УРОК № __________ ТЕМА. СКЛАДОВІ КОМП’ЮТЕРА, ЇХ ПРИЗНАЧЕННЯ
навчальна: розглянути будову комп’ютера, його складові частини та їх взаємодію, пристрої введення-виведення даних, їх призначення та характеристики;
розвивальна: розвивати мислення, увагу учнів;
виховна: виховувати серйозне ставлення до вибору майбутньої професії; формувати вміння об’єктивно оцінювати себе та інших; виховувати інтерес до вивчення предмета.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: комп’ютери, інструктивні картки, картки із завданнями.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ
ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Ви не вперше відвідуєте комп’ютерний кабінет і вже знаєте про призначення деяких пристроїв комп’ютера. Можливо, дехто з вас знає і ті пристрої, з якими ми ще не стикалися.
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь учителя з демонструванням пристроїв, що вивчаються
Структура інформаційної системи
Інформаційною системою називають сукупність взаємопов’язаних засобів, які здійснюють зберігання та обробляння інформації. Простіше кажучи, в ролі інформаційної системи у нас виступає комп’ютер з багатьма додатковими пристроями.
Інформаційну систему поділяють на дві складові: апаратну та програмну. Тобто на технічні пристрої і програми.
Апаратне забезпечення
Комп’ютер складається з багатьох частин і пристроїв.
Можна виділити основні пристрої, тобто такі, без яких комп’ютер працювати не може:
1) системний блок;
2) монітор;
3) миша;
4) клавіатура.
Розглянемо їх детальніше.
Системний блок можна назвати найголовнішим пристроєм комп’ютера. Від його характеристик залежить швидкодія комп’ютера, його надійність та інші властивості. Зазвичай системний блок є найдорожчою частиною комп’ютера.
Системний блок зовні схожий до металевий ящик. У ньому містяться процесор, пам’ять, вінчестер (жорсткий магнітний диск), DVD-привід (пристрій для роботи з лазерними дисками).
Отже, в корпусі системного блока розташовані:
Слід зауважити, що порти (гнізда) для під’єднання кабелю живлення та більшості пристроїв знаходяться на задній стінці системного блоку.
Розглянемо деякі пристрої окремо.
Процесор — це «мозок» комп’ютера. Саме процесор керує роботою всіх пристроїв. У ньому відбуваються всі операції, які виконує комп’ютер.
Пам’ять комп’ютера, або, точніше, оперативна пам’ять — це місце для інформації, з якою працює комп’ютер. У пам’яті зберігаються програми, вхідні дані, результати роботи. Після вимкнення комп’ютера інформація з пам’яті зникає. Тому інформацію для зберігання записують на вінчестер, на компакт-диск (лазерний диск).
Вінчестер (інша назва — жорсткий магнітний диск) — місце на комп’ютері, де зберігається вся інформація (музика, фільми, текстові документи тощо).
На екрані монітора з’являється інформація про роботу, яку виконує комп’ютер. Можна сказати, що монітор — це пристрій для виведення інформації.
Головною характеристикою для більшості користувачів є розмір екрана по діагоналі. Проте не слід забувати, що кольоропередача, яскравість, частота і навіть зовнішній вигляд є досить важливими факторами.
Це клавіатура. На ній є клавіші із зображеннями цифр, букв та інших символів. За допомогою клавіатури в комп’ютер вводять інформацію.
Клавіатури розрізняють за різноманітними характеристиками: зручність, кольорове оформлення, наявність додаткових мультимедійних можливостей тощо.
Миша (точніше маніпулятор типу «миша») слугує для керування комп’ютером.
Миші бувають з різною роздільною здатністю, різних типів та форм. Багато сучасних мишей, особливо ігрових, обладнані додатковими кнопками.
Звичайно, описати навіть частину пристроїв за урок неможливо. Тому розглянемо найголовніші.
Пристрої введення інформації
Пристрій введення — пристрій для внесення даних до комп’ютера під час його роботи. До пристроїв введення належать миша та клавіатура.
Саме клавіатура є основним пристроєм введення символів та команд у комп’ютер.
Мишу здебільшого використовують для введення команд.
Пристрої виведення інформації
Щоб користувач міг побачити результати роботи комп’ютера, їх потрібно подати у вигляді візуальної та звукової інформації. Для цього призначені пристрої виведення, серед яких найпоширеніші — монітор, звукові колонки та принтер.
Призначення монітора ми вже розглянули.
Принтер дає змогу віддрукувати результати роботи комп’ютера на папері.
Сьогодні найпоширенішими є принтери двох типів: струменеві (як правило, їх використовують для кольорового друку) та лазерні (використовують для чорно-білого друку).
Пристрої зберігання інформації
Усі комп’ютери потребують певного місця для запуску програм і збереження файлів. Існують різні типи пам’яті та пристроїв для зберігання даних, кожен з яких використовують з певною метою.
Жорсткі диски
У кожному комп’ютері є один або кілька дисків (їх називають вінчестерами). На жорстких дисках може зберігатися велика кількість інформації, зокрема фотографії, відео, музика, документи, програми тощо. На жорсткому диску комп’ютера інформація зберігається навіть тоді, коли комп’ютер вимкнено.
Існують також зовнішні жорсткі диски. Найпростіший спосіб збільшення обсягу вільного місця на ПК — під’єднання зовнішнього жорсткого диска. Він може доповнювати обсяг внутрішнього жорсткого диска комп’ютера, особливо якщо внутрішній диск функціонує повільніше через брак місця. На зовнішньому жорсткому диску можна зберігати резервну копію важливих файлів.
Більшість таких жорстких дисків під’єднується до USB-порту.
Пристрої читання CD і DVD-дисків
Майже всі комп’ютери сьогодні обладнано пристроями читання CD і DVD-дисків (приводами), які зазвичай розташовано на передній панелі системного блоку. За допомогою лазерів пристрої зчитують (отримують) дані з диска. Ці пристрої можуть також записувати інформацію на диски.
Завдяки наявності в комп’ютері пристрою читання оптичних дисків, можна переглядати фільми або прослуховувати музичні DVD-диски.
Флеш-пам’ять
USB флеш-пам’ять, або просто флешка — це маленький портативний пристрій у вигляді брелока, який підключається до USB-порту комп’ютера. Подібно до жорсткого диска, USB флеш-пам’ять використовується для зберігання інформації, проте зазвичай її обсяг значно менший порівняно з більшістю жорстких дисків.
USB флеш-пам’ять може мати різний розмір, форму та зберігати гігабайти даних. Такі пристрої зручно носити із собою, що дає змогу використовувати їх для перенесення інформації з одного комп’ютера на інший. USB флеш-пам’ять також називають флешкою, флеш-брелоком, флеш-накопичувачем.
У цифрових фотокамерах, телефонах інформація зберігається на картах пам’яті (флеш-пам’яті). Інформацію на картах пам’яті можна стирати та використовувати їх знову. Ноутбуки та деякі комп’ютери обладнано вбудованими пристроями читання карт пам’яті.
|
|
|
Вінчестер |
Зовнішній жорсткий диск |
Флешка |
|
|
|
Оптичний диск |
Привід для читання дисків |
Карта пам’яті |
Проведення комплексу вправ для зняття м’язового напруження
(Варіант 1)
IV. УСВІДОМЛЕННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
1. Назвіть основні складові комп’ютера.
2. На чому записують інформацію, яку хочуть зберегти?
3. Який пристрій друкує на папері?
4. Який пристрій виводить зображення на екран?
5. Які ви можете назвати пристрої для введення даних?
6. Які ви можете назвати пристрої для виведення даних?
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
2. Які компоненти комп’ютера розміщено в системному блоці? Запишіть їх у стовпчик. (Материнська плата, процесор, оперативна пам’ять, жорсткий диск, DVD-привід)
3. Поруч із назвою кожного компонента вкажіть його призначення.
4. Заповніть таблицю. Визначте призначення таких компонентів комп’ютера: процесор, монітор, оперативна пам’ять, жорсткий диск, клавіатура, миша. Запишіть назви цих компонентів у відповідний стовпчик таблиці.
Пристрій для зберігання інформації |
|
Пристрій, що обробляє інформацію |
|
Пристрій введення інформації |
|
Пристрій виведення інформації |
|
5. Запишіть наведені пристрої для зберігання даних у порядку зростання їх ємності: DVD-диск, CD-диск, жорсткий диск, флеш-пам’ять.
Рефлексія
— Чи задоволені ви своєю роботою?
— У якому настрої ви працювали на уроці?
— Що вам запам’яталось на уроці?
— Де вам стануть в пригоді здобуті сьогодні знання?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Скласти розповідь за таблицею.
Функція |
Людина |
Комп’ютер |
Зберігання інформації |
Пам’ять |
Пристрої пам’яті |
Обробляння інформації |
Мислення |
Процесор |
Уведення інформації |
Органи чуття |
Пристрої введення |
Виведення інформації |
Мовлення, міміка, рухова система |
Пристрої виведення |