Школа в різних країнах світу

Про матеріал

Цікавинки про системи освіти, навчальні програми, незвичайні уроки і предмети, системи оцінювання та покарання в різних школах світу.

Перегляд файлу

 « Школа в різних країнах світу»

І

Вікторина

« День знань»

  1. У якій країні ніколи не починають перший день навчання з понеділка, бо вважають, що понеділок – це день духів?
  • Сирія
  • Уганда
  • Ірландія
  • Туркменистан
  1. У якій країні навчання починають у квітні, коли зацвітає сакура? Святкову лінійку проводять лише для першокласників. Вчителі вітають їх, вирішують організаційні питання з батьками. Далі у дітей є цілий тиждень для підготовки до школи. І вже через тиждень до школи йдуть усі школярі.
  • Південна Корея
  • Китай
  • В'єтнам
  • Японія
  1. У якій країні в перший клас ідуть дітки у 4 роки? У цій країні змалку школярам прищеплюють любов до праці і рукоділля, навчають заробляти на прожиття й для школи. В навчальних закладах для цього є спеціальні майстерні з ткацькими верстатами і кожен школяр повинен здати свою норму власноруч витканого полотна. Гроші від продажу тканини йдуть на потреби школи. 
  • Індія
  • Польща
  • Туреччина
  • Канада
  1. День знань у цій країні відзначають у березні. Діти вступають до школи у 8 років, складаючи при цьому вступний іспит. Найкращі отримують право обирати навчальний заклад на свій розсуд, інші - за розподілом. Тому батьки, які бажають віддати дитину до елітної школи, активно займаються її навчанням з 5-6 річного віку. Що це за країна?
  • Туреччина
  • Південна Корея
  • Фінляндія
  • Данія
  1. У якій країні навчання починають у лютому, бо саме тоді за їх календарем завершується літо?
  • Нова Зеландія
  • Греція
  • Австралія
  • США
  1. У цій країні   дитина вперше йде до школи саме в день, коли їй виповнюється 5 років. Якщо це під час шкільних канікул, то хтось з учителів знайомить її зі школою, проводячи екскурсію. Перший день після канікул у різних школах у різні дати - таким чином місцеві влади зменшують перевантаження транспорту та затори на дорогах. Назвіть країну.
  • Нова Зеландія
  • Норвегія
  • Ірландія
  • Ефіопія
  1. Діти   цієї країни починають навчатися наприкінці вересня – початку жовтня, коли завершуються основні роботи зі збору врожаю. Урочистостей у ці дні немає. А ще в школярів нема щоденників і оцінок в зошитах, і якщо батьки не бажатимуть знати про те, як вчиться їхня дитина, про її успіхи чи проблеми, їм ніхто повідомляти про це не буде.
  • Нігерія
  • Іспанія
  • Греція
  • Алжир
  1. У цій країні  навчальний рік починається в кінці серпня - на початку вересня, і певного дня для цієї події не існує. Цей день щорічно визначає федеральна влада, в залежності від початку сезону дощів, щоб діти могли якомога більше насолодитися канікулами на сонечку. До Дня знань 6-річні першокласники, за традицією, разом з батьками склеюють конусоподібний кульок з паперу та прикрашають його аплікацією. Потім батьки складають туди солодощі, іграшки та різні цікаві дрібниці.
  • Таїланд
  • Китай
  • Німеччина
  • Аргентина
  1. Діти цієї країни  сідають за парти з 15 серпня. Але навчальний процес у них, в порівнянні з нашим, більш демократичний. Дітям надають багато свобод - вважається, що важливо не змушувати вчитися, а мотивувати до отримання знань. Щоденників тут немає, лист з успіхами батьки отримують раз на місяць. На заняттях можна паралельно з навчанням займатися своїми справами. Наприклад, якщо школяр не хоче дивитися навчальний фільм, йому дозволяють почитати книгу. Головне - щоб не заважав іншим. 
  • Франція
  • Фінляндія
  • Фіджі
  • Філіппіни
  1.  Школярі цієї країни збираються на навчання на день пізніше, ніж в Україні,  другого вересня, тому що перше вересня є національним святом країни — Днем Конституції.
  • Словаччина
  • Болгарія
  • Польща
  • Чорногорія
  1.  Школярі  йдуть до школи 1 жовтня, а відпочивають з 30 липня по 30 вересня — в період дощів, коли часто бувають повені.
  • Мозамбік
  • Нікарагуа
  • Екваторіальна Гвінея
  • Камбоджі
  1.  А от в цій країні  учні сідають за парти тоді, коли маленькі українці радіють подарункам від Діда Мороза та зимовим канікулам — в перший понеділок січня.
  • Шрі-Ланка
  • Кенія
  • Чад
  • Панама
  1.   У цій країні перший день (зазвичай 18-20 серпня) розпочинається

спільним ланчем (компот і булочки), після якого всі розходяться по класах.

  • Франція
  • Норвегія
  • Ісландія
  • Ємен
  1.  У  цій країні   ніякої лінійки нема, але й навчання в перший день не про-водиться. Для першокласників влаштовують концерт із клоунами. До того ж  від першачків, які йдуть до школи у 6 років, не вимагають вміння читати і писати. Обов'язковою є бесіда з психологом, в процесі якої робиться висновок про емоційну готовність дитини до шкільних навантажень.
  • Болгарія
  • Чехія
  • Польща
  • Італія

ІІ

Стрічка новин

« Скільки років вчаться і скільки навчання коштує»

  1. Маленькі данці проводять у початковій школі приблизно 1000 годин на рік. Вони вчаться на два місяці довше протягом навчального року і щодня проводять у школі більше годин, ніж їхні однолітки в Україні.
  2. Щоби зібрати дитину до школи американській родині доводиться в середньому витратити 935 доларів. Найбільше родині коштує придбання комп'ютера - приблизно 299 доларів США. На другому місці - одяг (286 доларів) і електроніка, як-от планшет та калькулятор (271 долар). На шкільну канцелярію і книжки іде в середньому 112 доларів.
  3. Якщо підрахувати шкільні внески, вартість підручників, транспорту та проживання, найдорожча шкільна освіта буде в Гонконзі. Окрім стипендій, кредитів на освіту та державної підтримки батькам гонконгських школярів доводиться щороку викладати зі своєї кишені ще 131 161 долара США.
  4. Шкільна освіта коштує багато не лише батькам. Подумайте про дерева. Навіть у добу віртуальної реальності, 3D-друку та безпілотників жодна школа світу не обходиться без олівців. Сьогодні, через понад 400 років після їхнього винаходу, щороку у світі виробляють близько 15-20 млрд олівців. Для виробництва олівців у світі щороку вирубають приблизно 60-80 тис. дерев.
  5. Школа колись обов'язково закінчується. Однак, приміром, у Новій Зеландії та Ісландії, це відбувається не так швидко. Освіта там може тривати майже два десятиліття. "Очікувана тривалість шкільного життя" вираховується за допомогою сукупної частки учнів для різних вікових груп від початкової школи до рівня бакалавра. В Австралії очікувана тривалість шкільної освіти складає 22,9 року. Австралійці ідуть до школи в шість років, а отримують диплом бакалавра в середньому у 28-м. Найкоротша шкільна освіта - в Нігерії. Діти йдуть до школи в сім років і вчаться в середньому лише 5,3 року.
  6. В Мексиці вже тривалий час діє програма общинної освіти. Вона створена за ініціативи Національної ради Мексики з розвитку освіти. Програма розрахована на ту частину мексиканських дітей, які живуть у віддалених селах та не мають можливості відвідувати звичайну школу. Вчителям в таких общинних школах стають частіше за все студенти. Оплата досить символічна, проте по закінченню стажування студенти отримують гранти на продовження навчання.
  7. В Кенії Початкова освіта в країні триває 8 років, вона безкоштовна. Потім 4 роки діти вчаться у середній школі. Ці школи бувають трьох типів: державні, приватні та церковні. У державні, безкоштовні школи проходять учні з хорошими сертифікатами початкової школи, трієчники йдуть в церковні. Приватні школи дуже дорогі. Є обмеження по кількості дітей в одній школі - не більше 300 осіб. На три сотні школярів працює 7-11 педагогів.

 

 

« Особливості шкільної освіти»

Велика Британія

У 5 років починається підготовча школа, з 11 років — середня. Навчальний рік поділяється на 3 семестри. Улітку канікули тривають 6 тижнів, узимку — 3 тижня. Популярне роздільне навчання хлопчиківі дівчаток. Другою за популярністю мовою є французька. У старших класах розпочинається спеціалізація за напрямами. Шкільна форма: класична (стримані кольори, класичний крій, краватки, а іноді й канотьє на додачу).

США

Тестування після кожного класу розподіляє учнів за рівнем знань і здібностями. Відсутність єдиної державної шкільної програми. Кожний штат пише свою.

 Крім звичних предметів є й оригінальні для нас: фотографія, кераміка, малюнок і живопис, додаткові курси фізики, історії та права. Шкільна форма: є в приватних школах або державних навчальних закладах бідних районів. Схожа на англійський варіант: класичний крій і неяскраві кольори.

Японія

Діти починають навчатися з 6 років; обов’язковими є 9 років навчання. Але після початкової та середньої ланки є ще старша (необов’язкова, додаткових 3 роки). Рік поділяється на 3 семестри: із квітня до липня, із вересня до грудня, із січня до кінця березня. Що цікавого вивчають? Традиційні мистецтва — каліграфія й хайку(вид вірша). Шкільна форма: у матроському стилі. Синього кольору з відкладними комірами та краватками. У дівчаток обов’язкові спідниці зі шкарпетками або довгими панчохами.

Китай

Діти починають навчатися з 6 років. Підйом о 5.00, підготовка домашнього завдання, а з 8.00 вже починаються уроки. Канікули тривають усього 1 місяць — серпень. Вихідні та свята використовують для додаткових занять і самопідготовки. Що цікавого вивчають? Китайську каліграфію, кунг-фу(є спеціалізовані школи цього бойового мистецтва). Протягом навчального дня тричі роблять зарядку. Шкільна форма: спортивний костюм (широкі штани й куртка). Покрій практично скрізь однаковий, відрізняються лише кольори костюма та шкільна емблема на груди.

Бразилія

Діти йдуть до школи в 6 років. Початкові й середні класи разом займають 9 років. Аби стимулювати учнів завершити навчання в школі, державні програми доплачують батькам за щоденне відвідування закладу, виконання дитиною домашніх завдань. Що цікавого вивчають? Наголос на фізичній підготовці. А фізкультура в Бразилії — це футбол. Шкільна форма: різноманітна. Через спекотний клімат — це футболки й шорти національних кольорів — синього, зеленого, жовтого. Форма є у великих державних школах. У бідних районах її немає.

Малайзія

Діти йдуть до першого класу в 7 років. Початкова школа триває 6 років, середня — 5 років. Потім ще 2 роки підготовки перед університетом. Згодом вступають до вишів. Що цікавого вивчають? Мандаринський діалект китайської мови. Шкільна форма: здебільшого — білий верх, чорний низ. Через теплий клімат сорочки заміняють на футболки.

ПАР

Діти йдуть до школи в 6 років. Початкові класи розтягнуто на 9 років. Потім три класи середньої школи (коледж) із поділом на напрями.

Що цікавого вчать:  11 мов на рівні національного спілкування. Тому діти зростають поліглотами. Шкільна форма: насиченого зеленого кольору зі зручного трикотажу.

Бутан

Маленькі жителі Королівства Бутан вступають до навчальних закладів у віці 6 років. Значна частина шкіл працює як інтернати. Навчальний рік триває з березня до вересня. Що цікавого вчать? В  обов’язковий шкільний курс уведено скотарство, землеробство, агрономію й інші сільськогосподарські дисципліни.

Шкільна форма: традиційний національний одяг, що називають «гхо» (для хлопчиків) і «кіра» (для дівчаток). Учні в Бутані не мають ані сумок, ані портфелів. Усе шкільне приладдя та книги вони носять просто в одязі.

 

     « Цікавинки шкільної програми»

 

Франція

До кіно у Франції ставляться особливо, адже саме брати Люм’єри винайшли кінематограф. Тамтешня шкільна програма передбачає сценарії занять, основані на перегляді фільмів. Здебільшого обирають стрічки, що знайомлять з культурою різних країн та мають виховні елементи.

Фінляндія

Формат уроків літератури відрізняється від українського. Більшість навчального часу фіни приділяють обговоренню текстів і вмінню спілкуватися. Загалом навчання спрямоване не лише на здобуття знань, а й на вміння застосовувати їх на практиці. Наприклад, на уроках математики фінських дітей навчають вирахувати необхідну кількість шпалер для ремонту квартири, скласти домашній бюджет тощо.

Польща

У Польщі до шкільної програми входить виїзд учнів щонайменше раз на рік до інших регіонів країни із пізнавальною метою. Цікавою навчальною практикою у польських школах є також так звана "зелена школа" (у травні-червні) чи, в окремих випадках - "біла школа" (взимку). Це елемент обов'язкової шкільної програми, що представляє собою кількаденний виїзд учнів класу з вчителями до інших регіонів країни з пізнавальною та рекреаційною метою. У цей період учні відвідують цікаві місця, знайомляться ближче з природою, проводять різні розвиваючі ігри на свіжому повітрі. Виїзди дітей на "Зелену школу" оплачують батьки.

Австралія

Дуже важливим аспектом навчання, як на мене, є те, що з першого року дітей вчать виступати публічно. Доволі часто учням дають завдання підготувати розповідь на якусь тему, вчать їх висловлювати свої думки та поділитися знаннями з іншими.

Жителів зеленого континенту можна назвати найкращими серферами на планеті. І, щоб зберегти звання кращих підкорювачів хвиль, в усіх школах Австралії були введені уроки серфінгу. Влада країни зробили все можливе для того, щоб на пляжах, бува, не з’явився турист, який катається краще місцевих.

Латвія

 Поступово  змінюється підхід до блоку соціальних наук й історії. Вже з 5 року навчання крім класних занять - позакласні. Сім-вісім тижнів семестру п'ятикласники ходитимуть до архітектурних пам'яток, музеїв. І на заключному етапі цього процесу створюватимуть якийсь свій проект. Збільшиться варіативність навчання: крім обов'язкових предметів з'явиться можливість вибору: більше вивчати природничі науки або гуманітарний блок, друга іноземна чи математика плюс програмування. До старших класів учні з батьками зможуть формувати набір дисциплін самостійно. При цьому обраних для поглибленого вивчення предметів має бути як мінімум три. Відповідно, крім трьох обов'язкових іспитів (латиська мова, іноземна та математика) складатимуть й іспити за трьома персонально обраними предметами.

Бельгія

Однією з особливостей бельгійської шкільної системи є переважна відсутність підручників. Школярі навчаються за роздрукованими навчальними матеріалами, які підшиваються у папки.

 

 

В’єтнам

В’єтнамські школи і навіть дитсадки вирішили серйозно поставитись до питання зміцнення здоров’я та покращення самопочуття вихованців. Віднедавна у навчальних закладах почали викладання з елементами йоги. Заняття починаються з сидіння у позі лотоса, вчителі розказують дітям притчі. Загалом, протягом дня у школі чи дитсадку, діти присвячують заняттю йогою більше години. Такі зміни в школах тішать також і батьків, які вже помічають позитивні зрушення та зміни у фізичному та емоційному стані своїх дітей.

Північна Корея

У  школах Північної Кореї існує досі сильна пропаганда ненависті до США та інших капіталістичних країн. Дітям дають стріляти з іграшкової зброї у портрети політиків Америки та вчать пісень, в яких ті висміюються.

Індія

Крім основних предметів, в Індії дуже популярні турніри з ораторського мистецтва, шахів та шарад. Вони не є обов’язковими, але їх відвідує багато дітей.

Німеччина

Щастя - це те, чого потрібно вчитися і чим раніше почати гризти цей граніт науки, тим краще. Так вважають в Німеччині, де дітям викладають уроки щастя. Правда, ця дисципліна вивчається не в усіх школах, а лише в місті Гейдельберзі. Такий серйозний предмет веде директор школи, тому навряд чи учні відчувають щастя при осягненні дисципліни. Цікаво, що для того щоб заробити високий бал, дітям потрібно продемонструвати щастя за допомогою відеоролика або благодійності.

Японія

Дивитися і насолоджуватися тим, що є - природою, важливий духовний ритуал, тому в Японії  вчать ще в школі. Передбачається, що це  дозволяє відкрити для себе абсолютно новий світ і по іншому поглянути на звичні речі.

Можливо,  тому японці розрізняють 240 відтінків кольорів і використовують 24 слова для позначення сезонів, а для опису такого природного дива, як дощ - існує 120 фраз.

У деяких школах Японії є дуже незвичайний предмет – “Милування природою”. Його мета – навчити школярів цінувати красу навколишнього середовища, яку через всесвітню комп’ютеризацію сучасні діти просто не помічають. Під час занять діти вивчають особливості розвитку і взаємодії флори і фауни. За ці спостереження вчителі виставляють їм оцінки, а в кінці року школярі навіть здають іспити.

Ізраїль

Теорія і практика кібервійн. Тут  розповідають і показують як вести себе в інтернеті, як правильно реагувати на коментарі в соцмережах, окремі теми присвячені залежності від ігор.

Калмикія

У Калмикії є місто шахів, тому не потрібно  говорити про частоту шахових турнірів та любові до цього спорту. Втім, на уроках любові до шахів не вчать . Метою  занять є послідовний розвиток мислення, а уроки будуються таким чином, щоб не було тих, хто програв.

Вірменія

На уроках школярів вчать не тільки хореографії, а й розповідають про історію танців. Можливості “відкосити” від цього предмета у школярів немає: в кінці навчального року діти здають іспити. Не отримавши хорошу оцінку з цієї дисципліни, можна залишитися в тому ж класі на другий рік.

США

У всіх американських школах введений незвичайний предмет, який називається “Наукові винаходи”. Його мета – розкрити потенціал юних науковців. Після теоретичного курсу, всім школярам дають одне завдання – винайти щось нове. На його виконання учням дається цілий рік. Після завершення курсу школярі презентують свої винаходи перед усім класом, обговорюють актуальність проекту і виставляють оцінки.

Іспанія

У деяких іспанських школах такі уроки навчають учнів формувати свою думку з різних питань і приймати протилежну точку зору. У кімнаті збираються учні різних класів, сідають на підлогу або пледи і обговорюють почуття один одного. Подібні заняття важливі, оскільки розвинений емоційний інтелект допомагає стати успішною людиною в житті і досягати високих результатів в будь-якій справі.

 

 

 

« Звичне для них, незвичне для нас»

 

  • в Уругваї шкільного вчителя вітають поцілунком. Це не вважається фамільярністю, адже у цій країні дружній поцілунок у щоку — звичайний спосіб дружнього вітання.
  • А у Японії у кожній школі є свій дієтолог. Таким чином країна намагається турбуватись про здоровʼя підростаючого покоління. Це особливо важливо та доцільно, враховуючи великі навантаження на школярів.
  • Чиновники Великобританії дослідили статистику успішних спроб працевлаштування молодих кадрів і прийшли до висновку, що під час співбесід особлива увага звертається на грамотність мови майбутніх працівників. Тому було прийняте досить цікаве рішення: запровадження культури грамотного спілкування у школі. Відтепер учні Великобританії на уроках із вчителями мають використовувати виключно офіційну англійську мову. Бажано також, щоб і у розмовах між собою вони уникали сленгів та просторічної лексики.
  • За прогули — штраф. Принаймні це стосується не стільки дітей, скільки їхніх батьків. Справа в тому, що в цій країні на законодавчому рівні заборонена домашня освіта. Можливо, причина полягає в тому, що педантичні німецькі чиновники не впевнені у якості такого способу викладання. Так чи інакше, але навіть за пропуски шкільних занять може бути накладений грошовий штраф. Звісно, платять його батьки, а не діти, адже саме старші члени сімʼї відповідають за навчання своїх нащадків.
  • У США атестат про закінчення старшої середньої школи (диплом, сертифікат) отримують далеко не всі його здобувачі.
  • У Китаї  учні обов’язково роблять  двічі на день  масаж обличчя.
  • В Японії  переважна більшість викладачів – чоловіки. А ще там немає їдалень, і діти їдять прямо за партами.
  • Прийом їжі у Франції вважається частиною процесу навчання. Діти не тільки вивчають різні продукти і те, звідки вони з’являються (багато з них вирощуються в школі), але і правила поведінки та етикет за столом.
  • Учні в Китаї отримують найбільше домашнього завдання в світі. В середньому підлітки витрачають близько 14 годин в тиждень на домашні завдання.
  • У Франції часто можна зустріти другорічників і дітей, що «перестрибнули» через клас, тому змішані класи не рідкість. Крім звичайних перерв в школі є двогодинна перерва на обід: діти можуть повернутися додому і пообідати з сім’єю. Користуватися телефонами в школі строго заборонено, а перерви в обов’язковому порядку діти проводять на вулиці.
  • В Індії батьки школярів дуже переживають за результати іспитів своїх дітей. Наявність атестата відкриває великі можливості в житті. Тому часто можна стати свідком того, як дорослі деруться по віконних гратах на верхні поверхи школи, щоб підказати своїм дітям правильні відповіді на іспиті.
  • В Австралії класний керівник змінюється щороку, і дітей так само щорічно «перемішують».
  • В Іспанії  в школах, щоб іноземна мова засвоювалася краще, існують окремі предмети повністю на цій мові. Наприклад, крім самого уроку англійської є ще «ручна праця» англійською, крім уроку каталонської мови є ще предмет на каталонській – «навколишній світ».
  • В Італії діти обов’язково змінюють школу 2 рази – після початкової школи вони переходять в середню, яка знову починається з 1 класу. Змінюється все – будівля, вчителі та однокласники. Замість випускних влаштовується «вечеря з професорами». Клас організовує вечерю в гарному ресторані, запрошують професорів. Платять за таку вечерю учні, ці гроші не прийнято  просити у батьків (мета – показати, що діти вже дорослі).
  • У школах Фінляндії після кожного уроку учні повинні виходити на вулицю, незалежно від погоди і пори року.
  • Директор школи в Швеції може перевести талановитого учня в наступний клас, не чекаючи кінця навчального року, щоправда, для цього потрібна згода батьків.
  • У Фінляндії немає типових класних кімнат. Там навчаються в приміщеннях, де може взагалі не бути столів, а тільки килими та м’які подушки. 
  • У Франції прийнята 20-бальна система оцінок. Така система покликана краще відображати рівень знань. Кожен семестр батьки поштою отримують табель успішності своїх дітей. У ньому перераховані всі предмети і оцінки за 20-бальною шкалою з округленням до сотих, наприклад — 14,72. Але на цьому інформація, яку може почерпнути батько з табеля, не закінчується. У ньому є колонки, в яких вказана оцінка учня з усіх предметів в попередніх семестрах, щоб оцінити динаміку. Для кожного предмета вказана середня оцінка по класу — можна швидко побачити, які успіхи дитини в порівнянні з іншими.
  • Канікули для японців — це час, коли можна ґрунтовно сісти за навчання. Так само проходять і вихідні — за виконанням завдань. Іспити починаються з сьомого класу, проходять два або три рази на рік, вони одні з найбільш серйозних проблем в житті кожного японця.
  • Типовий розпорядок дня китайського школяра дивовижний і з точки зору санітарних норм, і просто по-людськи. Підйом 5 ранку і відразу ж самостійні заняття. З 8.00 і до 16.00 уроки, а потім з 16.00 і до 21.00 — додаткові заняття. Літні канікули починаються в серпні і тривають всього один місяць, і то частина з них присвячується необхідної самопідготовки.
  • Народні школи дають волю у виборі предметів. До таких закладів у Норвегії за бажанням йдуть уже після закінчення традиційної старшої школи. Тут учень проходить тільки ті предмети, з якими буде пов'язане його навчання в університеті і майбутня робота. А, окрім того, він обирає ще й спосіб життя на увесь рік, оскільки усі народні школи — це свого роду сім'я, у яких підлітки проводять 24 години на добу. Така норвезька практика допомагає у виборі професії, а не змушує навчатися усьому і побільше.
  • 75% навчального процесу в Австрії займає практика.
  • У  Башкирії є понад сотня шкіл, де викладають бджільництво. На заняттях діти збирають мед і навчаються доглядати за вуликами.
  • ЧИТАЙ КОРАН! За запізнення на урок навіть з поважної причини учневі в Пакистані доведеться читати Коран 8 годин підряд (відзначимо, що це правило стосується не тільки учнів, а й учителів). А за більш серйозні проступки тут можна отримати кілька ударів палицею.
  • У М’янмі донині процвітають публічні тілесні покарання. За розмови на уроці, біг на перерві або невиконане завдання учнів б’ють при всьому класі тростиною по ягодицях, литках і руках. А якщо школяр дуже серйозно провинився, його змушують присідати зі схрещеними ногами, а вчитель при цьому тягне його за вуха.
  • У Франції  якщо батьки забули вчасно забрати дитину зі школи, то їм загрожує штраф, а дитині – поставлять незадовільну оцінку з поведінки.
  • Існує покарання, якого в Німеччині побоюються і діти, і батьки – літня школа. Тих, хто пропускав уроки і не набрав потрібну кількість навчальних годин, «засуджують» до трьох тижнів щоденного відвідування школи під час літніх канікул. А оплачують це «задоволення» батьки.
  • В Ізраїлі і Нідерландах на суперечку виділяється кілька академічних годин, під час яких учнів навчають дискутувати, обговорюють пластику тіла, міміку, аналізують внутрішні відчуття і проводять візуалізацію слів під час полеміки.
  • У віддалених областях Колумбії діти добираються до школи по канатній дорозі. Сталеві дроти – єдиний вид транспорту для тих, хто живе у віддаленому селі Лос Пінос в Колумбії. Маленьким дітям не дозволяють самим користуватися переправою, тому вони добираються по канатній дорозі з батьками або старшими братами і сестрами. Якби не канатна дорога, дітям довелося б йти через тропічний ліс, і дорога до школи зайняла б у них дві години.
  • В Японії та Австрії за давньою традицією вчать дітей писати і правою, і лівою рукою.
  • В більшості країн пишуть зліва направо. Справа наліво пишуть учні арабських країн. А в Стародавній Греції писали перший рядок справа наліво, а другий — навпаки.

 

 

 

 

 

« Хіт-парад незвичайних шкіл»

 

  • Бангладеш – школи на воді. Тут більше 100 плавучих шкіл – вони розташовані на човнах. Це пов’язано з частими повенями в країні. Проте у кожної такої школи є бібліотека і доступ до інтернету, а сама школа працює на сонячних батареях.
  • Початкова школа в Пхумачангтанг, Тибеті вважається найвищою школою в світі. Ця школа знаходиться на висоті 5373 метрів над рівнем моря, і це на 200 метрів вище базового табору Евересту – найвищої вершини Землі.
  • Королівська школа в Кентербері (Великобританія) є найстарішою школою світу. Вона була заснована в 597 році н.е. Однак сьогодні ця школа оснащена найякіснішим обладнанням і пропонує сучасну освіту.
  • Одна зі шкіл у Німеччині побудована у формі величезної білої кішки разом з вусами і круглими вікнами у формі очей. Коли учні приходять до школи, вони заходять в будівлю через рот “кішки”. Усередині школа схожа на всі інші, але є ще одна приваблива особливість – хвіст кішки також служить гіркою для учнів.
  • Школа на Філіппінах була зроблена повністю з перероблених пляшок. Знадобилося 9000 пляшок і десятки добровольців, щоб побудувати цей будинок. Кожну пляшку наповнили піском, водою і соломою, щоб зробити їх міцнішими. Потім за допомогою речовини, схожої на цемент, пляшки скріпили і зробили з них стіни.
  • Найчисельнішою школою є школа Монтессорі в Лакхнау, Індії. Понад 32 000 учнів відвідують школу кожен день. У школі понад 1000 аудиторій, 3700 комп’ютерів і щорічно вона закуповує тисячі канцелярського приладдя і книг.
  • А ось найменша початкова школа в світі, що складається з одного учня і одного вчителя, знаходить в італійському Турині. Влада вирішила залишити школу до тих пір, поки її відвідує хоча б один учень.
  • Підземна школа. Terraset Elementary School PTA (США) Адреса: 11411 Ridge Heights Road, Рестон, Вірджинія . Учні американської школи Террасет – майже діти підземелля. Школу побудували в середині 1970-х років, коли США огорнула енергетична криза. У країні ввели режим економії енергії, що використовувалася безпосередньо і для опалювання шкіл. У  Рестоні побудували школу Террасет: розрівняли пагорб, звели на цьому місці будинок, а потім засипали його землею. Природне земляне покриття давало тепло і зберігало енергію. Перед проектувальниками стояло ще одне непросте завдання: приміщення треба було не тільки підігрівати, а й охолоджувати. Це потребувало нових енергетичних витрат. Проблему вирішили сонячні колектори. Сьогодні Террасет – це не тільки найбільш енергозберігаюча школа в країні, але й одна з головних туристичних визначних пам’яток міста. На відміну від історії створення Террасет, процес навчання в школі навряд чи можна назвати оригінальним. Це молодша школа з традиційним для США набором предметів. Щоправда, час від часу школа проводить заходи для дітей і батьків на кшталт сімейного забігу вулицями міста або вечірнього бінго.
  • Школа без дисципліни. ALPHA Alternative School (Канада) Адреса: 20 Brant Street, Торонто, Онтаріо У школі ALPHA, що відкрила свої двері в 1972 році, панує вічне свято непослуху. Тут немає ані оцінок, ані суворого розкладу, ані навіть домашніх завдань. Ніхто не покарає за написану нецензурщину крейдою на дошці  і не стоятиме над душею. Учні самостійно вирішують, як провести навчальний день і які заняття відвідати. Класи формуються не за віком, а за інтересами: разом із математикою і правописом передбачені заняття з ліплення, кулінарії і навіть елементарної філософії. Завдання вчителів – просто не заважати. Якщо в школі виникає якась конфліктна ситуація, то скликається спеціальний комітет з учнів і вчителів. Сторонам дають можливість висловитися і обґрунтувати свою думку, після чого комісія пропонує варіанти вирішення проблеми. Головне – знайти рішення, яке сподобається всім. Ще одна традиція ALPHA – проводити збори, під час яких діти нарівні з дорослими мають право висловитися про необхідність внесення змін у сітку предметів і систему управління школою.
  • Школа приємної взаємодії зі світом. Mountain Mahogany Community School (США) Адреса: 5014 4th Street NW, Альбукерке, Нью-Мексико Щоб потрапити до школи Mountain Mahogany, треба виграти в лотерею. З офіційного сайту школи слід завантажити спеціальну форму, заповнити її, відправити факсом або поштою і чекати, коли пройде розіграш і буде оголошений список щасливчиків. Підхід до процесу навчання в школі не менш оригінальний. Три принципи, на яких будується шкільна політика, – задоволення, безпека та емоційний розвиток. Програма створена на основі останніх неврологічних досліджень, згідно з якими запорукою доброї навченості є позитивна атмосфера й активна залученість. У школі є стандартні загальноосвітні предмети, але насамперед дітей у ній навчають взаємодії з навколишнім світом і побутових навичок: шиття, кулінарії, садівництва. Вчителі жартома називають учнів «маленькими садівниками». І не дивно: на території школи висаджені сотні дерев, про які необхідно дбати. Діти харчуються органічними фруктами, які самі виростили.
  • Школа пізнання всього через музику. Choir Academy of Harlem (США). Адреса: 2005 Madison Avenue, Нью-Йорк. Віддаючи дитину в Хорову Академію Гарлема, батьки забезпечують їй не тільки тренування голосових зв’язок, гастролі та прищеплення  духовних цінностей, а й базову освіту з гуманітарним ухилом. Місія вчителів цієї школи – посприяти розвитку в дитині прихованих талантів. Тому основна програма складається з різних видів виконавських мистецтв: співу, танців, гри на музичних інструментах. Під час вступної співбесіди потенційного учня перевіряють на почуття ритму, орієнтацію в часі і концентрацію уваги. Однак першочерговою залишається любов дитини до музики. Якщо батьки не можуть дозволити собі купити музичний інструмент, школа надасть його у тимчасове користування. Без уваги не залишається і фізичний розвиток учнів: у школі є бейсбольна і футбольна команди і, звісно, група чірлідерів.
  • Школа за принципом відкритий простір. Оrestad Gymnasium (Данія) Будівля гімназії Орестад у Копенгагені, спроектована компанією 3XN, є справжнім витвором сучасного мистецтва як зсередини, так і зовні. У 2007 році гімназія була названа кращою будівлею Скандинавії. Це перший навчальний заклад, відкритий у Данії в рамках національної освітньої реформи. Учні Орестад – старшокласники, які планують здобувати вищу освіту в галузі ЗМІ. Слово «комунікація» звучить тут на кожному кроці. Аудиторії школи відокремлені одна від одної доволі умовно – всі класи практично займаються в одному величезному приміщенні. У всьому будинку працює бездротовий інтернет, тому старшокласники постійно взаємодіють не тільки в реальному, а й у віртуальному просторі. Розкішні кручені сходи, які з’єднують чотири рівні гімназії, учні називають серцем будівлі. Під час перерв вони валяються на яскравих подушках і роздивляються прикрашену круглими лампами стелю, що нагадує зоряне небо.
  • Школа пригод. Watershed School (США). Занепад фермерської культури в США непокоїть не тільки самих фермерів і уряд, а й шкільних працівників. Інакше чим пояснити той факт, що в школі Watershed ввели програму Farm to Table, в рамках якої учні вирушають на одну з шести місцевих ферм і вивчають те, як працює ферма? Загалом навчання в Watershed нагадує грандіозну пригоду завдовжки в кілька років. Звісно, діти займаються і звичайними предметами на кшталт математики та англійської, проте ці заняття можна стерпіти заради навчальних експедицій, які тут вважають найпродуктивнішим методом освіти. Так, архітектуру діти вивчають не в задушливих класних кімнатах, а на вулицях міста. Замість уроків географії та біології – сплавляються на байдарках по довколишніх річках і бродять лісом. Учителі Watershed допомагають школярам писати пісні, створювати рок-групи, збирати роботів і вигадувати сценарії для відеоігор. Крім традиційних видів спорту на зразок футболу, учні займаються йогою, катаються на гірських велосипедах і грають у фрісбі.
  • Сільські школи Малаві настільки малі, що дітям доводиться виходити на вулицю з переповнених класів і вчитися прямо під деревами.
  • Бельгійська школа «Ермітаж». На початку XX ст. О. Декролі заснував школу «Ермітаж», яка й нині успішно працює в Брюсселі (Бельгія). Навчання у такому закла­ді ґрунтується на протистоянні словесно-вербальним тра­диціям та врахуванні дитячих інтересів, особливостей мис­лення. «Ермітаж» належить до чотирьох найкращих за успішні­стю загальноосвітніх закладів Брюсселя. Педагоги дають міцні знання, реалізовуючи новаторські програми, форми, методи. У школі працюють відділення початкової і середньої освіти. У початкових класах основою навчання є так звані цент­ри інтересів. Завдання таких центрів — групувати й органі­зовувати навчальний матеріал відповідно до дитячих інте­ресів і потреб. Такими у дітей молодшого шкільного віку визнано потреби у харчуванні, захисті від негоди та небезпек, солідарності, відпочинку, самовдосконаленні. Навчальний матеріал має братися із середовища, яке ото­чує дитину, — природи, шкільного життя, сім'ї, суспільства. В «Ермітажі» учні користуються навчальною літерату­рою з домашньої, шкільної та муніципальної бібліотек. При вступі до «Ермітажу» конкурсу немає, тому тут може навчатися будь-яка дитина. Толерантність стосовно дітей будь-яких національностей, вірувань, переконань є традиційною в «Ермітажі». Викладачі щиро люблять своїх учнів, які відповідають їм взаємністю. Педагоги прагнуть створити гуманний клімат, об­становку активного спілкування. Для цього проводяться спеці­альні заняття. Розвиткові і заохоченню творчості дітей слу­гує шкільний журнал «Кур'єр». Школярі самостійно готу­ють матеріали, друкують, брошурують журнальні випуски, авторами яких є самі учні.
  • Початкова школа Egalia (Стокгольм, Швеція). Гасло школи Egalia – абсолютна рівність між учнями. У межах школи учням заборонено використовувати гендерні займенники. Замість того, щоб говорити про інших «він» і «вона», діти називають один одного або на ім`я, або узагальнюють словом «вони».  У цій школі діти вчаться оцінювати один одного не на основі стереотипів, а на базі вчинків.  «Принцип нашої школи - відсутність дискримінації за статтю, релігією, віком, класом, сексуальною орієнтацією, гендерною приналежністю, інвалідністю, - говорить директор школи Lotta Rajalin. – Для того, щоб бути гідними громадянами сучасного світу, діти мають вчитися основам демократії на практиці. Впевненість у собі є основою для навчання та розвитку». 
  • AltSchool. (Сан-Франциско, США) Школа повністю відкидає традиційну систему освіти, віддаючи перевагу тій моделі навчання, яка покращить практичні навички дітей, навчить їх мислити, а відтак дасть змогу адаптуватися у світі змін. Наприклад, діти вивчають 3D-моделювання за допомогою майстрування іграшкових будинків. «Досвід, отриманий у школі, може бути значно більшим, ніж вивчення фактів і цифр, - говорить працівник школи Max Ventilla.- Соціально-емоційне навчання є пріоритетним, учні  мають бути частиною цілеспрямованого процесу». Школа, яка навчає дітей у віці від 4 до 14 років за таким принципом, була заснована у Сан-Франциско 2013 року, а вже зараз існує й в Нью-Йорку та Пало-Альто. 
  • Школа Sra Pou Vocational (Село Сра Поу, Камбоджа).  Розроблена  фінською  архітектурною компанією «Rudanko+Kankkunen», школа в Камбоджі була побудована громадою для того, щоб показати, як перетворити свої хоббі на повноцінних бізнес. Вже саме будівництво школи було уроком для дітей. Разом із вчителями вони допомагали у будівництві і дізнавалися, як правильно конструювати та будувати приміщення такого типу. Школа вчить родини фінансової незалежності. Замість  того, щоб працювати на низькооплачуваних роботах, чоловіків, жінок і дітей вчать знаходити способи продавати товари домашнього виготовлення і заробляти на цьому. Коли у будівлі не проходять заняття, приміщення служить місцем для зустрічей та культурних подій.
  • Steve Jobs School (Амстердам, Нідерланди) Замість того, щоб навчатися за класичною системою разом з усіма, кожен учень цього навчального закладу йде власним шляхом і власними темпами. За словами засновника школи Maurice de Hond, учні починають навчання зі складання індивідуального плану розвитку (IDP), який оцінюється і коригується кожні шість тижнів дитиною, її батьками та тренером (школа не використовує слова «вчитель»). «Опираючись на цей план, дитині пропонують нові  схеми навчання та інструментарій, який вона може обрати для цього самостійно»,  - говорить засновник школи Maurice de Hond. 
  • Brightworks School (Сан-Франциско, США). У навчальну програму цієї школи входять такі речі, які батьки ніколи б не дозволили своїм дітям зробити вдома. Учні граються з вогнем, розбирають побутову техніку, забруднюють себе і все навколо й не бояться цього. Усе у школі заохочує дітей до творчості та практичного пізнання світу. «Світ потребує більше людей, які сприймають найважчі проблеми як цікаві загадки, і мають творчий потенціал, навички та завзятість, щоб їх вирішити», - говорить  координатори школи Tulley та Justine Macauley.
  • Carpe Diem Schools (Айкен, США) Ця школа більше схожа на офісну будівлю, ніж традиційну школу. У головному корпусі, відомому як The Learning Center, є 300 «кабінок» з комп’ютерами. Якщо учні мають проблеми з їхнім онлайн-навчанням, вони можуть звернутися до вчителів за допомогою. «Ми персоналізували освіту, - говорить генеральний директор школи Robert Sommers. - Ми починаємо з розуміння учня, а потім адаптуємо нашу роботу для задоволення його потреб задля досягнення успіху. Кожен учень – унікальний, але ми повинні підготувати усіх до життя після школи. Ми вважаємо, що успіх наших учнів – наш успіх».
  • Школа Vittra Södermalm у Швеції Сучасні школярі проти сірих будівель і звичайних класів так само, як і спеціалісти архітектурної студії Rosan Bosch. Саме вони розробили і втілили в життя проект навчального закладу Vittra Södermalm, що знаходиться у Стокгольмі. Це — одна з найнезвичайніших і найцікавіших шкіл світу. Перше, що привертає увагу, — яскраві кольори та абсолютно несподіване їх поєднання: чорний, червоний, жовтий, блакитний... Окремих класів і кабінету для вчителів тут немає. Щоб поєднати навчання і відпочинок, заняття у школі Vittra Södermalm проводяться на трибунах зі східцями. Під час уроку діти можуть вмоститися на них так, як їм буде зручно. Таке облаштування нагадує античний амфітеатр. У  цій незвичайній школі немає атрибутів, які кожен вважає незамінними для школи. Здогадався, про що мова? Звичайно ж, про дошку і крейду! У школі є великі столи для проведення групових занять, яскраві конференц-зали, для вчителів — невеликі затишні куточки. А от на перерві учні відпочивають на диванчиках — невеликих отворах у стіні. Цікаво у такій незвичайній школі світу проводити час у бібліотеці. Вона нагадує величезний чорний ящик. Тут є книги, журнали, ноутбуки — все, що необхідне у процесі навчання. Їдальня в школі також виконана в нетрадиційному стилі: діти сидять на високих барних стільчиках за столиками-крапельками яскравого кольору. І, звичайно ж, не обійтися без корисного сніданку та смачного поживного обіду.
  • Перевізна школа з промислових контейнерів. De Kleine kapitein — це школа в Амстердамі, столиці Нідерландів. Незвичайна ця школа тим, що повністю складається з промислових контейнерів. Цей навчальний заклад був створений у 2009 році зовсім випадково. З початком нового навчального року виявилося, що через стрімкий ріст населення дітям із нових мікрорайонів просто немає де вчитися. Так і виникла ідея зробити школу з різнокольорових «кубиків». De Kleine kapitein мала бути лише тимчасовим приміщенням для навчання дітей, але батькам ця незвичайна школа настільки сподобалася, що її вирішили залишити. Кольорові будиночки легко переставити з місця на місце. До того ж таке приміщення не потребує особливого ремонту.
  • Школа у вигляді книжкової полиці у Грузії. Фасад школи у місті Зугдіді нагадує полицю, де розмістили величезні книги. Якщо Ти уважно придивишся до фото, то помітиш, що тут навіть є «Кобзар» Тараса Шевченка. Також Ти знайдеш тут твори Оноре де Бальзака, Джорджа Байрона та видатних грузинських класиків. Оскільки багато уваги тут приділяють вивченню природничих наук — фізиці, хімії, біології — всередині школа облаштована надсучасним обладнанням.
  • Кочова школа. "Кенелекен" У російській Якутії існують кочові школи. У них навчаються діти кочівників-оленярів. Учнів у таких школах зовсім мало. Вони займаються за спеціально складеним розкладом. «Кенелекен» - філія Харійалахської середньої школи Оленьоцького евенкійського національного району. Домашні завдання та контрольні отримують по інтернету – всі школи для дітей оленярів у рамках національного проекту мають доступ до супутникового інтернету. Після виконання завдань – відсилають їх назад, на перевірку.
  • Ічнянська «Школа здоров'я» Ти, напевно, думаєш, що незвичайні школи існують лише за кордоном? А от і ні! В Україні, у селі Ічня Чернігівської області, теж є школа, не схожа на інші. Діти, що навчаються тут, ніколи не хворіють і не знають, що таке карантин. Спитаєш чому? Тому що тут розробили і успішно застосовують спеціальну методику навчання, що сприяє зміцненню здоров'я дітей. Заняття в школі організовані так, щоб діти якомога менше сиділи і більше рухалися. Наприклад, вивчаючи таблицю множення, учні стрибають. Виявилося, що завдяки цьому і матеріал засвоюється краще. Для зміцнення здоров'я у цій незвичайній школі застосовують такі методи навчання:

- щоб діти рівно сиділи за партами, їм на голову кладуть мішечки із сіллю;

- під час уроку в молодших класах вчитель просить відповісти на запитання, кинувши дитині м'ячик; 

  • на кожному уроці фізкультхвилинку проводять не менш ніж 5 разів;
  • на шиї в кожного учня висить контейнер з-під «Кіндера» з часником;
  • - на підвіконні завжди лежить цибуля і часник — природні ліки для зміцнення здоров'я.

Цікаво, у якій із цих шкіл Тобі закортіло побувати?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використані джерела:

https://learning.ua/blog/201908/koly-i-iak-sviatkuiut-pochatok-navchalnoho-roku-v-riznykh-krainakh-svitu/

https://galychyna.if.ua/analytic/den-znan-u-riznih-krayinah-svitu-zovsim-ne-shozhiy-na-nash/

http://osnova.com.ua/news/1139 Такі різні школи: як навчаються в різних країнах світу

https://www.bbc.com/ukrainian/vert-fut-45373742  Пітер Рубінштейн.  Школа в різних країнах світу: де вчаться 23 роки, а де освіта найдешевша.

 

https://www.ukrinform.ua/rubric-world/2527819-idemo-do-skoli-vid-avstralii-do-kanadi.html

 

https://learning.ua/blog/201702/tsikavi-fakty-pro-shkilnu-osvitu-u-riznykh-krainakh-svitu/

 

http://vsviti.com.ua/interesting/society/77558 Цікаві факти про школи в різних країнах світу

 

https://shlyahta.com.ua/v-iakykh-shkolakh-ne-mozhna-kazaty-pryvit-abo-tsikavi-fakty-pro-shkoly-riznykh-krain/

 

https://pedpresa.com.ua/103233-najnezvychajnishi-shkoly-svitu-vyznacheno.html

 

https://antonivtours.com/2017/11/10-nespodivanix-vidminnostej-shkil-v-riznix-kra%D1%97nax-svitu/

 

https://osvitoria.media/experience/yak-vyglyadayut-uroky-v-pochatkovyh-klasah-riznyh-krayin-svitu/

 

https://espreso.tv/article/2014/12/16/skilky_vchatsya_dity_v_riznykh_krayinakh_svitu

 

http://www.alltravels.com.ua/2017/02/01/schooling-world/

 

http://patrioty.org.ua/society/choho-navchaiut-u-shkoli-nezvychaini-predmety-v-riznykh-krainakh-svitu-foto-165678.html

 

https://sovist.ngo/biti-chi-ne-biti-yak-karayut-za-provini-v-shkolah-riznih-krayin/

 

https://shkola.obozrevatel.com/ukr/news/scho-vchat-shkolyari-v-riznih-krainah-svitu-top-6-najbilsh-nezvichajnih-predmetiv.htm

 

https://starylev.com.ua/club/blog/13-innovaciynyh-shkil-svitu

 

https://pustunchik.ua/ua/online-school/geography/nezvychaini-shkoly-svitu

 

Презентація до першого уроку " День знань в різних країнах світу" для учнів 5-7 класів. Автор: Рябець Лілія Леонідівна

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Красиля Юлія Олексіївна
    Дякую за цікавий матеріал. А нам допомогло у підготовці домашнього завдання у 4 класі
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кудряшова Наталія Сергіївна
    Дуже вдячна за матеріал. Вами зроблена така обємна робота. Для мене було дуже цікаво отримати цю інформацію + я зберегла багато часу завдяки Вам. ДЯКУЮ!!!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
29 серпня 2020
Переглядів
4692
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку