ВИХОВНА ГОДИНА ДО ДНЯ ЮНОГО НАТУРАЛІСТА
Підготувала:
вчитель початкових класів
Криворізької загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів №48
Морозова Вікторія Петрівна
Мета: підвищити відповідальність учнів за збереження чистоти та краси
навколишнього середовища;
активізувати природоохоронну роботу; формувати активну життєву позицію;
виховувати моральну, художньо-естетичну культуру, шанобливе ставлення до природи, до всього живого.
І. Вступ. Організаційний момент.
Чому саме природа є найбільшим багатством? Що вона дає нам, людям? Дайте відповіді на це питання, спираючись на таку схему:
Природа нам дає … , щоб … (Відповіді дітей)
II. Оголошення теми і мети заходу.
1. Вчитель. Діти, сьогодні я вас запрошую у гості до природи,
Бо є в ній різна дивина: в небі –– зорі, в ріках –– води,
В полі квіточка ясна. А зимою є сніжинка.
Літо дощик принесе. Є метелик і пташинка –– і таке цікаве все.
Тема нашого заняття –– «Юні друзі природи»
Це заняття пройде під гаслом:
«Дерева, трави і квітки з тобою лиш завжди на «ти».
Ми зазирнемо у дивовижний світ природи, навчимося ще більше любити і оберігати його.
2. Учні читають вірш «Учись любити»
1 учень. Учись любити все навколо себе:
Траву і квіти, кущик, деревце.
Жучка і пташку, і блакитне небо,
І синьооке чисте джерельце.
2 учень. Усе прийшло на білий світ, щоб жити,
Щоб дарувати радість і красу.
Учися дивуватись і любити
Чистеньку, мов перлиночка, росу.
3 учень. Поглянь на світ –– це дивовижна казка!
А квіти –– це, мабуть, душа землі.
У кожній з них струмить любов і ласка,
Вони неначе діточки малі.
ІІІ . Вчитель. Молодці. А зараз послухайте вірш Л. Кобинець «Чому зажурилась пташка?»
Миколка поранену пташку знайшов. Щодня лікував її. Місяць пройшов,
І хлопчик вже звик, що у нього є пташка,
Щодня він приносив їй безліч комашок.
Він клітку красиву тій птасі купив,
І птаху красиву туди посадив, та тільки біда –– не співає вона,
Чомусь невесела і дуже сумна. Подумав Миколка і все зрозумів,
Хоча по-пташиному не розумів. Двері у клітці швиденько відкрив,
Пташку на волю свою відпустив.
Вчитель. Як ви гадаєте, що саме зрозумів Миколка? А яке ваше ставлення до пташок?
ІV. Гра «Хто чим славиться»
(Клас ділять на дві команди. Учні першої команди одержують таблички із назвами предметів, а учні другої команди –– відповіді. Учні повинні утворити пари.)
Соловейко –– піснею,
Колосок –– зерном,
Джерельце –– водичкою,
Сонечко –– теплом,
Квіточка –– красою,
Дерева –– висотою,
Людина –– добротою.
V. Обговорення ситуацій.
«Треба його прибрати» –– вирішили діти. Зібрали сміття з берега і кинули у воду. «Ой, які ж ми молодці. Тепер берег буде чистий!»
Вчитель. –– А що скажете про вчинок дітей ви? Як треба було зробити?
VІ. Складання пам’ятки «Наша поведінка у природі»
Вчитель. Перед вами березові листочки, які отримали ви на початку заняття. На зворотній стороні написані правила поведінки в природі. Прочитайте їх в голос і прикріпіть на берізку, що зображена на дошці.
VІІ. Закріплення матеріалу. Вірш «Не хочу» (уривок)
Метелика ловити я не хочу: він –– квітка неба, хай живе собі!
Хай крильцями барвистими тріпоче, щоб радісно було мені й тобі.
І квітку лісову не стану рвати, її додому я не понесу,
Бо в дома їй джмеля не погойдати і не попити ранками росу!
Ані стеблинку, гілку чи травинку я не ображу: –– це страшенний гріх.
Бо в кожній з них живе тремка живинка,
Що світиться довірою до всіх.
VІІІ. Підсумок заняття.
Вчитель. Сьогодні було багато сказано і почуто про ставлення людей до природи. Пам’ятайте, діти, що тільки ваше добро збереже чарівний світ природи, а отже, і життя на землі. Нехай ними будуть сповнені ваші серця. Творіть добро скрізь і завжди.
4-й учень. Зелений світ смішної жабки,
Мурашку, равликову хатку
Байдужістю не погуби ––
Оберігай, шануй, люби.
5-й учень. Я зірвав квітку –– і вона загинула.
Я спіймав метелика –– і він умер у мене на долоні
І тільки тоді я зрозумів, що торкнутися цієї краси
Можна тільки серцем.
6-й учень. Світ прекрасний навколо тебе ––
Сонце ясне, і синє небо,
Птахи і звірі, гори і ріки ––
Нехай він буде таким навіки!
Нехай людина добро приносить,
Бо світ навколо любові просить.
Вчитель. А зараз я попрошу усіх вас, діти, стати в коло. Робіть те, що я скажу.
Вчитель. Давайте ось так, як ви дружно взялися за руки, ми будемо єдині у прагненні зберегти нашу природу – матінку.
1