Стаття "НАЦІОНАЛЬНО – ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ ЯК ПРІОРИТЕТНИЙ НАПРЯМОК СУЧАСНОЇ ШКОЛИ"

Про матеріал

Визначальною рисою українського патріотизму має бути його дієвість. Саме вона спроможна перетворювати почуття в конкретні справи і вчинки на користь Батьківщини і держави. Адже патріот – це не той, хто говорить красиві слова про Україну, прикрашає дійсність, а той, хто бачить труднощі, помилки, невирішені проблеми, розуміє соціально-політичну ситуацію в країні і світі, проте не панікує, не «носиться» зі своїми егоїстичними претензіями, не збирається тікати туди, де краще, а готовий долати перешкоди, зв'язати свою долю з долею Вітчизни.

Перегляд файлу

Злидніченко М. Г.,

заступник директора з виховної роботи,

Водянської загальноосвітньої школи

І – ІІІ ступенів №11

Добропільської міської ради

м. Добропілля

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

НАЦІОНАЛЬНО – ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ

ЯК ПРІОРИТЕТНИЙ НАПРЯМОК СУЧАСНОЇ ШКОЛИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                       Патріотичне виховання –це сфера духовного

                                життя, яка проникає в усе, що пізнає, робить,               

                              до чого прагне, що любить і ненавидить людина,

                                       яка формується.

В.О.Сухомлинський

Здобувши незалежність, молода українська держава переживає тяжкі часи. Політична та економічна кризи, інші проблеми, які неодмінно з’являються у переломні для суспільства часи, коли визначаються орієнтири, відбувається переоцінка цінностей.

Відродження України неможливе без пробудження національної свідомості українського народу, насамперед молоді. Патріотизм покликаний дати новий імпульс духовному оздоровленню народу, формуванню в Україні громадянського суспільства, яке передбачає трансформацію громадянської свідомості, моральної, правової культури особистості, розквіту національної самосвідомості та ґрунтується на визнанні пріоритету прав людини. Виходячи з цього, патріотизм на даний час є нагальною потребою й держави, якій необхідно, щоб усі діти стали національно свідомими громадянами — патріотами, здатними забезпечити країні гідне місце в  цивілізованому світі, і особистості, яка своєю діяльнісною любов’ю до Батьківщини прагне досягти взаємності з метою створення умов для вільного саморозвитку.

Бути патріотом – значить духовно піднятись, усвідомити в Батьківщині безумовну цінність, яка дійсно й об’єктивно їй притаманна, приєднатись до неї розумом і почуттями. У той же час – патріотизм передбачає відкриття в самому собі  відданості Батьківщині, спроможність безкорисливо радіти її успіхам, вдосконалення, служіння, поєднання своєї долі з її долею, а не любов до України здалека. Патріотизм є творчим актом духовного самовизначення особи.

Визначальною рисою українського патріотизму має бути його дієвість. Саме вона спроможна перетворювати почуття в конкретні справи і вчинки на користь Батьківщини і держави. Адже патріот – це не той, хто говорить красиві слова про Україну, прикрашає дійсність, а той, хто бачить труднощі, помилки, невирішені проблеми, розуміє соціально-політичну ситуацію в країні і світі, проте не панікує, не «носиться» зі своїми егоїстичними претензіями, не збирається тікати туди, де краще, а готовий долати перешкоди, зв’язати свою долю з долею Вітчизни.

Любов до Батьківщини в українського патріота поєднується з вірою в неї, в її покликання, прекрасне майбутнє, що обов’язково відбудеться. Справжній патріот, керуючись сучасним досвідом і героїчним минулим народу, вірить, що він здолає всі історичні випробовування, вийде з них міцнішим. Утім, свідомий патріот бачить не лише духовну красу свого народу, а й його слабкості, помилки і недосконалості, розуміє, що в історії Вітчизни є й темні, важкі сторінки. Любити свій народ не означає улещати його чи приховувати від нього слабкі сторони, а чесно і мужньо викривати їх і боротися з ними. У цьому полягає вияв громадянської мужності, яка, безсумнівно, була притаманна великому Учителю.

Справжній патріот гуманно ставиться до інших народів. Його культура проявляється в повазі до інтересів, прав, самобутності людей інших національностей, підтримці їх у боротьбі за свободу і незалежність, терпимості, толерантності, готовності й умінні йти на компроміс з різними етнічними, релігійними групами заради миру в своїй державі й у світі.

В.О.Сухомлинський стверджував, що «… патріотичне виховання школярів доцільно здійснювати на загальнолюдських та національних цінностях, серед яких провідними є: любов до рідної землі, народу й Батьківщини, любов до найбільш рідних людей, членів сім’ї та родини, любов до рідної мови, шанобливе й бережливе ставлення до історії та культури українського народу, праця на благо свого народу й батьківщини».

Тому національно-патріотичне виховання є одним із головних напрямків , на яке звертається увага у Водянській ЗОШ №11 при вихованні дітей та молоді.

Щороку в серпні обговорюється та затверджується план та заходи з національно-патріотичного виховання, які базуються на  Концепції національно-патріотичного виховання,  Плані заходів щодо посилення національно-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді, затвердженим наказом МОН України від 27.10.2014 року, Основних орієнтирах виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України, Програмі національно-патріотичного виховання дітей та молоді у Донецькій області тощо.

Педагогічний колектив Водянської загальноосвітньої школи І-III ступенів №11 працює над створенням школи, яка б виховувала учнівську молодь, здатну успішно жити в оновленому суспільстві, забезпечила б виховання національної свідомості учнів різних вікових груп. Ми прагнемо, щоб у закладі панував національний дух, виховувалося нове покоління , українських громадян, навчаємо бережливого, шанобливого ставлення до державної символіки, національних традицій. Найважливіша умова національно-патріотичного виховання – єдність навчання та виховання. Тому в  практиці роботи Водянської школи впроваджуються такі навчально - виховні технології, як інтерактивні методи та форми діяльності, які ставлять за мету не нав’язування правил і норм та примусове їх виконання, а створення умов для осмислення суті моральних правил і норм, їх доцільності, добровільного сприйняття, творчого застосування, набуття досвіду морально-ціннісного ставлення до самого себе, до людей, до навколишнього світу. Перш за все педагогічний колектив працює на засадах гуманної педагогіки, впроваджує особистісно орієнтовані технології, шукає резерви підвищення ефективності навчально - виховного процесу.

Педагоги нашої школи поставили перед собою та учнівським колективом ряд завдань та працюють над їх вирішенням:

Перше, виховання поваги до національних символів, Конституції держави, законодавства, державних символів - Герба, Прапора, Гімну.

Друге, виховання в учнівської молоді національної самосвідомості, осмислення моральних та культурних цінностей, історії, системи вчинків, які мотивуються любов'ю, вірою, волею, усвідомленням відповідальності.

Третє, вивчення та пропагування історії України, українського козацтва, звичаїв та пропагування історичної та культурного надбання попередніх поколінь українців; значущість та покращення військово-патріотичного виховання молоді, формування готовності до захисту Вітчизни.

Четверте, виховання поваги та любові до державної мови. Знання рідної мови сприяє формуванню учня-громадянина, патріота України.

П’яте, формування моральних якостей особистості, культуру поведінки, виховувати бережливе ставлення до природи, розвивати мотивацію до праці.

Для реалізації цих глобальних завдань є лише системна робота, яка передбачає забезпечення гармонійного співвідношення різних напрямів, засобів, методів навчання та виховання дітей та молоді.

Сучасна молодь – це діти незалежної держави і дуже важливо, щоб з дитинства в людини було духовне життя в світі моральних цінностей,  історії нашого народу. Суть духовного життя маленького громадянина повинна бути у прагненні стати гарною, порядною, потрібною для інших людиною.

Вірність країні є невід’ємною ознакою національно свідомого громадянина.

Сформувати в учнів почуття патріотизму, як найважливішої духовно-моральної й громадянської цінності – одне з головних завдань загальноосвітньої школи.

Добропільська земля багата історичною спадщиною, уславленими іменами, гарними традиціями. І тому, дуже важливо навчити дітей любити і пишатися цією маленькою Батьківщиною, дорожити нею.

З приводу цього в школі розроблені заходи щодо підвищення рівня національно -патріотичного виховання учнівської молоді, яке реалізується через

  • управлінську діяльність( педагогічна рада, нарада при директорові);
  • методичну роботу (творчі, динамічні групи вчителів, методичне об’єднання класних керівників);
  • навчальний процес (уроки, факультативні заняття та курси за вибором);
  • позакласну та позашкільну діяльність (традиційні свята року, загальношкільні та класні виховні заходи,  робота гуртків та кімнати школяра);
  • учнівське самоврядування;
  • роботу з батьками та громадськістю.

Великий педагог В.О. Сухомлинський сказав: «Людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою, людина народжується, щоб лишити на землі слід вічний». Ці слова, як «заклик до життя» налаштовують наших педагогів до практичної діяльності в рамках національно – патріотичного виховання.

Протягом останніх років у нашій школі стало традицією педагогічну раду з виховної роботи присвячувати саме національно – патріотичному вихованню.

Традиційно на одному із 4-х запланованих засідань методичного об’єднання класних керівників порушується питання виховання справжнього патріота нашої держави.

Виховання неможливе без тісної співдружності школи й сім’ї, тому педагогічний колектив школи  прагне створити належні умови для спільної роботи з батьками.

Усі батьки хочуть бачити своїх дітей здоровими, сильними, загартованими морально та фізично. Здорова молодь – здорова нація – здорова держава.

Виховання патріотизму починається з родини. І якщо батьки хочуть, щоб дитинка виросла патріотом, то, у першу чергу, їм доведеться звернути увагу на себе. У народі кажуть: добрий приклад — кращий за сто слів. Тому, на нашу думку, цим першим прикладом мають бути батьки. Авторитет батьків — важлива складова успішності виховання дітей у родині.

З цього приводу працівниками нашої школи були намічені напрямки  роботи  з  батьками  з  питань  патріотичного  виховання :

  • ознайомлення батьків  з роботою навчального закладу з  питань  патріотичного  виховання (загальношкільні батьківські збори, конференції тощо);
  •  залучення батьків  до співпраці та стимулювання  їхньої  активної  участі  в  ній;
  • організація різноманітних заходів за  участю батьків;
  • ознайомлення батьків з результатами навчання і  розвитку дітей (відкриті перегляди, тематичні тижні, інформація в куточках батьків).

У методичних рекомендаціях щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах говориться: «Важливо, щоб кожен навчальний заклад став для дитини осередком становлення громадянина-патріота України, готового брати на себе відповідальність, самовіддано розбудовувати країну як суверенну, незалежну, демократичну, правову, соціальну державу, забезпечувати її національну безпеку, сприяти єдності української політичної нації та встановленню громадянського миру й злагоди в суспільстві».

Уроки історії України озброюють учнів знаннями законів суспільного розвитку, допомагають засвоїти основні відомості про війну та армію. Школярі вивчають героїчні бойові та трудові традиції українського народу і його Збройних сил.

Метою української літератури є виховання національно свідомого громадянина України, формування й утвердження гуманістичного світогляду особистості, національних і загальнолюдських цінностей. Система роботи з питань патріотичного виховання під час вивчення творів письменників рідного краю передбачає виховання любові до Батьківщини, рідної мови, історії та культури, почуття національної самосвідомості, господаря власної землі, повагу до славних синів і дочок України.

На уроках літератури рідного краю вивчається творчість поетів рідного міста, селища. Наша Добропільщина звичайна земля, яких багато в Україні, і разом з тим значно виділяється серед сусідів і своїми розмірами, і населенням, і подіями, що на ній  відбуваються.

На уроках зарубіжної літератури формуються моральні ідеали молоді на прикладах позитивних героїв художніх творів, встановлюється живий зв'язок далекого минулого із сучасністю, виховується почуття гордості за свою Батьківщину, свій народ. На уроках математики, фізики, хімії, біології, основах здоров’я учні одержують основи знань, без яких неможливо оволодіти засобами захисту від зброї масового ураження.

Велику роль у фізичній підготовці юнаків до військової служби мають уроки фізкультури та «Захисту Вітчизни», де формуються якості, які необхідні солдатові: висока працездатність, витривалість, чітка координація і точність рухів. На заняттях «Захист Вітчизни» учні вивчають основи військової справи, усвідомлюють характер і особливості Збройних Сил, вимоги військової присяги та військових статутів, вивчають будову автомата, протитанкового гранатомета, ознайомлюються з властивостями зброї масового ураження, засобами захисту від неї, приладами радіаційної та хімічної розвідки, із зброєю і бойовою технікою військової частини, розміщенням і життям особового складу.

В 11 класі під час навчально-польової практики 3 дні відводиться на тактичні заняття з юнаками в полі. Уроки захисту Вітчизни включаються в загальношкільний розклад і плануються в тісному зв’язку з вивченням інших предметів. На цих заняттях учні виховуються в дусі відданості Вітчизні, у них виробляються дисциплінованість, організованість та інші необхідні для майбутньої служби в лавах армії морально-психологічні якості. Результати опитувань є ще одним переконливим доказом того, що наша молодь завжди готова стати на захист Вітчизни, миру і щастя на землі.

На уроці з теми «Види Збройних Сил та їх призначення» учитель захисту Вітчизни використав фільм «Твій перший обов’язок», де показано сучасне озброєння та його використання в бою. Часто новий матеріал вивчається за допомогою відеофільмів. Так, до теми «Характеристика вогнищ ураження» було взято відеофільми «Атомна зброя та її дії ураження». Демонструючи кадри відеофільму, військовий керівник, спираючись на знання учнів, пропонує їм самостійно прокоментувати ці кадри, в ході бесіди відповісти на запитання, що стосуються характеристики атомного вибуху, дії ударної хвилі, світлового випромінювання тощо.

На уроках трудового навчання діти вишивають, роблять ляльки-мотанки, різні обереги, картини, якими  прикрашено стіни школи. Проводяться виставки дитячих малюнків: «Ми за мир!», «Котилась писанка», «Чарівниця-зима» та інші.

Багатий матеріал для виховної роботи з учнями початкових класів дають уроки з мови і читання. На цих уроках у дітей виховується любов, почуття дружби і солідарності з усіма народами нашої країни. Вчителі, вміло пов’язуючи навчальний матеріал з місцевими прикладами, розширюють знання учнів про природу і суспільство, про працю людей.

Уже з 1 класу програма передбачає екскурсії по рідному краю, спостереження в природі. Ці спостереження збагачують уявлення дітей, допомагають їм глибше пізнати навколишній світ, закладають основи наукового світогляду, формують патріотичні почуття. Враження, викликані безпосереднім спостереженням дійсності, підкріплені матеріалом підручника, яскравою розповіддю вчителя, сприяють вихованню почуття прекрасного, навчають любити Вітчизну, свій рідний край.

 Учнями школи вивчаються курси за вибором: «Християнська етика» для учнів 1-4 класів та «Історія рідного краю» для учнів 5-11 класів.

Саме ці принципи роботи педагогів дозволяють сформувати імідж випускника Водянської школи з високим рівнем патріотичної самосвідомості, творчого, компетентного, працелюбного, здатного навчатись впродовж життя, дійсно високоморальної особистості, вимогливої до себе і до інших, адже патріотизм не може бути абстрактним, він стосується кожного і формується в дітей, якщо зачіпає їх особисто, робить гармонійною складовою великої, рідної серцю кожного патріота України.

Сьогодні вчителі шукають нових методів, підходів для формування патріотичних почуттів у дітей та молоді, формування усвідомленості належності до рідної землі та народу, визнання духовної єдності поколінь та спільності культурної спадщини.

Та ми вважаємо, що саме знання та повага до свого коріння може бути основою патріотичного виховання. Саме  на малій Батьківщині народжуються первісні почуття любові та відданості. Метою патріотичного виховання є виховання любові до землі, де народилась і виросла людина, до рідного краю, міста, села, вулиці, тобто до батьківщини; гордості за здобутки свого народу, своєї родини, а також гордості за минуле і сьогодення своїх співвітчизників; прагнення захищати інтереси родини, громади та Батьківщини.

Виховувати патріотами означає: підтримувати, розвивати й направляти прагнення дітей до надбання й використання на практиці знань з історії рідного краю, історії України і її народу; готувати учнів до виконання свого громадянського обов’язку по захисту Батьківщини. Саме таким, краєзнавчим інструментом виховного процесу, скористались педагоги нашої школи на шляху формування патріотизму у дітей, щоб ненав’язливо розбудити та розвинути високі почуття в людині. Почуттів, які змушують сльозу непрохано скотитись, а серце швидко та гучно битись чи то від перших звуків національного гімну, чи то від радості, болю за свою державу.

Національно - патріотичне виховання в школі починається із виховання любові і пошани до державної символіку. У школі розміщено стенди державної символіки: при вході та у кожній класній кімнаті. У цьому році створено народознавчий куточок на ІІ поверсі школи. Оформлено стенд пам'яті Героїв зони АТО. Гімном України починаються всі важливі заходи, що проводяться у школі, а хвилина мовчання як вияв скорботи та глибокої поваги до загиблих оголошується, коли ми згадуємо про трагічні події.

На виховних годинах проводиться роз’яснення учням ідейної суті державних та народних символів, важливих історичних подій, етапів становлення незалежності України, вивчається Конституція, народні звичаї та традиції.

За окремими планами відзначаються такі святкові й пам'ятні дні та події:

День визволення Донбасу та  від України від німецько-фашистських загарбників;

День українського козацтва та День захисника України

День української писемності та мови;

День пам’яті жертв голодоморів;

День Соборності України;

День пам’яті героїв Крут;

День вшанування учасників бойових дій на території інших держав і річниці виведення радянських військ з Афганістану;

Міжнародний день рідної мови;

Міжнародний жіночий день;

День народження Т.Шевченка.

День Чорнобильської трагедії;

День примирення;

День пам'яті жертв політичних репресій;

День Європи;

День захисту дітей.

День Прапору

День Незалежності.

Виховна діяльність в школі, як цілісна система складається із діяльності дорослих (ЗВР , педагог-організатор, психолог, рада школи, батьківський комітет, класні керівники) та із діяльності учнів (учнівське самоврядування).

Перевага надається активним формам роботи, що передбачають самостійну або спільну роботу, набуття дітьми та учнівською молоддю соціального досвіду; сприяють формуванню національної свідомості, критичного мислення, ініціативності, творчого підходу до справи, відповідальності за свої дії та вчинки.

У навчальному закладі активно працює дитячо – юнацька організація «Олімп», педагог – організатор Маленко Тетяна Вікторівна. Одним із напрямків роботи організації є національно-патріотичне виховання. У практичній діяльності шкільне самоврядування користується технологією Колективних творчих справ. Колективні творчі справи – це перш за все повноцінне життя учнівського та педагогічного колективу і в той же час їх спільна боротьба за покращення навколишнього життя. В цьому житті, в цій боротьбі педагоги виступають як старші друзі дітей, діючи разом з ними і попереду них.

Одним із підтверджень небайдужості юного покоління до долі своєї Батьківщини є участь в акціях і заходах, що проводяться з метою моральної та матеріальної підтримки української армії, учасників АТО. Учні, батьки, вчителі школи постійно відгукуються на заходи, що проводяться в підтримку воїнів АТО: «Замість квітів – допомога армії»; «Підтримай своїх героїв» - учнями школи написані та відправлені листи підтримки учасникам АТО тощо. Членами Ради старшокласників організовано та проведено акції «Ветеран живе поруч», «Учитель не повинен бути самотнім»; впорядкування пам’ятника  загиблих воїнів; дні доброти (акції для дітей з обмеженими можливостями).

Традиційними стали Тижні патріотичного виховання, присвячені Дню визволення Донбасу, України та Дню Примирення, під час яких проходять зустрічі з ветеранами війни, уроки мужності, проведення мітингу,  організовується почесна варта біля пам’ятника загиблим невідомим воїнам, читання патріотичних віршів, виступи учнів. Школярі постійно доглядають пам’ятник, який розміщений на території селища, місця поховань ветеранів Великої Вітчизняної війни, ветеранів педагогічної праці.

Традицією є запрошувати ветеранів війни та праці, воїнів-афганців, героїв-чорнобильців та воїнів АТО на виховні заходи, зустрічі з старшокласниками.

  У роботі учнівського самоврядування активно застосовуються інтерактивні форми роботи: ток-шоу, інформаційні вітальні, конференції, інтелектуальні ігри, заочні подорожі, екскурсії, ігри-драматизації, настільні ігри, ярмарки, народні ігри, огляди-конкурси, рольові ігри, диспути, презентації, виставки дитячої творчості (малюнки), книжкові виставки, стінгазети, тематичні стенди, відеоролики на національно-патріотичну тематику.

Важливою складовою виховання патріотизму в учнів є долучення до волонтерського загону. Саме волонтерство розвиває готовність брати відповідальність за свої вчинки, стати активним учасником соціально-політичного життя країни, не боятися приймати важливі рішення для покращення буття у країні, не жити за принципом «Моя хата з краю», а бути твердо переконаним, що майбутнє – у руках свідомої молоді, яка здатна щось змінити і може це змінити. У навчальному закладі працює волонтерський загін «Поклик», керівник Маленко Тетяна Вікторівна, вихованцями якого ведеться пошукова робота. З метою героїзації осіб, які віддали життя за Україну, в школі збираються матеріали для оформлення Книги пам’яті, присвяченої героям, людям, що віддали своє життя за Україну. Пошукова робота ведеться в напрямках: «Вони захищають Україну», «Вони віддали життя за Україну», «Розп’ято мільйони без вини».

Вихованню національної свідомості учнів сприяють й інші традиційні свята навчального закладу: «А ми тую козацькую славу збережемо» до Дня захисника Вітчизни, родинні свята, конкурсна програма «Нумо, хлопці, козаки»  до Дня Збройних Сил України, заходи до Дня святого Миколая, театралізовані вистави «Новорічні вечорниці».

 Традиційними в нашій школі стали відзначення народних свят, до проведення яких залучається учнівська молодь та працівники навчального закладу. Наприклад, Різдвяні вечорниці проходять інсценовано, це завжди дуже цікаве та захопливе дійство.

У кожному навчальному закладі необхідно повертатись до відродження традицій українського козацтва. Учні нашої школи є активними учасниками Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура»). Рій «Добротворці - водянці» нашої школи показав достатній рівень підготовки на міських змаганнях. Участь у цій грі дисциплінує, розвиває почуття відповідальності за доручену справу, повагу до традицій і звичаїв свого народу. Це дітям цікаво, і вони із задоволенням готуються до цієї гри.

Кожен рік в квітні школа відзначає день пам'яті  та вшанування ліквідаторів наслідків аварії на ЧАЕС.

Ще одна традиція – зустріч з воїнами-інтернаціоналістами, учасниками Афганської війни. Упродовж 10 років згадуємо про ті сумні події, зустрічаємося з тими, хто пройшов страшними дорогами Афганістану, слухаємо розповіді. Ця тема болюча не тільки для учнів, а й для вчителів школи, тому що в нашій школі навчалися ті, хто воювали в Афгані. Такі зустрічі дуже корисні для підростаючого покоління, тому що на практиці показують, що таке військова дружба, обов’язок, честь, гідність. У лютому 2017 року з ініціативи депутатського корпусу Білицької міської ради в нашій школі відкрито меморіальну дошку  Яцурі Олександру, випускнику 1973 року, який загинув при виконанні військового обов’язку.

Гурткова робота та робота кімнати школяра сприяє вихованню патріотичних почуттів та розвитку пізнавальних можливостей, інтелектуальному, естетичному та емоційному вихованню дітей, привчає їх спілкуватись між собою, бути акуратними та відповідальними, ставити мету і домагатись її досягнення.

У навчальному закладі створена система гурткової та позашкільної роботи, що передбачає вихованням патріотичних почуттів учнівської молоді.

Так з метою вивчення та дослідження рідного краю, його історії, природи та мистецтва в навчальному закладі працює туристсько - краєзнавчий гурток «Слідопит», керівник Качина Яна Андріївна, яка  організовує та проводить  для своїх вихованців, учнів школи, екскурсії та подорожі «Мій край - його історія жива», туристичні походи «Стежками рідного краю». Юні слідопити беруть активну участь в Обласному краєзнавчому русі учнівської та студентської молоді «Донбас – мій рідний край», у Відкритій обласній  краєзнавчій конференції «Зі стародавності в ХХІ століття» , організовують зустрічі з видатними людьми, поетами та письменниками Добропільського краю.

Особливу роль у національно-патріотичному вихованні підростаючого покоління відіграють походи місцями бойової та трудової слави. Школярі збирають у походах цікавий і фактичний матеріал про героїчні подвиги народу, записують розповіді очевидців.

Вихованці взяли участь у міському туристському  зльоті – змаганнях серед учнівської молоді м. Добропілля, присвяченому 25-ї річниці Незалежності України, у змаганнях зі спортивного орієнтування серед учнівської молоді м. Добропілля, присвячених Дню визволення України від фашистських загарбників.

Вихованці також взяли участь у краєзнавчій експедиції «Моя Батьківщина – Україна"(міський) етап, напрямок «Культурна спадщина мого народу» й захистили дослідницьку роботу на тему «Родинні традиції. Мені не байдуже майбутнє» - 3 місце; у VIII Всеукраїнській історико-краєзнавча конференції учнівської молоді «Південна-Східна Україна: зі стародавності у ХХІ століття», м. Слов'янськ; у конкурсі  учнівських проектів-презентацій «З душею про Україну», назва роботи «Моє неспокійне щастя» - 3 місце; у Всеукраїнському конкурсі учнівської творчості до Дня відзначення 150-річчя від дня народження Михайла Грушевського, вересень 2016 р.;  у Всеукраїнська акція «SOS Історична пам’ятка: досліджуємо та зберігаємо разом»; у І (обласному) турі Всеукраїнського конкурсу екскурсоводів  музеїв навчальних закладів «Край, в якому я живу».

Метою гуртка з українознавства «Мандрівка рідним краєм», керівник Морозова Олена Геннадіївна, є виховання патріота, громадянина української держави, свідомого державотворця, творчої особистості, яка співпрацюватиме зі світом на засадах кооперації, буде здатна реалізувати своє власне покликання та реалізовувати покликання української нації. Вихованці даного гуртка були активними учасниками Всеукраїнського проекту «Відкривай Україну».

Метою й основним змістом роботи еколого – натуралістичного гуртка «Дивограй», керівник Лагойко Тетяна Валентинівна, є поглиблення знань учнів з природничих  дисциплін, стимулювання самоосвітньої діяльності, формування екологічної культури, підготовка до участі в різноманітних конкурсах акціях. Підсумком роботи гуртка є нагороди учнів за І  семестр: грамота за І місце в конкурсі художніх виробів на екологічну тематику в еколого – краєзнавчій експедиції «Донбас Заповідний», грамота за зайняте ІІІ місце в конкурсі Новорічних поробок, І місце в міській акції «Молодь обирає безпечний рух», дипломи ІІІ ступеня за роботи образотворчого мистецтва в даній акції. Вихованці гуртка взяли активну участь в акції «Країна Мрій», та були нагороджені солодкими призами від «Пряникової пошти».

В рамках позакласної роботи з предмету «Захист Вітчизни» вчителем – предметником Чижиком Олексієм Євгеновичем була організована робота гуртка з військово – патріотичного виховання «Влучний стрілець» для учнів 9-11 класів, де школярі знайомляться зі зброєю та вчяться стріляти.

Велику роль відіграє бібліотека в національно-патріотичному вихованні учнів. Виховна робота, яка проводиться бібліотекарем Водянської ЗОШ №11 спрямована на виховання національно свідомої особистості, розвиток духовності учнів, любові до книги, Батьківщини та формування в них загальнолюдських цінностей. Одним з найяскравіших показників бібліотечного обслуговування та виховання учнів є « Місячник шкільної бібліотеки», який проводиться щороку протягом жовтня, тому завдяки цьому ми маємо великі можливості у формуванні виховної роботи учнів. Для цього в бібліотеці висвітлюються всі події та різноманітні заходи: тематичні виставки: «Україна – моя Батьківщина», «Річниця Незалежності України», до Дня пам’яті жертв голодоморів ,«День українського козацтва», «Вони визволяли Україну»; конкурси читців-декламаторів поезій відомих українських письменників про мову, засідання «круглих столів» тощо..

Книга дає змогу виховати в людині всі найкращі якості: доброту, чесність, розуміння та любов, тому бібліотека є важливим освітнім центром в національно – патріотичному вихованні учня.

Набуті учнями знання та навички визначатимуть рівень спроможності виконання конституційного обов’язку громадянином України щодо захисту Вітчизни, рівень духовних якостей і патріотичних почуттів.

Якщо кожен українець з дитинства сповідуватиме патріотизм, любов, шану та служіння своїй Батьківщині, то вона складеться у великий квітучий вінок.

«Школа стає великою виховуючою силою, якщо педагогічний колектив зберігає духовні цінності – в переконаннях, поглядах, традиціях, звичаях учителів, в особистій неповторності кожного педагога, в живих відносинах між учителями і учнями», - стверджував Василь Олександрович Сухомлинський.

Результативність патріотичного виховання великою мірою залежить від того, наскільки ті чи інші форми й методи виховної діяльності стимулюють розвиток самоорганізації, самоуправління дітей. Чим доросліші вихованці, тим більші їхні можливості до критично-творчого мислення, самоактивності, творчості, самостійності, до усвідомлення власних світоглядних орієнтацій, які є основою життєвого вибору, громадянського самовизначення.

Система національно-патріотичного виховання, створена в нашій школі, реально допомагає керувати процесом виховання у молоді почуття патріотизму, відданості загальнодержавній справі зміцнення країни, активної громадянської позиції, надає всій проведеній роботі системності, послідовності й цілеспрямованості, забезпечує спадкоємність в організації та розвитку національно-патріотичної діяльності школярів. Розуміючи всю складність питання патріотичного виховання, ми вважаємо, що школа повинна прийняти на себе основне навантаження з патріотичного виховання молоді, адже саме тут базується наше майбутнє, майбутнє Батьківщини. Схиляємося до думки, що виховання громадянина-патріота було, є й надалі буде стратегічною метою нашої школи. Патріотична свідомість наших громадян залишається найважливішою цінністю, однією з основ духовно-моральної єдності суспільства. Виховати людину, яка любить свою землю, народ, яка готова до захисту своєї Батьківщини, – дуже непросте завдання. Але воно, безумовно, здійсненне, якщо ми, педагоги, будемо виконувати його з любов'ю й добротою, не забуваючи мудрих слів: «Учень – це не посудина, яку потрібно наповнити знаннями, а факел, який потрібно запалити!» Від того, як буде поставлена робота з патріотичного виховання у всіх школах нашої країни, залежить наше майбутнє. Дуже хочеться, щоб система національно-патріотичного виховання була постійною й спрямованою на кінцевий результат – виховати справжнього громадянина-патріота своєї країни. І нам це вдається, тож ми на правильному шляху. Діти добре засвоїли головне: любов до Батьківщини – це прояв патріотизму, а захист Вітчизни – це священний обов'язок кожного патріота.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури:

1. Бех І.Д. Виховання особистості: Сходження до духовності/ Іван Дмитрович Бех. – К.: Либидь 2006. – 271 с.

2. Мойсеюк Н.Є. Педагогіка: [навч. посібник]/ Неля Євтихіївна Мойсеюк. – К., 2003 – 615 с.

3. Сухомлинська О.В. Патріотизм як цінність: погляд на історію і сьогодення / Ольга Василівна Сухомлинська. - Шлях освіти. – 2010. – №2. – с.10-14.

4. Фіцула М.М. Педагогіка: [ навч. Посібник.]/ Михайло Миколайович Фіцула. – К.: Академвидав, 2006. – 560с.

5. Концепція національно-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді, затверджена Колегією Міністерства освіти і науки України 26.03.2015 р.

6. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року (Указ Президента України від 25 червня 2013 року № 344/2013).

7.Основні орієнтири виховання учнів 1-1 класів загальноосвітніх навчальних закладів України. Програма Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України.

8. Гнатюк В.М. “Управління системою національного виховання учнів загальноосвітньої школи”, Методичний посібник, “Оріяни”, Київ, 1998.

9. Захаренко О. А. Слово до нащадків/О. А. Захаренко. — К.:СПД Богданова А. М., 2006.

10. Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям / В.О.Сухомлинський // Вибрані твори: у 5т., К.: Радянська школа. – 1976. – Т.3 – С.7 –279.

11. Сухомлинський В.О. Методика виховання колективу/ В.О.Сухомлинський // Вибрані твори: у 5 т.– К.: Радянська школа. – 1976. – Т.1. – С.403-637.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 березня 2018
Переглядів
3371
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку