Техніка розвитку критичногго мислення дає можливість проводити модельні уроки – уроки взаємонавчання. На таких уроках учні набувають навичок співробітництва та комунікації: працюють в парах і групах, приймають рішення при обговоренні тем, а значить, «конструюють» власні знання засобами власної пізнавальної діяльності.
Модельні уроки техніки розвитку критичного мислення (ТРКМ)
Автор:
ТРКМ дає можливість проводити модельні уроки – уроки взаємонавчання. На таких уроках учні набувають навичок співробітництва та комунікації: працюють в парах і групах, приймають рішення при обговоренні тем, а значить, «конструюють» власні знання засобами власної пізнавальної діяльності.
1. Модельний урок Читання зі "стопами"" або читання з зупинками. Рекомендації по використанню прийому:
1. Текст повинен містити проблему, яка лежить не на поверхні, а захована всередині.
2. При читанні важливо знайти оптимальний момент для зупинки.
3. Після кожної зупинки необхідно ставити питання різних рівнів. Питання, можна брати з таблиці питань Блума (уточнюючі, інтерпритуючі, творчі, практичні, оціночні, прості питання). Останнім повинно бути поставлене питання «Що буде далі і чому?»
4. На етапі закріплення матеріалу можна використовувати такі прийоми: «Товсті і тонкі питання», складання кластера, ЕСЕ, сенкан.
Цей прийом містить всі стадії технології і має наступний алгоритм роботи:
1 стадія. На основі лише назви тексту та інформації про автора діти повинні припустити, про що буде текст.
2 стадія. Читання тексту невеликими уривками з обговоренням змісту кожного і прогнозуванням розвитку сюжету. Обов'язкове питання: «Що буде далі і чому?»
3 стадія. Заключна бесіда. Форми роботи з учнями можуть бути різними: лист, бесіда, спільний пошук, вибір прислів'їв, творчі роботи.
2. Модельний урок «Шість капелюхів мислення».
Ми не тільки по-різному сприймаємо світ, але і по-різному мислимо. І мислити ми можемо шістьма різними способами, тобто в шести «капелюхах»!
У практику розвитку мислення метафору «шість капелюхів» ввів відомий психолог Едвард де Боно. У перекладі на українську мову назва методу звучить як «задуматися, поміркувати».
Метод «шість капелюхів мислення» використовується для для всебічного аналізу та узагальненню знань (після екскурсії або вивчення досить великої теми тощо).
Учні діляться на шість груп. Кожній групі довіряється один із шести капелюхів. Причому можна використовувати справжні кольорові капелюхи (або зроблені з картону). Кожній групі пропонується представити свої думки виходячи з кольору капелюха.
Білий капелюх – мислимо конкретними фактами, цифрами, без емоцій, без суб'єктивних оцінок. Наприклад: «Які події відбулися?», «Перерахуйте героїв твору» тощо.
Жовтий капелюх – позитивне мислення. Необхідно виділити в досліджуваній темі позитивні сторони і аргументувати, чому вони є позитивними. Наприклад: «Найбільш ефективним вирішенням екологічної проблеми буде будівництво очисних споруд, тому що...».
Чорний капелюх – протилежність жовтому (негативні сторони). Потрібно визначити, що було важко, неясно, проблематично, негативно і пояснити, чому так сталося.
Червоний капелюх – емоційний. Потрібно пов'язати зміни власного емоційного стану з тими чи іншими моментами теми. Наприклад: «Цей твір викликав у мене почуття ...».
Зелений капелюх – творче мислення. Цей «капелюх» дозволяє знайти нові грані в досліджуваному матеріалі. Задайтеся питаннями: «Як можна було б застосувати той чи інший факт, метод в новій ситуації?», «Що можна було б зробити інакше, чому і як саме?», «Як можна було б удосконалити той чи інший аспект?» тощо.
Синій капелюх – філософський, експертний, узагальнюючий. Ті, хто мислить в «синьому» напряпку, намагається узагальнити висловлювання інших «капелюхів», зробити загальні висновки. Групі, що вибрала синій капелюх, необхідно розділитися на дві підгрупи: завдання першої – походити по іншим групам, послухати, що вони говорять, а другої – повернутися у свою «синю» групу і узагальнити зібраний матеріал. За ними – останнє слово.
Рефлексія в «шести капелюхах» може здійснюватися не тільки в групі, але й індивідуально.Цей метод спонукає учнів до різноманітної оцінки вивченого і пережитого, що і є однією з важливих характеристик критичного мислителя. Ці оцінки можуть бути використані при написанні заключного есе.
3. Модельний урок «Зигзаг» або «Джигсоу 2».
Цей прийом використовується при вивченні великого за обсягом матеріалу. При цьому текст повинен добре ділитися на смислові частини. Скільки частин виділено, стільки і має бути груп (6 фрагментів - 6 груп тощо.). Це групи 1-го складу.
Потім учням пропонується розрахуватися на 1, 2, 3, 4 ..., таким чином, у кожного члена групи з'являється свій номер. Перші номери кожної групи будуть відповідати за першу частину, другі - за другу частину досліджуваного матеріалу і так далі.
Всі перші, другі, треті, четверті… номери збираються разом в експертні групи (групи 2-го складу). Їх завдання полягає в тому, щоб вивчити запропонований навчальний матеріал, обговорити його і пояснити своїм партнерам в групах 1-го складу. Кожен учень в групі 2-го складу , спілкуючись у своїй експертній групі, записує конспект чи робить якісь помітки (кластер, малюнок, таблицю), щоб пояснити в домашній групі те, що оговорювалося в експертній.
Учасники експертних груп займають свої місця в домашніх групах і узагальнюють отримують інформацію, представники груп коротко звітують про отримані результати чи висновки для всього класу Решта слухають і записують виникаючі при прослуховуванні питання. Після закінчення своєї доповіді експерти відповідають на ці питання. Питання, на які ніхто не зміг відповісти, записуються на дошці і розглядаються з учителем
1