Щасливі діти – здорові діти!
Здоров'я людини – тема актуальна для всіх часів, але в XXI столітті вона стає першорядною. Дослідження показали, що сьогодні серед випускників українських шкіл тільки 5-7% здорові. Як же зробити так, щоб навчаючись у школі, діти починали свої перші кроки не з проблем, які призведуть до погіршення здоров'я, а з необхідного для розвитку дитини, хорошого самопочуття, активного припливу бадьорості й легкості, задоволення та радості?
Я, як вчитель початкових класів, перебуваю в постійному пошуку педагогічних технологій, що дозволяють вирішити завдання поєднання високої продуктивності навчального процесу з такими педагогічними технологіями, які дозволяють зберегти, а в деяких випадках і зміцнити рівень наявного здоров'я.
Абсолютно в кожній дитині таїться закладена природою невгамовна потреба руху. Завдання вчителя – підштовхнути її до активної взаємодії зі світом. Нагадати про обережність і спонукати до дії. Адже результатом нестачі руху є виникнення цілого ряду хвороб. «Рух - це життя, а життя - це рух» - як свідчить стара приказка. Рухова активність дитини настільки природна для неї, що дозволяє регулювати світовідчуття, накопичувати життєвий досвід, знімає психологічну напругу.
Під руховою активністю розуміють сумарну кількість рухових дій, виконуваних людиною в процесі повсякденного життя. Відповідно санітарним нормам щоденний обсяг рухової активності учнів має становити не менше 2 годин. Сумарно таку кількість часу займають організовані форми занять: руханки; динамічні паузи; фізкультхвилинки; уроки фізичної культури; рухливі ігри на перервах тощо.
Гімнастику до уроків вважаю одним з обов'язкових елементів фізкультурно-оздоровчих заходів, що повинні мати місце в режимі шкільного дня. Мета гімнастики: активізувати процеси обміну, стимулювати дихальну функцію, підвищити працездатність і організувати учнів. Гімнастика проводиться в добре провітреному приміщені. Не рекомендується виконувати фізичні вправи в класних кімнатах. Це призводить до порушення мікроклімату в класі в результаті збільшення температури повітря.Тривалість гімнастики для молодших школярів становить 5-6 хвилин.
Навчальна діяльність вимагає від дітей великого нервового напруження, в результаті чого в клітинах кори головного мозку відбуваються зміни, що знижують їх функціональні можливості та працездатність. Тому під час уроків необхідно проводити фізкультхвилинки чи руханки - природний елемент уроку в початковій школі. Вони допомагають зняти статичне стомлення м'язів, позитивно впливають на відновлення розумової працездатності, підвищують емоційний рівень учнів, дають дитині можливість порухатися. При проведенні фізкультхвилинок необхідно врахувати тривалість (1,5 – 2 хвилини). Комплекс занять складається з 4-5 вправ, повторюваних 4-6 разів. Набір вправ повинен залежати від виду діяльності на уроці.
Танцювальні хвилинки під час уроку, флешмоби (вранці, на великій перерві) проводяться з метою зміцнення здоров'я і підвищення емоційного настрою у формі танцювальних вправ. Запальна музика, веселий ритм рухів, корисні для здоров'я вправи дуже подобаються молодшим школярам.
«Джерело знань знаходиться на кінчиках пальців» – так говорив Ст. Сухомлинський. Тому особливу увагу на уроках у початковій школі приділяю пальчиковій гімнастиці, а також вправам з масажними м'ячиками, які сприяють розвитку дрібної моторики рук, мислення, мовлення; знижують фізичну втому й моральне напруження під час уроку. Використання рухливих ігор сприяє кращому засвоєнню й закріпленню необхідних рухових навичок молодших школярів, покращує кровообіг, дарує відмінне самопочуття.
Використовуючи технологію розкутого розвитку, розроблену фізіологом В. Ф. Базарним для розминок і вправ на м'язово-тілесну і зорову координацію, а також на розвиток уваги методичні матеріали можна розташовувати в класі так, щоб дітям весь час доводилося повертатися в різні сторони і шукати їх поглядом. Вправи поєднують в собі рухи очима, головою і тулубом, виконуються в позі стоячи. В результаті подібних вправ розвивається почуття загальної та зорової координації, орієнтування в просторі, реакції на екстремальні ситуації (дорожньо-транспортні).
Дихальна гімнастика і зорові паузи за методом Шичка знімають фізичну напругу і втому, стимулюють розумову працездатність школярів і поступово перетворюються в самостійні вміння і навички, необхідні для збереження і зміцнення здоров'я.
Групова форма роботи на уроці в якійсь мірі допомагає уникнути тривалого сидіння за партою, а учні отримують користь від співпраці один з одним.
Таким чином, ретельно організований, насичений руховими компонентами режим дня, безсумнівно, сприяє підвищенню не тільки рухової активності, але і працездатності, посидючості, інтелектуальної та пізнавальної активності, а саме це і потрібно для підвищення ефективності навчально-виховного процесу в школі.
Список використаної літератури
1