію.
Хід заходу
Ведуча. Ми не можемо уявити свого життя без транспорту, без доріг, світлофорів, пішохідних переходів. Відстані між районами, установами, магазинами такі значні, що подолати їх можна тільки за допомогою транспорту. Отже, транспорт - наш вірний друг! Але, забуваючи про власну безпеку, нехтуючи правилами дорожнього руху, люди можуть стати жертвою своєї необдуманої поведінки. Адже транспорт може бути не тільки корисним, а й небезпечним, якщо не знаєш правил дорожнього руху. Жити у великому місті і не знати правил дорожнього руху неможливо. Щоб зберегти життя, уникнути неприємних ситуацій на дорозі, слід знати правила й завжди їх дотримуватись, а іноді навіть нагадувати про них вашим рідним, бо найважливіше для людини – її життя, а найцінніше в цьому житті - здоров’я. Адже кожна людина унікальна, неповторна. І життя в неї одне, тому берегти його і здоров’я необхідно кожному.
Сучасний світ дуже складний і в ньому багато небезпечних ситуацій. Адже статистика дорожньо-транспортних пригод невтішна: в світи щогодини гине 9 дітей. В Україні нараховується понад 10 млн. автомобілів, майже 2/3 дітей, які потрапили під колеса автомобілів, знехтували правилами дорожнього руху. Тому на сьогоднішньому заході ми пригадаємо ваші навички по убезпеченню життя і здоров’я під час перебування на дорозі. Давайте переглянемо навчальний відеоролик, який допоможе вам пригадати правила дорожнього руху для пішоходів.
(учні переглядають соціальний відеоролик №1)
Питання до учнів після перегляду:
1. Хто є учасниками дорожнього руху?
2. Хто такий пішохід?
А тепер переглянемо другий відеоролик та проаналізуємо поведінку даного пішохода на дорозі. До чого вона призвела?
(перегляд відеоролику №2)
Обговорення побаченої учнями ситуації.
Ведуча. А для того щоб діти краще сприймали правила дорожнього руху, письменники, поети склали безліч творів. Можливо прослухавши виступ наших артистів, ви краще будете пам’ятати ці правила.
Тож запрошую до виступу учнів 2-А класу.
Кіт Мусій
Ведуча. А зараз ми побачимо, що трапилось з котом Мусієм, який не вивчав дорожніх правил.
(Учні грають п’єсу „Ось така вона – дорога!”)
Дійові особи: кіт, папуга, лисиця, зайчик, ведмідь, пес на машині, світлофор.
Декорації: для І дії — кімната, для II дії — вулиця, для III дії — лікарня.
І дія
Ведучий. Наш кіт (його Мусієм звати)
Надумався помандрувати.
Мусій (крутиться перед дзеркалом).
Піду я прогуляюся,
На вулиці пограюся.
Я кіт чималий вже на зріст,
До того ж маю добрий хвіст…
Папуга. Подумаєш! Заслуга!
Мусій. А ти мовчи, папуго!
Сидиш собі, то й сиди!
Папуга (дружелюбно).
Мусію, краще не ходи!
Машини там, трамваї.
Аварії бувають.
Мусій. Знов розбазікався? Мовчи!
Ти ба! Мене папуга вчить!
Кота! Та як він сміє?
Я сам все знаю, вмію!
Папуга. Я тобі забороняю,
Я тебе не відпускаю.
І прошу тебе, як друга…
Мусій. Годі! Прощавай, папуго!
(Мусій виходить на вулицю — зміна декорацій).
Все вмію я, все знаю!
Гуляти право маю!
II дія Зміна декорації
Ведучий. Що він умів? Їв, спав, нявчав.
Дорожніх правил не вивчав.
Тому не знав він, безперечно,
Що на дорогах небезпечно.
звуки вулиці муз 1
(Мусій — серед вулиці, повз кота проїжджають машини).
Мусій. (захоплено)
Як класно! Як тут гарно!
Так, вийшов я не марно!
Тут, тротуаром, походжу,
Себе, свій хвостик покажу…
(Іде назустріч іншим перехожим, натикаючись на них, доки ведмідь не наступає коту на лапу).
Мусій. Ой, моя лапка! Віддавили!
Ви що ж на мене наступили?
Ведмідь.
Сам винний! Ти роззява!
Ходити треба справа.
Мусій. А я ходжу, де хочу!
Ведмідь!.. Іще й регоче…
(Трохи потупцювавши, показує лапою на інший бік дороги.)
Я краще он туди піду,
Дорогу зараз перейду.
Ведучий.
Побачив наш мандрика-кіт
Знак «пішохідний перехід».
Там світлофор червоним оком
Попереджав усіх: ні кроку!
Світлофор. (розставивши руки, намагається затримати кота)
Дивись: три ока в мене є,
І кожне з них наказ дає!
Червоне – стійте всі, не йдіть!
А жовте — приготуйтесь вмить.
Зелене світло — можна йти.
Накази ці виконуй ти!
Ведучий. Всі знають, навіть і коти,
Що на зелений треба йти.
І наш Мусій це добре знав,
Але терпіння він не мав.
Мусій. Чекати довго я не хочу.
А! Ризикну, мабуть! Проскочу!
(муз 2)
Ведучий. Побіг! Завив автомобіль…
Мусій відчув страшенний біль.
(Песик на машині наїжджає на кота, той кричить)
Мусій. Няв! Няв!!! Ой лишенько? Мій хвіст!
Песик-шофер. Ти ж сам під колеса поліз!
(муз 3)
(Збігаються інші звірята, їде «швидка допомога»).
III дія
Ведучий. В лікарню наш Мусій потрапив.
Тепер у гіпсі хвіст і лапи.
(Кіт у бинтах із костилями).
Світлофор. Нехай затямить кожен кіт:
Йти на зелене світло слід!
Папуга. Всім треба перш, ніж мандрувати,
Дорожню грамоту вивчати!
Ведучий. (до глядачів)
І ти не будь як кіт Мусій,
Ці правила виконуй всі.
ведмедик:Йди тротуаром, не штовхайся
І краю правого тримайся!
Дорогу перейти нам слід,
Де пішохідний перехід!
Лисиця:По «зебрі» йди,
це вкрай важливо,
На перехрестях—особливо!
Навскіс ніколи не ходи,
Щоб не накликати біди.
зайчик: На світлофор дивись: ні кроку,
Як не горить зелене «око»!
Без світлофора перехід
— Поглянути наліво слід,
Направо також, безперечно:
Спішити дуже небезпечно!
Песик. Машина близько чи трамвай
— Нехай проїдуть, зачекай.
Ведмідь. Де рух стрімкий і небезпечний,
Підземний перехід доречний!
Світлофор. Отож, на вулиці пильнуй!
Дорожні правила шануй!
Ведучий. Ось така вона — дорога!
Казка ця — пересторога.
Щоб не трапилось біди,
Всі виконуйте завжди…
Всі. Правила дорожнього руху!
Ведуча.А ви вмієте відгадувати загадки? І ми зараз це перевіримо. Піднімаємо руку хто знає відгадку.
Відгадування загадок
1) Біжать чотири брати
І один одного не можуть догнати.
(Колеса)
2) Підморгне зеленим оком - Ми йдемо,
Підморгне червоним оком - Стоїмо...
(Світлофор)
3) Тримаюсь лише на ходу,
А як зупиниш – упаду.
(Велосипед)
4) Маленькі будиночки по місту біжать,
Хлопчики й дівчатка в будиночках сидять.
(Трамвай, автобус, тролейбус)
5) Полотно, а не доріжка,
Кінь біжить - сороконіжка.
(Поїзд)
6)Йде, тягнеться через села і міста,
А з місця не рушить.
(Дорога)
7) Я не їм вівca, нi сіна.
Дайте випити бензину.
Уcix коней обжену,
Кого хоч наздожену. (Машина)
8) Яка тварина втекла із зоопарку,
щоб цілий день лежати на пepexpecтi дороги?
( Зебра)
9) Знає навіть і гусак,
Що таке дорожній …
( Знак)
10) Попереджає: «Залізна дорога!» -
Довжезна рука-пересторога.
(Шлагбаум)
І свій виступ хочуть дуже показати учні 2-Б і 3-А класу.
ПІСНЯ «ДОРОЖНІ ЗНАКИ»
1 Знак дорожній розпізнать,
І щоб його застосувать,
Вчать у школі — Зр.
Твердо правила всі знать,
Добре їх запам'ятать.
Вчать у школі -3 р.
2. Світлофор нам підморгне,
Від біди нас вбереже.
Вчать у школі -3 р.
Твердо правила всі знать,
Добре їх запам'ятать.
Вчать у школі - Зр.
Ведуча.А зараз ми проведено з вами напівжартівливу вікторину.
Питання вікторини:
1. Яка машина може їхати без двигуна? (Іграшкова)
2. Шофер веде машину. Попереду нього дві птиці — гуска і качка. Що треба давити?
(Треба давити на гальма)
3. Який сигнал світлофора дозволяє перехід? (Зелений)
4. Де повинні ходити пішоходи, якщо немає тротуарів? (По лівому краю проїжджої частини вулиці)
5. Як потрібно обходити автомобіль, автобус і тролейбус? (Ззаду)
6. На якій вулиці розташована наша школа? (К.Маркса)
7) Що таке проїзна частина? (Елемент дороги, призначений для руху транспортних засобів).
8) Що таке тротуар? (Елемент дороги, призначений для руху пішоходів).
9) Що таке перехрестя? (Місце перехрещення доріг на одному рівні).
10) Що таке пішохідний перехід? (Ділянка проїзної частини, призначена для руху пішоходів).
11) Що таке «зебра»? (Спеціальна дорожня розмітка пішохідного переходу).
12) Для чого потрібен світлофор? (Він регулює рух транспорту і пішоходів).
13) Що означають кольори світлофора?
Ведуча.Молодці! Я вдячна вам за вірні відповіді і переконалася, що з правилами дорожнього руху ви знайомі .
На наш позакласний захід завітав гість Олег Сергійович Демчук представник з Державної автомобільної інспекції по попередженню порушень правил дорожнього руху.
Виступ учнів 4-Б класу
Знають діти всі, напевно,
Перехід бува підземний.
Під землею люди йдуть —
І безпечна їхня путь.
Нагорі біжать машини,
Проїжджають безупину,
А внизу йде пішохід —
Дуже зручний перехід.
Він стрічає всіх привітно,
Навіть вдень горить тут світло.
На переході біля світлофору
Правил дотримуйся дуже суворо:
Спочатку ліворуч ти подивись
Немає машин? – То йди, не барись!
Далі йти теж маєш право!
Як машин немає справа!
Знає будь-яка дитина:
Йти не можна, де машини.
Тому Коля і Тамара
Йдуть собі по тротуару.
Тротуари це доріжки,
Ми по них ідемо пішки.
Всі, хто тротуаром ходить,
Звуться просто – пішоходи.
Ведуча.А тепер пригадаємо які ви знаєте дорожні знаки , адже вони призначені для регулювання дорожнього руху. Вони попереджають, забороняють, наказують, інформують, повідомляють. Мову дорожніх знаків повинні розуміти всі учасники дорожнього руху.
Впевнена, що в майбутньому дехто з вас мріє стати водієм.
Насправді це досить складна справа, яка вимагає уважності, спостережливості та обережності.
Конкурс на кращого знавця дорожніх знаків.
(На мультимедійному екрані з’являються дорожні знаки. Діти повинні скати, що вони означають.).
Виступ учнів 3-Б класу
Правила руху в нашій країні
Для пішоходів усюди єдині
Знати добре їх всі повинні:
І дівчатка, і хлоп'ятка,
І зайці, і тигренятка,
А також дорослі люди...
От тоді порядок буде.
А якщо не дотримуватися цих правил, то може статися лихо.
(Виходить черепаха і співає )
Черепаха: На асфальті я лежу,
І де хочу, там ходжу.
Все ходжу, і ходжу
А стомлюся полежу.
Ведуча: Тітонько, Черепахо, на дорозі лежати небезпечно. Ваше лежання створює аварійну ситуацію і Водії он вам сигналять, пішоходи через вас зупиняються.
Черепаха: А то мене не хвилює. Головне що мені сухо і тепло.
Ведуча: Даремно ви, тітонько Черепахо, не слухаєтесь нас, ми правила дорожні знаємо і розуміємо. Ось послухайте:
Пішохідний перехід
Тільки тут тобі прохід.
Лиш по зебрі треба йти.
Збережеш життя собі.
Дорога - не стежинка,
Дорога не канава.
Спочатку дивись ліворуч,
Потім дивись праворуч.
Дорога - для транспорту,
Для дітей - тротуар.
Іди через вулицю там, пішохід,
Де знаком показано - тут перехід.
Пустувати, де дорога,
Заборонено!
Стань взірцевим пішоходом!
Це дозволено.
Щоб без втрати і без шкоди
Перейти дорогу,
Хай вивчають пішоходи
Цю науку строгу.
Ведуча.Світлофор – ваш вірний товариш, а щоб пересвідчитися, що ви всі з ним добре знайомі, ми проведемо гру: Вчитель показує різнокольорові кружечки. На зелений колір - тупаємо ногами, ніби йдемо. На жовтий колір - плескаємо у долоні. На червоний - мовчимо.
Закріпити знання про світлофор нам допоможуть персонажі дитячих казок Баба Яга та Кощій Безсмертний, які проводять курс лекцій з ПДР.
(перегляд відеоролику №3)
Діти, а що ж нам робити якщо на регульованому перехресті не працює світлофор? Потрібно кликати регулювальника.
(входить учень – регулювальник і стає на розміченому перехресті. Регулювальник за допомогою жезла демонструє сигнали регулювальника, що означають: Стійте. Увага. Можна йти та коментує їх.)
Діти, дорожні знаки ви знаєте, сигнали світлофора розумієте, сигнали регулювальника запам’ятали, а біля нашої школи немає ані світлофору, ані регулювальника. Як ви доберетесь до школи, зійшовши з автобуса?
Ми багато чого згадали і на закріплення проведемо бліц – опитування.
Питання:
Ведуча. Ваші відповідні говорять про те, що ви теоретично добре підготовлені. Молодці!
Виступ 4-А класу
Пісня «Кольори світлофора»
(на мелодію пісні «Червона рута»)
Друже запам'ятай, ти важливі поради
І увагу зверни на дорожнії знаки.
Це наука проста, але дуже важлива,
Якщо знаєш її, ти людина щаслива.
Приспів
Червоне світло пішоходу підкаже
«Обережно, мій друже, шлях закритий!
Світло зелене посміхнеться до тебе,
Посміхнеться і скаже: «Можна йти!»
Так що треба тобі ці всі правила знати,
І виконувать їх, і постійно вивчати.
Може їх ти не раз пригадаєш, дитино,
Коли будеш іти по проїжджій частині
Приспів:
Червоне світло пішоходу підкаже
«Обережно, мій друже, шлях закритий!
Світло зелене посміхнеться до тебе,
Посміхнеться і скаже: «Можна йти!»
Червоний колір - він всіх нас зупиняє.
Ну, а жовтий благає: трішки зачекай.
Зелений колір - усім рух дозволяє.
Кольори світлофора пам 'ятай!
Ведуча.А скажіть, будь ласка, чи сподобався вам наш захід і що ви з нього корисного сьогодні почули.
Приклади відповідей учнів: закріпили знання про користування світлофором, запам’ятали сигнали регулювальника, пригадали правила для пішоходів, зрозуміли, що своєю ризиковою поведінкою ми можемо завдати шкоди не тільки собі, а й іншим людям.
Ведуча. Я думаю, що отриманні знання з правила дорожнього
руху допоможуть вам зберегти життя і здоров’я.