Розвиваючи емоційний інтелект, я як класний керівник постійно використовую ігрові методики. Вони повязані єдиним ключовим поняттям "культура". Духовні ігри сприяють усвідомленню школяром своєї причетності до культури того суспільства, в якому він народився й живе, а також своїх можливостей впливати на зміст і характеристики культури. Я розробила гру: "Галоші щастя", яка допоможе учневі встановити своє відношення до культури, знайти альтернативні характеристики ряду побутових явищ, яким школяр не дав назв, бо не знав їх.
Розвиток емоційного інтелекту засобами сучасних духовних ігор: «Культура мого «Я».
Сьогодення ХХІ століття розкриває витоки зла як ніколи раніше. Світові війни, боротьба за владу і гроші, крайній правий та лівий екстремізм, винищення народів і люта ненависть відображаються в долях мільйонів людей. Добро та зло діють на нас зовні, але також можуть піднятися з середини й почати руйнувати особистість. Терористичні акції, насилля, суспільний хаос, групові думки та фанатизм можна нейтралізувати й зупинити в кожній окремій людині. Тому сьогодні потрібна нова етика виховання людяності та духовної позиції у підростаючого покоління.
Розвиваючи емоційний інтелект, я, як класний керівник постійно використовую ігрові методики. Вони пов’язані єдиним ключовим поняттям «культура». Але це поняття не зводиться тільки до мистецтва та науки. Трактовка його широка: культурою називається вся сукупність вироблених людством за історією його існування матеріальних і духовних цінностей.
Ігри сприяють усвідомленню особистості своєї причетності до культури, своєї «вмонтованності» в контекст культури того суспільства, в якому він народився й живе, а також своїх можливостей впливати на зміст і характеристики культури.
Ігри допоможуть учневі встановити своє відношення до культури, знайти альтернативні характеристики ряду побутових явищ, яким школяр не дав назв, бо не знав їх. В іграх вихованець зробить порівняння «натури» (природи) і культури, зможе знайти деякі закономірності культури (поведінки, мислення, оцінки), також зробить перші кроки культурних дій, які раніше йому не були притаманні. Але слід не забувати, що культура не має однозначності та єдиного рівня для всіх сучасників. Вона багатолика й різнорівнева, навіть в одному поколінні та в одній соціальній групі, не говорячи вже про суспільство, країну, державу.
Отже, суть ігрових методик не в пошуку рішення, а в ініцііруванні осмислення проблем життя.
Гра «Галоші щастя»
Дійові особи: ведуча, учасники гри, фея Печалі, фея Щастя.
Ведуча: Шановні гості! Дозвольте вам запропонувати гру «Галоші щастя», яка отримала таку назву за казкою Г.Х.Андерсена.
(З’являються феї).
Фея Щастя: Доброго дня, дорога фея Печалі!
Фея Печалі: Вітаю вас фея Щастя, хоч зараз й день, але нічого доброго я не бачу.
Фея Щастя: Ви помиляєтесь! Навколо стільки гарного! Ось я, радію й веселюся, бо маю галоші щастя, і той хто їх надіне, стане самою щасливою людиною на світі.
Фея Печалі: Ні, ще раз ні! Хто надіне ці галоші, одраз ж захоче викинути їх.
Фея Щастя: Цього не може бути. Адже всі люди на світі бажають бути щасливими та радісними.
Фея Печалі: Я дуже сумніваюсь, що щастя завжди приносить радість.
Ведуча: Шановні гості! Давайте допоможемо вирішити цю суперечку. Хто бажає першим приміряти «галоші щастя»?
(Виходить учасник гри й умовно міряє взуття. Ведучий видає тому картку, на якій написане щастя, яке очікує учасника. А потім пропонує прочитати вголос, яке щастя йому дісталося.)
Ведуча: Прочитайте вголос, яке ж щастя вам дісталось!?
(Учасник гри читає з картки, а фея Щастя оголошує блага, які очікують гравця, якщо він погодиться прийняти це «щастя».
Фея Печалі поспішає оголосити про всі неприємності, які впадуть на голову щасливця. Потім гравець вибирає або сторону феї Щастя, або сторону феї Печалі – він переходить в «табір» однієї з цих чарівних дам).
До картки № 1
Фея Щастя: О! Це чудово! Вам буде з такою людиною цікаво спілкуватись, зможете постійно збагачуватись новими знаннями!
Фея Печалі: Хіба це так? Я вважаю, що від такого щастя лише прибавиться клопоту: розумний друг завжди вас буде виправляти, своїми розмовами, тримати Вас в постійній напрузі, також порозбігаються всі приятелі, які не дуже розумні.
Ведуча: Що ж, примірявши «галоші щастя», вам треба обрати або сторону феї Печалі, або табір феї Щастя.
До картки № 2
Фея Щастя: (хлопає в долоні) Оце так пощастило! Ви зможете купити все, що побажаєте, зможете мандрувати світом!
Фея Печалі: Ні, тільки не це. Вас постійно будуть переслідувати й просити гроші то на доброчинність, то ще на щось. Грабіжники, злодії будуть загрожувати вашому життю. Ви не зможете спокійно спати, боячись стати банкротом. Ви будете оточені лише лицемірами, які за гроші вас любитимуть, а не за людські якості.
Ведуча: Отже, робіть свій вибір!
До картки № 3
Фея Щастя: Кохання! Кохання! Це мрія кожної людини! Ви будете купатися в океані ніжності й любові. Кожного ранку зможете милуватися красою свого коханого. Всі подруги будуть вам заздрити!
Фея Печалі: А як же! Ви втратите спокій від ревнощів. Не зможете плідно працювати, навчатись, та й взагалі, їсти, спати. Красень зможе вмовити вас на якісь погані вчинки, а то й на злочин. Обережно!!!
До картки № 4
Фея Щастя: Це добре! Ви будете всім допомагати, або досягнете великих результатів у спорті й станете чемпіоном світу.
Фея Печалі : Так, так! Тільки на особисте життя у вас не буде часу. Всі будуть просити про допомогу, або не давати спокою, як своєму відомому кумиру.
До картки № 5
Фея Щастя: Божественно! Сусіди помруть від заздрощів! Ви їдете куди забажаєте. Дорогий автомобіль створює ваш імідж.
Фея Печалі : Дурниці! Ви постійно боїтесь, що вкрадуть авто. На ремонт та обслуговування витрачатимете багато коштів. Та й бензин не такий дешевий…
Ведуча: Під час гри ви побачили, що світ амбівалентний, існує поєднання протиріч в одному явищі. Тісний зв'язок між щастям та нещастям, між радощами та неприємностями, задоволенням та розчаруванням.
Протиріччя світу завжди тримають людину в стані розв’язання проблем. Вибір людини залежить від вміння знаходити для себе найкращій варіант. Таким чином, кожен стає будівельником своєї долі.