Виховний колектив є педагогічно організованою системою відносин Функції Акумулювання (колектив накопичує основні риси і вимоги суспільства, передає практичний досвід використання існуючих суспільних відносин) Формування (організація самостійної діяльності дітей, становлення ділових взаємовідносин: відповідальності, взаємодопомоги, контролю, вимогливості, дружби, товариськості) Коригування і регулювання (сформована громадська думка в колективі є дійовим інструментом педагогічного впливу, сила якого залежить від рівня розвитку колективу)
У своєму розвитку колектив проходить три основні стадії (етапи) На першій стадії розвитку колектив характеризується такими ознаками: він лише починає створюватись; члени колективу недостатньо знають один одного; вихованці неповною мірою усвідомлюють завдання; відсутня ініціатива в конкретній діяльності; відсутній актив.
Виходячи з ознак колективу на цій стадії і тактичної лінії діяльності вчителя, можна визначити такі напрями його роботи: вивчення членів колективу; забезпечення знайомства вихованців між собою; висунення конкретних завдань перед вихованцями; організація спільної діяльності, спрямованої на виконання означених завдань; сприяння формуванню активу.
Колективу на другій стадії розвитку властиві такі ознаки: сформувався актив; більшість вихованців підпорядковується меншості; члени колективу усвідомлюють свої завдання; актив починає виявляти ініціативу у визначенні завдань та організації колективної діяльності. провідна тактична лінія керівника: здійснювати керівництво колективом на демократичних засадах з опорою на актив. Тут діє принцип: «Ми вирішили разом з активом».
Відповідно до такого статусу колективу педагог організовує свою діяльність у таких напрямах: продовжує вивчати вихованців (їх розвиток постійно перебуває в динаміці); навчає членів активу здійснювати керівні функції; сприяє формуванню органів самоврядування; спільно з активом, органами самоврядування визначає перспективні лінії та завдання діяльності колективу на перший період.
Далі настає період, коли колектив набуває ознак третьої стадії: більшість вихованців перейшла на бік активу, усвідомлює вимоги керівника; більшість підпорядковує собі меншість; колектив усвідомлює свої завдання; вихованці в змозі самі формувати нові завдання; органи самоврядування спроможності організувати колектив на виконання означених завдань. Тактична лінія діяльності керівника такого колективу: здійснювати управління через загальні збори з дотриманням демократичних основ.
На успішність розвитку і становлення колективу впливає низка соціально-педагогічних чинників: глибокі знання вчителями психолого-педагогічних основ теорії і практики формування та розвитку колективу; забезпечення наступності і єдності дій педагогів у роботі з колективом; володіння технікою створення перспективних ліній; забезпечення педагогічно доцільної роботи з активом і органами самоврядування; дотримання належного тону і стилю діяльності колективу; наявність традицій у життєдіяльності колективу; створення соціально-педагогічних умов для ефективної діяльності членів колективу.