Стаття "Досвід проведення родинно-сімейного виховання у санаторній школі-інтернаті"

Про матеріал
Відомий вислів Антуана де Сент-Екзюпері «Всі ми вийшли з дитинства» чітко відображає закономірність первинного впливу сім'ї на становлення особистості дитини. Дуже важливо, щоб сім'я забезпечила міцні особисті утворення, такі як прихильність, любов до сім'ї та рідного дому, звички елементарної соціальної поведінки, інтерес до навколишнього світу.
Перегляд файлу

Досвід проведення родинно-сімейного виховання у санаторній школі-інтернаті

Виховання - велика справа:

ним вирішується доля людини.

(Бєлінський В. Г.)

Відомий вислів Антуана де Сент-Екзюпері  «Всі ми вийшли з дитинства» чітко відображає закономірність первинного впливу сім'ї на становлення особистості дитини. Дуже важливо, щоб сім'я забезпечила міцні особисті утворення, такі як прихильність, любов до сім'ї  та рідного дому, звички елементарної соціальної поведінки, інтерес до навколишнього світу. Приходячи до школи, дитина презентує світ своєї родини, умови життя. Звички, патерни поведінки, інтелект, мораль – все це обумовлено рівнем культури родини. Отриманий в сім'ї фізичний і духовний розвиток стають запорукою його шкільних перших успіхів та невдач.

Сім'я передає естафету виховання школі, проте не перестає чинити сильний виховний вплив. Відповідно, процес формування особистості дитини знаходить двох суб'єктів виховання – це сім'я і школа, які мають діяти у тандемі.

Взаємодія школи, сім’ї та громадськості – один з головних принципів організації роботи нашої школи і є важливим чинником у створенні сприятливих умов для гармонійного розвитку особистості школяра, його самовизначення, самореалізації. Педагогічна союз учителів та батьків – це могутня сила виховання. За останні роки створено дієздатну систему родинно-сімейного виховання, яка  має за мету створити модель школи з пріоритетним формуванням життєвої компетенції та успіху шляхом забезпечення умов для гармонійного  розвитку та самореалізації інноваційної особистості.

 

Мета цієї публікації – описати досвід проведення родинно-сімейного виховання у Комунальному закладі освіти «Криворізька загальноосвітня санаторна школа-інтернат І-ІІ ступенів» Дніпропетровської обласної ради».

 

Основна частина. Означена робота в нашому закладі проводиться у три етапи: діагностика проблем в закладі, аналіз отриманих даних та проведення певних впливів. Робота проводиться комплексно, в ній приймає участь вся школа: адміністрація закладу, педагоги, учні та активні батьки. Опишемо кожний з етапів.

На діагностичному етапі родинно-сімейного виховання основою роботи є визначення проблем, що стосуються родинно-сімейного виховання. Для цього є декілька інструментів: вчителі, що тісно спілкуються з батьками, які знають про проблеми у родинах своїх підопічних, принаймні, явні. Щоб  досягти бажаної ефективності у співпраці з батьками   необхідно всебічно вивчити сім’ю кожного вихованця  (матеріальні умови, стиль взаємин, ціннісні орієнтації, вживання виховних засобів), що допомогло б передбачити, як доцільніше підійти до виховання дитини. Особливо ефективним в нашій справі є відвідування дітей на дому, тому кожного року у вересні ми проводимо «Місячник вивчення умов виховання і утримання дітей в сім’ях».

Окрім роботи вчителя, в нашій школі проводиться анкетування, що проводиться психологом з метою визначення особливостей сімейних стосунків. Перевага цього методу полягає в можливості одержати відповіді з певного аспекту відразу великої кількості батьків й дітей та виявити їх знання з певного розділу. Анкета складається з питань, що є для нас пріоритетними, та з питань, що прямо та непрямо свідчать про неблагополуччя та відсутність тепла в родині. В анкету також включені питання, що стосуються патріотизму, оскільки зараз це є важливим аспектом роботи в нашій країні.

На аналітичному етапі означеного напрямку роботи ми аналізуємо отриману інформацію. Практичний психолог – ту, що отримав під час анкетування; таку інформацію ми порівнюємо між класами, робимо висновки щодо того, в якому з класів певне явище проявлено найбільше і найменше та намагаємось зрозуміти, чому так. Під час зборів педагоги діляться досвідом; молоді вчителі завжди можуть звернутись по допомогу до більш досвідчених – цьому сприяє прийнята атмосфера в нашій школі. Аналіз анкет також дає інформацію щодо проблемних сфер в кожному окремому класі; таким чином, вихователі та вчителі розуміють, на чому необхідно зробити акцент.

Формувальний етап родинно-сімейного виховання – це, власне, сама робота з урахуванням отриманої інформації щодо стану цієї сфери та з відповідними рекомендаціями, що включає проведення занять батьківського лекторію, індивідуальні і групові консультації, бесіди.

Сучасні батьки, на жаль, дуже зайняті і часто не мають навичок педагогічної взаємодії зі своєю дитиною. Залучити батьків до педагогічної взаємодії з дитиною, уникнувши при цьому заорганізованості і нудних шаблонів - одна з педагогічних завдань, яке стоїть перед нашими педагогами.   З цією метою в нашій школі розроблений батьківський лекторій та правовий лекторій для батьків 1-9 класів, що проводиться з урахуванням віку дітей на основі анкет та попередніх бесід з батьками: «Залежність підлітків від інтернету: як знайти компроміс», «Особливості розвитку дітей, хворих на сколіоз», «Як допомогти дитині вибрати шлях в житті», «Профілактика негативних проявів у дитини» та інші. Через таку форму роботи як батьківський всеобуч – досягається справжній контакт з батьками, Щоб засідання було ефективним при визначенні змісту, форм і методів проведення вихователі та класні керівники враховують загальну підготовку і досвід слухачів, особливості сімей.

До формувального етапу ми також залучаємо батьків: вони приходять до нас на заняття і розповідають про свої професії, професійні династії, роль професії в їхньому житті. Таким чином ми даємо школярам уявлення про сучасний світ професій, про значущість усіх видів праці, заохочуючи до цієї роботи наших батьків

Сьогодення вимагає від нас посилення патріотичного виховання. Кожна свідома людина не може стояти осторонь тих подій, що відбуваються на Сході нашої країни. Тому в школі активізувалась робота з патріотичного виховання в кожному класі, до якої ми також залучаємо і батьків. Особливо ефективним є планування зустрічей із батьками, що є учасниками АТО.

На практичного психолога покладена робота з індивідуального та сімейного консультування батьків та учнів, що мають певні труднощі із виховною роботою: робота ведеться зі структурою родини, внутрішніми та зовнішніми зв’язками родини, із підсистемами та іншими аспектами родини, що можуть мати проблемний характер. Адміністрація також проводить бесіди з батьками, як правило, індивідуально, або з дуже невеликою кількістю батьків із певного питання. Широко використовуємо різні види консультацій: консультація – діалог,  консультація – інструктаж, консультація – тренінг. В таких формах роботи з батьками вбачаємо результативний засіб посилення виховного впливу на дитину, шлях до встановлення єдності зусиль  школи і сім’ї у формуванні особистості.

Одним з ефективних та  актуальних інтерактивних методів співпраці з батьками  є  метод проектування. Проектна діяльність унікальна, адже мало того, що вона інтегрує кілька методів навчання і виховання, також вона дозволяє активно залучати в освітній процес батьків. За допомогою проектної діяльності розвивається як особистість дитини, так і її пізнавальні та творчі здібності. Відзначимо, що залучення батьків до спільних проектів, також впливає на встановлення дитячо-батьківських стосунків, на активність батьків у спільній освітньо-виховній роботі.  Школа працює як над короткостроковими проектами, так і над довгостроковими. Проектна діяльність з батьками не тільки допомагає залучати батьків до виховно-освітнього процес, покращує дитячо – батьківські стосунки, але і підвищує культуру батьків, інформованість в тій чи іншій сфері, активізує творчість і відкриває нові здібності у наших батьків, і, звичайно ж, підвищує результативність нашої виховно-освітньої роботи, відчиняючи нові двері взаємопорозуміння у системі «педагог-батьки».

 Вже давно візиткою нашої школи стали сімейні вечори, де діти та батьки складають єдиний колектив, об’єднаний однією метою і завданнями. При підготовці до свят батьки спілкуються. У такій позитивній обстановці батьки обмінюються інформацією і власними знахідками та сумнівами з приводу виховання та поведінки дітей, спілкуються з іншими родинами. Форми проведення сімейно-родинних свят різноманітні: концертні програми, які готують діти для батьків і батьки для дітей,  сучасні казки у виконанні дітей і батьків, програми-сюрпризи, веселі анімації, політ мрій, фантастичні пригоди, КВК. Традиційними в школі стали конкурси – виставки «Світ захоплень моєї родини», «Талановиті династії», які розкривають духовний світ родин. Виставки заслуговували великої уваги як серед учнів, так і серед батьків та педагогів школи.  Це своєрідна духовно-естетична школа, де можна обмінятись досвідом, удосконалюючи свою майстерність творити красу.

 

Висновок.  Отже, робота в Криворізькій санаторній школі-інтернаті з сімейно-родинного виховання проводиться комплексно у три етапи: діагностичний, на якому збирається інформація щодо областей, які можуть бути проблемними; аналітичний, на якому отримана інформація аналізується та робиться певний висновок щодо сфер, які є проблемними, класів, в яких ці проблеми існують та, відповідно, на чому вихователі мають робити акценти; формуючий, що включає проведення занять батьківського лекторію, індивідуальні та групові консультації, бесіди. Використання різних форм і методів залучення батьків до співпраці, творчість педагогів, дипломатичність – запорука успішної взаємодії вихователя і родини з метою розвитку особистості учня.

docx
Додано
22 січня 2019
Переглядів
843
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку