«Шануй батька і неньку, то буде тобі скрізь гладенько».
Мета: виховувати у дітей любов та повагу до батьків, турботу про них, шанобливе ставлення до їхніх настанов та порад, бажання щоденно піклуватися про їхнє здоров’я,не завдавати їм душевного болю негідними вчинка-ми; прищеплювати бажання бути гідними дітьми своїх батьків, прагнення приносити щастя в свій дім.
Форма заходу: етична бесіда.
Обладнання: комп’ютер, картки, відео та аудіо фрагменти
ХІД ВИХОВНОЇ ГОДИНИ
Слово вчителя:
-Доброго дня, всім! Дуже приємно, що ми сьогодні зібрались у такому родинному колі. Хай буде вам затишно, тепло, мов у хаті своїй, хай щира розмова і бесіда мудра розквітає у наших з вами думках.
І як завжди під час нашого спілкування будуть діяти правила, пропоную звернути увагу на них.
Правила:
Класний керівник:
Серед усіх геніальних винаходів людства одне з провідних місць займає сім’я, родина.
Легенда «Сім’я»
Мільйони років тому, коли Земля ще була зовсім юною, зустрілися двоє: чоловік і жінка. Вони покохали одне одного й вирішили жити разом. Це – Адам і Єва. (Звучить мелодія, під неї інсценізація легенди)
Ніч. Тиша.
В тихім шелесті трав
Адам у Єви запитав:
- Кохана, люба, мила, чарівна,
Скажи мені, єдина,
Хто буде дарувать життя,
А потім доглядать дитя?
- Я.
- Варити, прати, прибирати,
Сімейне вогнище оберігати?
- Я.
- Постійно радість дарувати,
Усіх теплом обігрівати?
- Я.
А ти, мій милий, неповторний,
Скажи мені, єдиний,
Хто буде рід наш берегти,
І множить покоління?
- Я.
- Хто дбатиме усе життя
Про щасливе майбуття?
- Я.
- Дітей навчати лиш добра,
І боронити від лиха й зла?
- Я.
- Кохати буде до забуття
І поруч буде все життя?
- Я.
Класний керівник:
І так сім раз Звучало я, я, я. Ось так створилась сім’я.
Класний керівник: Сім’я! Яке красиве слово! Сім’я, як гріє душу! Воно нагадує ніжний голос мами, дбайливу
суворість батька. Сім’я – це святиня людського духу, благородних почуттів: кохання, любові, вірності та пік-лування.
Мозковий штурм.
Проблемна ситуація «На прийомі у психолога»
Класний керівник. Сьогодні на прийом прийшла мама з донькою - шостиклассницей Танею. Наодинці з пси-хологом мама висловила наболіле. Отже уявіть ситуацію…
Мама. Допоможіть, я не знаю, що робити з дочкою. Вона нас з батьком зовсім не розуміє! Ну ладно: зачіска, голе пузо, куріння - це взагалі неприступна тема. Але в своїй кімнаті можна прибрати?! Там у неї - як після бомбардування. Скрізь все розкидано. У шафі на верхній полиці - підручники упереміш з колготками, під купою футболок можна знайти пачку сигарет і тюбик моєї найдорожчої помади! А на нижній полиці тарілки з залишками їжі, з'їденої тиждень тому. Вони так і будуть стояти, поки я не відчую запах! Сама не прибирає і мене не пускає - це, мовляв, її «територія дитинства». Про навчання вже не кажу - в школу соромно зайти. Іноді так і кортить взяти ремінь так добряче відшмагати! (Приречено.) Але я поки терплю, ковтаю образи.
Класний керівник. Виклавши ситуацію, що мама вийшла за двері. В кабінет увійшла Таня. Ось що вона роз-повіла.
Таня. Родаки конкретно дістали своїми наїздами: і те не так, і це не так. Їм взагалі начхати на мої справи: йду у ванну, а вони кажуть:«Винеси відро», тільки включу музику, одягну навушники: «Сходи за хлібом!». Тільки ві-зьму телефон, щоб побазарити з друзями: «Мий посуд!»
А головне - постійно хочуть керувати мною: туди не ходи, то не дивись, з тим не дружи, то не слухай.
Якщо починаєш відриватися, відразу обзивають невдячною А я все одно буду все робити по-своєму.Інакше во-ни так і не зрозуміють, що я вже доросла.
Інтерактивна бесіда
Класний керівник. Ось такі клієнти виявилися сьогодні на прийомі у психолога. Навіть не віриться, що вони жи-вуть в одній родині. Адже сім'я дає людині захист, спокій, впевненість в собі. Як ви вважаєте:
Класний керівник:
Так, конфлікт - це зіткнення ідей, поглядів, думок. Саме таке зіткнення ми і спостерігаємо. А яка причина кон-флікту? Із - за чого вихлюпується стільки емоцій, згадується стільки образ?
Відповіді дітей:
Класний керівник. Таня конфліктує з батьками, відстоюючи своє право на доросле життя поведінка: шкідливі звички, вибір друзів, пізні гуляння, викликаєюча зовнішність і т, д.
Відповіді дітей:
Класний керівник.Бути дорослим - значить мати не тільки права, але і обов'язки. Батьки виконують свої обов'язки по відношенню до вас. Якщо Таня хоче бути дорослою, вона повинна взяти на себе частину сімейних обо-в'язків: миття посуду, прибирання квартири, винесення сміття і т. п. Вчені стверджують, що дві третини підліт-ків конфліктують з батьками. І тільки кожен третій вміє ладити з близькими.
Відповіді дітей:
Класний керівник. Як бачимо, причин конфліктів може бути багато, але результат один: конфлікти ускладнюють наше життя, заважають навчанню, отруюють існування.
Отже, конфлікт розгорівся. Які ж є способи виходу з нього?
Рольова гра «якби психологом був я...»
Класний керівник. Уявіть собі, що ви психолог і саме до вас на консультацію прийшла мама з Танею. Як би ви пояснили їм їх поведінку? Які б поради дали?
Відповіді дітей:
поваги дочки втрачає повагу до себе.
ку, а дочки потрібно піти назустріч мамі і допомагати по дому, поліпшити навчання, прислухатися до порад батьків.
Практичне завдання
Поділить аркуш паперу вертикальною лінією на дві частини. У лівій частині напишіть: «Це мої батьки зробили для мене» і перерахуйте, чим ви зобов'язані батькам. У правій частині напишіть: «Це я зробив для батьків». Перерахуйте, що для них зробили ви. Порівняйте отриманий результат.
Слово вчителя з елементами бесіди
Питання до вас: за що ми любимо маму? За красу? Ні, мама може бути негарною. За доброту? Ні, мама може бути жорстокою і несправедливою, а ми її все одно любимо.
За що мама любить свого дитя? За те, що воно миле? Ні, воно може вирости під два метри і грубіянити, а вона його любить. Можна довго перераховувати, але так і не знайти межу або рису характеру, за якої ми любимо своїх близьких. І дійсно, її, цієї межі або такої риси характеру, — немає. Своє дитя люблять лише за те, що воно своє. Ось воно моє — і все! Погане, але моє!
Любов до ближнього має бути мудрою. Любов має бути жертовною, як любов Христа, Який полюбив нас таки-ми, якими ми є. Любов повинна приносити радість ближнім. Любов має бути абсолютною, але не повинна ви-магати у відповідь любові з боку ближніх. Любов не повинна перетворюватися в ревнощі, призводити до сва-рок і образ, обмежувати свободу ближніх, не має бути егоїстичною, не повинна згасати, якщо не знаходить взаємності.
От як визначає любов апостол Павло (заздалегідь написати на дошці): Любов – довготерпелива, любов – ла-гідна, вона не заздрить, любов не чваниться, не надимається, не бешкетує, не шукає свого, не поривається до гніву, не задумує зла; не тішиться, коли хтось чинить кривду, радіє правдою; все зносить, в усе вірить, усього надіється, все перетерпить. Любов ніколи не минає.
Підсумок.
Слово вчителя
Перш ніж засуджувати за щось батьків, подумайте, а яким сином або дочкою є ви самі? Чи немає у вас недо-ліків? Чи вважаєте ви, що ваші діти краще відноситимуться до вас? Чому? Що ви особисто можете зробити, щоб ваша сім'я стала «сонячною»?
про тих, хто позбавлений такого щастя.
Пісня
Люба матуся і любий татусь,
Для Вас моя пісня лунає:
До Вас у молитві щораз пригорнусь
І щиро Вам в ноги вклоняюсь!
За мене ви Бога молили,
Мене від біди берегли,
Учили любити й раділи,
Мої найрідніші батьки.
Приспів:
Я дякую Богу за маму,
Що стільки ночей не доспала;
За доброго, вірного тата,
Що міг мені все пробачати.
Шануймо батьків наших рідних,
Щоб потім не шкодувати,
Допоки є батько і мати -
Старайтесь їм шану віддати!
Ви дали життя і турботу мені,
Зі мною раділи, й страждали,
Сердечна любов та опіка свята
Мене у недолі тримали.
Спасибі за віру й надію,
Щасливі дитинства роки.
Молюся за вас, мої рідні,
Даровані небом батьки.
1