Вправи на зняття м'язової напруги у дітей
М'язове напруження — звичайне явище в наші дні як у дітей, так і дорослих. Що це таке? Відчуття, коли в м'язах відчувається неприємний «затиск» або «панцир», що не дозволяє вільно рухатися. Напруга може бути наслідком тривалого перебування в нерухомому або незручному положенні, а може свідчити про психосоматику: стримувані всередині нас думки, почуття, переживання і проблеми активно шукають вихід і накопичуються в м'язах у вигляді напруги.
Незалежно від походження напруги з нею можна і потрібно боротися. Особливо важливо навчати способам боротьби з цим неприємним явищем дітей, щоб вони вміли розряджатися без шкоди для себе і оточуючих. І звичайно, чим раніше діти навчаться слухати і поважати своє тіло, тим імовірніше, що їм буде простіше працювати з ним і в дорослому віці.
Як знімається м'язове напруження?
Загальне правило для більшості вправ для зняття м'язового напруження — це чергування напруги і розслаблення різних груп м'язів. Вправи для дітей відрізняються від вправ для дорослих ігровим форматом і умовністю дій.
Вони допомагають не тільки зняти напругу, але й налагодити контакт між педагогом і членами групи, переключитися на більш активну діяльність.
Вправи для зняття напруги всього тіла
Вправа «Рубаємо дрова»
Допоможе переключити дітей на активну діяльність, дозволить виплеснути свою агресію в грі. «Ви коли-небудь бачили, як рубають дрова? Можете показати? Відмінно! Зараз ми з вами будемо запасати дрова на зиму. Поставте колоду на пень, встаньте прямо, занесіть сокиру над головою і з усієї сили опустіть її на колоду з криком «Ха!», щоб полегшити собі роботу».
Вправа «Ловля метеликів»
«Ловля метеликів» — більш спокійний варіант тієї ж гри з великим включенням уяви. «Уявіть, що ми з вами знайшли чудову галявину квітів, по якій тут і там пурхають метелики. Давайте зловимо кілька розглянемо їх ближче! Отже, сачок напоготові, ми навшпиньки підкрадаємося до наших метеликів, піднімаємо сачок і ловимо нашу прекрасну полонянку». Тут можна попросити дітей описати, якого вони піймали метелика. «Чудово! А тепер давайте відпустимо його і подивимося, які ще є метелики на нашій галявині!» За таким же принципом можна ловити жуків, жаб тощо.
Вправа «Боягузливі зайці»
Пропонуємо дітям на кілька хвилин стати зайцями на галявині. Світить сонечко і вони граються, стрибають, грають один з одним. Раптом на галявині лісу з'являється вовк. Зайчики відчувають небезпеку, завмирають, починають тремтіти всім тілом, стискаються. Коли вовк іде геть, вухаті продовжують гратися. Цикл повторюємо кілька разів, при цьому, можна зменшувати/збільшувати період активності.
Вправа «Щеня обтрушується»
Запитуємо в учнів, чи знають вони, як обтрушуються цуценята. Звертаємо увагу на те, що вони це роблять всім тілом — від носа до хвоста. Показуємо, як це відбувається, пропускаючи хвилю трясіння зверху донизу і назад. Повторюємо з дітьми кілька разів. Вправа добре підійде для завершення заняття.
Вправа «Бурулька»
Просимо дітей витягнути руки вгору, закрити очі і уявити, що вони - бурульки. Всім м'язи тіла напружені. Просимо зафіксувати це положення на 1-2 хвилини. Потім виходить сонечко і бурулька починає повільно танути: поступово розслабляються кисті рук і самі руки, потім шия, плечі, корпус, ноги. Цю вправу можна виконувати не тільки стоячи, а й лежачи на підлозі.
Вправи для зняття напруги м'язів спини і плечей
Вправа «Підняття штанги»
«Зараз ми з вами виступимо в ролі спортсменів-важкоатлетів. Перед нами лежать важкі штанги. Візьміться за штангу, зробіть глибокий вдих і відірвіть її від підлоги. Піднімайте її вище і вище. А тепер потрібно затримати штангу над головою, щоб судді зарахували наш результат. Стояти дуже важко, ще трохи ... Можете кинути штангу, видихнути і поклонитися глядачам! Ви справжні чемпіони!»
Вправа «підвішені картини»
«Ви вирішили прикрасити свій будинок, розвісивши по ньому великі красиві картини в рамках. Я допоможу вам повісити їх рівно. Візьміть картину і підійміть її вище, щоб вона висіла над вами. Ще вище! Трохи підніміть правий кут. А тепер лівий, зовсім трохи. Краса. Зараз я заб'ю цвяхи, щоб повісити ваші картини». У цій вправі можна запитати у дітей, що зображено на їхніх картинах.
1