СТАТТЯ "ПРОЄКТНА ДІЯЛЬНІСТЬ ЯК ПЛАТФОРМА ДЛЯ РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ТЕХНОЛОГІЙ"

Про матеріал
Стаття розкриває основні аспекти творчості, суть та чинники формування творчих здібностей здобувачів освіти. Розглянуто проєкти, що можуть стати зразками для вчителів та учнів. Надано конкретні рекомендації щодо реалізації розв’язання проблеми розвитку творчих здібностей здобувачів освіти за допомогою методу проєктування. Рекомендовано для використання на уроках трудового навчання та технологій, проведення позакласних заходів, при підготовці до олімпіад.
Перегляд файлу

          Масенко Володимир Олексійвич,

учитель трудового навчання,

 «спеціаліст вищої категорії»,

 «учитель – методист»,

опорний заклад «Хорольська гімназія

Хорольської міської ради Лубенського

району Полтавської області»

vo_masenko@ukr.net

 

 

 

 

ПРОЄКТНА ДІЯЛЬНІСТЬ ЯК ПЛАТФОРМА ДЛЯ

РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ

НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ТЕХНОЛОГІЙ

 

Початок ХХІ ст. означений складним пошуком нової філософії виховання дітей та юнацтва. Її стрижень – перевага розвивального, життєтворчого виховання відповідальної особистості, яка здатна до саморозвитку, самостійно, незалежно будувати свою долю, стосунки зі світом. Саме тому в національній системі освіти пріоритетним напрямком є особистісний розвиток, який пов’язаний із формуванням творчого потенціалу, розвитку творчих здібностей.

Метою базової загальної середньої освіти є розвиток і соціалізація здобувачів освіти, формування їхньої національної самосвідомості, загальної культури, світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення і поведінки, творчих здібностей, дослідницьких і життєзабезпечувальних навичок, здатності до саморозвитку й самонавчання в умовах глобальних змін і викликів. Та й під час формування такої ключової компетентності як «ініціативність і підприємливість» здобувачі освіти повинні набути вміння проєктувати власну професійну діяльність відповідно до своїх схильностей, переваг і недоліків, мислити творчо, генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя для підвищення власного добробуту й для розвитку суспільства та держави.

Сучасне суспільство відчуває потребу у творчих, креативних особистостях, тому що саме вони мають більш високий рівень адаптації до нових умов життя, що в більшій мірі відповідає навколишньому світу, який постійно змінюється і оновлюється.

Предмети освітньої галузі «Технологія» найбільш підходять для організації стимулювання творчого мислення. У процесі їх вивчення можна ознайомитися зі зразками творчого досвіду, нагромадженого історією розвитку виробництва, оволодіти різноманітними прийомами переносу знань до їх практичного значення.

Одним з педагогічних завдань сьогодення є впровадження в освітній процес таких методів та прийомів навчання, які допоможуть учням не тільки опанувати певними знаннями, вміннями й навичками в тій чи іншій сфері професійної діяльності, а й розвинути творчі здібності. У цьому важлива роль відводиться урокам трудового навчання та технології.

Видатний український педагог В.А. Сухомлинський зазначав, що першочергове завдання вчителя полягає в тому, щоб відкрити в кожній людині творця, поставити його на шлях самобутньо-творчої, інтелектуально-повнокровної праці.

Одним із завдань уроку для вчителя є формування в учнів переконання, що творчий процес може бути хаотичним і безсистемним або систематизованим та алгоритмізованим. Безсистемний пошук нових ідей використовується через брак знань про інші способи й дає лише випадкові результати, які часто мають низьку якість. Водночас систематизовані методи ґрунтуються на чіткому плані дій, що сприяє пошуку в різних напрямках та дає можливість отримати несподівані якісні результати. Тому одним із завдань учителя є сформувати в учнів розуміння, що використання різноманітних методів творчого пошуку для генерування нових ідей дає кращі результати за тих самих або менших затрат часу.

Метод створення образу ідеального об’єкту

Ідеалізація розглядається як наближення технічного об’єкта до ідеального, який відповідає всім вимогам розв’язуваної проблеми або технічної задачі.

Суть даного методу учням можна подати у вигляді наступних кроків:

  1.   чітке формулювання завдання;
  2.   визначення властивостей або параметрів, якими повинен володіти об’єкт (для розв’язання поставленої проблеми);
  3.   образне моделювання об’єкта з відповідним набором якостей, що дасть змогу розв’язати поставлену проблему;
  4.   схематичне або художнє перенесення даного образу на папір.

E:\Диск Д\Документи\Vova\Олімпіада\2018-2019\Масенко\P1010149.JPGПроєктуючи вироби, здобувачі освіти використовують метод створення образу ідеального об’єкту. Спочатку моделюють ідеальний об’єкт, а потім роблять крок назад, поступаючись певним властивостям на користь інших. Наприклад, естетичність – надійність.

Методика застосування методу на уроках трудового навчання може проявлятися таким чином. Найважливіше, щоб проєктування починалось з проблемної ситуації. Учитель повинен встановити перелік вимог, яким повинен відповідати майбутній виріб. Їх можна визначити спільно з учнями, записуючи їх на дошці або на великому аркуші паперу.

Після цього, перед здобувачами освіти ставиться завдання розробити конструкцію майбутнього об’єкта праці, який буде відповідати визначеним вимогам. І от на цьому етапі дітям необхідно проявити всю свою творчість і знання. Учитель може не визначати габаритних розмірів виробу, способів його оздоблення, з’єднань окремих деталей та інше. Або ж навпаки, може бути чітко визначено певний набір інструменту та матеріалу, але не встановлювати обмежень в призначенні і функціональності виробу.

Наприклад, під час проєктування настільної лампи (рис.2.1), у яку інтегрований нічний світильник, ми одночасно з досягненням ідеальності у функціонуванні виробу ускладнюємо її конструкцію шляхом збільшення кількості деталей і собівартості матеріалу.

Одним з ефективних інструментів формування творчості у школяра є проєктна діяльність. Нами була звернута увага до цього методу, тому що він дає можливість у стінах закладу освіти формувати життєві компетентності, творчу особистість, пробуджує й розвиває в дитині талант, дає можливість дітям осмислено застосовувати свої знання, реалізує їх соціальні потреби, формує мотивацію до навчання.

Метод проєктів дає змогу активно розвивати в учнів творче мислення, творчі здібності, прагнення самому створити, усвідомити себе творцем. У здобувачів освіти має виробитись і закріпитись звичка до аналізу споживчих, економічних, екологічних і технологічних ситуацій, здатність оцінювати ідеї, виходячи з реальних матеріальних можливостей, уміння вибирати найбільш технологічний, економічний спосіб виготовлення об'єкта проєктної діяльності, який би відповідав вимогам дизайну.

Наведемо приклади двох учнівських проєктів для учнів відповідно 9 та 7-8 класів, під час виконання яких школярі мають змогу проявити свої творчі здібності.

Проєкт №1

Назва проєкту: «Світильник».

Технологія основна: технологія обробки деревинних матеріалів.

Технологія додаткова: технологія електротехнічних робіт.

І. Організаційно-підготовчий етап

Світильники мають декілька призначень у житті й побуті людини. Починаючи з приборкання людиною вогню, з’являється потреба переносити світло під час руху. Від найпростіших відкритих факелів до сучасних світильників з енергозберігаючими технологіями і сонячними батареями світильники мають пряме призначення – освітлювати простір. Але світильник також може бути і предметом декорування приміщення, надання тому особливого шарму і затишку. Світильники також використовуються для освітлення садових доріжок, декоративних елементів в ландшафтному дизайні. Немає меж застосуванню світильників у житті людини. Деякі світильники є технологічно дуже складними для виготовлення в домашніх умовах або в шкільній майстерні. Але деякі можна легко виготовити з підручних матеріалів або навіть з відходів, які модна легко знайти. А от деталі електрообладнання є недорогими та в широкому асортименті. Хоча деякі елементи звичайно ж можна використати з вже непотрібних електроприладів.

Нещодавно в моїй кімнаті відбувся ремонт, змінився стиль і в певний момент виникло питання про місцеве освітлення. Став потрібен настільний світильник, який можна легко розташувати в будь-якій частині кімнаті на рівній поверхні, наприклад на підлозі, на поличці, на столі. Світильник не повинен був давати занадто багато освітлення, а лише приглушене освітлення кімнати. Звичайно ж світильник повинен бути абсолютно безпечним при використанні.

Lampa nocna drewnianaОзнайомившись зі зразками в Інтернеті, ми вирішуємо виготовити його власноруч, бо деякі світильники, що сподобались, є зовсім не складними у виготовленні.

Unique wooden table lamp led lights bedside lamp home warmingLámpara ambiente cálido hecha a mano con madera reciclada de paletDesign table lamp in oak wood twisted modern desk lamp

Рис. 2.2 Зразки світильників

Вимоги

1

2

3

4

Простота конструкції

0,5

1

0

0

Мала вартість

0,5

0,5

0

1

Естетичність

0,5

0,5

1

0,5

Безпечність

1

1

1

0,5

Функціональність

0,5

0,5

1

0,5

Усього балів

3

3,5

3

2,5

 

Варіант виробу №1 найбільше сподобався, по-перше, дизайном. По-друге, у ньому використані досить доступні матеріали – рейки, які легко можна знайти серед відходів у шкільній майстерні або в магазині будівельних матеріалів. Варіант №3 теж сподобався, але має досить складні елементи, та й часу на його виготовлення піде значно більше. Думаю, що зробити його у майстерні можна за 6-8 уроків.

ІІ. Конструкторський етап

З приблизною конструкцією визначилися – вона досить проста, естетична, безпечна, задовольняє мої бажання і дуже дешева. Єдині витрати – це електрообладнання.

Для виготовлення виробу підходить технологія ручної обробки деревини.

Вибираємо для освітлення енергозберігаючу світлодіодну лампу потужністю 3-5 Вт, бо вона має низьку температуру нагрівання при роботі, що важливо у дерев’яному абажурі. Для основи візьмемо шматок ламінованого ДСП і обклеюємо його декоративною стрічкою. Світильник буде досить сучасним і красивим.

 

Рис. 2.3 Робочий ескіз світильника

 

Матеріали та інструменти для роботи

 

Кутник, лінійка, олівець

Розмічальні роботи

Столярна ножівка, упорна дошка, стамеска плоска

Формування контурів деталей

Шліфувальні шкурки Р80, Р120

Шліфувальні роботи

Пензлики, морилка, клей ПВА, лак акриловий, меблева кромка, електрична праска, струбцини, канцелярський ніж

Склеювальні та оздоблювальні роботи

Викрутка, патрон, шнур 2×0,5, штепсельна вилка, вимикач на бра, саморізи 15×3,5, 30×3,5, лампа світлодіодна 3-5 W

Електромонтажі роботи

Для виготовлення абажура потрібно буде дерев’яна рейка будь-якої породи з поперечним перерізом 12×12 мм, обрізок ламінованого ДСП. Замість ДСП можна використати дерев’яну дощечку шириною не менше 120 мм і товщиною 15-20 мм.

1

Абажур

Рейка

1

12×12×2500

2

Основа

ДСП

1

16×120×120

Деревина має гарну текстуру, довговічна, міцна, легко обробляється різанням, шліфується. Для з’єднання деталей з деревини доцільно використати нешкідливі клеї, а для оздоблення лакофарбові матеріали. Так як вона гарно утримує металеві кріпильні деталі, для з’єднання елементів світильника використаємо саморізи. ДСП – дешевий, і легкодоступний матеріал, який має сучасний вигляд, рівну ламіновану поверхню і широко використовується для виготовлення зокрема меблів. ДСП легко обробляється свердлінням, різанням, і тому гарно підходить для виготовлення основи проєктованого світильника.

1

Абажур

 

 

 

 

 

 

 

 

Розмічання лінійне

Олівець, лінійка, кутник

Верстак

2

Пиляння

Столярна ножівка

Верстак, упорна дошка

3

Шліфування

Шліфувальна шкурка Р80, Р120

Верстак

4

Склеювання

Клей ПВА, пензлик

Верстак, струбцини

5

Покриття морилкою та лакування

Морилка, лак акриловий, пензлик

Верстак

1

Основа

Розмічання лінійне

Олівець, лінійка, кутник

Верстак

2

Пиляння

Слюсарна ножівка

Верстак

3

Шліфування торців

Шліфувальна шкурка Р80, Р120

Верстак

4

Обклеювання торців

Меблева кромка, канцелярський ніж

Верстак,

електрична праска

1

Деталі

Монтаж електрообладнання

Викрутка, патрон, шнур 2×0,5, штепсельна вилка, вимикач на бра, саморізи 15×3,5, лампа світлодіодна 3-5 W

Верстак

2

Складання

Саморізи 30×3,5, викрутка

Верстак

 

Особливістю кріплення абажура до основи є те, що абажуром притискається шнур до основи для виключення його переміщення і виривання з контактів патрона під час експлуатації світильника. Тому перед з’єднанням цих елементів необхідно посередині однієї нижньої рейки абажура зробити плоскою стамескою заглиблення глибиною дещо меншою від товщини шнура. Це дасть можливість при затягуванні саморізів притиснути шнур, не пошкодивши його. Головки саморізів можна закрити накладками з войлоку, які стануть своєрідними ніжками світильника.

ІІІ. Безпека праці

При пилянні деревини можна отримати порізи, тому необхідно дотримуватися елементарних правил безпеки праці і надійно закріплювати деталі під час роботи.

Під час оздоблення основи меблевою кромкою обережно поводитися з гарячою електричною праскою. Під час оздоблення і лакування працювати у добре провітрюваному приміщенні.

IV. Заключний етап

Після остаточного складання світильника переконалися у виборі гарної конструкції та її практичності. Колір морилки, що використали для покривання виробу, гарно пасує до нового стилю моєї кімнати. Світильник при використанні достатньо освітлював кімнату. Це дозволяло працювати на комп’ютері, не вмикаючи лампи загального освітлення кімнати.

Орієнтовна вартість витрачених матеріалів

Абажур

Рейка: 0,00036 м3

Вартість 1 м3 становить 3300 грн

0,00036×3300=1,19 грн

Основа

ДСП: 0,0144 м2

Вартість 1 м2 становить 126 грн

0,0144×126=1,81 грн

Патрон керамічний

Вартість 1 шт. становить 7 грн

Шнур

Довжина: 1,5 м

Вартість 1 м становить 4 грн

1,5×4=6 грн

Вилка

Вартість 1 шт. становить 8 грн

Вимикач бра

Вартість 1 шт. становить 13 грн

Лампа світлодіодна

Вартість 1 шт. становить 35 грн

Шурупи

Вартість 1 шт. 15×3,5 становить 0,15 грн

Вартість 1 шт. 30×3,5 становить 0,25 грн

0,15×2+0,25×2=0,8 грн

Клей

Витрата:30 г

Вартість 1 кг становить 40 грн

0,03×40=1,2 грн

Морилка

Витрата:50 мл

Вартість 1 л становить 32 грн

0,05×30=1,6 грн

Лак акриловий

Витрата:50 мл

Вартість 1 л становить 70 грн

0,05×70=3,5 грн

Меблева кромка

Витрата:0,5 м

Вартість 1 м становить 1 грн

0,5×1=0,5 грн

Разом 1,19+1,81+7+6+8+13+35+0,8+1,2+1,6+3,5+0,5=79,6 грн

Вартість матеріалів вийшла досить високою через використання світлодіодної лампи, ціна якої складає майже половину загальної вартості.

Результатом розвитку творчих здібностей здобувачів освіти є формування якісно нових цінностей (об’єктивних чи суб’єктивних), значущих для творчого особистісного становлення протягом життя, розвиток моральних якостей і властивостей учнів, а уроки трудового не тільки закріплюють і покращують знання та практичні навички учнів, а й виявляють їх творчий потенціал, розвивають здібності й надають можливість самоствердитися, самореалізуватися, враховуючи національні традиції.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Афоніна Л.В. Ігри «Дидактична мозаїка» на уроках трудового навчання. – Режим доступу до ресурсу: https://super.urok-ua.com/didaktichni-igri-na-urokah-trudovogo-navchannya-dlya-5-9-klasiv/
  2. Боринець Н. І. Трудове навчання. Банк ідей для творчих проектів / Н.І.Боринець: методичний посібник. К.: Шкільний світ, 2011. 128 с.
  3. Веремійчик І.М. Стежинка до майстерності. К.: Педагогічна думка, 2002.  128 с.
  4. Березницька Т., Сингаївський Д.В., Симонович Н.В. Використання ігрових методів в процесі трудового навчання учнів 8-х класів. метод. поради. Рівне: РДГУ, 2008. 79 с.
  5. Волощук І.С. Науково-педагогічні основи формування творчої особистості / К.: Педагогічна думка, 1998. 160 с.
  6. Коберник О. М. Методика організації проектно-технологічної діяльності учнів на уроках трудового навчання. Умань, 2001. 80 с.
  7. Терещук Г.В., Туранов Ю.О. Пізнавальні завдання з трудового навчання. 5 клас. Ч. 1. Тернопіль: ТДПУ, 2000.118 с.

1