Ой, Андрію, даруй нам надію
Мета: Познайомити учнів з давнім народним звичаєм проводити вечорниці та обрядами ворожіння й кусання калити.
Виховувати у учнів повагу та любов до традицій рідного народу, до української народної пісні;
Виховувати інтерес до вивчення минулого рідного краю, прагнення зберегти народні звичаї та обряди.
Розвивати творчі акторські здібності учнів.
Ой, Андрію,
даруй нам надію
Мета: Познайомити учнів з давнім народним звичаєм проводити вечорниці та обрядами ворожіння й кусання калити.
Виховувати у учнів повагу та любов до традицій рідного народу, до української народної пісні;
Виховувати інтерес до вивчення минулого рідного краю, прагнення зберегти народні звичаї та обряди.
Розвивати творчі акторські здібності учнів.
Обладнання: вишиті рушники, доріжки, серветки; рогачі; глиняний посуд та макітра; українська піч;
учні – в українських народних костюмах.
Місце проведення : І поверх.
Час проведення :
Хід свята
1-й ведучий. Україно! Чарівна моя ненько, найкращий куточку земл1, солов’їна пісне! Ти найкраща, але найбільше твоє багатство — народ. Народ чесний, трудолюбивий, нескорений, міцний, як граніт, співучий, дзвінкоголосий.
2-й ведучий.
Українці — то є назва славного народу,
Україна — то край славний, аж по Чорне море,
Україна — то лан пишний, i степи, i гори,
I як мені Україну щиро не кохати,
Мене ненька по-вкраїнськи вчила розмовляти
1.Є багато країн на землі
В них – озера, річки і долини.
Є країни великі й малі,
Та найкраще завжди Батьківщина
2.I тому найдорожчою нам
Є i буде у кожну хвилину
Серед інших країн лиш одна —
Дорога нам усім Україна!
(Звучить пісня «Це моя Україна!»).
3-й ведучий. 3 давніх-давен наша Україна славиться величними традиційними святами й обрядами. Кожен, хто не черствіє душею, хто сповнений любові доброти до української спадщини повертається до традицій свого народу.
1-й ведучий. Одним iз свят, яке завжди відзначали нaшi батьки, діди, прадіди, було велике зимове свято, особливо важливе для молоді — день Андрія.
2-й ведучий. Це свято відзначається 13 грудня i вважається днем пам'ят1 мученицької смерті одного iз дванадцяти апостол1в Христових — Андр1я Первозванного.
3-й ведучий. За церковними легендами святий проповідував християнство у Скіфії й дійшов аж до Києва, де на одному з пагорб1в поставив хрест i сказав: «Чи бачите гори ці? Повірте мені, на них засяє благодать Божа». Згодом там, де він установив хрест, було споруджено Андріївську церкву.
1-й ведучий. День Андр1я Первозванного — найцікавіший. Від нього вiє чарівною староукраїнською стихією. 3 давніх - давен у ніч на Андрія дівчата ворожать. Може, не зовсім щиро, та все ж десь там, глибоко в душі, дівчина вірить, що Андрієва ніч допоможе їй пізнати свою долю — дізнатися, чи вийде заміж, а чи доведеться знову дівувати цілий рік.
2-й ведучий. Я хочу, щоб сьогодні ожили перед нами вечорниці в ніч на Андрія, a ігри, забави нагадали молодість батькам, бабусям, дідусям.
(Тихо лунає музика. Українська світлиця. Святково прибрано лавки, стіл, піч, макітри. На стінах вишиті рушники, доріжки, серветки. На столі на вишитому рушнику — запашний хліб, сіль).
( заходять дівчата)
Господиня .Добрий вечір, люди добрі, доброго вам здоров'ячка та із Святим Андрієм!
Проходьте, дівчаточка, та розміщуйтеся, кому де зручно.
Дочка. А .ви хіба самі прийшли, без хлопців?
Господиня Ти диви на неї!
Дочка. Ну, мамо!.. (Засоромилася).
(Чути гуркіт, тупіт. Заходять хлопці).
Хлопець 1: Добрий вечір! Чули ми що у вашій хаті вечорниці?
Господиня: Добрий вечір! Ви добре все чули, просимо до хати на веселі, таємничі наші вечорниці.
Дочка Ми всі зібрались , тож давайте ворожити.
Ворожка 1
(Дівчата заносять три миски і кошик. У кошику: намисто, чарка, хустка, квітка та шматок мотузки. Ворожать. Суть ворожіння полягає в тому, що одна з дівчат повинна вийти з хати. У її відсутність під перевернуті до гори дном миски кладуть по одній речі. Гукають дівчину до хати, вона вказує на одну з мисок. Миску піднімають, і дівчина бачить, що їй дісталося. Якщо чарка - майбутній чоловік буде п'яницею, квітка - ходити їй ще у віночку, хустка — тоді покриється, тобто заміж вийде, мотузка - буде чоловік ткачем і т.д.).
1-а дівчина. Дівчата, а ви пили сьогодні воду?
2-а дівчина. Я пила.
3-я дівчина. А я, ні! Я чула, якщо цілий день не пити води, то неодмінно уві сні суджений дасть напитися!
4-а дівчина. Ставайте навколо столу.
Ворожба 2
(На столі стоїть миска з водою). Тепер по черзі відірвіть кожна собі по два листочки з барвінку, подумки одному листочкові дайте своє ім'я, а другому - ім'я того, на кого ворожите, тобто судженого, киньте на воду і слідкуйте. Якщо листочки зійдуться - стати вам на рушничок щастя. А якщо ні, то треба буде змінити свої думки на іншу особу.
Ворожба 3
Дівчата, а давайте ще поворожимо на сірниках. Треба взяти два сірники, подумки позначити,, що один сірничок - це ти сама, а другий сірничок - то твій хлопець, який тобі подобається. Водночас запалити ці сірнички і тримати їх палаючими головками догори. Якщо, догоряючи, головки нахиляться одна до одної - то будете в парі, а якщо у різні боки - то не буде пари.
(Дівчата ворожать на сірниках, в однієї з них сірники розійшлися в різні боки).
Дочка. Ой, дівчатонька поворожили ми, а тепер давайте заспіваємо нашу українську народну пісню.
Пісня___________________________
Ворожба з чоботами
Господиня: Дівчата, а давайте подивимося, що вміють наші хлопці.
Здавна хлопці на вечорницях розказували смішні історії. А чи вмієте ви, розсмішити та розвеселити дівчат.
Хлопці: Чому не вміємо!
Мамо, а ви знаєте, яка в нас оказія була? У діжку з квасом миша впала.
Ой, Боже, мій! Чи ж ти її витяг?
- Еге, буду я її витягувать! Щоб вона мене вкусила? Я впіймав кота, і кинув у діжку, щоб він мишу з’їв.
- Швидше збирайся, а то запізнишся до школи.
- Нічого, школа відчинена цілий день.
* * *
- Федю, чого губи надув?
- Піджак пропалив.
- Можна зашити!
- Голки немає.
- А чи велика дірка?
- Один комір залишився.
* * *
- Мамо, сьогодні дощ буде.
- А чого ти так думаєш?
- Барометр упав.
- А звідки ти знаєш?
- Та я ж його сам і впустив.
* * *
Вчителька запитує першокласника:
- Поясни мені, чому з яйця з'являються курчата?
- Вони бояться, щоб з них не зробили яєчню.
* * *
Прийшовши зі школи, син говорить матері:
- У мене сьогодні удача. Учитель хотів поставити мене в кут, але всі чотири кути були вже зайняті.
* * *
Сергійко запитує маму:
- Мамо! Де ти сестричку Оленку взяла?
- В капусті знайшла.
- А яка ж це капуста в січні росте?
* * *
Учитель: - Петре, скажи одне коротке речення.
Учень: - Собака голосно гавкає на вулиці.
Учитель: - А коротше.
Учень: - Гав!
* * *
Хлопець: Що ж, пожартували й досить. Мій живіт вже їсти просить.
Господиня: Ну й розвеселили ви мене, забула про калиту.
(заглядає в піч)
Ой, та вона вже спеклася,
Рум’яна та ясна,
Господиня Ну, ось і настав той час, коли будемо Калиту кусати! Ану, дівчата, знаєте, що треба робить?
(Двоє дівчат беруть два рушники і створюють із них ворота, інші дівчата парами стають по обидві сторони «воріт»).
1-а дівчина. В одне віконце - ісходе сонце.
2-а дівчина. У друге віконце - в обіді сонце.
3-я дівчина. У третє віконце - в полудні сонце.
4-а дівчина. А й у четверте віконце - заходе сонце.
(П'ята дівчина проходить крізь рушникові ворота, несучи в руках Калиту на рушникові. Піднімає Калиту над головою і промовляє молитву).
5-а дівчина.
Добридень тобі, сонечко красне!
Ти святе, ти ясне, ти прекрасне!
Ти чисте, величне, прекрасне,
Освіти та нагрій святую землю,
Зроби її родючою та плодючою.
Дай сили людині, тварині й рослині!
6-а і 7-а дівчина. Калита, Калита! Із чого ти вилита?
5-а дівчина.
Ой, я з жита сповита, ой, я сонцем налита
Для красного цвіту, по білому світу!
(Дівчата прив'язують червону стрічку до Калити і підв'язують до стелі. Таким чином Калита висить десь на висоті людського зросту. Виконуючи всю цю дію, дівчата та хлопці проказують певні слова).
6-а і 7-а дівчина. У небо, наша Калита, у небо! Хлопці (разом). А ти, сонечко, підіймися та на нас подивися!
1-а і 2-а дівчина. Ми Калиту чіпляємо та на місяць поглядаємо.
3-я і 4-а дівчини. Свою долю-радість закликаємо!
Господиня . Ось і почепили Калиту - наше сонечко. Тепер будемо кусати, але спочатку треба вибрати пана Калитинського.
Всі. Нехай ЮРА буде! У нього найкраще виходить.
Господиня. Тепер обираємо пана Коцюбинського.
(Хлопці встановлюють чергу, кому коли вистрибувати «вогняного коня», щоб на ньому під'їхати до Калити, бо тільки хлопцям дозволялось вистрибувати «вогняного коня»).
Господиня Зі святом, вас, Андрії, Андріївни та Андрійовичі!
Нехай ніколи не гасне вогонь ваших сердець на добро та радість людям!
Всім, хто прийшов на наше свято – многії і благії літа.
Нехай ваша хата всім буде багата:
І хлібом, і сіллю, й великим добром,
Хорошими дітьми й міцненьким здоров’ям.
І піснею й сміхом, й сімейним теплом.
І ще вам бажаємо, щоб ви не хворіли
Душею і серцем були молоді.
До рідного краю любов'ю горіли,
І користь приносили рідній землі.
І в вас і в нас хай буде гаразд,
Щоб ви і ми щасливі були.
Пісня «І в вас, і в нас хай буде гаразд »