Глосарій
I частина
Ідеалізм |
термін, який позначає у метафізиці будь-яку систему, що визначає об’єктивно існуюче принципово як дух, ідею або розум – тобто як принцип, протилежної матерії і первинний щодо неї.
|
Онтологія |
філософське вчення про буття як таке. |
Пізнання |
це зумовлений законами соціального розвитку, нерозривно пов'язаний з практикою процес активно-діяльного відображення в свідомості людей об’єктивної та суб’єктивної дійсності, основним результатом якої є знання.
|
Реалізм |
філософське вчення, згідно з яким загальне має статус об’єктивного існування, передує одиничним предметам і незалежне від них.
|
Реальність |
філософський термін, який означає усе те, що існує (існувало чи існуватиме) насправді. |
Свідомість |
специфічний прояв духовної життєдіяльності людини, пов’язаної із пізнанням, яке робить відомим, знаним змістом реальності, що набуває предметно-мовної форми знання. |
Світ |
все те, що оточує людину, і те що знаходиться всередині неї; універсальна предметність, у межах якої людина вирізняє себе з-поміж інших предметів.
|
Світобудова |
це всесвіт людини. |
Світогляд |
історично-конкретна форма суспільної самосвідомості людини, через яку вона сприймає, осмислює та оцінює оточуючу дійсність як світ свого буття, а також сприймає, оцінює, осмислює світ, своє відношення до світу (основне питання кожного світогляду), визначає своє місце в ньому, своє призначення. |
Сприймання |
чуттєве осягнення предметів та явищ дійсності в сукупності притаманних їм властивостей та особливостей при безпосередній їх дії на органи чуття.
|
Сприйняття |
пізнавальний психічний процес, який полягає у відображенні людиною предметів і явищ, у сукупності всіх їх якостей при безпосередній дії на органи чуття.
|
Теорія пізнання |
галузь філософського знання, одна з центральних філософських дисциплін, наука що вивчає закони, форми і засоби виробництва об’єктивно історичного знання про реальний світ. |
II частина
Аксіологія |
вчення про цінності, філософська теорія цінностей, що з’ясовує якості і властивості предметів, явищ, процесів, здатних задовольняти потреби, інтереси і бажання людей. |
Антропологія |
наука про походження людини, утворення людських ареальних груп (рас), про типи й варіації фізичної будови людини. |
Добро |
основна позитивна категорія моралі, що є повною протилежністю зла; відображає сукупний зміст вимог і цінностей моральної свідомості. |
Естетика |
загальна характеристика певної сфери пізнання («нижчої теорії пізнання» у порівнянні з логікою). |
Етика |
система моральних цінностей і норм, що є характерною для певної культурної або релігійної спільноти, спеціальної чи професійної групи людей. |
Історія |
наука, що досліджує минуле суспільства з метою більш адекватного розуміння його сучасного та визначення перспектив розвитку в майбутньому.
|
Краса |
абстрактна властивість речі, ідеї, місця чи живої істоти, зокрема людини, що приносить відчуття приємності, яке відповідає задоволенню.
|
Культура |
cукупність матеріальних і духовних надбань на певному історичному рівні розвитку суспільства і людини, які втілені в результатах продуктивної діяльності.
|
Любов |
екзистенціал людського буття, який окреслює найглибше відчуття повноти особистісного буття і переживання цілісності у з’єднанні з іншою особистістю та світом. |
Потворність |
естетична метакатегорія, яка виступає як антипод прекрасного і відображає негативну естетичну цінність.
|
Релятивізм |
методологічний принцип наукового, культурологічного, філософського мислення, світоглядно-філософська позиція, що виявляється в абсолютизації відносності змісту і значення феноменів духовної культури та соціального життя, в абсолютизації їхньої залежності від суб’єкта, від різних умов та ситуацій.
|
Футурологія |
напрям різних досліджень, що займаються вивченням майбутніх станів суспільства і соціальних процесів взагалі, перспектив історичного розвитку людства, передбаченням його майбутнього. |
III частина
Виховання |
процес заохочення та підтримки фізичного, емоційного, соціального та інтелектуального розвитку дитини від народження до дорослості. |
Евристика |
термін, яким позначають галузь знань про творчу діяльність, пов’язану з пошуками шляхів відкриття нового в судженнях, ідеалах, способах діяння. |
Індивід |
позначення одиничного, на відміну від сукупності, маси. |
Індивідуальність |
неповторна своєрідність будь-якого явища, окремої істоти, людини.
|
Культура |
сукупність матеріальних і духовних надбань на певному історичному рівні розвитку суспільства і людини, які втілені в результатах продуктивної діяльності.
|
Народ |
люди загалом, переважно у великій кількості. |
Нація |
спільнота людей, об’єднаних низкою чинників, серед яких найважливішими є етнокультурні та політико-правові.
|
Особистість |
віддзеркалення соціальної природи людини, розгляду її як індивідуальності та суб'єкта соціокультурного життя, що розкривається в контекстах соціальних взаємин, спілкування і предметної діяльності; соціально зумовлена система психічних якостей індивіда, що визначається залученістю людини до певних суспільних, культурних, історичних відносин. |
Соціум |
це особливий спосіб життя особливих істот – людей, головними чинниками яких є свідомість, діяльність і спілкування, генетично-функціональний зв’язок між якими спричиняє до створення відмінного від природного предметно-духовного світу культури.
|
Спільнота |
це об’єднання людей, згуртованих спільними умовами життя, метою (цілями) та інтересами.
|
Суспільство |
одна з основоположних категорій соціальної філософії, історії та соціології. |
Цивілізація |
форма існування живих істот, наділених розумом. |
IV частина
Деїзм |
філософське вчення, згідно з яким Бог є безособова першопричина світу, яка знаходиться поза природою та соціумом і не втручається в їхній розвиток.
|
Діалектика |
наука про найзагальніші закони розвитку природи, суспільства та мислення; метод пізнання дійсності в її суперечливості, цілісності, розвитку; процес розвитку чого-небудь у всій різноманітності його форм і у всій його суперечливості.
|
Дуалізм |
філософське вчення, протилежне монізму, яке виходить з визнання рівноправними, такими, що не зводяться одне до одного, двох субстанцій, начал: духу та матерії, ідеального та матеріального.
|
Емпіризм |
філософсько-методологічна дисципліна, у якій досліджується знання (епістеме) як таке, його будова, структура, функціонування і розвиток. Філософія науки – це окремий розділ філософії, предметом якого є як філософські проблеми науки взагалі, так і філософсько методологічні питання окремих наук.
|
Епістемологія |
філософсько-методологічна дисципліна, у якій досліджується знання (епістеме) як таке, його будова, структура, функціонування і розвиток. Філософія науки – це окремий розділ філософії, предметом якого є як філософські проблеми науки взагалі, так і філософсько методологічні питання окремих наук. |
Ідея |
уявлення, яке розуміється також як форма духовно-пізнавального відображення певних закономірних зв'язків та відношень зовнішнього світу, спрямована на його перетворення. За своєю логічною будовою І. є формою мислення, різновидом поняття, зміст якого своєрідно поєднує в собі як об'єктивне знання про наявну дійсність, так і суб'єктивну мету, спрямовану на її перетворення.
|
Можливість |
філософська категорія, яка відображає сукупність умов та причин виникнення матеріальних, соціальних та духовних об’єктів (тобто це потенційне буття об’єктів, їх становлення). |
Об'єкт |
те, на що спрямована пізнавальна і перетворювальна діяльність людини (суб'єкта). |
Об'єктивна реальність |
буття поза свідомістю; найзагальніше визначення матеріального світу.
|
Синергетика |
міждисциплінарна наука, що займається вивченням процесів самоорганізації і виникнення, підтримки стійкості і розпаду структур (систем) різної природи на основі методів математичної фізики («формальних технологій»). |