У сучасних умовах українського суспільства правове виховання є одним з найважливіших чинників розвитку особистості, становленні громадянського суспільства і демократичної правової держави – держави де панує закон. Тому в основу системи правового виховання покладено концепцію самовизначення особистості, яка володіє не тільки певною сумою знань, умінь і навичок, а й здатна стати активним учасником розбудови української держави.
Правове виховання, як складова частина виховання громадянської компетентності у сучасній школі
Правове виховання - соціально–правова та педагогічна допомога особі, передусім молоді, у формі правової свідомості та правової культури, вихованні почуття людської гідності, розуміння соціальної цінності права: найгуманніший спосіб профілактики правопорушень, подолання явищ і наслідків правового нігілізму (ігнорування права, юридичних норм і загальноприйнятих правових цінностей).
У сучасних умовах українського суспільства правове виховання є одним з найважливіших чинників розвитку особистості, становленні громадянського суспільства і демократичної правової держави – держави де панує закон. Тому в основу системи правового виховання покладено концепцію самовизначення особистості, яка володіє не тільки певною сумою знань, умінь і навичок, а й здатна стати активним учасником розбудови української держави.
Правове виховання являє собою процес правової соціалізації особи, сприйняття нею вимог права, його результативного значення. У широкому розумінні цей процес є наслідком впливу на людину багатьох факторів правового виховання соціально-економічного укладу життя це:
Загальна мета і конкретні завдання правового виховання учнів вирішуються в процесі навчальної діяльності одночасно виділяються і безпосередні завдання правового виховання:
Правова освіта та виховання у школі здійснюється у двох напрямках:
Велика увага в школі приділяється формуванню правової культури, як складової частини вихованням громадської компетенції.
Постійно проводиться робота з класними керівниками по попередженню пропусків без поважних причин, відслідковується літера «н» в класних журналах. Індивідуально та на батьківських зборах проводиться клопітка робота з батьками учнів по попередженню пропусків учнями школи без поважних причин. Члени шкільної Ради з профілактики правопорушень регулярно разом з представниками батьківського комітету та соціальної служби проводять рейди по мікрорайону школи «Як живеш, учень?», «Як ми відвідуємо школу?»… За дітьми з неблагополучних сімей встановлено психолого – педагогічне спостереження. Щороку проводяться декади правових знань, присвячені:
У 2010-2011 навчальному році декада правових знань проводилась у жовтні місяці і включала заходи:
- Олімпіада з історії та правознавства. Перший етап.
- Правовий брейн - ринг «Україна – правова держава;
- Конференція старшокласників «ООН. Вчора, сьогодні, завтра»:
а) Україна – держава – засновник ООН;
б) Миротворча місія України у складі ООН;
- Конкурс стіннівок: «Моя національна ідея», «Права та обов’язки громадян України»;
- Тренінг «Знаємо і реалізуємо свої права»;
- Участь у районному конкурсі «Права дитини у ХХІ столітті»;
- Зустрічі з працівниками органів правопорядку;
- Оформлення стенду «Твої права та обов’язки »;
- Анкетування учнів 5-11 класів «Що ти знаєш про свої права та обов’язки »
- Підсумкова радіо лінійка.
- Виховні години:
- 5-6 класи « Ми – діти світу», «Хочу – не можна, не хочу - треба»;
- 7-8 класи «Єднаймося з дружною сім'ю ». «З чого починається Батьківщина»;
- 9-11 класи «Конституція України – твій закон», «Право на освіту».
Виховуючи учнів у правовому полі, школа надає дітям правовий та педагогічний захист, формує моральну самосвідомість, відповідальність, як рису особистості та навчає культурі поведінки на основі керування собою, вміння самостійно вирішувати питання самовизначення у дорослому житті.
Міжпредметні зв’язки громадянської освіти
Сучасна українська педагогіка спирається на багату спадщину, кращі традиції у вихованні громадян. Останнім часом у нашій країні зроблено низку кроків щодо впровадження системи громадянської освіти:
Мета цих програм єдина – виховати громадянина, який цінує ідеали свободи, демократичні цінності та права людини і готовий їх обстоювати.
Першою формою реалізації громадянської освіти є впровадження спеціальних навчальних курсів (найдоцільнішим є введення таких курсів в старших класах).
Другим напрямом є введення змісту громадянської освіти до інших шкільних предметів. Найбільші можливості для цього надають такі предмети інваріативної частини навчального плану, як:
Предмети соціально – гуманітарного циклу формують базовий комплекс громадянських умінь і навичок, систему демократичних пріоритетів і цінностей особистості.
Утвердження гуманістичних, громадянських цінностей може здійснюватися під час вивчення природничо-математичних дисциплін, технологій тощо, що розкривають цілісність світу, взаємозв’язок людини з природою, відповідальність за збереження екології та життя на планеті та сприяють розвиткові критичного мислення та аналізу.
Упровадження змісту громадянської освіти в різні предмети може відбуватися зокрема шляхом розроблення блоків – модулів для кожного уроку, де можливе і планується застосування громадянознавчого змісту.
Що дасть встановлення між предметних зв’язків із громадянською освітою?
Реалізувати міжпредметні зв’язки можна так:
а) ознайомлення з програмами курсів суміжних предметів;
б) ознайомлення із змістом підручників суміжних предметів;
в) ознайомлення із календарно-тематичним поурочним плануванням курсів, їх взаємозв’язки;
г) застосування вчителем системи заходів, що стимулюють використання учнями між предметних зв’язків;
д) вчити учнів пригадувати раніше засвоєні знання;
е) створювати такі завдання. Що змусять учнів шукати відповіді у підручниках дисциплін;
є) диференційований підхід до учнів з різною підготовкою при оцінюванні виконання між предметних зв’язків.
Які ж основні напрямки встановлення міжпредметних зв’язків громадянської освіти?
Наскрізними вміннями, що розвивають практично всі навчальні курси, є:
- комунікативні вміння,
- вміння працювати в колективі,
- дослідницькі вміння.
Учителям потрібно знати, що поширювати серед учнів принципи громадянської освіти зможе лише той педагог, який сам вірить у необхідність і можливість формувати активну громадську позицію молодого покоління в школі, який є небайдужим до лицемірства, фальші, подвійної моралі. При цьому слід пам’ятати про важливість навчання власним прикладом.