Сценарій свята «ДЕНЬ ЗУСТРІЧІ ПТАХІВ»
МЕТА: ознайомити учнів із життям птахів восени, зі змінами, що відбуваються в їхньому житті; показати зв’язок змін у житті птахів зі змінами в природі; вчити називати групи птахів (за переміщенням відповідно до пір року), наводити приклади перелітних й осілих птахів своєї місцевості, пояснювати причини відльоту птахів у вирій; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати; формувати навички охорони природи на прикладі птахів.
Хід заходу
Вчитель: Ішла весна-красна
у синій хустинці.
Несла весна-красна
у скриньці гостинці.
Ягнятам – травицю,
гусятам – водицю,
каченятам – ряску,
а малятам – казку.
У співочій справі цей птах,
Прямо скажемо майстре,
Родич він горобця
І напарник солов'я.
(Лунає музика «Пташиний спів», вилітає дрізд)
По дворах стрибає,
Крихти збирає,
Ростом він маленький,
Сірий, чепурненький.
Справжній молодець!
Хто він?
(Лунає музика «Пташиний спів», вилітає дрізд)
Горобець: Доброго ранку, учні! Привіт, мій братику!
Дрізд: Вітаю Вас, дітки в тебе Горобчику!
Горобець: Брате, як довго я тебе не бачив, як же ж я скучив!
Дрізд: Так, довгенько мене не було. Втомився я летіти. Нарешті вдома.
Горобець: Дроздику, якщо ж ти так втомлюєшся, чому ж ти тоді відлітаєш у теплі краї? Можна ж залишитися і перезимувати, як я.
Дрізд: Розумієш, з настанням холодів відбуваються зміни у житті птахів. Нам нічого їсти, і деякі з нас відлітають у теплі краї. Першими відлітають комахоїдні птахи, такі як я. А ще зі мною летять: ластівка, лелека, соловей, шпак, сойка, журавлі, зяблик. Як тільки замерзають водойми, відлітають і водоплавні птахи. Це качки, лебеді, чапля, лелека.
Такий як я, називають перелітними, тому що ми покидаємо свій рідний край на період зими.
Горобець: Ааааа, зрозумів. То виходить, якщо ти перелітний птах, то я… (задумався).
Якщо логічно мислити, і сказати, що я зимую у нас, бо можу найти собі поживу і не відлітаю — значить я осілий птах. А зі мною ще сороки, ворони, сичі, дятли, синиці.
Дрізд: Так, так, ти все вірно зрозумів.
Горобець: А як вам вистачає сили та енергії, що долетіти до тих теплих країв?
Дрізд: Перелітні птахи до осені починають жиріти, адже в них попереду далекий шлях, на який треба буде витратити багато сил і енергії.
Горобець: Ага, зрозумів. А як же ж ви перелітаєте? По одному, чи що?
Дрізд: Ну… Одні птахи вирушають у мандри малими групами, інші — великими зграями. Журавлі і гуси летять кутом і клином, шеренгою, а також один за одним. Скупченою зграєю — шпаки. Деякі птахи летять по одному, наприклад, зозулі. Кожного року ми, птахи-мандрівники, долаємо багато тисяч кілометрів, знаходимо такі місця, у яких можна певний час прожити — добре прогодуватись.
Горобець: Оце у вас і життя. А в нас все простіше. Нам люди роблять годівнички, в які кладуть їжу. Особливо ми полюбляємо крихти хліба, найсмачніші крихти черствого хліба. Ще любимо злакові: пшеницю, ячмінь, просо, овес, рис, а також крупи – вівсяну та перлову. Ще, дітки та дорослі, пригощають нас зерняткам соняшника, салом, м’ясом. Шматочки сала нанизують на мотузку, яку вішають на гілки дерев або чагарників. Оце для нас смакота.
Дрізд: Добре Вам, літати нікуди не треба.
Горобець: А ще на зиму до нас прилітають північні гості: снігурі та омелюхи. З одним снігурем я подружився, давайте його покличемо? Зараз я йому зателефоную.
(Лунають гудки)
Дивно, не бере. Напевно, щоб він прилетів, нам потрібно станцювати. Діти, давайте з нами!
(Горобець, дрізд танцюють, діти повторюють за ними)
(Лунає музика, залітає снігур)
Снігур: Добрий день, любі діти, горобчику і… А хто це?
Горобець: Це мій брат – дрізд. Він щойно прилетів з теплих країв.
Снігур: Вітаю тебе, новий дружу. А я вже збираюсь летіти.
Горобець: Що, знову в якісь «холодні краї». (Мружиться)
Снігур: Та ні! (Посміхається) Я такий, як і ти птах осілий і не літаю на величезні відстані. Просто в зимовий період, я зі своєю родиною, перебираємось ближче до людей, бо вони так смачно годують.
Горобець: А куди ж ти тоді зібрався летіти?
Снігур: Після важкої зими, ми ховаємося від людського погляду у густих лісах, хащах. Ми відлітаємо з міст і густонаселених людьми пунктів у більш відокремлені місця. Будемо вити гнізда в густому гіллі листяних дерев або на найвищих гілках ялинок там, де їх ніхто не зможе дістати або побачити.
Горобець: Тепер зрозуміло, чому я тебе не зустрічав раніше. А що це в тебе у руках?
Снігур: Це я прийшов не з пустими руками, а приніс гру для наших діточок в знак вдячності за їжу в годівничках. Завдяки Вам, ми з сім’єю вижили і, навіть, погладшали трошки. (Сміється).
Горобець: Давайте ж пограємо.
(Діти грають в онлайн гру «Перелітні та осілі птахи» https://learningapps.org/3176972 )
Дрізд: Які ж ви молодці! А як подорослішали поки мене не було.
Горобець: А й справді, я й не помічав. Стільки ми вам сьогодні порозказували. Давайте ж тепер ви покажіть свої вміння.
Дрізд: Ми з братом приготували для вас також декілька ігор. Першою буде
моя. Гра «Пазли», обожнюю їх.
(Робота в групах. Складання опису)
- Кожна група складає з розрізних пазлів пташку, називає, яка вона перелітна чи зимуюча. Потім складають опис цієї пташки.
І група – Горобець
Сіренький, метушливий, з попелястою голівкою, яскраво – коричневою спинкою, з чорним галстуком на горлі та на грудях.
ІІ група – Сорока
Довгий хвіст. Голова, шия, воло і верхня частина грудей чорні, з металевим зеленуватим полиском, чорний блискучий хвіст.
ІІІ група – Сова
Пір’я м’яке, сірого, бурого, і чорного відтінків з плямистим чи смугастим малюнком. Великі жовті нерухомі очі, короткий гачкуватий дзьоб. Лапки оперені аж до пальців, кігті дуже загнуті і гострі. У деяких видів сов на голові два пучки пер у вигляді вушок.
ІV група – Бузько
Великий птах зі сніжно-білим та чорним оперенням, довгими лапами, дзьобом і шиєю. Тіло видовженої форми
Горобець: Гарно у вас вийшло, а чи впораєтеся із моєю грою? Гра «Посади птахів до годівнички».
(У кожній групі годівничка)
Будьте уважні! Подумайте, які птахи осілі, а які — перелітні. Виберіть тільки осілих — зимуючих.
1-ша група — ластівка, горобець, голуб, зозуля, дятел, омелюх.
2-га група — журавель, синичка, жайворонок, сорока, снігур.
3-тя група — зяблик, лелека, ворона, галка, соловей, дятел.
4-та група — шпак, горобець, ластівка, омелюх, голуб.
Дрізд: Бачу, добре ви все запам’ятали і ми завітали до вас недаремно. Дякуємо вашому вчителю, що запросила нас.
Снігур: Справді, нам вже пора. Раді були побувати у вас в гостях.
Горобець: Нам дуже сподобалось. До зустрічі!
(Лунає музика і птахи відлітають)
Вчитель: Дякуємо, що завітали до нас, любі друзі! Ви подарували нам незабутнє свято! А в нас, дітки свято не закінчується. Я пропоную вам створити для наших пташок справжній бенкет. Поруч з вами годівнички та різні смаколики для птахів. Покладіть, будь ласка, до годівничок той набір, який вважаєте найбільш смачнішим.
(Діти разом з вчителем наповнюють годівнички їжею для птахів під музику)
Вчитель: Ось і підійшло до завершення наше свято, сподіваюсь, що ви почули багато цікавої і корисної інформації, яка вам знадобиться у житті в гармонії з природою. Ми хочемо щоб по дорозі в школу і додому, ви не тільки розмовляли один з одним, але і звертали увагу на навколишню природу, побачивши птахів, поспостерігали б за їх поведінкою і в майбутньому не забували, що птахи потребують нашої допомоги і захисту.