Тема: Ссавці. Загальна характеристика особливості зовнішньої та внутрішньої будови
Мета: дати загальну характеристику ссавцям; розглянути особливості зовнішньої будови ссавців у зв’язку з різними середовищами існування; розвивати вміння аналізувати, узагальнювати та робити висновки, удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо вирішувати поставлені завдання; виховувати розуміння того, що людина — частина природи.
Очікувані результати: учні називають середовища існування ссавців; ознаки будови, які вирізняють цих тварин з-поміж інших; характеризують особливості будови ссавців, зумовлені пристосуванням до середовища існування; визначають риси пристосованості ссавців до середовища існування; порівнюють особливості зовнішньої будови хребетних тварин.
Обладнання: зошит, підручник, таблиці, картки – завдання, схеми, комп’ютер
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого настрою.
ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1. Індивідуальна робота учнів за картками (роздавальний матеріал).
2.2. «Установи відповідність».
1. Установити відповідність між назвами птахів та їх характерними ознаками.
Назва птаха |
Характерні ознаки |
1 болотна сова 2 яструб 3 великий строкатий дятел 4 глухар |
А живе на деревах, харчується комахами та їхніми личинками, має тверді рульові пера хвоста Б має велике тіло і короткі крила, сильні ноги з добре розвиненими кігтями, живиться рослинною їжею та безхребетними В здатний до тривалого польоту й ширяння, має дзьоб, загнутий у вигляді гачка Г має густе й м’яке оперення, яке забезпечує безшумний політ, зіниці розширені, дзьоб загнутий у вигляді гачка Д великий птах з довгими ногами й довгою шиєю |
Відповіді: 1 — Г, 2 — В, 3 — А, 4 — Б.
2. Утворити пари між птахами, які мають схожі риси пристосування до способу життя.
Назва птаха |
Назва птаха |
1 тетерук 2 лебідь-кликун 3 боривітер степовий 4 пугач 5 малий строкатий дятел 6 соловей звичайний |
А хатній сич Б жайворонок лісовий В жовна зелена Г біла куріпка Д білощока казарка Е яструб великий Є журавель степовий |
Відповіді: 1 — Г, 2 — Д, 3 — Е, 4 — А, 5 — В, 6 — Б.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Запитання до учнів:
— Які тварини живуть у вас удома?
Ми щодня вигулюємо наших песиків і пестимо наших котиків. Ми звикли до них і сприймаємо цих маленьких істот як частинку свого життя. Важко уявити, що такі ж самі тваринки ще в сиву давнину були частиною життя наших далеких пращурів. Тільки от сприймали вони їх зовсім по-іншому.
В українських легендах та переказах кіт постає твариною, що створена Богом. Так, у Літинському повіті вірили, що ця тварина добра й оберігає людину від усілякого зла. У Подільській губернії до новозбудованої хати на одну ніч пускали чорних півня та курку, на другу — чорних кішку та кота, і тільки потім уже перебиралися самі перед сходом сонця із хлібом у руках.
Багато можна прочитати й про собаку як найближчу до людини тварину і її вірного та надійного друга.
— До якої групи хребетних тварин належать ваші домашні улюбленці? (До ссавців.)
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
ІV. Засвоєння нового матеріалу
Ознаки зовнішньої будови та риси пристосування до способу життя ссавців. Пристосування ссавців до середовища життя
Розповідь учителя
Ссавці — найбільш високоорганізована група хребетних. У всіх системах органів вони мають прогресивні зміни. У сучасній фауні налічується 4–4,5 тис. видів. Характерне значне поширення по всій земній кулі: освоїли не тільки сушу, а й повітряне (кажани), і водне (кити, тюлені) середовища.
Запитання до учнів:
— Які ознаки характерні для ссавців?
Очікувана відповідь учнів:
Тіло ссавців складається з голови, шиї, тулуба, хвоста і двох пар п’ятипалих кінцівок (у дельфіна кінцівки видозмінені); кінцівки розміщуються під тулубом; тіло ссавців укрите волосяним покривом, вони — теплокровні тварини тощо.
Запитання для обговорення:
— Чому ця група хребетних тварин називається «ссавці»? (У зв’язку з вигодовуванням дитинчат молоком.)
Розповідь учителя (демонстрування таблиць або проектування зображень на екран)
Зовнішній вигляд і розміри ссавців дуже різноманітні: від 4 см завдовжки при масі 1,2 г (карликова білозубка, або землерийка-крихітка) до 4,5 м завширшки при масі до 7,5 т у наземних ссавців (африканський слон), а у водяних — до 33 м довжини при масі до 150 т (синій кит). Будова окремих органів і систем відображає високу організацію ссавців у цілому.
Тіло ссавців поділяється на голову, шию, тулуб, хвіст (у деяких представників відсутній) і дві пари п’ятипалих кінцівок (у китоподібних атрофується задня пара ніг).
Запитання до учнів:
— Що знаходиться на голові у ссавців?
(Обговорення відповідей учнів та доповнення вчителя.)
Розповідь учителя
Покриви майже всіх ссавців представлені шкірою, укритою шерстю. Шкіра має складнішу будову, ніж в інших хребетних. Вона двошарова, досить товста і міцна. Зовнішній її шар — епідерміс, під ним розташовується власне шкіра (дерма), а під нею — шар підшкірної жирової клітковини.
Запитання до учнів:
— Яку функцію виконує волосяний покрив (шерсть)?
Очікувана відповідь учнів:
Волосяний покрив оберігає тіло від зайвої втрати тепла та захищає його від пошкоджень.
Запитання для обговорення:
— Яку будову повинен мати волосяний покрив, щоб виконувати ці функції?
Обговорення запитання та складання опорної схеми
Запитання для обговорення:
— У деяких видів ссавців, наприклад китів, тюленів, немає волосяного покриву. Яким чином у них зберігається тепло тіла?
Очікувана відповідь учнів:
У водяних видів (кити, тюлені) підшкірний жир оберігає тіло від зайвої втрати тепла.
Розповідь учителя
У процесах терморегуляції беруть участь шкірні кровоносні судини, діаметр яких може змінюватися в широких межах, і потові залози, випаровування секретів яких з поверхні шкіри підвищує тепловіддачу. Потові залози розвинені у ссавців різною мірою. Вони відсутні у лінивців, китоподібних, слабко розвинені в собак і кішок.
Самостійна робота учнів з підручником
— Які залози, крім потових, розвинені у ссавців? Які функції вони виконують?
Очікувана відповідь учнів:
Крім потових, у ссавців є сальні та пахучі залози (видозміна потових або сальних залоз). Сальні залози утворюють жироподібний секрет, який служить для змащування волосся і поверхневого шару епідермісу. Виділення цих залоз забезпечують незмочуваність шерсті водяних тварин. Секрет пахучих залоз відіграє велику роль у житті ссавців (разом із сечею й іншими виділеннями). Пахучі виділення служать засобом внутрішньовидового спілкування. За їх допомогою тварини мітять межі зайнятих ними ділянок, знаходять своїх дитинчат. Вони мають велике значення в шлюбній поведінці. Видозмінами потових залоз є молочні залози.
Складання опорної схеми
Повідомлення учня про смугастого скунса.
Розповідь учителя
Епідерміс шкіри утворює численні похідні — нігті (людина і примати), кігті (хижаки), копита (коні, корови, бегемоти), роги (носороги, олені), луски. Видозміною волосся є вібриси — «вуса» (у кішок), щетина (у свині) і голки (у їжака і дикобраза).
Запитання до учнів:
— Від чого залежить будова, форма рогових утворень епідермісу ссавців?
Очікувана відповідь учнів:
Будова того або іншого придатка епідермісу перебуває в прямій залежності від умов існування і способу життя звірів. Так, у звірів, що лазять, пальці мають гострі заломлені кігті. У видів, які риють нори, кігті тупі та сплощені. У великих ссавців, які швидко бігають, розвиваються копита, при цьому в лісових видів (олені, лосі) копита широкі та плоскі.
Самостійна робота учнів з підручником
Складання опорного конспекту
Прогресивні риси ссавців:
• теплокровність;
• тіло вкрите волоссям;
• вигодовують малят молоком;
• мають шкірні залози;
• добре розвинені органи чуття.
V. Узагальнення і закріплення знань
5.1. «Вибери істотне».
Вибрати ознаки, притаманні ссавцям.
1. Кінцівки розміщуються під тулубом.
2. Тіло вкрите роговими лусочками.
3. Тіло вкрите волосяним покривом.
4. Холоднокровні тварини.
5. Теплокровні тварини.
6. Мають шкірні залози.
7. Шкіра суха, залози відсутні.
Відповідь: 1, 3, 5, 6.
VІ. Підбиття підсумків уроку
VІІ. Домашнє завдання
7.1. Завдання для всього класу.
Опрацювати відповідний параграф підручника
1. Скласти сенкан на тему «Ссавці».
2. Підготувати короткі повідомлення про качкодзьоба, єхидну та сумчастих ссавців.
1