В умовах кардинальних змін в соціальному житті країни , змін в галузі освіти, проблеми взаємодії родини і ліцею є особливо актуальними. Батьки і викладачі - дві найпотужніші сили в процесі становлення особистості кожної людини, роль яких неможливо перебільшити.
Сучасний педагог, який навчає і виховує учнів, поряд з батьками, стає дуже значущим дорослим для дитини, тому від його вміння взаємодіяти з сім'єю учня багато в чому залежить ефективність формування особистості здобувача освіти .
Введення.
В умовах кардинальних змін в соціальному житті країни , змін в галузі освіти, проблеми взаємодії родини і ліцею є особливо актуальними. Батьки і викладачі - дві найпотужніші сили в процесі становлення особистості кожної людини, роль яких неможливо перебільшити.
Сучасний педагог, який навчає і виховує учнів, поряд з батьками, стає дуже значущим дорослим для дитини, тому від його вміння взаємодіяти з сім'єю учня багато в чому залежить ефективність формування особистості здобувача освіти .
Тема:
«Форми взаємодії ліцею з батьками»
мета:
вивчити діяльність класного керівника.
об'єктом дослідження є процес діяльності класного керівника.
предмет дослідження - робота класного керівника з батьками.
Завдання дослідження:
1. На основі аналізу педагогічної літератури визначити функції і основні форми роботи класного керівника з батьками .
2. Проаналізувати роботу класного керівника, виявити пріоритетні форми взаємодії з батьками.
3. Сформулювати шляхи вдосконалення роботи класного керівника з батьками.
Важливою ланкою в побудові виховної роботи є взаємодія педагога з батьками. Сім'я - те природне середовище життя і розвитку дитини, в якої закладаються основи особистості. Яку б сторону розвитку дитини ми не взяли, завжди виявиться, що вирішальну роль у тому чи іншому віковому етапі відіграє родина .
Сучасні сім'ї розвиваються в умовах якісно нової і суперечливої суспільної ситуації . З одного боку, спостерігається поворот суспільства до проблем і потреб сім'ї, розробляються і реалізуються комплексні цільові програми по зміцненню і підвищенню її значущості у вихованні дітей. З іншого боку, спостерігаються процеси, що призводять до загострення сімейних проблем. Це перш за все падіння матеріального рівня більшості сімей, зростання кількості розлучень, що негативно впливають на психіку дітей, збільшення кількості неповних і мають одну дитину сімей. Значна частина підлітків відділяється від батьків.
Отже, в складних сучасних умовах сім'ї потрібна кваліфікована допомога з боку медпрацівників . Тільки в процесі взаємодії педагогів і батьків можна успішно вирішувати проблему розвитку особистості учня .
Основні функції діяльності класного керівника і способи його спілкування з батьками
Виховна робота не може будуватися без урахування того , що індивідуальність дитини формується в сім'ї.
Основа взаємодії класного керівника і сім'ї полягає в тому , що обидві сторони зацікавлені у вивченні дитини, розкритті та розвитку в ній найкращих якостей і властивостей .
Робота з батьками - невід'ємна частина системи роботи класного керівника. За своїм статусом класний керівник в - основний суб'єкт виховної роботи з батьками учнів. Він виробляє основну стратегію і тактику взаємодії школи та сім'ї у вихованні особистості учня; будучи фахівцем в галузі педагогіки і психології, допомагає батькам у вирішенні протиріч сімейного виховання, в коригуванні виховних впливів навколишнього соціального середовища. Класний керівник повинен виступати в ролі порадника, консультанта-фахівця, безпосереднього представника навчально-виховного процесу, здійснюваного ліцеєм.
Виділяються наступні функції класного керівника:
1) ознайомлення батьків із змістом і методикою навчально-виховного процесу, організовуваного ліцеєм;
2) психолого-педагогічна освіта батьків;
3) залучення батьків до спільної з дітьми діяльності;
4) коригування виховання в сім'ях окремих учнів;
5) взаємодія з громадськими організаціями
Ще одна функція роботи ліцею і класного керівника з батьками - це коригування виховання в сім'ях окремих учнів.
Перший аспект - надання психолого-педагогічної допомоги учням (обдарованим, котрі виявляють інтерес до будь-яких форм позаурочної діяльності і т.д.).
Інший напрямок турботи класного керівника - це надання батькам психолого-педагогічної допомоги в рішенні важких проблем сімейного виховання.
Остання функція роботи з батьками - це взаємодія з громадськими організаціями батьків: батьківськими комітетами ліцею і групи, Радами за місцем проживання і т.д. До їх компетенції входить:
допомога ліцею в проведенні виховної роботи з учнями ;
колегіальне рішення окремих питань життя ліцею;
зв'язок з адміністративними і правоохоронними органами;
участь в роботі з батьками учнів (проведення батьківських зборів, конференцій, надання матеріальної допомоги та прав, вплив на батьків )
Таким чином, можна сказати, що дані функції сприяють створенню нормального виховуючого середовища для організації ліцейного виховного процесу .
Що стосується основних способів спілкування батьків і класних керівників , то виділяються такі способи взаємодії:
Таким чином, можна сказати, що в основі роботи класного керівника з сім'єю повинні бути дії та заходи , спрямовані на зміцнення та підвищення авторитету батьків. Має бути довіра до виховних можливостей батьків, підвищення рівня їх педагогічної культури й активності в вихованні . Психологічно батьки готові підтримати всі вимоги, справи і починання ліцею. Навіть ті батьки, які не мають педагогічної підготовки та високої освіти, з глибоким розумінням і відповідальністю ставляться до виховання дітей . Від узгодженості дій ліцею і сім'ї залежить ефективність процесу виховання дитини .
Форми роботи з батьками
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
3.1. Індивідуальні форми.
1. Відвідування сім'ї на дому.
Відвідуючи учнів на дому, з'ясовуються умови сімейного виховання. Інформація про мікрокліматі в сім'ї, про особливості ставлення до дитини, про орієнтацію батьків в питаннях виховання. Нас цікавлять умови життя дитини, ставлення до нього родичів, ставлення дитини до членів сім'ї. Не маючи цих відомостей, не можна надати учневі необхідної підтримки.
Дуже важливо, щоб батьки були впевнені, що вчитель приходить в сім'ю не для догани учневі , ні з скаргами на нього, а як помічник у справі виховання дитини. Скарги вчителя на учня або звинувачення батьків тільки пригнічують батьків і викликають нерідко жорстоке і несправедливе ставлення до дитини , а з боку учня - озлоблені конфліктне ставлення до вчителя і втрату інтересу до навчання .
Батьки заздалегідь попереджаються про прихід.
При відвідуванні учня на дому дотримуються таких правил:
2. Запрошення до ліцею.
Батьки запрошуються в тому випадку, коли треба поділитися радісною новиною, наприклад, дитина опанував тим навчальним матеріалом, який йому так важко давався. Для участі дитини в театральній постановці, треба допомогти йому виготовити костюм, повчити з ним слова ролі і т. д.
Потрібно намагатися не запрошувати батьків до ліцею для того , щоб поскаржитися на погану поведінку дитини або низьку успішність . Подібні запрошення викликають у батьків негативне ставлення.
3. Індивідуальні консультації педагога.
Це одна з найважливіших форм взаємодії класного керівника з сім'єю . Консультації проводяться для того, щоб подолати занепокоєння батьків, острах розмови про свою дитину. Вони сприяють створенню гарного контакту між батьками і вчителем .
Консультації проводяться в міру необхідності, часто з ініціативи батьків. В процесі бесід з батьками в неофіційній обстановці з'ясовуються необхідні для професійної роботи відомості (особливості здоров'я дитини; його захоплення, інтереси; поведінкові реакції; особливості характеру; мотивації навчання і т.д.).
3.2.Групові форми.
1. Батьківські вечори.
Батьківський вечір - це свято спілкування батьків.
Вільна бесіда батьків один з одним, обмін досвідом вирішення різних ситуацій в своїх сім'ях допомагає інакше сприймати труднощі , краще зрозуміти індивідуальні особливості дитини, розширити можливості виховання.
2. Групові дитячі заходи.
Протягом навчального року всередині групи зазвичай проводяться різні заходи (дні іменинників; чаювання, приурочені до якихось свят і т.д.).
Подібні заходи сприяють зближенню батьків між собою, налагодження контакту між викладачем і батьками.
3.3 Колективні форми.
Найбільш поширеною формою роботи з батьками є батьківські збори . Головним її призначенням є узгодження, координація та інтеграція зусиль класного керівника і сім'ї у створенні умов для розвитку особистості дитини .
Батьківські збори - одна з основних універсальних форм взаємодія ліцею з родинами учнів та пропаганди психолого-педагогічних знань .
На зборах обговорюються проблеми життя групи і батьківського колективу.
Батьківські збори включають в себе шість обов'язкових компонентів:
Сім правил успішного проведення батьківських зборів
Поважайте!
Допомагайте!
Пояснюйте!
Довіряйте!
Вчіться!
Запитуйте!
Дякуйте!
Важливо!
Правила поведінки класного керівника на батьківських зборах.
У роботі я показала деякі форми роботи з батьками. Щось ми використовуємо, а можливо щось і ні, але всі індивідуальні, групові та колективні форми роботи з батьками покликані налагодити взаємодію між ліцеєм, класним керівником і сім'єю, підвищити ефективність процесу виховання дітей.
Робота з батьками - одна з найскладніших напрямків у професійній діяльності педагога.
Ліцей може допомогти батькам при вирішенні ними багатьох питань
виховання дітей, але він не може конкурувати з сім'єю. Батькам потрібна професійна підтримка, допомога і порада.
Список літератури.
1