Карпець Андрій
Студента 5 курсу, напряму підготовки «Математика*»
(Магістра, спеціальності «Середня освіта (Математика)»)
Науковий керівник – Розуменко А.О.
Суть методу наочності у навчальному процесі сучасної школи
Спрямованість системи освіти на засвоєння знань, яка була традиційною і виправданою ще декілька десятиліть тому, вже не відповідає соціальному замовленню, що вимагає виховання самостійних, ініціативних членів суспільства. Це потребує формування в учнів здатності діяти на основі здобутих знань, а не виконувати лише дію за аналогією, за зразком. Тому сучасні дидакти шукають такі засоби навчання, які б допомагали всім дітям фундаментально засвоїти навчльний матеріал, набути вміння самостійно вчитися, сприяли б їхньому розвиткові.
Одним із таких питань, яке на сучасному етапі вимагає перегляду і уточнення, є використання засобів наочності й моделювання у процесі формування знань і вмінь учнів.
Принцип наочності передбачає навчання на основі живого сприймання конкретних предметів і явищ дійсності або їх зображень. Науковці виокремлюють наступні види наочності: натуральну (рослини, тварини, гірські породи, зоряне небо, прилади, машини, явища природи), образну (картини, таблиці, моделі, муляжі, математичні фігури), символьну (географічні карти, графіки, діаграми, схеми, формули).
В педагогічній науці обгрунтовано, що використання наочності сприяє розумовому розвитку учнів, допомагає виявити зв'язок між науковими знаннями і життевою практикою, полегшує процес засвоєння знань, стимулює інтерес до них (розвиває мотиваційну сферу учнів), допомагає сприймати об'єкт у розмаїтті його виявів і зв'язків.
Залежно від органів почуттів, наочні посібники поділяють на такі групи: фонічні (сприймаються слухом), візуальні (сприймаються зором) і змішані. До них належать: статичні посібники (діафільми, діапозитиви, посібники для епіопроекції); динамічні (кінофільми, кінофрагменти); фонопосібники (грамзаписи, магнітофонні записи).
Використання наочності потрібно підпорядковувати конкретній меті, розвитку самостійності й активності учнів з урахуванням їх вікових особливостей. Наочність має бути змістовною, естетично оформленою, відповідати психологічним законам сприймання, не повинна містити нічого зайвого і не викликати додаткових асоціацій, разом с тим, готуючи учнів до сприймання наочності, її не слід переоцінювати або недооцінювати у процесі навчання.
На практиці, зазвичай, використовують наступні способи подачі наочних посібників: безпосередня демонстрація, опосередкована демонстрація (за допомогою ТЗН), створення в процесі навчання таблиць, схем.
В педагогічних дослідженнях виділяють наступні функції наочності в залежності від дидактичної мети. Наочність виступає як:
Ефективність реалізації вказаних функцій значно посилюєтья при поєднанні слова вчителя і наочності. Саме за допомогою слова вчитель керує спостереженням, яке здійснюється учнями, призводить до осмислення зв'язків явиш, які не можуть бути сприйняті в процесі спостереження. Відомий дослідник Л.В.Занков вважає більш раціональними такі форми поєднання слова і наочності у навчальному процесі:
Досвід використання різних видів наочності в навчальному процесі дозволяє зробити висновки щодо вимог, які підвищують якість навчання, а саме:
Отже, використання різних видів наочності з урахуванням вікових особливостей учнів, специфіки навчального матеріалу та етапу засвоєння знань, дозволяє покращити якість навчання, зокрема навчання математики.
Література
Анотація. Карпець А.С. Суть методу наочності у навчальному процесі сучасної школи. В тезах розглянута проблема використання наочності на уроках математики та її актуальність на сучасному етапі розвитку освіти. Охарактеризовано різні класифікації видів наочності, виокремлено функції наочності та проаналізовано раціональні форми використання різних видів наочності в поєднанні зі словом вчителя.
Ключові слова: наочність, сучасні вимоги, мета використання, групи наочності, функції наочності, способи використання.
Annotation. Карпець А.С. Essence of method of evidentness is in the educational process of modern school. In theses the considered problem of the use of evidentness on the lessons of mathematics and her actuality are on the modern stage of development of education. Different classifications of types of evidentness are described, the functions of evidentness are distinguished and the rational forms of the use of different types of evidentness are analysed in combination with the word of teacher.
Keywords: evidentness, modern requirements, aim of the use, group of evidentness, function of evidentness, methods of the use.