МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Відокремлений структурний підрозділ Національного авіаційного університету Слов'янський коледж Національного авіаційного університету
(ВСП НАУ СК НАУ)
з дисципліни Конструкція і технічне обслуговування повітряних суден спеціальність 5.07010301 Технічне обслуговування повітряних суден і двигунів
Слов'янськ, 2021
Методична розробка відкритого заняття з дисципліни Конструкція і технічне обслуговування повітряних суден. Підготував Резнік А.В. - викладач другої кваліфікаційної категорії Відокремленого структурного підрозділу Національного авіаційного університету Слов'янського коледжу Національного авіаційного університету - 2016р.
Викладено методику проведення лекції з використання діючих макетів конструктивних елементів шасі спрямованої на набуття студентами теоретичних знань і якісного засвоєння навчального матеріалу з теми "Шасі вертольота Мі-8".
Для викладачів ц/к "Конструкція і технічне обслуговування повітряних суден" вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації
Рецензент:
Бутовський А.І. - викладач вищої кваліфікаційної категорії Відокремленого структурного підрозділу Національного авіаційного університету Слов'янський коледж Національного авіаційного університету,.
Розглянуто та схвалено на засіданні циклової комісії Конструкції та технічного обслуговування повітряних суден (протокол № від _______ .20__ р.)
Передмова План заняття Хід заняття
1. Організаційний момент
2. Ознайомлення студентів із темою заняття
3. Мотивація навчання
4. Актуалізація опорних знань
5. Коментар відповідей та робіт студентів
6. Викладення та вивчення нового матеріалу
7. Запис плану лекції
7.1 Загальні відомості про шасі вертольота Мі-8
7.2 Конструктивні особливості амортизаторів і коліс основної стійки шасі
7.3 Основні моменти роботи амортизатора під час стоянки, посадки/зльоту вертольота.
8. Закріплення знань студентів проводиться в усній формі
9. Коментар роботи студентів
10. Підсумок заняття
11. Домашнє завдання
Висновок
Темою методичної розробки відкритого заняття обрано "Шасі вертольота Мі-8". Вибір даної теми обумовлений тим, що відповідно до освітньо-кваліфікаційної характеристики молодшого спеціаліста спеціальності 5.07010301 "Технічне обслуговування повітряних суден і двигунів" Галузевого стандарту вищої освіти України (Київ, 2009) у своєму складі (додаток Б) має виробничі функції, якими повинен володіти майбутній спеціаліст. їх складають типові задачі (1.ПФ.Д.01, 2.ПФ.Д.01, З.ПФ.Д.01), однією з виробничих функцій передбачена технологічна функція (ПФ.С.02), що спрямована на формування вмінь фахівця проводити аналіз технічного стану злітно-посадкових пристроїв та їх технічне обслуговування (ПФ.С.02.ПП.О.11; ПФ.С.02.ПП.О.12), базуючись при цьому на настановах нормативно-технічної документації, положеннях, інструкціях, стандартних угодах ІАТА та ІКАО, дотримуючись вимог охорони праці та правил техніки безпеки (ПФ.С.04.ПП.О.19).
Методична мета заняття полягає в удосконаленні методики проведення лекції із застосуванням інтерактивних методів навчання, міжпредметних зв'язків, технічних засобів навчання, наочності.
Навчальна мета лекції полягає у формуванні у студентів загально-професійних компетенцій щодо призначення та роботи злітно-посадкових пристроїв ПС.
Виховна мета спрямована на виховання у студентів свідомого ставлення до навчання, дисциплінованості, відповідальності, ініціативності, уважності при технічному обслуговуванні фільтрів гідросистем.
Розвивальна мета полягає в розвитку у студентів аналітичного та творчого мислення під час аналізу роботи системи при експлуатації АТ.
" __" __________ 2016р.
(дата заняття)
Група: 1М14
Спеціальність: 5.07010301 "Технічне обслуговування повітряних суден і двигунів"
Тема заняття: Шасі вертольота Мі-8.
Мета заняття:
Методична - удосконалення методики інтерактивної форми проведення лекції з використанням діючих макетів конструктивних елементів шасі.
Навчальна - сформувати у студентів загально-професійні компетенції, щодо шасі вертольота . Призначення, проведення робіт з ТО шасі вертольота.
Виховна - виховувати наполегливість у досягненні поставленої мети, відповідальності за якісне виконання технологічних операцій згідно з нормативними документами щодо обслуговування авіатехніки.
Розвивальна - розвиток синтезуючого мислення, вміння творчо підходити до вирішення нестандартних ситуацій.
Вид заняття: лекція
Вид лекції: тематична лекція
Форма проведення заняття: розповідь з елементами бесіди Міжпредметні зв'язки:
Забезпечувальні
• вступ до спеціальності
• конструкція авіаційної техніки, • експлуатація авіаційної техніки,
• гідравліка та ГПП АТ.
Забезпечувані
"Основи технічної діагностики", "Гвинт".
Методичне забезпечення:
Плакати: "Компонування вертольота Мі-8", "Основна стійка шасі вертольота Мі-8", "Колесо основної стійки шасі".
Агрегати: "Основна стійка шасі вертольота Мі-8"
Література:
Обов'язкова:
1. Вертоліт Мі-8. Інструкція з технічної експлуатації. Книга 1. Планер і силова установка. Воєніздат 1980р.
2. Вертоліт Мі-8. Технологія виконання регламентних робіт і підготовки до польотів. До єдиного регламенту технічної експлуатації вертольота Мі-8. Частина 1, розділ 1. Підготовка до польотів. Машинобудування 1975р.
3. Вертоліт Мі-8. Технологія виконання регламентних робіт і підготовки до польотів. До єдиного регламенту технічної експлуатації вертольота Мі-8. Частина 1, розділ 2. Регламентні роботи. Машинобудування 1975р.
4. Авіаційний турбогвинтовий двигун ТВ2-117А і редуктор ВР-8А. Технічний опис. Машинобудування 1977р.
5. Основи конструкції вертольотів. Під редакцією О.М. Глаголєва. Воєніздат
1972 р.
Додаткова:
1.http://cnit.ssau.ru/vertolet/mi8/index.htm . Навчальний посібник з дисципліни
"Конструкція і ТО ПС" (вертоліт Мі-8).
1. Організаційний момент 2 хв.
1.1 Привітання студентів
Викладач приймає рапорт чергового, вітається зі студентами
1.2 Підготовка аудиторії до заняття, перевірка наявності студентів
Викладач перевіряє наявність студентів, заповнює класний журнал
2. Ознайомлення студентів із темою заняття Тема: Шасі вертольота Мі-8.
3. Мотивація навчання 2хв.
Основна діяльність майбутніх молодших спеціалістів з технічного обслуговування авіаційної техніки спрямована на організацію та забезпечення своєчасної та якісної підготовки повітряного судна до експлуатації. У підготовку авіаційної техніки до вильоту входять роботи з перевірки тиску в амортизаторах і пневматиках коліс шасі вертольота. Тому знання з алгоритму проведення робіт із заряджання амортизаторів рідиною та пневматиків стисненим повітрям, а також, щодо принципу роботи амортизатора за прямого та зворотного ходу є професійними для майбутніх авіаційних фахівців.
4. Актуалізація опорних знань 4 хв.
Проводиться в усній формі на початку заняття та по ходу викладання матеріалу лекції.
4.1 Для чого призначене шасі ЛА?
Правильна відповідь:
Шасі призначене для забезпечення стоянки, зльоту/посадки та переміщення ЛА поверхнею землі/води під час рулювання або буксування.
4.2 Який газ використовується при зарядці повітряно-газових амортизаторів?
Правильна відповідь:
Азот.
4.3 Колеса яких стійок вертольота обладнані гальмами коліс ?
Правильна відповідь:
Колеса основних стійок шасі шасі.
4.4 Яку кількість камер має амортизатор основної опори шасі вертольота?
Правильна відповідь:
Дві самостійні камери (малого та високого тиску)
5. Коментар відповідей та робіт студентів 2хв.
Викладач визначає рівень засвоєння курсантами матеріалу попередньої лекції. Відзначає прізвища студентів, які брали активну участь у відповідях, дає рекомендації щодо відвідування консультацій тим, хто показав слабкі знання.
6. Викладення та вивчення нового матеріалу 66 хв.
7. Запис плану лекції
7.1 Загальні відомості про шасі вертольота Мі-8
7.2 Конструктивні особливості амортизаторів і коліс основної стійки шасі
7.3 Основні моменти роботи амортизатора під час стоянки, посадки/зльоту вертольота.
Далі теоретичний матеріал лекції викладається російською мовою, оскільки вона є міжнародною мовою в межах вимог Міжнародної організації цивільної авіації (ІКАО) та Міжнародної авіатранспортної асоціації (ІАТА), авіаційний персонал повинен вільно володіти термінологією, що стосується технічного обслуговування засобів механізації та автоматизації в аеропортах.
7.1. Загальні відомості про шасі вертольота Мі-8
Злітно-посадкові пристрої (шасі) призначені для сприйняття ударних навантажень під час посадки гелікоптера, а також для пересування гелікоптера по землі під час руління і зльоту.
До злітно-посадкових пристроїв належать колісне шасі, що не забирається в польоті, і хвостова опора.
1 - колесо головної стійки; 2 - амортизатор головної стійки,
3, 6, 7, 12 - кардани; 4 - амортизатор хвостової опори;
5 - підкоси хвостової опори; 8 - підкіс головної стійки;
9 - піввісь головної стійки; 10 - підкіс передньої стійки,
11 - колеса передньої стійки; 13 - амортизатор передньої стійки;
I - вузол кріплення амортизатора передньої стійки;
II-вузол кріплення вільчастого підкосу до амортизатора; г - вушка для швартувального пристосування; III - вузол кріплення вільчастого підкосу до фюзеляжу;
IV - вузол кріплення амортизатора головної стійки до півосі; б - вушка для кріплення буксирувального пристосування; V - вузол кріплення півосі до фюзеляжу; VI - вузол кріплення підкоса головної стійки до фюзеляжу; а - сферичне гніздо під установку гідропідйомника; VII - вузол кріплення амортизатора головної стійки до фюзеляжу; в - вушка для швартувального пристосування; VIII - вузол кріплення підкосу хвостової опори до хвостової балки; IX - вузол кріплення амортизатора хвостової опори до хвостової балки.
Шасі утворюють дві головні стійки пірамідального типу, симетрично розташовані по обидва боки фюзеляжу, і передня стійка з двома спареними колесами.
Головні стійки шасі забезпечені рідинно-газовими амортизаторами і колесами 1 з гальмівними пристроями. Передня стійка має рідинно-газовий амортизатор, важільну самоорієнтовану підвіску і два колеса без гальмівних пристроїв. Такий пристрій шасі покращує прохідність вертольота по м'якому ґрунту та умови роботи амортизатора.
Амортизатори шасі поглинають 65...75% кінетичної енергії під час посадки вертольота. Іншу частину енергії сприймають пневматичні пристрої коліс. Гальмівні пристрої забезпечують гальмування головних коліс на стоянці, під час посадки на похилі майданчики, а також підвищують безпеку під час рулювання і буксирування вертольота.
7.2. Конструктивні особливості амортизаторів і коліс основної стійки шасі
Головні стійки шасі за конструкцією аналогічні між собою. У комплект кожної стійки входять: двокамерний амортизатор, підкос-піввісь, задній підкіс, колесо і обтічник.
Амортизатор своїм верхнім вузлом кріпиться до комбінованого вузла, встановленого на шпангоуті № 10 фюзеляжу, а нижнім - до півосі. Задній підкіс кріпиться до вузла шпангоута № 13 і півосі, яка з'єднана з вузлом на шпангоуті № 11. Амортизатор призначений для поглинання кінетичної енергії, що виділяється під час удару вертольота об землю під час посадки, а також для гасіння поперечних коливань типу "земний резонанс".
Двокамерний рідинно-газовий амортизатор складається з камер низького і високого тисків. Камера низького тиску розташована у верхній частині амортизатора, а камера високого тиску - нижній. Обидві камери забезпечені зарядними клапанами, трубками рівня рідини і зливними пробками. Шток і циліндр камери низького тиску з'єднані між собою шліц-шарніром, який фіксує циліндр від провертання під час роботи амортизатора.
На штоку камери низького тиску вище вузла кріплення шліц-шарніра хомутом закріплено механізм увімкнення гідроупору під час торкання колесами землі. Циліндри і штоки камер низького і високого тисків - зварної конструкції, виконані з високолегованої сталі ЗОХГСА і термічно оброблені. Шток камери високого тиску і циліндр камери низького тиску є єдиною деталлю і зварені між собою перехідниками з денцями 23 і 24, які обмежують порожнини камер амортизатора.
Камера високого тиску складається з циліндра, штока, профільованої голки, верхньої і нижньої букс, клапана гальмування, дифузора, гайок, елементів ущільнення.
У нижній частині циліндра приварено днище з внутрішньою різьбовою склянкою і зовнішнім вилчастим наконечником 29 для кріплення амортизатора. У різьбовій склянці встановлено профільовану голку 26, законтрену штифтом 27. У верхній частині циліндра змонтовані: гайка 5, що обмежує вихід штока, верхня букса 7 з ущільнювальними гумовими і фторопластовими кільцями, гайка 8 з повстяним пилозахисним кільцем.
На нижню частину штока встановлено наполегливу втулку 4, дифузор 2, клапан гальмування зворотного ходу і нагвинчено буксу 1 з поздовжніми отворами. У верхній частині штока встановлені трубка 25 і зарядний клапан. Камера низького тиску складається з циліндра 32, штока 22 з перехідником, верхньої 12 і нижньої 10 букс, клапана 9 гальмування зворотного ходу і втулки 16 з буферним гумовим кільцем 17. У порожнині верхньої частини циліндра встановлено верхню буксу 12 з кільцями ущільнювачів 13, гайку 14 з пилозахисним сальником 15 і втулку 16 з буферним гумовим кільцем 17. Буферний пристрій фіксується в циліндрі розрізним стопорним кільцем 18. На нижню частину штока навернуті гайка 11, що обмежує вихід штока з циліндра, і букса 10 з клапаном 9. Букса має центральний калібрований отвір і поздовжні отвори для перетікання рідини. Клапан 9 являє собою розрізне сталеве кільце, встановлене між буртиками букси. У верхній частині штока приварений перехідник із дном 20 і встановлений зарядний клапан із трубкою.
На верхній частині перехідника є вушковий наконечник 19 для кріплення амортизатора до фюзеляжу.
Шліц-шарнір має дві ланки, з'єднані між собою, а також зі штоком і циліндром за допомогою болтів і бронзових втулок.
Півось і підкіс виготовлені зі сталевої труби зварної конструкції. На одному кінці півосі приварено вушко для кріплення до вузла фюзеляжу (див. вузол V, мал. 3.1), а на іншому кінці приварено фланець для кріплення гальма (див. вузол IV), вушко для кріплення укосу, вухо для кріплення амортизатора і вушко для кріплення буксирувального пристосування.
У розточку півосі запресована вісь 22 колеса, яка фіксується двома конусними втулками, стягнутими болтом. На кінці осі є нарізка під гайку 3 кріплення колеса.
Підкіс на обох кінцях має вушка для кріплення через кардан до вузла фюзеляжу і до вушка на півосі. Внутрішня порожнина підкоса використовується як балон для стисненого повітря повітряної системи гелікоптера Для заряджання повітрям і зливу конденсату води на підкосі вварені штуцери. Із заднього боку підкосу розташоване вушко для під'єднання троса під час буксирування вертольота хвостом вперед. Колеса головних стійок шасі складаються з барабана, пневматика і гальмівного пристрою. Кожне колесо змонтоване на осі на конічних роликових підшипниках 6 з розпірною регульованою втулкою 21 між ними для запобігання перезатягуванню підшипників. Кріпиться колесо за допомогою гайки 3, яка контриться болтом 2. З обох боків підшипники закриті кришками 1 з пилозахисними сальниками 4. Барабан 7 колеса відлито з магнієвого сплаву за одне ціле з ободом, маточиною та однією ребордою. З обох боків у маточині зроблені розточки для конічних роликових підшипників. З одного боку барабана оброблено посадкове місце для встановлення гальмівного барабана 10 і кріплення болтами 8. Гальмівний барабан має сталеву обичайку, в яку запресована чавунна гільза. На обід барабана колеса монтується пневматичний пристрій. Для зручності його монтажу одна реборда - знімна, складається з двох половин і фіксується від осьового переміщення буртиком, а від провертання - шпонками. Після встановлення знімної реборди її половини з'єднуються між собою пластинами.
Пневматичний пристрій складається з камери та покришки. Камера є його герметичною частиною, виготовлена з високоякісної гуми. У камеру вмонтовано зарядну трубку, яку під час монтажу виводять на обід колеса через отвір у барабані та закріплюють гайкою.
Покришка є силовим елементом. Вона сприймає навантаження і передає їх на барабан колеса. Основу покришки становить каркас із капронової кордової тканини. Зовні на каркас навулканізовано шар гуми - протектор, який захищає корд від зношування і механічних пошкоджень. Бігова частина протектора потовщена. У бортах покришки завулканізовані кільця зі сталевого троса.
Гальмівний пристрій, крім гальмівного барабана, містить корпус 9 гальма, дві гальмівні колодки 13, два повітряні циліндри 12, два розтискні важелі, дві пари поворотних пружин 14, конічні шестерні 16 і 17, регулювальні валики 18 і регулювальні гвинти 11. Корпус 9 гальма відлитий з магнієвого сплаву і кріпиться болтами 19 до фланця осі колеса. До корпусу за допомогою анкерних валиків 20 шарнірно кріплять литі з магнієвого сплаву гальмівні колодки 13. На протилежних кінцях колодок встановлені упори з гайками регулювальних гвинтів, а з внутрішніх боків до колодок укріплені поворотні пружини 14. На зовнішні майданчики колодок приклепані гальмівні пластини з феродопластмас. Розтискні важелі своїми вушками шарнірно встановлені на валики колодок. Один кінець важеля з'єднаний зі штоком поршня повітряного циліндра 12, а інший зчленовується з підп'ятником регулювального валика. На гайку регулювального гвинта на шпонці посаджено конічну шестерню, яка входить у зачеплення конічною шестернею регулювального валика 18. Для регулювання і виміру зазорів між колодками і гальмівним барабаном на щитку 5 колеса є чотири отвори з кришками 15. Під час гальмування коліс повітря з повітряної системи надходить у повітряні гальмівні циліндри. Тиском повітря поршні зі штоками, переміщаючись, повертають розтискні важелі, які через регулювальні гвинти притискають колодки до гальмівного барабана. У результаті виникає гальмівний момент, що залежить від тиску повітря в циліндрах гальма. Під час розгальмовування повітря з циліндрів через агрегат повітряної системи стравлюється в атмосферу, а поворотні пружини відтягують колодки від гальмівного барабана. Обтічник надає необхідної аеродинамічної форми нижній частині головних стійок шасі між півоссю і підкосом. Його виготовлено з листового дюралюмінію, кутникових профілів і вкладишів із пінопласту.
Обтічник кріплять за допомогою хомутів.
На його верхній частині розташована знімна кришка з дюралюмінієвого листа, підкріпленого кутниковими профілями. Кришка забезпечує зручність монтажу трубопроводів повітряної системи, прокладених усередині обтічника і змонтованих на підкосі головної стійки шасі. У кришці виконано два овальних отвори під скоби для швартування лопатей несучого гвинта.
7.3. Основні моменти роботи амортизатора під час стоянки, посадки/зльоту вертольота.
Під час посадки вертольота відбувається прямий хід, першою спрацьовує камера низького тиску і після повного її обтиснення вступає в роботу камера високого тиску.
Шток камери низького тиску витісняє рідину з порожнини циліндра. Рідина перетікає через центральний отвір букси в порожнину штока, а також через кільцевий зазор нижнього буртика букси, клапана гальмування і осьові отвори в букси в кільцеву порожнину між штоком і циліндром, яка збільшується за об'ємом. Рідина, надходячи в порожнину штока, стискає азот, який акумулює значну частину кінетичної енергії удару.
Після повного обтиснення штока камери низького тиску вступає в роботу камера високого тиску амортизатора. Під час руху штока донизу рідина витісняється з порожнини циліндра через кільцевий зазор між отвором у 5 дифузорі та профільованою голкою в порожнину штока, а також через осьові отвори в буксу та клапан гальмування в кільцеву порожнину між штоком і циліндром. Таким чином, так само, як у камері низького тиску, за прямого ходу кінетична енергія удару витрачається на стиснення азоту, подолання гідравлічних опорів і тертя рухомих частин.
Зворотний хід у камері високого тиску відбувається за рахунок акумульованої енергії азотом після збільшення дії перевантажень. Під час зворотного ходу штока рідина з кільцевої порожнини через отвори в клапані гальмування перетікає в циліндр, внаслідок чого різко збільшує гідравлічний опір і тим самим загальмовується вихід штока під час зворотного ходу. Крім того, рідина через кільцевий зазор між центральним отвором у дифузорі та профільованою голкою перетікає в порожнину циліндра. Енергія стисненого азоту під час зворотного ходу витрачається на подолання гідравлічного опору і тертя.
Камера низького тиску на зворотному ході працює аналогічно, але зворотний хід штока може відбуватися лише під час поперечних коливань вертольота на своєму шасі або під час зльоту, коли амортизатори звільняються від навантаження.
8. Закріплення знань студентів проводиться в усній формі.
8.1 Яким чином шток і циліндр камери НД з'єднані між собою?
Правильна відповідь.
Шток і циліндр камери НД з'єднані між собою шліц-шарніром
8.2 Яким чином шток камери ВД і циліндр камери НД з'єднані між собою?
Правильна відповідь:
Шток камери ВД і циліндр камери НД є єдиною деталлю і зварені між собою.
8.3 Яким чином обмежується обсяг рідини, що заливається?
Правильна відповідь: Обсяг рідини, що заливається, обмежується зарядними трубками.
8.4 Яким чином відносно одна до одної розміщені камери низького і високого тисків?
Правильна відповідь: Камера низького тиску розташована у верхній частині амортизатора, а камера високого тиску - у нижній.
8.5 З якою метою в камери високого і низького тиску амортизатора головної стійки шасі встановлено клапани гальмування на зворотному ході?
Правильна відповідь: Для того щоб забезпечити плавність ходу та попередження удару при швидкому виході штока об буксу.
8.6 Як за допомогою візуального контролю можна визначити: чи правильно заряджені амортизатори, пневматики?
Правильна відповідь: За обтисненням пневматиків і за виходом штоків амортизаторів. При правильній зарядці пневматиків коліс головних стійок шасі обтиснення їх у не завантаженого вертольота не повинно перевищувати: (45+10) мм, при масі вертольота 11100...12000 кг - (70+10) мм. Обтиснення пневматичних пристроїв передніх коліс шасі у незавантаженого гелікоптера не повинно перевищувати (30+10) мм, за маси гелікоптера 11100...12000 кг - (45+10) мм. Штоки камер низького тиску амортизаторів при цьому мають бути повністю обтиснуті. Обтиснення штока амортизатора передньої стійки в разі різного поєднання центрування і маси вертольота у завантаженого вертольота має бути в межах (65 ± 10) мм, у разі маси вертольота 11100...12000 кг - (130 ± 10) мм.
8.7 Колеса якого типу встановлено на основних опорах шасі? Правильна відповідь:
Колеса КТ-97/3.
9. Коментар роботи студентів
Викладач вказує на помилки і неточності при закріпленні матеріалу лекції.
10. Підсумок заняття 2хв.
Викладач відзначає роботу студентів на лекції, називає прізвища тих, хто проявив особливу сумлінність і зацікавленість.
11. Домашнє завдання 2хв.
Підготуватися до практичного заняття на тему "Шасі вертольота Мі-8. Основна опора".
1. Данілов В.А. Вертоліт Мі-8. Пристрій і технічне обслуговування. Транспорт 1988р.
2. Данілов В.А. та ін. Вертоліт Мі-8МТВ. Транспорт 1995р.
3. Данілов В.А. та ін. Вертоліт Мі-8. Транспорт 1979р.
4. Вертоліт Мі-8. Технічний опис. Книга 1. Льотно-технічні характеристики. Машинобудування 1970р.
5. Вертоліт Мі-8. Технічний опис. Книга 2. Конструкція. Машинобудування 1970р.
6. Вертоліт Мі-8. Інструкція з технічної експлуатації. Книга 1. Планер і силова установка. Воєніздат 1980р.
7. Вертоліт Мі-8. Технологія виконання регламентних робіт і підготовки до польотів. До єдиного регламенту технічної експлуатації вертольота Мі-8. Частина 1, розділ 1. Підготовка до польотів. Машинобудування 1975р.
8. Вертоліт Мі-8. Технологія виконання регламентних робіт і підготовки до польотів. До єдиного регламенту технічної експлуатації вертольота Мі-8. Частина 1, розділ 2. Регламентні роботи. Машинобудування 1975р.
9. Авіаційний турбогвинтовий двигун ТВ2-117А і редуктор ВР-8А. Технічний опис. Машинобудування 1977р.
10. Основи конструкції вертольотів. Під редакцією О.М. Глаголєва. Воєніздат
1972 р.
У даній методичній розробці знайшло відображення бачення викладачем методики проведення лекції з використанням діючих конструктивних елементів шасі, що дозволяє в наближенні до реалій бачити роботу двокамерного амортизатора. За допомогою діючих макетів, у поєднанні з навчальними плакатами, покращується пізнавальна здатність курсантів у засвоєнні теоретичного матеріалу.
Такий вид лекції сприяє зближенню теорії до практики, дає змогу студентам доступно і глибоко засвоювати матеріал теми, надихає до самостійного вивчення матеріалу.
Використання діючих макетів дозволяє наочно показувати студентам нову техніку, технологію і прийоми роботи з нею без витрат часу на відвідування підприємств, а також розглянути будову агрегату, закритого корпусом. Наочність наприкінці заняття спрямована на систематизацію і закріплення навчального матеріалу, на загострення уваги студентів на його ключових моментах або для швидкої і твердої зміни думки про неправильно засвоєний матеріал.
У процесі опитування студентів, використання наочності спрямоване на формування професійних компетенцій і вмінь використовувати дидактичний матеріал для доведеності логічності своїх тверджень, що сприяє безпомилковому складанню алгоритму своїх дії під час ТО ЛА як у цілому, так і окремих конструктивних елементів.
спеціальність 5.07010301 "Технічне обслуговування повітряних суден і двигунів"
Тема методичної розробки "Шасі гелікоптера Мі-8" є досить актуальною, бо основна діяльність майбутніх молодших спеціалістів з технічної експлуатації повітряних суден спрямована на організацію та забезпечення своєчасної та якісної підготовки авіаційної техніки до польоту.
Тема заняття відповідає чинній навчальній робочій програмі.
Зміст лекції відповідає сучасному рівню підготовки авіаційних фахівців. Питання викладено чітко, логічно, послідовно, у формі, доступній для сприйняття студентами. Тема лекції висвітлена повністю.
Особливо цінним у методичній розробці є те, що для викладання нового матеріалу викладач застосовує технічні засоби навчання та різні види наочностей - це дає змогу максимально наблизити студентів до реальних умов роботи в авіаційній галузі та формуванню в них професійних компетенцій.
Зв'язок теорії з практикою висвітлюється під час активізації розумової діяльності студентів.
Розробка викладена стилістично грамотно, доцільно використовуються науково-технічні терміни, Державні стандарти.
Методична розробка має план, хід заняття, посилання на літературу, її оформлення відповідає вимогам.
Висновок:
Методична розробка викладача Резнік А.В. на тему "Шасі гелікоптера Мі-8" має практичну цінність для викладачів і може бути рекомендована для використання викладачами циклових комісій за напрямом "Транспорт та транспортна інфраструктура".
Викладач вищої кваліфікаційної категорії
Відокремленого структурного підрозділу
Національного авіаційного університету
Слов'янський коледж
Національного авіаційного університету __________ А.І. Бутовський