Розробка уроку на тему:коливальний рух, амплітуда і частота коливань.
Підготувала і провела урок: вчитель фізики Васькова Людмила Адамівна
Урок – подорож по місту «Рух»
Тема:Коливальний рух. Амплітуда, період і частота коливань.
Мета: розглянути коливальний рух, як приклад криволінійного руху; навчити відрізняти коливальний рух від інших видів руху; вияснити, що таке «маятник», які види маятників існують, яка різниця між ними; вивчити основні характеристики коливального руху – період і частоту коливання, та як їх знаходити на практиці;
розвивати інтелектуальні та творчі здібності, мислення, увагу, пам’ять, робити висновки, аналізувати;
виховувати цікавість та пізнавальний інтерес до фізики.
Обладнання: таблиця з картою подорожі, штатив, кулька, нитка, секундомір, лінійка, картинки коливальних рухів.
Хід урока.
1.Організаційний момент.
Подорожуючи містом « Рух», ми будемо рухатись по цікавих вулицях та провулках за таким маршрутом: пров.«Обертальний», вул.«Самостійна»,
вул.«Коливальних рухів», вул.«Практична», пров.»Домашній».
У кожного учня на парті лежить таблиця для самооцінювання. Учні заносять бали за правильно виконані завдання та запитання. В кінці уроку віддають вчителю для виставлення оцінки. На дошці вісить карта подорожі учнів.
2.Актуалізація опорних знань вмінь і навичок.
Потрапивши на пров.»Обертальний» учні відповідають на запитання.
1.Коли можна вважати хлопчика матеріальною точкою, якщо він проходить відстань від свого будинку до школи 1 км, та коли той самий хлопчик виконує ранкову гімнастику ?
2. Що називається рівномірним рухом матеріальної точки по колу?
3. Що таке періодичний рух по колу?
4.Що називається періодом обертання?
5.Якою буквою позначається період обертання?
6.В яких одиницях вимірюється період обертання?
7.Записати формулу обчислення періоду оберання.
8.Що називається обертовою частотою? Як позначається обертова частота?
9.Записати формулу обертової частоти.
10.В яких одиницях вимірюється обертова частота?
11.Які ви ще знаєте одиниці часу ?
Рухаючись далі потрапляєм на вулицю «Самостійна».
12.Самостійна робота.
Дітям роздається завдання.
1 варіант
1.Чому дорівнює період обертання хвилинної стрілки годинника?
А 60 с Б 120с
В 3600с Г 7200 с
2.За який час тіло здійснить 50 обертів, якщо період обертання становить 2 с?
А 100с Б 150с
В 15 с Г200с
3.Обчислити обертову частоту вала електродвигуна, якщо він здійснить 250 обертів за 5с.
А 25 об/с Б 5 об/с
В 50 об/с Г 10 об/с
4.Кінь біжить по колу циркової арени. Період його дорівнює 8 с, діаметр арени 13 м. Визначте (наближено) швидкість руху коня.
А 1,6м/с Б 5м/с
В 3,2м/с Г 10 м/с
2 варіант
1.Чому дорівнює період обертання секундної стрілки?
А 120с Б 60с
В 30с Г 60 хв
2. За який час тіло здійснить 40 обертів, якщо період обертання становить 1,5 с.
А 30с Б 60 с
В 40с Г 80с
3.Чому дорівнює частота обертання гвинта гелікоптера, якщо він здійснює 400 обертів за 20 с.
А 20 об/с Б 10 об/с
В 0,05об/с Г 0,5 об/с
4.Кінь біжить по колу циркової арени. Період його дорівнює 6с, діаметр арени 10м. Визначте (наближено) швидкість руху коня.
А 1,2м/с Б 5м/с
В 3м/с Г 10 м/с
Діти виконують самоперевірку, звіряють відповіді з вчителем. Бали заносять до таблиці оцінювань.
Далі наш маршрут веде на центральну вулицю «Коливальний рухів».
2. Повідомлення теми,мети уроку.
Учні записують нову тему в зошит.
Вчитель пояснює нову тему та показує коливальні рухи кульки, підвішеної до штатива ,наводить приклади.
Маятники (види маятників).
Маятник- це тверде тіло, яке здійснює коливання внаслідок притягання до Землі або внаслідок дії пружини.
Амплітуда коливань-це фізична величина, що дорівнює максимальній відстані, на яку відхиляється тіло від положення рівноваги під час коливань.
Позначають [А]=м
Період коливань-це фізична величина, що дорівнює часу, за який відбувається одне повне коливання.
T=
Частота коливань –це фізична величина, яка дорівнює кількості коливань за одиницю часу.
Одиниця вимірювання частоти 1 Гц=1/с
Вчитель наголошує, що якщо амплітуда коливань маятника набагато менша від його довжини, то частота і період коливань маятника не залежить від амплітуди.
Коливання, амплітуда коливань яких з часом зменшується, називають затухаючими.
Незатухаючі— це коливання, амплітуда яких не змінюється з часом(швацька голка).
А далі ми продовжуєм подорож вулицею «Практична» .
3.Розвязуання задач.
Задача №1.Поршні двигуна автомобіля здійснюють коливання з періодом 50 мс. З якою частотою коливаються поршні?
Задача №2.Амплітуда коливань 4 см. Знайти шлях, який проходить тіло за два періоди.
Наша подорож по місту «Рух» підійшла до кінцевого провулка «Домашній».
4.Підсумок уроку і домашнє завдання.
Домашнє завдання: §13, Впр.13(2,4) підручник7 клас.