СПІВПРАЦЯ ШКІЛЬНОГО БІБЛІОТЕКАРЯ ТА ВЧИТЕЛІВ - ФІЛОЛОГІВ У ФОРМУВАННІ ІНТЕРЕСУ УЧНІВ ДО ЧИТАННЯ

Про матеріал
"Гарна бібліотека є книжковим відображенням Всесвіту" - М.Рубакін. Відкриваючи перед дитиною двері бібліотеки , ми ніби даруємо їй Всесвіт.
Перегляд файлу

Співпраця шкільного бібліотекаря та вчителів філологів  у формуванні інтересу учнів до читання

 

У сучасних умовах завданнями шкільної бібліотеки є не тільки бібліотечно -інформаційне обслуговування користувачів у забезпеченні всіх напрямків навчально – виховного процесу у засвоєнні як програмних, так і позапрограмних вимог, у самоосвіті та дозвіллєвій діяльності, а і виховання в учнів інформаційної культури – сталого прагнення до пошуку інформації, свідомого добору джерел.

«Гарна бібліотека є книжковим відображенням Всесвіту», - говорив відомий вчений – бібліотекознавець М. Рубакін. Тож слід пам’ятати, що відкриваючи перед дитиною двері бібліотеки, ми ніби даруємо їй Всесвіт.

Але відкрити двері мало. Треба наполегливо працювати, щоб за допомогою книги сприяти духовному зростанню дитини, формувати у ній почуття патріотизму, готувати дітей до їхнього входження в сучасний світ, впливати на розумові здібності підростаючого покоління.

Результативність співпраці бібліотеки з педагогічним колективом залежить від того, на скільки майстерно шкільний бібліотекар разом з педагогами школи, прилучає дитину до книжки, вчить оволодівати мистецтвом літературного читання, активно популяризувати книжку, закріплює читацькі навички, розвиває художній смак і самостійність суджень, розширює діапазон читацького досвіду та знань, формує національну свідомість, характер, моральні якості.

Навчити дитину любити книгу, сприймати її як невичерпне джерело пізнання світу, знань і мудрості народної – головне завдання шкільної бібліотеки. Велику роль у розв’язанні цього завдання займає масова робота шкільної бібліотеки.

Вибір форм спільної роботи бібліотекаря і вчителя залежить від виховної мети, різноманітності книг, які бібліотека може запропонувати читачам, від вікових та психологічних особливостей читачів.

Напрямки співпраці шкільної бібліотеки і педагогічного коллективу

Виховні заходи:

- літературні ранки, КВК, свята, літературні подорожі;

- вікторини, конкурси, брейн-ринги;

- інформаційні хвилинки до знаменних і пам’ятних дат.

Тематичні місячники:

  • безпеки дорожнього руху;

-    протиправної поведінки;

  • боротьби з туберкульозом;
  • профорієнтації та ін.

Результати співпраці бібліотекаря і вчителя у формуванні особистісно-орієнтованого учня є:

  • ефективне залучення дітей до самостійного читання;
  • вміння дітей самостійного працювати з книгою;
  • виховання шанобливого ставлення до книги та духовних надбань людства;
  • виявлення читацьких інтересів учнів;
  • популяризація книги, творчості діячів літератури, народних традицій.

Формами співпраці бібліотеки (бібліотекаря) і вчителів філологів  можуть бути бесіди, екскурсії в шкільну і районну бібліотеки, вікторини і конкурси, бібліотечні уроки і бібліотечні класні години, усні журнали, презентації книжкових виставок. Цікавою і корисною формою співпраці вчителів філологів  і шкільного бібліотекаря є проведення у класі конкурсів. Такими можуть бути конкурси: знавця української поезії, самого читаючого учня, самого уважного читача, знавця історичної літератури, знавця народних і авторських казок.

В кінці навчального року шкільна бібліотека може нагородити книгами, грамотами і призами дітей класу, які багато читають, допомагають ремонтувати книги, постійно працюють у читальному залі.

Велике значення в навчально-виховній роботі мають бібліотечні уроки. Для того, щоб вони були проведені, класним керівникам необхідно включити їх у планування виховної роботи, враховуючи запити і потреби класу. Теми бібліотечних уроків в класі можуть бути наступними:

  1.           Науково-пізнавальна література бібліотеки.
  2.           Структура книги.
  3.           Як працювати з довідковою літературою.
  4.           Хто склав словник?
  5.           Методи самостійної роботи з книгою.
  6.           Як роботи виписки і складати список літератури.
  7.           Я пишу доповідь …
  8.           Як користуватися науково-довідковим апаратом книги.
  9.           Способи і методи читання.
  10.       Що приносить листоноша в бібліотеку … 

Переваги бібліотечних уроків перед іншими формами в тому, що вони дозволяють охопити одночасно велику кількість учнів, сприяють отриманню певної системи знань. При підготовці до бібліотечних уроків бібліотекар і класний керівник визначають конкретні виховні задачі. Наприклад, виховання колективізму, формування навичок самостійної роботи, формування елементів творчості, пізнавальної активності. Шкільний бібліотекар повинен допомогти класному керівнику  підготувати тематичні класні години, які розвивають цікавість до читання, цікавість до вивчення навчальних предметів. Теми абсолютно всіх класних годин повинні складатися з урахуванням вікових інтересів учнів, тільки тоді буде досягнуто позитивний результат в роботі.

Кожен класний керівник зобов’язаний систематично цікавитися і шкільного бібліотекаря як відвідують його учні бібліотеку, що вони читають, якими книгами і журналами більш за все цікавляться. Класний керівник і шкільний бібліотекар повинні знаходитися у  тісному контакті і  співпраці.

Задача кожного шкільного бібліотекаря і вчителів філологів – навчити учнів користуватися бібліотекою, її фондами, довідково-бібліографічним апаратом; навчити роботі з книгою і періодичними виданнями.

В арсеналі форм і методів роботи шкільної бібліотеки, спрямованої на підвищення рівня інформаційної культури учнів, широкий розвиток одержали бібліотечні уроки, практичні заняття з використання традиційних та електронних інформаційних ресурсів, рекомендовані списки та рекомендаційні бесіди, виставки та тематичні полиці, огляди літератури, різного роду масові заходи. Враховуючи вікові особливості школярів, кожна з форм має свої переваги.

Загалом, робота з читачами показує, що бібліотека вимагає змін і обов’язкового впровадження сучасних технологій як засобу організації ефективного бібліотечного процесу. У цьому необхідна підтримка на державному рівні. Адже вкотре змінено освітні стандарти, оновлено зміст освіти, впроваджено нові програми, підручники, а бібліотека – залишається незмінною.

У шкільній бібліотеці, як і в навчальних кабінетах, мають бути створені умови для роботи всіх користувачів з інформацією: достатня кількість комп’ютерів, швидкісний Інтернет, пристрої для сканування, запису й оброблення інформації різними способами. Бібліотекарі повинні впроваджувати програми щодо автоматизації бібліотечних процесів і обслуговування читачів. Це все звучить фантастично, але якщо надалі нічого не зміниться бібліотека втратить свою функцію інформаційного центру. Адже потреби користувачів вже виходять за межі лише книжкового фонду.

 

 

 

doc
Додано
9 лютого 2019
Переглядів
2337
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку