Виховна година
Тема: «Єдиний скарб у тебе – рідна мова»
Мета: Розширити знання дітей про Україну, українську мову. Збагачувати словниковий запас учнів. Розвивати мовлення. Виховувати любов до рідної мови.
Хід заняття
2. Учням пропонується прочитати з екрана висловлювання відомих людей про мову, слово.
Людина, яка втратила свою мову – неповноцінна.
П. Мовчан
Слово – зброя. Як усяку зброю, його треба чистити і доглядати.
М. Рильський
Хто ясно думає, той ясно і говорить.
Буало
– Діти, а хто з вас знає вірші про мову?
5. Діти декламують вірш Сидора Воробкевича «Рідна мова»
Мово рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
А лиш камінь має.
Як ту мову забувати,
Котрою учила
Нас всіх ненька говорити,
Ненька наша мила!
Вірш Ю. Рибчинського «Наша мова»
Мова наша, мова −
Мова кольорова,
В ній гроза травнева
Й тиша вечорова.
Мова наша, мова −
Пісня стоголоса,
Нею мріють весни,
Нею плаче осінь.
Як вогонь у серці
Я несу в майбутнє
Невгасиму мову,
Слово незабутнє.
Поетична творчість – найвища ступінь мовної культури. До поетичної творчості належать і вірші, і загадки.
Діти загадують загадки, які підготували
Мова завжди живе поряд з піснею. Бо наша мова – як чарівна пісня, що вміщує палку любов до Вітчизни, ніжність до рідної землі.
300 000 пісень склала Україна. Пісня – душа народу.
Краса мови українського народу не лише в піснях та віршах. Які чудові приказки, прислів’я, забавлянки, потішки складено в народі.
6. Діти, і ви знаєте багато прислів’їв та приказок. Давайте пригадаємо їх
7. Конкурс скоромовок
Вибіг Гришка на доріжку,
На доріжці сидить кішка,
Хай впіймає кішка мишку.
Ой був собі коточок,
Украв собі клубочок,
Та й сховався у куточок.
Летів горобець, сів на хлівець.
Як вийшов стрілець, то й утік горобець.
Ніс Гриць пиріг через поріг,
став на горіх, упав на поріг.
У печі, у печі
Смачні та гарячі
Пшеничні калачі.
Хочеш їсти калачі,
Не лежи на печі.
Багатство нашої мови у народних казках, легендах. Діти розглядають малюнки до українських народних казок, зображені на екрані, та відгадують їх назви.
12. Підсумок, систематизація
(В Україні)
(Українською)
(Російську, білоруську, англійську, німецьку…)
(Українська)
Чому?
Читаємо вірш, учні підказують останнє слово в кожному рядку.
Всі народи мови … (знають)
Всі пісень своїх … (співають)
Бо хто має мову … (рідну)
Той багатий, а не … (бідний).
Бажаємо вам любити і шанувати рідну мову. Добре її знати. А для того добре вчитися і багато читати.
Вчитель. Сьогодні, діти, ми з вами поговоримо про рідну мову, якою всі повинні розмовляти гарно і чітко. Адже мова — це засіб спілкування між людьми і не тільки... Мова — це вираження культури і знань людини, її патріотизму, мудрості, її поглядів і переконань, її приналежності до певної нації, народу, держави... От, що таке — мова. Заговорила людина і відразу чуєш, хто вона: італієць, грузин, француз, англієць, болгарин, поляк, чех або словак... Чуєш як вона висловлює свої думки, як багато різноманітних слів вживає у мові і відразу знаєш, що людина освічена, розумна, знаюча, мудра... Бачиш, як бережно, з якою ніжністю і любов’ю ставиться вона до рідної мови і бачиш — це справжній патріот своєї Батьківщини, свого народу... От, що таке — мова! У кожного народу вона своя. У вірмен — вірменська, португальців — португальська, в іспанців — іспанська, у грузинів — грузинська... А у нас, українців дуже гарна, співуча і ніжна — українська мова. Сама чарівна українська земля народила таку чудову і барвисту, багату мову. Варто придивитись до природи рідного краю, до ніжних сонячних світанків, до сивих туманів понад лугами, до веселкових барв лугів навесні, до квітучих садів і полів, щоб збагнути, що саме така мова повинна жити серед цієї незбагненної земної краси. А мова наша і справді багата, співуча, натхненна і світанкова... Нею можна про все розповісти, все повідомити, нею можна мріяти і малювати будь-які картини природи, бо на кожне явище, на кожне почуття є відповідні слова, та й не одне, а по декілька, щоб краще розкрити думки і мрії. Наша мова дуже гарна, багата, світла. Але її треба вчити, щоб добре нею розмовляти, щоб відчути серцем її красу і багатство, щоб зрозуміти її неповторність і ніжність, мелодійність і багатство кольорів. Це наша рідна українська мова, дана нам цією землею, цим світом, у якому нам випало щастя жити.
Учень
Моя чарівна українська мова,
В ній стільки неповторних, дивних слів.
А слово пригорнулося до слова —
І гай зелений співом задзвенів.
І стежечки побігла тонка стрічка
Серед в’юнких зелених споришів.
Заплюскотить об берег тихо річка,
Здійметься в небо жайворонка спів.
Учениця
А небо волошково засиніє
І засміється сонечко згори.
Бо рідна мова — все на світі вміє.
Ти вчи її і нею говори.
Бо як прихилиться до слова рідне слово,
Тоді стає казковим білий світ.
Тому вивчай свою чарівну мову
З дитинства вчи її, з маленьких літ.
Вчитель. Діти, то ж скажіть, будь ласка, для чого нам вчити свою рідну мову? (Відповіді учнів). Правильно, для того, щоб гарно нею розмовляти, щоб висловлювати свої думки чітко і точно, щоб виразити свої почуття, щоб бути освіченою грамотною людиною, щоб нами гордилася наша Україна, яку ми любимо, бо ми патріоти своєї держави, як і ті славні козаки, які колись жили в Україні і захищали свою землю, боронили її від ворогів, бо ми — українці, живемо на цій землі і наша рідна Батьківщина — Україна. Ми нащадки своїх батьків, дідів і прадідів, гордих і сміливих козаченьків, які народилися і жили тут, розмовляли своєю барвінковою мовою, боронили свою рідну землю, захищали дорогий серцю край, а зараз лежать у цій землі. Ми — українці, кому ж як не нам захищати свій край, говорити рідною українською мовою, яка стала державною, нести її у цей чарівний і дивовижний світ і гордитися нею, красивою, неповторною, чарівною українською мовою. Ми — патріоти. А мова — це ознака нації, держави. Загине мова — загине і сам народ. Хто рахуватися буде з юрбою, яка просто зватиметься населенням, але вже не народом?
А тепер я прочитаю вам кілька речень, а ви постарайтесь виправити і сказати — правильно. Як сказати правильно?
Тому зробіть висновок і дайте відповіді на такі запитання:
Відповіді учнів
Учень
Хай кожен з вас, діточки, запам’ятає,
Від теплого слова і лід розмерзає.
Від доброго слова на серці світліє,
А рідне словечко дає нам надію.
Учениця
А рідная мова пригорне, як мати,
То ж треба нам, діточки, мову вивчати,
Щоб в світі не бути чиїмись рабами,
В життя йти сміливо своїми стежками.
Учень
Звучи, наша мово, над світом крилато,
Бо ти чарівна, барвінкова, багата!
Для нас, українців, найкраща, співоча,
Тебе будем вчити завзято й охоче.
Учениця
І як козаки в давнину розмовляли
Та ворога з рідних земель проганяли,
Ми будемо приклад з героїв цих брати
І рідною мовою скрізь розмовляти.
Учень
Щоб вся Україна змогла порадіти,
Що ми — патріоти, що ми — її діти!
Що є в нас Вітчизна свята і єдина,
Є гордість, є мова і є Україна!
Учень
Земля українська стародавня, така ж давня і наша мова. Учені довели, що вік нашої мови – 7 тисяч років. З покоління в покоління, в часи розквіту та падіння передавали нам предки цей скарб. Народ плекав рідну мову у піснях, легендах, переказах і передавав від роду до роду, щоб не загинула.
Учень
Сьогодні ми з гордістю і пошаною називаємо імена тих, хто у важкі часи піднімав свій голос на захист рідної мови. Це ОЛЕКСАНДР ОЛЕСЬ, самобутній поет, який писав для дітей різного віку. Його вірші пронизані чуттям великого патріотизму, справжнім баченням світу й природи.
Рідна мова в рідній школі!
Що бринить нам чарівніш?
Що нам ближче, і миліш,
І дорожче в час недолі?!
Рідна мова! Рідна мова!
Хто в майбутнім хоче жить,
Той всім серцем закричить:
“В рідній школі рідна мова!” (Олександр Олесь)
Особливо цінне в творчості поета ВАСИЛЯ СИМОНЕНКА ставлення до рідної домівки, до Батьківщини, до рідної мови.
Ти даєш поету дужі крила,
Що підносять правду в вишину.
Вічному ти лагідно відкрила
Мудрості людської глибину.
І тобі рости й не в’януть зроду
Квітувать в поемах і віршах,
Бо в тобі великого народу
Ніжна і замріяна душа
(Василь Симоненко)
Імен цих дуже багато: МИКОЛА КУЛІШ. ВОЛОДИМИР СОСЮРА, МАКСИМ РИЛЬСЬКИЙ, МИКОЛА ВОРОНИЙ… Та найбільшого розквіту наша мова досягла у творчості українського поета, художника, великого Кобзаря Т.Г.ШЕВЧЕНКА, який на сторожі людської гідності і честі ставив слово.
Ну що б, здавалося, слова…
Слова та голос – більш нічого,-
А серце б’ється, – ожива
Як їх почує.
Не дуріте самі себе,
Учітесь, читайте,
І чужому научайтесь,
І свого не цурайтесь.
Бо хто матір забуває,
Того Бог карає,
Того діти цураються,
В хату не пускають.
(Т.Шевченко)
Учениця
Посестрою великого Кобзаря називають ЛЕСЮ УКРАЇНКУ, бо її поетична слово по своїй силі та чарівності не поступається Кобзаревому.
Її життя – оповідання,
Сумне, мов скрипки гіркий плач,
Як непокірливе страждання,
Її життя – її палач.
Ой, Лесю, Лесю Українко,
Ти – світла зіронька вночі.
Сумної повісті сторінка,
Яка палає у руці.
Ти жити будеш у душі
Коханої Країни.
Твої казки, твої вірші –
Назавжди в Україні!
Учень
Наша українська мова належить до найбагатших мов світу. Все – все можна сказати рідною мовою, навіть писати вірші, всі слова у яких починалися б з однієї букви! Хочете почути? Світанок»- вірш, у якому всі букви починаються з літери «С».
Звучить щебет пташок.
Садок спочиває, спить спокійно,
Ставок старенький стуманів.
Стежина – стежка самостійно
Снує собі серед садів.
Світанок синій струменіє,
Сосна світлішою стає,
Серпанок світиться, світліє.
Сон сновидіннячко снує.
Світ стрепенувся. Скільки спати?
Співають сотні солов’їв!
Скоренько стало скрізь світати.
Стрижі стрілою! Сонце! Спів!
Сміється сонце, світить, сяє!
Стрічає сонечко сосна.
Сопілка, скрипочка співає,
Співає серденька струна.
Ось і підійшло до кінця наше свято. Перш за все я хотіла б подякувати вам, дорогі діти, за те, що ви так гарно підготувалися до цього свята. І хотілося б, щоб від сьогоднішнього дня ви залишили у своєму серці хоча б одну краплину любові до рідної мови, щоб ви завжди пам’ятали, про те багатство, яке є у кожного з нас, і багатство це – наша рідна мова.
То ж вивчайте рідну мову
Вже тепер з маленьких літ.
Українське наше слово
Хай звучить на цілий світ!
Хай лунає мова в світі
Повна сили і тепла,
Не цурайтесь мови, діти,
Не замутьте джерела!
Учень
В нас українська мова промениста,
Доступна й лагідна, весела і дзвінка.
Багата, як земля, джерельно чиста
І тепла, наче мамина рука.
Я вчуся нею гарно розмовляти,
Читаю вірші і пишу слова.
Бо рідну мову треба добре знати.
Вона чудова, ніжна і жива.
Вона дзвенить у срібному джерельці,
У дивних квітах, у дзвінкій росі.
Вона живе й співа в моєму серці.
Її ми дуже любимо усі.
Учениця
Моя чарівна мова промениста,
Вона у пісні й казочці звучить.
Найкраща в світі рідна і барвиста,
А як без неї на Землі прожить?
В нас, українців, — українська мова!
В ній найсвітліші, лагідні слова.
Й матусі ніжна пісня колискова,
Як сонечко нас щедро зігріва.
Мета. Навчати дітей розуміти і збагачувати рідну мову, формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна, як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності. Розвивати логічне і творче мислення. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.
Обладнання. Вишивані рушники, хліб, калина, портрет Т.Г. Шевченка, плакати «Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема», «Пісня - душа народу», «Кажуть, дитино, що мова наша – солов’їна».
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Оголошення теми та мети уроку.
- Любі друзі, ми починаємо змагання знавців української мови.
Девіз нашого змагання:
Хто любить, знає рідну мову, тому вона всміхнеться.
Солодке слово перемога нелегко всім дається.
Хто мову шанує свою, хай той переможе в бою.
- А епіграфом нашого уроку будуть слова:
Ніколи не говори: «Я - неук»,
А завжди кажи «Я - зірка».
На парту кожному із вас упала зірка. За допомогою цих зірочок ми визначи¬мо, хто стане найяскравішою зіркою у нашому королівстві рідної мови. Але кожен із вас пам’ятає:
Я - учень
Я - хочу знати
Я - думаю
Я - вмію
Я - знаю
Я - особистість творча
Я – зірка
ІІ. Правила гри
- Сьогодні ви матимете змогу показати свої:
1. Знання
2. Уміння
3. Навички
4. Ерудицію
5. Кмітливість
Уважно послухайте правила гри. Перевіримо знання української мови .
За кожну правильну відповідь ви отримуєте зірочку. Всі учні продовжують набирати бали-зірочки до кінця змагання. Потім учні підраховують їх загальну кількість. Таким чином обираємо кращого знавця рідної мови та нагороджуємо його медаллю «Лицар української мови»
Представлення команд і їх капітанів.
Команда «Мовознавці»
Команда «Розумники»
ІІІ. Гра «Зоряна година»
КОНКУРС « НАША МОВА СОЛОВ’ЇНА»
Учні по черзі читають вірші про мову, підготовлені вдома, а також вірші, які вони склали самі.
КОНКУРС «РОЗМИНКА»
- Перевіримо швидкість вашого мислення. Я буду називати тлумачення понять, а ви – називати їх одним словом. Це своєрідний словник.
І команда
• Мати батька або матері (бабуся)
• Народнообрядова пісня, в якій оспівується пробудження природи, кохання, надії на врожай (веснянка)
• Прикраси з перлів, коралів, які носять жінки на шиї (намисто)
• Старовинна обрядова новорічна пісня, що виконується 31 грудня та 1 січня за старим стилем (щедрівка)
• Квіти, листя, гілки, сплетені в коло, яким зазвичай прикрашають голову дівчата (вінок)
• Спосіб числення днів у році, а також таблиця з переліком усіх днів року (календар)
• Прилад для визначення сторін світу(компас)
• Машина для їзди, яку рухають ногами (велосипед)
• Страва з варених крупів (каша)
• Наука про минуле (історія)
ІІ команда
• Вигадка, розповідь про те, чого насправді не було й не може бути (байка)
• Чоловік стосовно своїх дітей (батько)
• Дерево або кущ з гнучким гіллям, продовгуватими вузькими листками і зібраними в сережки квітками (верба)
• Гра-задача, коли необхідно вписати літери в перехресні рядки клітинок накресленої фігури (кросворд)
• Особа, що керує оркестром чи хором (диригент)
• Крупа з проса (пшоно)
• Небесне тіло, яке обертається навколо сонця і отримує від нього світло і тепло (планета)
• Мати дружини (теща)
• Мати чоловіка (свекруха)
• Одна дванадцята частина року (місяць)
• Свійський птах з червоним гребенем на голові і пишним хвостом, самець курки (півень)
КОНКУРС « ХВИЛИНКА »
( запитання і відповіді даються протягом 1 хвилини. За правильну відповідь – 1 бал).
І команда
• Державна мова України (українська).
• Найбільша одиниця мови (текст).
• Частина мови, яка називає ознаку (прикметник).
• Знак у кінці питального речення (?).
• Чим починається репліка діалогу на письмі (-).
• Слова з протилежним значенням (антоніми).
• Перша буква у власній назві (велика).
• Знак у слові з-поміж (дефіс).
• Наука про звуки мови (фонетика).
• Розписне яйце (писанка).
• Скільки -н- у слові незрівнянний (чотири).
• Головні члени речення (підмет, присудок).
• Документ про середню освіту (атестат).
• Символ українців, що оберігає (оберіг).
• Префікс у слові прекрасний (пре-).
• Частина мови а (сполучник).
• Список літер встановленого порядку ( алфавіт).
• Займенник з однієї букви ( Я).
• Частина тексту з нового рядка (абзац).
• Остання буква у слові шістдесят (т).
• Розділ науки про правопис (орфографія).
ІІ команда
• Без чого зникає народ? (без мови).
• Найменша одиниця мови (звук).
• Слова спільного кореня (спільнокореневі).
• Частина мови слова зошит (іменник).
• Знак у кінці розповідного речення (крапка).
• Розділовий знак при звертанні (кома або знак оклику).
• Словник про значення слів (тлумачний).
• Власний життєпис (автобіографія).
• Стиль підручника (науковий).
• Остання частина слова (закінчення).
• Документ про хід зборів (протокол).
• Розмова двох осіб (діалог).
• Опис природи (пейзаж).
• Помилка в правописі (орфограма).
• Що стоїть перед коренем (префікс).
• Слова, близькі за значенням (синоніми).
• Остання літера алфавіту (я).
• Буква, яка не є звуком (ь).
• Невеличкий твір повчального змісту (байка).
КОНКУРС « ЗАКІНЧИ ПРИСЛІВ'Я»
Говори мало, слухай багато, а… (думай ще більше).
Не хочеш почути поганих слів, … (не кажи їх сам).
Умій вчасно сказати і вчасно… (змовчати).
Краще мовчати, аніж… (брехати).
Дав слово - … (дотримай його).
Шабля ранить голову, а слово -… (душу).
Від теплого слова і… (крига скресне).
Слово старше за… (гроші).
Більше діла - … (менше слів).
Їж борщ з грибами і …(тримай язик за зубами).
Дурний язик голові не …(приятель).
Довгим язиком тільки… (полумиски лизати).
Хто людей питає, …(той розум має).
КОНКУРС «ДОПИШИ ВІРШИКА»
ЇЖАЧОК
Ходить лісом їжачок,
В нього шубка з... (ниток, дроту, колючок)
ЩО ЇЙ СНИТЬСЯ?
Вночі їй завжди півник сниться.
Вона не курка, а... (гуска, ворона, лисиця)
НА ПРОГУЛЯНКУ
У неділю на Хрещатик
Квочка вивела... (голубів, курчаток, вівців)
ХТО ТАКА?
Великі очі й голова.
Не Колобок це, а... (слон, сова, коза)
РИБАЛКА
Ярослав на камінь сів,
Ловить в річці... (щук, карасів, мух)
РОЗУМНИЦЯ
Має Галя добру звичку
Класти книги на... (вікно, підлогу, поличку)
МАЙСТЕР
Меблі, двері й чобіток
Ремонтує... (голка, ложка, молоток)
ЛІСОВЕ ТАКСІ
По дорозі жук повзе,
На спині листок... (фарбує, малює, везе)
А ЯК У НИХ
Є ім’я у мене і в сестрички,
А щеня і котик мають... (рибу, клички, назву)
НОВИЙ ГЕРОЙ
Їжак згорнувся у клубок.
– Я, – каже, – не їжак, а... (пиріжок, булочка, Колобок)
- В кожному рядку вірша відкинути зайві синоніми і залишити тільки той, який допоможе розказати про свою мрію у віршованій формі.
МРІЯ
Як виросту – збудую (дім, хату, оселю),
Поставлю, колесо (приладнаю приб’ю, прикріплю).
А там я поселю (крилату, летючу, літаючу)
Лелечу клекітну (родину, сім’ю, пару)
Нехай розводиться, (селиться, гніздиться)
По всіх деревах і (будинках, хатах, оселях)
Нехай мені щоночі (здається, сниться, ввижається)
Що я літаю, наче (пташка, птиця, птах).
- Спробуємо потренуватися добирати риму.
По долині жук повзе,
На спині жука … везе.
Облизала кішка кришку
І пішла ловити … мишку.
Я поклала спати кішку
У м’яке котяче … ліжко.
Ворона вчила солов’я:
-Співай, сусідо мій, як …я.
Їжак ожину в лісі їв
І слухав пісню … солов’їв.
Пожовтів і пересох
На городі цар …горох.
До землі зігнулась гілочка,
Як по ній пробігла … білочка.
Собі мама купила праску,
А мені новорічну … маску.
Усміхнулася Лукерка,
Як поглянула в … люстерко.
Ярослав у човен сів,
Ловить в річці … карасів.
-Обережним будь, Іванку,
Не розбий з варенням … банку.
Має Галя добру звичку
Класти книжку на … поличку.