У країні Ввічливості
В.В. Мандрик
Учитель початкових класів
Коритненської ЗОШ І-ІІІст.
Вижницького району
Коментар. Захід проводиться в класній кімнаті, прикрашеній повітряними кульками, штучними квітами тощо; біля дошки вішають ширму, за якою прилаштовують декорацію, що імітує вид чарівного міста здалеку; персонажі свята виступають у відповідних сценічних костюмах.
Звучить мелодія «Приходь, казко!»
Учитель. Сьогодні будем говорити,
Як добро людям дарити
Чуйність, ввічливість до нас
Завітають нині в клас.
- Діти, хто з вас любить цікаві подорожі та пригоди? Сьогодні нас чекає мандрівка у дивовижну казкову країну, якої ви не знайдете на жодній карті. Це країна Ввічливості, де немає місця грубості та нещирості. Чи хотіли б ви побувати в цій країні?
З хвилини на хвилину сюди прилетить наша чарівна ведуча – сама Жар-птиця. Так, здається, це вона! Привітаймо її.
(Звучить мелодія «Вальс квітів», Жар-птиця виконує танок, оглядаючи кожного учня)
Жар-птиця. Доброго дня усім, вам діти!
Знайомі будьмо! Я Жар-птиця,
Завжди весела і привітна
І справедлива чарівниця.
Я почула, що ви маєте намір потрапити в мій казковий край – Країну Ввічливості. Я також була б рада бачити вас своїми гостями.
Але чи знаєте ви, що потрапити в цю країну можуть тільки ті, хто в житті насправді завжди дружить із ввічливістю.
Учитель. Звісно, це нашим хлопчикам і дівчаткам відомо. Я гадаю, Жар-птиця, вони досить чемні діти. Послухай – і вони самі тобі про це розкажуть.
(Група читців, на фоні ліричної мелодії декламують віршовані рядки)
1-ий. Найкраща із людських чеснот – це чемність,
Без неї у житті не знайдеш друзів,
Не станеш другом сам. Я маю певність:
Залишишся самотнім в горі й тузу.
2-ий. Щоб і себе самого поважати
Щоб серед інших у пошані бути
Про ввічливість потрібно пам’ятати
Й коли ти сам, й коли довкола люди.
3-ій. Всі ввічливого ставлення бажають,
Тактовності, уваги, доброти –
І птах, і звір, і квіточка у гаї
Й метелик, що до сонечка летить.
4-ий. Скажіть, для кого думка та нова,
Що ввічливості чарівні слова,
Промовлені душевно, щиро, ґречно,
Дарують нам добро й тепло сердечне?
5-ий. Ласкаве, добродушне привітання
Чудовий настрій забезпечить зрання
Словам відвертим дружньої подяки
Порадується, безумовно, всякий.
6-ий. В дворі, удома, в школі, скрізь – дивися:
Без ввічливості нам не обійтися
І у великім, многолюднім місті,
І на сільському тихому обійсті,
У будь-якій державі чи краю…
Усі читці разом: Зневажиш чемність –
Втратиш честь свою!
Жар-птиця: Ах, як до вподоби мені така думка. Що ж готуйтесь до подорожі друзі. (змахує крилами)
(З-за дверей чути тупіт та шарудіння)
Учитель. Зачекайте, зачекайте. Чуєте? Якийсь дивний гамір… Цікаво, хто б це міг бути?
(До класу входять пірати, поводяться безцеремонно: штовхаються, наставляють «ріжки», корчать мармизи, кривляються)
1-ий пірат (тупає ногою). Ми все чули! І нас візьміть у цю країну!
2-ий пірат (розмахує кулаками). Атож, візьміть, чули? Ми хочемо!
Жар-птиця (здивовано). Вас? А ви нічого не забули сказати?
Пірати (разом невдоволено). А що таке? Поясніть?
(Діти на прохання ведучої розповідають піратам, що вони забули привітатися, не сказали будь ласка)
1-ий пірат. Що-що? Це все дурниці! Будемо ми тут щохвилини розкланюватися…
2-ий пірат. Ще чого!
Жар-птиця. Ні де-де, а в Країні Ввічливості таким нечемам точно не місце.
Учитель. Зачекайте, давайте не будемо приймати рішення зопалу. Адже піратів просто ніхто не навчив, як треба поводитися. Ото вони й виросли такими невихованими. Можливо, спілкування з ввічливим людьми дасть шанс їм виправитися.
(Учні просять Жар-птицю дозволити піратам мандрувати разом з ними)
Жар-птиця. Ну що ж, винятково з повагою до вас, друзі. Проте до Країни Ввічливості не так просто потрапити. Потрібно скласти екзамен на ввічливість. У мене є чарівний фартушок. У його кишеньці є запитання. Тож, ми разом проведемо «Брейн-ринг»
Запитання з чарівного фартушка.
А) кинеш на землю;
Б) кинеш в урну;
В) віддаси мамі
4. Чи можна назвати ввічливим того, хто погано поводиться з тваринами?
5. Хто, кому має поступатися місцем в транспорті?
Жар-птиця. Молодці, молодці!
Хто в Країну Ввічливості хоче,
Заплющіть на хвилинку очі,
Зробіть хутчіш це будь ласка
І ви потрапите у казку!
(Учні заплющують очі, відкривається декорація із видом чарівного міста)
Жар-птиця. Отже, ласкаво прошу! Усім. Хто чемний та добрий, хто тактовний та чуйний, тут завжди раді. А особливо радий наш Король.
А ось і він.
(Звучить мелодія «Усе можуть королі», з’являється король, дружньо вітається з усіма)
Король. Доброго дня вам, шановні гості (відповідь). Як я радий вас бачити в моїй Країні Ввічливості. Пропоную потанцювати. (Як правильно запросити, вальс)
Король. Чудово! А зараз дозвольте, будь ласка, залишити вас – адже державні справи не чекають. Проте подальшу компанію вам складе її Величність Королева.
(Усе можуть королі – входить королева. Король цілує їй руку і йде)
Королева. Здрастуйте, дорогі друзі! Маю за честь вас привітати! Я Королева Країни Ввічливості.
1-ий пірат. Ти диви! Нічого собі!
Жар-птиця. Хлопче, чи ти забув де знаходишся. Будь-но чемним. Не ганьби себе.
Королева. Облиште, шановна Жар-птице! Промине час і цей юнак набереться розуму. Колись і я соромно зізнатися, - була справжньою нечемою і дуже вередливою принцесою.
Тільки король своєю мудрістю змусив мене стати іншою. Колись давно мій батько через мої постійні примхи вирішив віддати мене заміж за першого зустрічного, яким і виявився переодягнений в бідного чоловіка Король. Він показав мені, що таке життя без розкошів та пояснив, що означає бути чемною. Пам’ятаю, одного разу нам довелося ночувати в стогу сіна. Вранці мені дуже захотілося їсти, але нічого не було. Та недалеко на лузі я побачила бабусю, яка доїла корову…
2-ий пірат. А-а-а. ми знаємо цю історію!
1-ий пірат. І можемо її зобразити. Якщо дозволите.
Королева. О, це вже краще! Дозволимо піратам побути артистами?
(1-ий пірат надягає корону та спідницю – принцеса, а другий знімає бандану і пов’язує як хусточку – бабуся.(іграшкова корова і відерце)
Сценка «Капризна принцеса»
1-й. Гей бабцю!
2-й. І тобі, здрастуй, дівчинко!
1-й. Агов, бабо! Дай-но мені зараз же молока!
2-й. Не так просиш, дівчинко!
1-й. Як це не так? А як треба?
2-й. А треба так: «Бабусечко – красунечко, пригостіть мене, будь ласка, кухликом молока.»
1-й. (нервово) Бабусечко,пригостіть мене, будь ласка, кухликом молока.
2-й. (спокійно) Красунечку пропустив.
1-й. (кричить) Бабусечко-красунечко, пригостіть мене кухликом молока.
2-й. (лагідно) А де «будь ласка»?
1-й. (кричить, стиснувши кулаки) Будь ласка!!!
2-й. А-а-а, ти так? То надої молочка сама: ось тобі відерце, а ось тобі корова!!! (відходить)
(Пірати кланяються, глядачі аплодують)
Жар-птиця. Діти, а ви знаєте цю історію? Хто пам’ятає, чим вона закінчилася?
(Бабця пішла, а принцеса, не знаючи, що робити, почала вимагати в корови молоко та смикнула її за хвіст. Корова перекинула відро і втекла)
Королева. Але минув час, і тепер я стала зовсім іншою – ввічливою та ґречною. Цікаво, а серед вас всі чемні. Зараз я дізнаюся про це.
Гра «Поміркуй і підкажи»
Матеріал для гри:
Королева. Бачу, що ви справді дуже ввічливі. І ще раз усіх запрошую до гри.
Гра «Ввічливо-неввічливо»
(Ведучий кидає м’яч і ставить запитання, якщо це ввічливо, ловить м’яч і каже – ввічливо, якщо не ввічливо, м’яч ловити не треба і слід казати «Неввічливо»)
Гра: «Стоп – Червоне світло»
Я зачитую вам ситуації, і як тільки ви почуєте неетичну поведінку, говоріть: «Стоп – Червоне світло»
Жар-птиця. Які гарні діти! Навіть пірати – і ті бачу стали чемними, не пустують і капості уже не чинять. Час повертатися додому. Та вас хоче побачити Добра Фея, яка живе в цьому місті.
Фея. Добрий день, друзі. Рада зустрічі з вами. Чи сподобалась вам ця подорож?
Ви добре впоралися з перешкодами, які трапилися на шляху. Були ввічливими. Я дарую вам медаль за ввічливість. Будьте гідними її.
Учень. Ввічливість – Королева добра,
І від неї немає нам зла.
З нею будемо дружити,
Тільки правду говорити,
Скривдить ми людей не можем,
Краще ми їм допоможем.
Учитель. Діти ви добре сьогодні попрацювали. То скажіть, будь ласка, яку людину називають ввічливою?
- Молодці! Правильно! Можна вже закінчувати нашу годину спілкування, але стоп – ми одержали ще одну чарівну річ (нам надіслала). Я хочу, щоб ми сьогодні запалили на цьому святковому пирозі стільки свічок, скільки всіх нас. І хай тепло від їхнього горіння торкнеться ваших сердечок та розігріє їх, якщо вони раптом почнуть вкриватися кригою. Завжди будьте ввічливими. Хай живе ввічливість і доброта! Хай живуть добрі обличчя! Хай живе чуйність та повага до інших!
Пісня на мелодію пісні «Голубой вагон»
Гарних ми манер навчилися
Ввічливими будем повсякчас
Всі, хто посварився – помирилися
Раді вчитель і батьки за нас.
Пісня «Хай щастить вам, люди добрі»
А на завершення нашої зустрічі веселий танок та гарні побажання.
1