Розробка країнознавчого уроку до підручника "Full Blast Plus for Ukraine 6" авторів Г.К. Мітчелл, Марілені Маклоґіані. Урок про Щотландію до розділу Culture page.Використано багато різноманітних додаткових матеріалів для різних активностей.В уроці використано різні форми і методи роботи (entrance-, exit-tickets, team-work, group -activities,baamboozle-game).
Конспект уроку англійської мови з використанням навчального посібника для класу за автором підручника Г.К.Мітчелл, Марілені Малкогіанні“ Full Blast 6”
6 form
Module 3 (Culture page)
Тема: Culture Page. Scotland
Мета: Формування ключових компетентностей:
Багатомовна компетентність (Multilingual competence)
-вміння розуміти усні повідомлення, знання лексики та граматики, розуміти іноземну мову, а також уміти висловлювати власні думки.
Громадянська (Citizenship competence)- уміня працювати з іншими на результат.
Особиста, соціальна та навчальна компетентність (Personal, social and learning to learn competence)
вміння вчитися - організовувати своє робоче місце; орієнтуватися у часі та берегти його; доводити роботу до кінця;
соціальна - проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших, продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі, проявляти творчість та ініціативу.
Культурна обізнаність та виразність (Cultural awareness and expression competence)- знайомство з життям та традиціями Шотландії.
Предметна компетентність - розширити лексико-граматичний потенціал , перевірити рівень мовної та мовленнєвої компетенції за темою, вдосконалювати вміння та навички читання, аудіювання, усного мовлення. Розвивати увагу та зорову пам’ять, спостережливість, розвивати критичне мислення та усні комунікативні уміння з опорою на наочність, удосконалювати фонетику й артикуляцію звуків.
Цілі (Objectives) to introduce students to various aspects of British culture,
to develop students` reading, listening ,writing and communicative skills and the skills of a team-work
to revise the topic-related vocabulary
to practice reading for detailed information
to develop a creative way of thinking, imagination , the ability to think logically
to enrich students` knowledge about Scotland, its people and country’s beauty
to encourage students to communicate in English;
to teach students to represent information ;
to respect and understand the traditions of other countries;
to develop IT- skills and critical thinking.
Очікуваний результат/(Outcomes)
by the end of the lesson pupils will be able to
talk about history, legends and specialties of Scotland
work and effectively communicate in groups
discuss and complete the gaps
find the main information through reading
give your thoughtful feedback
incourage , help and support other pupils
revise and consolidate the vocabulary they have already studied through a story,
develop writing skills through writing exercises
Materials: PowerPoint presentation, Pupil’s book, Work Book, handouts, laptop, greenboard, means of visualization, online game, Google Form, exit ticket
Тип уроку: урок-повторення .
Motto: “Life is short and the world is wide, the sooner you start exploring it, the better.” Slide 1
I. Підготовка до сприйняття іншомовного матеріалу. Preliminaries
1. Greeting: Hello, children. How are you today?How are you feeling?
(happy, curious, sad, anxious, worried, confused, cheerful, great) Slide 2
So,to raise your mood let’s sing our song. Slide 3
“ Hello-song “ https://www.youtube.com/watch?v=pqDEwPi7vxg
2. Введення в іншомовне середовище. Wаrm -up
T: Well, today you will work in groups. So, please take your seats and let’s start.
First of all , let’s revise our rules at the lesson… Slide 7
Good , and now let’s start. Look at the screen.
You should guess the riddles to decipher the topic of our lesson today.
( Розгадайте загадки та спробуйте назвати тему нашого сьогоднішнього уроку.)
S-You pack your clothes there while you are travelling. (Suitcase) Slide 8
C-it’s a mean of transport (car)
o- it’s a fruit and a colour ( orange)
t- it’s my profession (teacher)
l- we speak it (language)
a- it’s a famous device brend and a fruit as well (apple)
n- we count them 1,3,4,7 -are (numbers)
d- it’s an animal, human’s friend (dog)
So,the topic of our today’s lesson is «Scotland» («Шотландія»)
II.Повідомлення теми та мети уроку.
Well, today we shall make an imaginary trip to this English-speaking country. By the way, what English-speaking countries do you know?
Answers: 1.Great Britain. 2.Canada. 3.New Zealand. 4. Australia. 5. The USA
T. OK. Good, and now let’s find out what do you already know about this country? You should have read the text about this country at home (flipped Task) SB p.42
1. Перевірка домашнього завдання. Checking homework. Slide 9
Google Form ( entrance test) https://docs.google.com/forms/d/1OtxJrbpd_0CvvpZm-dmhYDX8TOatZHYx68cNu3IVhB8/edit
( Great job.Well done. I see you have prepared for today’s lesson properly )
2.Підготовча робота. Pre-аctivity
Phonetic exercise. Фонетична розминка.
Let’s train our tongues.
Listen to the new words about our topic today and repeat them after me.
Scotland, Loch Ness, Nessie, Edinburgh, Castle, haggis, Glasgow, Scottish, Highlands.
And now try to read the tongue twister
Peter Piper picked a peck of pickled peppers. Slide 10
A peck of pickled peppers Peter Piper picked.
If Peter Piper picked a peck of pickled peppers,
Where’s the peck of pickled peppers Peter Piper picked?
Ш. Основна частина уроку. Mаin аctivity
1. Pre-reading . Робота з текстом
New vocabulary Slide 11
thistle — будяк, розторопша
a bagpipe - волинка
kilt -кілт, національний одяг шотландців (спідниця)
tartan- тканина в клітинку
castle-замок
loch=lake-озеро
report- згадка
Highlands-гори в Шотландії
Steam train-паровоз
(Now you will read this text, translate it , extend and deepen your knowledge about this beautiful country.)
2.Reading aloud and translation. Читання і переклад
Activity 1.
Complete the sentences with the given words
|
cows loch old friendly thistle English
1. People who live in Scotland are known to be honest and _____________.
2. Edinburgh is an ______city with many historical and interesting buildings.
3.________________ is a national symbol of Scotland.
4. The most famous lake in Scotland is called _________ Ness.
5. They speak mostly ____________ in Scotland.
6. Highlands’ ________are famous for their hair, which helps them fight bad weather.
Activity 2. Make a mind-map about Scotland Slide 13
Association
VI. Time to relax Фізкультхвилинка. Physical activity Slide 14
Head & shoulders song
V.Watching a video Slide 15
And now I want to display you a short video tour around Scotland..There are a lot of new and interesting facts about it that you didn’t hear yet.
https://www.youtube.com/watch?v=FI1aUX24O44
VI. Playing a game
https://www.baamboozle.com/game/1299374
VII. Summing up
Reflection Slide 16
T. Did you like our today's visit to Scotland? Was it interesting for you ?
Which activity do you like best of all ?
Which activity would you like to practise more?
What skills have you developed today?
How do you think, is Scotland worth visiting?
P1. Today's virtual trip to Scotland was very interesting. We've learnt many interesting facts about Edinburgh, the capital of Scotland.
P2. I liked Edinburgh Castle best of all.
P3.I have a dream now-to visit Scotland!
P4. As for me, the Scottish nature is great.
P5. It seems to me that Scotland is similar to Ukraine.
T. It's a pity, but time flies, and our today's trip is over. Let's finish our visit .Your work today was good, you were very active and positively self-confident. And now I need your feedback.
T. Thank you for your work today. So your marks for today’s lesson are…
Homework Slide 18
https://www.liveworksheets.com/w/en/english-second-language-esl/272268
or
Project work Make a flyer about Scotland!
What is special about this country? Think of some of its beauties, historical places, buildings and traditions we have spoken about. Is there a legend related to a specific place? Choose the information you are going to use and make a flyer .
Say goodbye. Slide 19.