Форми та методи роботи з молодшими школярами по превентивному вихованню
Якими діти народжуються –
ні від кого не залежить, але
в наших силах зробити їх
хорошими через правильне
виховання.
Плутарх
Проблема превентивності завжди була і є пріоритетною у різних країнах світу. Причиною цьому є те, що проблеми нашого суспільства гостро впливають на школу: дуже помітним стало падіння в учнів інтересу до навчання, кількість важковиховуваних учнів значно зросла. Тому дуже важливо саме з дитинства прищепити дітям основні знання, навики і звички з охорони здоров’я, які згодом перетворяться на важливий компонент
загальної культури людини і вплинуть на формування здорового способу життя всього суспільства. Саме у віці 6-9 років закладається майбутній потенціал здоров’я, це сенситивний період для виховання здорового способу життя. Діти молодшого шкільного віку вже здатні розуміти й усвідомлювати залежність стану здоров’я від способу життя.
Як бачимо, превентивне виховання набуває сьогодні особливої значущості. Превентивне виховання в школі – це система підготовчих та профілактичних дій педагогів, спрямованих на запобігання формуванню в учнів негативних звичок, рис характеру, проявам асоціальної поведінки та організацію належного догляду за діяльністю школярів.
Тому, що сучасне суспільство не стоїть на місці. Воно розвивається, воно змінюється, воно вдосконалюється. Змінюються і наші діти. Вони живуть у світі, де гаджети – це продовження їхнього тіла, а Google знає все. Тому, в першу чергу, змінитися має вчитель початкової школи. Адже саме там формується мислення наших дітей, які згодом візьмуть на себе відповідальність за нашу державу.
Сучасний вчитель початкової школи має: застосовувати активні форми і методи виховного впливу на дитину;
-стимулювати та зацікавлювати учнів;
-системно планувати превентивне виховання у класі;
-займатися самоосвітньою діяльністю;
-брати учать у м/о класних керівників та педрадах.
Основні напрямки діяльності класовода у вихованні молодших школярів:
-індивідуальна робота з учнями;
-організація роботи з батьками;
-виховання здорового способу життя.
Форми роботи з учнями: ранок, свято, ситуаційна гра, подорож, усний журнал, сюжетно-рольова гра, виховні години, години спілкування, бесіди, круглі столи, екскурсії, конкурси, ділові ігри.
Форми індивідуальної роботи: обмін думками, виконання доручень, задушевна розмова, консультація, бесіда, анкетування, конкурси малюнків, індивідуальна бесіда з дитиною, індивідуальна бесіда з батьками.
Форми роботи по вихованню здорового способу життя: ранкова гімнастика, фікультхвилинки, рухливі перерви, дихальна гімнастика, уроки серед природи, ігри.
Форми роботи з батьками: батьківські збори, індивідуальні бесіди, профілактичні бесіди, робота батьківського комітету, анкетування, консультації, поради.
З метою превентивного виховання молодших школярів я використовую такі рольові ігри, метою яких є інсценізація незвичних для учнів ситуацій та подій юридичного характеру. Також великий виховний вплив на молодших школярів щодо превентивного виховання здійснюють ситуативні вправи на тему ,,Мені в собі не подобається", ,,Риси, яких я хочу позбутись".
Велике значення у превентивному вихованні молодших школярів мають години спілкування, під час яких можна визначити негативні аспекти паління, вживання алкоголю і наркотиків, проаналізувати рекламу тютюнових та алкогольних виробів, вказати на її приховані аспекти. Крім зазначених вище видів роботи, можна підготувати прислів’я, приказки про алкоголь, тютюнопаління, наркоманію. Наприклад: "Ні рак, ні жаба, а п’яна нахаба", "Вино й горілку полюбив – честь загубив", "Де чарка, там і сварка", "Цигарку запалив – 5 хвилин життя згубив" тощо.
Серед форм виховної роботи з превентивного виховання молодших школярів у навчальній діяльності можна використати наступні: відкриті та інтегровані уроки, різні форми роботи з книгою, написання творів на превентивну тематику, розгадування кросвордів, пісенні конкурси, ігри, розваги, інсценізація оповідань, казок, віршів.