Ведучий 1 Не сьогодні сказано:
«Час народжуватися і час помирати. Час руйнувати і час будувати . Час розкидати каміння і час збирати. Час мовчати і час говорити.»
Ведучий 2 З плином часу все таємне обов’язково стає явним. Одна з таких сумних подій минулого – голод 1932 – 1933 рр. Трагедія колективізації України. масштаби якої й досі остаточно не з’ясовані, травмувала націю, залишивши на тілі й у душі народу глибокі соціальні, психологічні й демографічні травми, хоча минає вже сімдесят п’ять років з того сумного часу. Потік людської пам’яті розмиває стіну замовчування про велике горе нашої землі, про голодомор. З 28 листопада 1998 року в Україні відзначається день пам’яті загиблих у 1932 – 1933 рр.
Учень1 На вулиці лежить хлопчик років десяти. Повз нього Йдуть люди: «О, цей вже помер». У відповідь ледь чутний дитячий голосок: « Ні, я ще не вмер».
Учень читає вірш « Вічний монолог».
Я ще не вмер…
Ще промінь в оці грає.
В четвер мені пішов десятий рік.
Хіба в такому віці помирають?!
Ви тільки поверніть мене на бік.
До вишеньки.
В колиску ясночолу…
Я чую запах квітів. Я не вмер…
А небо стрімко падає додолу.
Тримайте хтось!
Хоча б за коси верб…
Куди ж ви люди, людоньки,
Куди ж ви люди, людоньки, куди?
Окраєць ласки.
Чи хоч з печі диму!
В клітинці кожній – озеро води.
Я ще не вмер.
Усі проходять мимо.
…А житечко моє таке густе.
…А мамина рука іще гаряча.
Вам стане соромно колись за те.
Та я вже цього не побачу.
М . Замига
Читець №1:
Не звільняється пам’ять, відлунює знову роками.
Я зітхну... Запалю обгорілу свічу.
Помічаю: не замки-твердині, не храми –
Скам’янілий чорнозем – потріскані стіни плачу.
Читець №2:
Піднялись, озиваються в десятиліттях
З далини, аж немов з кам’яної гори
Надійшли. Придивляюсь: „Вкраїна, ХХ століття”
І не рік, а криваве клеймо „Тридцять три...”
Читець №3:
Уривок з поеми „Голодомор” Н.Виноградської:
Ліпиться малеча
До худого тіла.
В батьковій долоні
Туляться вуста.
„Таточку не з’їжте,
Як Матюшу з’їли,
Будемо слухняні...”
Він їх пригорта.
„Ви не бійтесь, діти,
То нещасні люди.
Їм затьмарив голод
Розум і серця,
А минеться літо –
Там кислички будуть.
Наберуться сили
Зморені тільця.
І шипшина, й терен,
Глід і горобина,
Бузина й калина
Вмерти не дадуть.
Восени до столу
Буде і хлібина.
Тільки треба літо
Якось перебуть”.
Учень №1:
У жовтні 1932 р. партійно-державна верхівка прийняла холоднокровне рішення: вийти з кризи шляхом конфіскації запасів зерна у хліборобній галузі. За кілька місяців надзвичайні комісії під керівництвом Кагановича, Молотова, Постишева викачали в селян внутрішні фонди – продовольчий, фуражний, насіннєвий.
Учень №2:
У 1933 р помічник Сталіна на Україні Мендель Хатаєвич, що керував компанією зерно заготівель, із гордістю заявляв: „Між селянами і нашою владою точиться жорстока боротьба. Це боротьба на смерть. Цей рік став випробуванням нашої сили і їхньої витривалості. Голод показав їм, хто тут господар. Він коштував мільйонів життів, але колгоспна система існуватиме завжди. Ми виграли війну!”
Учень №4:
Представники місцевої влади організували в селах спеціальні бригади, які вимагали від кожного негайно відвести на станцію мішок зерна, а в разі непослуху – позбавляли волі на 10 років. Це був розбій, свідомо спрямований на фізичне винищення селянства.
Учень №5:
Це було не стихійне лихо, а зумисно підготовлений голодомор. У 1933 р. Сталін, говорячи про підсумки першої п’ятирічки, заявив: „Ми безперечно досягли того, що матеріальне становище робітників і селян поліпшується в нас із року в рік. У цьому можуть сумніватися хіба що тільки запеклі вороги радянської влади” Після такої заяви мало хто міг наважитися висловити іншу точку зору.
Учень №6:
Під керівництвом надзвичайної хлібозаготівельної комісії Молотова загони партійних активістів у пошуках зерна нишпорили в кожній хаті, зривали підлогу, залазили в колодязі. Навіть тим, хто пухнув з голоду, не дозволяли лишати собі зерно.
Учень №7:
Отже, основними причинами Голодомору в Україні стали:
1) вивезення до останнього кілограма зерна з України із урожаю 1933 р.;
2) проведення насильницької колективізації;
3) примусове розкуркулювання селян;
Інсценізація епізоду з твору «Марія » Уласа Самчука
Корній. Чого ти така?
Марія. Прийшла до неї, а вона в постелі лежить. Гукаю: «Надіє!».Не чує. Кличу. Нарешті розплющила очі й так засміялася, так , знаєш, страшно засміялась. А де питаю , мале? А вона нічого не розуміє. Яке, каже, мале? А Христися ж де? Засміялася знов: «Нема Христусі. Нема вже її…»
Корній. Як нема? Як нема? Як же так можна?
Марія. З’їла того пляцка. Там дерево було. Дитина ж. Взяло, каже, і скрутило. Але …(шепоче) вона задушила його…Задушила…Дитя мучилося – вона задушила. Дика така. Підеш до неї. Вона не хоче вже їсти. лається й сміється.
Учень Так відтворив трагедію українського народу Улас Самчук. І дійсно, на Україні було зареєстровано 28 випадків людоїдства і 13 випадків трупоїдства. Такого жаху український народ ще не переживав.
Учениця
Вже в безлюдді повнім погасла
Донечка, надія удовина.
І сама вдова її вдягала.
І сама поклала в домовину.
У візку скрипливому із двору
Дотягла насилу до могили,
Що її у цю недобру пору
Вирила, аби земля покрила.
А як дощ заструменів цівками,
Цвинтарі оплачуючи втрати,
Босими опухлими ногами
Танцювала у багнюці мати,
Чорний - чорний та недобрий сватав.
І дивись: таки зумів узяти.
І тепер весільну перед зятем
Гірко витанцьовувала мати,
Засихала на литках багнюка –
Отакі – то переди й халяви.
Босі п’яти нелюдську розлуку
Світові оглухлому жбурляли:
…Дочку взяв…
…Д-о-ч-к-у…
Учениця Відродження України можливе тільки тоді, коли народ поверне свою історичну пам’ять.
Звучить сумна мелодія.
Учень Пам’яті українських сіл і хуторів, які щезли з лику землі після найбільшої трагедії ХХ століття.
Учениця Пам’яті мільйонів українських селян, які загинули мученицькою смертю від голоду, заподіяного сталінським режимом у 1932 – 1933 роках.
Учень Пам’яті наших земляків, безвинно убієнних.
Повільно гасне світло, плавною ходою до образу Божої Матері зі свічкою в руках рухається жінка в білому, стає на коліна й застигає в молитві.
Прости, народ, Боже! Прости Цю Прокляту землю, Цей милий рай, в якому оселився диявол. Усіх нас грішних прости, що мовчали, за упокій твій молебнів не справляли, поминальних свячок не світили, обідів за тебе не робили. І ми покарані за безпам’ятство. Прости ж нас, роде наш замордований, лише сирою землею зігрітий. Царствіє небесне вам, душі убієнні!
Учень Коли наша розповідь дійшла до вашого серця, то перед цією свічкою скажіть слова, які нас згуртують, - пам’ять та віра!
Ти скажеш , не було голодомору?
Ти скажеш , не було голодомору?
І не було голодного села?
А бачив ти в селі пусту комору,
З якої зерно вимели до тла?
Як навіть марево виймали із печі
І забирали прямо із горшків,
Окрайці виривали з рук малечі,
Із торбинок нужденних стариків?
Ти скажеш , не було голодомору?
Чого ж тоді, як був і урожай,
Усе суціль викачували з двору, -
Греби, нічого людям не лишай!
Хто ж села вимерли на Україні,
Російським людом поспіль заселяв?
Хто? На чиєму це лежить сумлінні?
Імперський молох світ нам затуляв!
Я бачив сам у ту зловісну пору
І пухлих, і померлих на шляхах.
І досі ще стоять мені в очах…
А кажеш – не було голодомору?
Мої синочки, доньки малолітні!
Ви сині, мов німого неба синь!
І як же так, у сонцещедрім квітні
Ви вмерли.
Згинь же, смерте, згинь!
О, діти, діти, ангели невинні!
Чом ви так тяжко й страшно мовчите?
Ви вже ніколи рідній Україні
Своїх сердець не віддасте...
Ви, не розумівши, згинули дочасно,
Поклав у землю вас голодомор.
Волаю я, їх матінка, до Спаса:
«Звільни нас від грабіжників-потвор.
О, Боже правий!
Ти мій вчуєш голос,
Сгіаси нас від проклятої чуми.
Я ж бачу, як важкий достиглий колос,
Схилився над голодними дітьми».