Методичне об'єднання класних керівників "Формування в учнів культури поведінки та спілкування, навчання їх способів розв’язання конфліктів@

Про матеріал
Gtlfujusxyt rhtlj^ Діти – се наш скарб, се наша надія, се молода Україна! О.П.Косач
Перегляд файлу

 

 

 

D:\Рабочий стол\фоторамки\Новая папка\ramka-60.jpg 

 

 

 

Формування в учнів

культури поведінки та спілкування, навчання їх способів розв’язання конфліктів

(Засідання методичного обєднання класних керівників)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Головуючий.     Шановні колеги, гості вітаю вас на засіданні методобєднання класних керівників. На засіданнях шкільного методичного об’єднання класних керівників розглядаються найбільш важливі проблеми виховання, педагоги знайомляться з сучасними формами, методиками, інноваційними виховними технологіями, моделюють виховні системи класу, форми проведення годин спілкування. У школі традиційним стало проведення «Тижня педагогічної майстерності класних керівників», під час якого проводяться дискусії, майстер-класи, презентації систем виховної діяльності класу, демонстрація використання інтерактивних технологій, нестандартних форм, методів, прийомів, тренінгові заняття, круглі столи.     

Сьогодні на порядок денний виноситься  питання «Формування в учнів культури поведінки та спілкування, навчання їх способів розв’язання конфліктів» з метою сприяння пошуку сучасних шляхів і засобів виховання школярів. Знову будемо міркувати, творити, пізнавати нове, сперечатися, шукати відповіді на хвилюючі кожного з нас питання. У процесі підготовки до сьогоднішньої зустрічі згадалася притча.

  Бог зліпив людину з глини, проте залишився в нього невикористаний шматок.

— Що ще зліпити тобі?— запитав Бог.

  •   Зліпи мені  щастя, — попросила людина.

Нічого не відповів Бог і тільки поклав людині в долоню шматочок глини, що залишився…

Я думаю, що «зліпити» систему роботи з питання «Формування в учнів культури поведінки та спілкування, навчання їх способів розв’язання конфліктів» для своєї школи під силу нам. Сьогодні ми  і зупинимося на питаннях формування поведінки культури та спілкування в учнів і послухаємо  про ваші напрацювання  з цих питань.

Епіграфом нашого засідання є слова:

Учителем не кожен може бути,

Не кожне серце вміє говорить…

Учитель лише той, хто вміє чути,

Окрилити, навчити і любить.

Надія Красоткіна

Що ж ви очікуєте від сьогоднішнього засідання? Прошу за допомогою незакінчених речень дати відповідь на поставлене питання.

Вправа «Незакінчене речення…»

Від себе я очікую…

Від керівника методобєднання очікую…

Від колег очікую…

Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі. Спілкування – дуже делікатний і складний процес. Кожен навчається цього все життя, здобуває досвід через помилки та розчарування. Якщо ж вам доводилося переживати сварки, то ви, безумовно, пам’ятаєте, яких турбот, а нерідко і мук, завдає сварка. У  психології сварку називають конфліктом. У сучасній школі конфлікт – звична справа. Конфлікти виникають між учителями й учнями. Зазвичай для вчителя конфлікт – це прагнення ствердити свою позицію, а для учня – протест проти несправедливого покарання.  Однак конфлікти виникають і між учнями Ось як!  (1 відео) Якби ви цьому зарадили?

Обговорення відео.

Головуючий. Прошу вас, шановні класні керівники, проаналізувати ось таку ситуацію.

Ситуація 1. Учитель хотів, щоб його учні вміли поводитися культурно за будь-яких обставин. Із цією метою він провів кілька цікавих бесід. Діти дуже уважно слухали педагога, навіть ставили питання. Але в їхній поведінці вчитель не побачив жодних змін. Чим пояснити таку невдачу вчителя? І як виправити ситуацію?

Обговорення ситуації.

Культура - це виховання. А виховання - це сформована свідомість і культура спілкування, поведінки, вчинку. Культура поведінки - знання правил поведінки в школі, вдома, в загальних місцях і уміння їх свідомо дотримуватись, висока культура мови і зовнішнього вигляду.

В культурі поведінки органічно злиті  культура спілкування, культура зовнішності, побутова культура, велике місце посідає культура мови, уміння брати участь в полеміці, дискусії. Учні потребують розкриття глибокого внутрішнього змісту культури поведінки, розуміння того, що слідування  звичаям свідчить про увагу до людей, традицій, інакше вони будуть бачити в них пусті умовності. Стиль поведінки учня складається в значній мірі під впливом  суспільної думки.

Класний керівник повинен розуміти, що необхідно  створювати умови, які забезпечують ефективність організаційної роботи по вихованню культури поведінки: забезпечення безперервності, цілісності, спадковості в роботі по формуванню культури поведінки, цілеспрямованості розвитку готовності учня до сприйняття дій щодо виховання в ньому культури поведінки, відповідного  психолого-педагогічного супроводження процесу виховання культури поведінки, урахування сутності характеристик виховання культури поведінки, визначених в схемі. (Слайд 1)

Яку роботу організовує з учнями класу з питань: культура мови учнів, знання правил культури поведінки вдома, загальних місцях, культура спілкування в Інтернеті, по телефону розповість Віктор Петрович.

Виступ В.П.Олішкевича:  відео матеріал, слайди  3-5.

Головуючий. Послухайте уважно притчу «Історія про рай і пекло».

Одного разу іудейський мудрець попрохав Господа показати йому Рай і Пекло.

Господь відвів його у приміщення, де билися, плакали  і страждали голодні люди. Посеред кімнати стояв великий казан зі смачною їжею, у людей були ложки, але вони були довші за руку, і тому було неможливо потрапити ложкою до рота. «Так, це справжнє Пекло!» -- сказав мудрець.

Потім вони зайшли до наступного приміщення. Всі люди там були ситі і веселі. Але коли мудрець придивився, то побачив там такий самий казан і такі самісінькі ложки! Що ж робило життя цих людей райським?

Обговорення притчі.

Про роль почуттів, емоцій у спілкуванні учнів повідомить Мокич О.І., слайди 6-9.

Головуючий. Досвід переконує, що жодні виховні заклади, навіть найкращі, не можуть відігравати ту роль, яку відіграє сім’я у вихованні дітей. Саме родина допомагає подолати життєві випробування, надає реальну підтримку, вселяє віру у власні сили. Сімя – це школа життя, яка триває близько 18 років. Дітей можна порівняти зі шматочками глини. Що старші вони стають, то менше піддаються «обробці», хоча «гончар» не перериває процесу формування, намагаючись використати всі до останнього резерви пластичності матеріалу, ще здатного набувати бажаної форми. Не минає і дня без того, щоб батьки не наклали відбиток на дитячі душі своїми висловлюваннями, оцінками, способами поведінки та повчанням. Яку роботу з батьками проводять класні керівники?

Виступ Шкльоди Н.І., слайди 10-12.

Виступ, слайди

Головуючий. В останні часи  поведінка учнів у школі, в громадських місцях поза школою викликає занепокоєння. Правила поведінки у школі встановлюють норми поведінки в приміщенні і на території школи. Мета правил – створення у школі відповідної робочої обстановки, яка сприяє успішному навчанню кожного учня, вихованню поваги до особистості та її правам, розвитку культури поведінки  і навичок спілкування.

Крім того, учню не байдуже, яке місце він займає в класі, як до нього ставляться товариші, тому саме в класі у нього з'являється потреба у самовираженні, спілкуванні, наслідуванні.

У розбудові виховної системи школи особлива роль належить класному керівникові, який  є головною дійовою особою в здійсненні виховного процесу школи. Він виконує цілу низку професійно-педагогічних функцій щодо учнів, їх батьків, учителів-предметників, громади: виховну, розвивальну, організаторську, координуючу, інтегруючу. Досвід свідчить, що класні керівники, здійснюючи управлінську діяльність у межах класного колективу, створюють ефективні інноваційні виховні системи класу. Презентація виховної системи 6 класу Юлією Андріївною.

Виступ Кузьмич Ю.А., слайд 13, демонструє папку

       Головуючий. Виховання культури поведінки, спілкування вимагає єдності й цілісності виховного впливу на особистість і не може бути реалізоване простою сумою механічно об’єднаних заходів, тому ми розробили функціонально-прогностичну модель, яка є системою, складається із взаємопов’язаних елементів, забезпечує цілісність формування культури поведінки, спілкування.  (Схема, слайд 14).

  Головною метою 2002-2003н.р. було визначено становлення органів самоврядування в школі, саморегуляцію діяльності учнівського колективу, формування традицій школи, розвиток моральної свідомості кожної дитини, побудований на засадах добра, моральності, тобто на нормах поведінки. Ми, вчителі, поставили перед собою цілі і одна із них – розвивати навички спілкування, підвищити культуру спілкування. Як реалізується ця ціль, органами учнівського самоврядування повідомить педагог - організатор Кух О.П. (Слайди 15-20).

Головуючий. У школі розроблена оптимальна система вивчення рівня вихованості учнів та  поведінки культури, наявність конфліктів у шкільному середовищі. Добираються психодіагностичні методики, спрямовані на виявлення дітей, схильних до конфліктів, дітей з низьким рівнем вихованості та створюється банк даних таких дітей. Ми відстежуємо динаміку падіння чи розвитку дітей даної категорії. Конкретніше по цих питаннях зупиниться  Оласюк О.І.

Демонструє папку, слайди 21-23.

Головуючий. У вічному пошуку відповіді на питання, чому вчити і як виховувати, ми знову і знову повертаємося до поняття «загальнолюдські цінності». Шановні колеги, давайте спробуємо разом розібратися в тому, що ж входить у поняття «загальнолюдські цінності» і як впливають на виховання дітей. Над цим питанням декілька років підряд працює Надія Юхимівна, класний керівник 10 класу, їй слово.

Виступ Корець Н.Ю., слайди 24-29.

Головуючий.У цьому навчальному році ми працюємо над соціально-педагогічним проектом «Виховання здорового способу життя учнів у школі та сім’ї», метою проекту є зміцнення взаємозв’язку сім’ї та школи в інтересах розвитку дитини. У програмі проекту заплановані години спілкування за програмами «Рівний-рівному», «Діалог», «Культура життєвого самовизначення». Досвідом роботи по цьому питанню поділиться класний керівник 9 класу Шубич Н.І.

Головуючий. Вправа «Це здорово!»

Щоб стати творцями гуманного освітньо­го світу, щоб наше суб’єктивне освітнє поле було радісним для наших вихованців, нам потрібно дослуха­тися порад педагога-гуманіста

 Ш.О. Амонашвілі [1]

Завдання. Ознайомтеся з «цитатною доріжкою» із висловлювань Ш.О. Амонашвілі. Позначте ті позиції, які реалізовуються у вашій педагогічній діяльності.

Хід вправи. Учасники заняття стають у загальне коло. Кожен по черзі проголошує одне твердження, сформульоване на основі поради педагога-гуманіста (наприклад, «Я посміхаюсь своїм учням! Я пам’ятаю, що педагог, позбавлений посмішки, може тільки нашкодити своїм вихованцям»).

У відповідь на кожну фразу всі учасники хором вигукують: «Це здорово!» і водночас піднімають угору великий палець (жест схвалення).

«Цитатна доріжка» із порад педагога-гуманіста

Ш.О. Амонашвілі.  Намагайтеся, щоб педагогічний процес був завжди надихаючим, піднесеним.

Пам’ятайте, що виховання чесних, благородних почуттів у підростаючого покоління більш необхідне і цінне, ніж збагачення розуму дітей різноманітними знаннями.

Будьте вимогливими до себе. Пам’ятайте, що любов виховується любов'ю, доброта виховується добротою, чесність виховується чесністю, духовність виховується духовністю, моральність виховується моральністю.

Посміхайтеся власному Я! Посміхайтеся кожному! Посміхайтеся дітям! Виявляйте своє серце у посмішці! Пам’ятайте, що педагог, позбавлений посмішки, може тільки нашкодити своїм вихованцям.

      Намагайтеся, щоб ваше спілкування з дітьми було  природним, невимушеним, доброзичливим, рівноправним, чуйним, діловим, піднесеним, надихаючим. У педагогічному спілкуванні не допускайте грубість, завищення тону, роздратування, брехню, фальш, насмішку, знущання.

Не треба розповсюджувати навколо дитини погані  думки. Думати треба добре про кожну дитину. Наша добра думка - то її захист. Тоді ніяка бридота не пристане до неї.

Проявляйте живий інтерес до життя Дитини, до її  радощів, смутку, прагнень, успіхів, невдач, до її особистісних переживань; за необхідності сприяйте; допомагайте, висловлюйте їй співчуття.

Встановлюйте з кожною дитиною особисті, довірчі  взаємини, викликайте довіру і щирість Дитини до вас  довірою і щирістю до неї.

Любіть сміятися разом з дітьми, веселіться, грайте  разом з ними.

Не ставте однієї Дитини в приклад іншій ані в старанності, ані в поведінці.

Допомагайте Дитині перевершити саму себе. Помічайте і радійте, коли Дитина досягає успіху.

Дивуйтеся, захоплюйтеся, радійте, коли дитина робить гідний вчинок, проявляє кмітливість, мислить зосереджено.

Проявляйте своє оптимістичне ставлення до мож­ливостей Дитини особливо коли її спіткає невдача.

Вправа  «Відкритий мікрофон»

Чи вважаєте, що здобули на засіданні необхідний досвід, щоб посилити роботу з формування поведінки культури, спілкування та розв’язання конфліктів?

Відповіді класних керівників.

Дорогі класні керівники, я низько вклоняюся вашій любові до дітей, доброті, мудрості, працелюбству та невинній творчій енергії. Я пишаюся тим, що ви ніколи не спиняєтесь у своєму творчому пошуку, ведете за собою інших, вкладаєте свої духовні скарби в душі дітей.

Від щирого серця бажаю вам нових звершень, віри й надії на краще та мирного неба!

 

 

1

 

docx
Додано
1 березня 2020
Переглядів
2888
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку