ТЕМА: „Сила тертя. Види тертя. Коефіцієнт тертя ”.
МЕТА: – ознайомити учнів із силою тертя, видами тертя, з’ясувати природу сили тертя, розглянути способи зменшення і збільшення сили тертя, встановити залежність сили тертя від тиску і роду поверхонь стичних тіл , увести поняття коефіцієнта тертя;
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань та удосконалення вмінь і навичок
ОБЛАДНАННЯ: підручник з фізики ,прилади для виконання експерименту: демонстраційний динамометр, лабораторні динамометри, бруски ,тягарці, трибометр, аркуш паперу, листок шліфувального паперу; картки з експериментальними завданнями, картки із задачами, гральний кубик з формулами, кросворд.
Девіз уроку: нічого в житті не дається саме по собі, без праці, без зусиль, без волі.
( Народна мудрість.)
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Привітання з учнями: „Доброго дня. Будь ласка, сідайте.
Перевірка присутніх на уроці.
Розминка. Інтерактивна вправа «Бартер»
Учитель: Я на свої долоні кладу свої знання, свою любов до вас, розуміння, терпіння. Ви ж на свої долоні покладіть свої знання, уважність, старанність. А тепер ми з вами зробимо обмін: я легенько здуваю до вас те, що лежить на моїх долонях, а ви здувайте те, що на ваших. Ось ми з вами зробили бартер, а наскільки він успішний, побачимо наприкінці уроку. Пам’ятаємо, що час іде швидко, а тому – слухаємо уважно, працюємо старанно, відповідаємо думаючи.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
На попередніх уроках ми багато говорили про фізичну величину, яка є причиною зміни швидкості тіла або його частин.
Як називається ця величина? Що ми знаємо по силу?
Які види сил вам відомі? Яка сила є силою тяжіння, силою пружності, вагою тіла?
Гра «Чи знаєте ви формули»?
Учні почергово підходять до столу і кидають гральний кубик, на гранях якого написані формули з вивченої теми. Учень, який кинув кубик, записує на дошці формулу , що випала на верхній грані кубика після кидання і пояснює її зміст та кожну величину, що входить у формулу.
|
|||
|
|
|
|
|
|||
А як ви вмієте застосовувати ці знання для розв’язування завдань?
Список питань:
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ:
Ми вивчили такі фізичні величини: силу тяжіння, силу пружності і вагу тіла. Кожну з них ми характеризували як векторну величину. Сьогодні ви ознайомитесь ще з однією силою, а з якою ви дізнаєтесь, розгадавши кросворд. У виділених клітинках ви прочитаєте назву цієї сили.
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|||||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
4 |
|
|
|
|
|
||||||||
5 |
|
|
|
|
|||||||||
V. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ:
Тема сьогоднішнього уроку „ Сила тертя. Види тертя. Коефіцієнт тертя. ”
На цьому уроці ми повинні:
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ:
Розглянемо дослід: поставимо на столі нахилену дошку, покладемо на неї кульку і відпустимо її. Кулька скочується на поверхню стола, котиться і зупиняється, пройшовши певну відстань. В даному випадку швидкість кульки зменшилась до нуля. А ми знаємо, що причиною всякої зміни швидкості руху є яка фізична величина? (сила)
Сила, яка виникає під час руху одного тіла по поверхні іншого, прикладена до рухомого тіла і напрямлена проти руху, називається силою тертя.
-Робота з підручником: самостійно, використовуючи підручник встановіть види сили тертя, заповніть пропуски на дошці.
Учні, прочитавши, роблять висновки:
Існує три види сили тертя: сила тертя ковзання, сила тертя кочення, сила тертя спокою.
- Як ви думаєте, у чому причини тертя?
Однією з причин виникнення сили тертя є шорсткість поверхонь стичних тіл. Навіть гладенькі на вигляд поверхні тіл мають нерівності, горбики, подряпини. Коли одне тіло рухається по поверхні іншого, ці нерівності зачіпляються одна за одну, що створює деяку силу, яка затримує рух.
Друга причина тертя – взаємне притягання молекул стичних тіл.
Виникнення сили тертя зумовлене головним чином першою причиною, коли поверхні тіл шорсткі. А коли стикаються добре відполіровані поверхні, частина їх молекул розміщується так близько одна до одної, що помітним стає притягання між молекулами стичних тіл.
Слово вчителя: силу тертя можна виміряти.
– Яким приладом вимірюють силу? (динамометром)
Демонстрація: вимірювання сили тертя ковзання.
Слово вчителя: візьмемо дерев’яний брусок і покладемо його на дошку Приєднаємо до бруска динамометр і потягнемо його до себе. Покази динамометра спочатку зростатимуть, а коли брусок почне рухатись рівномірно, його покази трохи зменшаться і далі не змінюватимуться. Це і буде значення сили тертя при русі бруска поверхнею дошки.
Сьогодні ми проведемо досліди для вивчення сили тертя і зробимо відповідні висновки.
Вивчення особливостей сили тертя здійснюється за допомогою експериментів, які учні виконують групами за робочими столами.
VI. ГРУПОВИЙ ЕКСПЕРИМЕНТ
Експеримент 1. Порівняння сил тертя спокою, ковзання і кочення.
Прилади: динамометр лабораторний, дерев’яний брусок, 2 тягарці, 2 скляні короткі трубочки.
Порядок роботи
Яка сила більша:
- максимальна сила тертя спокою чи сила тертя ковзання?
- сила тертя ковзання чи сила тертя кочення?
Експеримент 2. Вивчення залежності сили тертя ковзання від роду поверхонь, що стикаються.
Прилади і матеріали: динамометр, лінійка, брусок з тягарцями, листок паперу, шліфувальний папір.
Порядок роботи
Експеримент 3.Вивчення залежності сили тертя ковзання від сили тиску і від площі поверхонь тіл, що труться.
Прилади : динамометр, лінійка, брусок з двома тягарцями.
Порядок роботи
Після виконання експериментальних завдань представники груп роблять висновки відповідно до завдань. Свої висновки учні записують на листках паперу й вивішують на дошці.
Підсумовуючи, вчитель підкреслює, що модуль сили тертя ковзання Fтер пропорційний модулю сили нормального тиску N.
Коефіцієнт пропорційності μ називається коефіцієнтом тертя. Він визначається матеріалом дотичних поверхонь та якістю їх обробки. Коефіцієнт тертя визначається експериментально. Розгляньте на ст.. у ваших підручниках наведено значення коефіцієнта тертя для деяких видів поверхонь. Відносно великий коефіцієнт тертя між гумою шин і сухим асфальтом сприяє безпечному руху автомобілів. Коли асфальт мокрий або автомобіль рухається по льоду, то зверніть увагу, як зменшується коефіцієнт тертя, тоді рух стає досить небезпечним.
VII УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
Слово вчителя: Слово тертя викликає уявлення чогось неприємного,, чогось такого, що невідомо звідки береться й для того тільки й існує, щоб ми його усували, долали. В інтересах істини нам необхідно позбутися цих помилкових тверджень. В дійсності у природі й техніці тертя має велике значення. Щоб упевнитися в цьому, подивимось інсценіровку: « Тертя корисне чи шкідливе?»
Розв’язування якісних задач
Розв’язування розрахункових задач: (умови задач знаходяться в кожного на парті)
Першу задачу один з учнів розв’язує на дошці, другу учні розв’язують самостійно за партами.
VIII ПІДСУМОК УРОКУ
Підіб’ємо підсумок:
-Що вам найбільше запам’яталось сьогодні на уроці?
Метод « Мікрофон» Правила проведення такі: говорити має тільки той, у кого «символічний мікрофон», висловлені думки не оцінюються і не коментуються, під час виступу ніхто не має права перепитувати й перебивати.
ІХ ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1