Створення класу – родини – важливий засіб навчання і виховання
ЗМІСТ
Функції і напрямки роботи класного керівника …………………………..….3- 6
Творчий шлях……………………………………………………………..7 – 19
Висновки…………………………………………………………………. 20-22
Мета: створення оптимальних умов для формування класу-родини,
що сприяє вільному та повному розкриттю всіх здібностей учня та їхньому розвитку,
-гармонійний всебічний розвиток дитини,
- підготовка її до життя в існуючих соціальних умовах,
- формування у дітей моральних цінностей з позиції добра, справедливості,правди,людяності,
- виховання національної свідомості і самосвідомості;
- культура поведінки в сім ї,
Функції класного керівника
початкової школи
Роль класного керівника
в організації виховної роботи з учнями
Основне призначення класного керівника зумовлене сучасним завданням, яке ставить перед собою суспільство:
Виходячи з теми, основними завданнями класного керівника я вважаю такі:
Напрямки роботи класного керівника з батьками
Діагностика виховання
Вступ
Сучасна сім’я все більше стає головною ланкою у вихованні дитини. Вона має забезпечувати її достатні матеріальні та педагогічні умови для інтелектуального, фізичного, морального та духовного розвитку.
Батьки. Якими вони повинні бути? Загальних рецептів немає. І все ж… Ніжна, весела мати, що вміє буть ледь-ледь холоднуватою. Стримано-суворий батько, що часом усміхнеться і зрідка попустує. Можливо, на таких невеликих «вкраплюваннях» мають триматися і авторитет, любов до дітей.
А дитина, якою б вона не була, коли їй скрізь погано, мусить бути захищеною вдома, мусить знати: там завжди горить вогник, що зігріє без зайвих запитань і повчань.
То хто ж допоможе батькам набути педагогічних знань? Напрошується традиційна відповідь – школа. І це, зрештою, правильно. Бо школа лишається одним з найбільших авторитетів у цьому питанні.
У житті кожної людини, яка свого часу була учнем, помітну роль відігравав КЛАСНИЙ КЕРІВНИК
«Класний керівник - це особа, яка за дорученням народу має повсякденний доступ до найдорожчого народного багатства – душі, розуму, почуттів дітей, підлітків і юнаків. Перед ним, з одного боку, моральні цінності, створені, вистраждані протягом століть, з другого – багатство народу, його майбутнє, його надія – молоде покоління.
Класний керівник творить найбільше багатство суспільства – ЛЮДИНУ…»
В.О. Сухомлинський
Школа — це майстерня, де формується думка підростаючого покоління, яке треба міцно тримати в руках, якщо не хочеш випустити з рук майбутнє.
У кожної людини є будинок - не просто житло з дахом над головою, а місце, де його люблять і чекають, розуміють і приймають таким, який він є. 1 вересня 2018 року ми з першокласникам почали створювати свій будинок, в якому нам разом дуже добре. Це наш клас. Він складається з будівельного матеріалу з особливими властивостями: доброти, гумору, взаємодопомоги, мудрості і захоплень. Кожний з нас поклав свою цеглинку в будівництво цього будинку. За цей період будівництва ми встигли подружитися, звикнути один до одного.
Ми - це наш клас, в якому 14 букв «Я». Кожен з нас - це унікальна, неповторна особа, одна єдина у своєму роді. Тому ми намагаємося дбайливо, з любов’ю і пошаною відноситися до себе і до оточуючих, приймати себе і інших такими, які ми є, тобто відноситися до себе й інших з терпінням і повагою
Перший Урок
Відчуваю батьківське плече
Намагаюсь проводити уроки надворі. Переважно діти півдня проводять у класі, сидячи за партами. А коли за вікном гріє тепле сонечко, дуже важко зосередитись на навчанні. Тому школярам подобається прогулятись за межами або навколо школи.
Змістове наповнення основних орієнтирів виховання передбачає формування цінностей і ставлень особистості до себе і людей, суспільства і держави, природи і здоров'я, праці та мистецтва.
У процесі виховання я керуюся особистісно орієнтованим підходом до здібностей, нахилів кожної дитини, тим самим створюючи умови для саморозвитку, самовдосконалення, самореалізації на основі національних та загальнолюдських цінностей.
Виховання учнів реалізовую у процесі організації:
· навчально-виховної діяльності;
· позаурочної та позакласної діяльності;
· позашкільної освіти;
· роботи органів учнівського самоврядування;
· взаємодії з батьками, громадськими організаціями, державними установами.
На різних етапах розвитку колективу я висуваю конкретні завдання виховання і, спираючись на учнівський колектив, впроваджую різноманітну виховну роботу з класом та з окремими учнями. При цьому я враховую вікові особливості учнів, рівень їхніх знань та стан успішності, дисципліни в класі, наявність таких якостей : працьовитість, колективізм, усвідомлення громадського обов'язку.
Родина - це найдорожче в житті кожної людини. Розповідаю дітям про те , що кожна родина - це найдорожчий скарб, який має кожна людина і тому завжди оберігає свій дім.
В Україні вінки мали сонячну символіку. Вінок асоціювався з сонцем, котре сходить. Також це символ слави, перемоги, святості, щастя, успіху, могутності, миру, сонця.
Сім'я - це первинне природне середовище, джерело духовної та матеріальної підтримки для дитини. Серед багатьох функцій, які виконує сім'я, найважливіша - виховна. Сім'я не є ізольованим мікросередовищем: багатоканальні зв'язки з'єднують її з суспільством; різноманітні зовнішні чинники впливають на її виховну функцію. Важливе місце тут належить закладам освіти, педагогам, які завдяки фаховій освіті володіють необхідними психолого-педагогічними знаннями, професійними вміннями і навичками, виступають важливою складовою в педагогічному трикутнику "дитина - батьки - вчитель". Для цього я відвідую родини. Так я ближче стаю до них. Коли ти приходиш у гості , то квартира сама все розкаже. Також я можу спостерігати, як поводить себе дитина вдома, з батьками. І проаналізувати: дитина – вдома, дитина – у школі.
Це дає змогу мені зробити певні висновки стосовно виховання дитини її батьками. А також відвідування родини і помешкання показує, чи потребує ця родина соціального захисту, чи ні. Все це я фіксую у соціальній карті учня , а також в соціальному паспорті класу, де фіксуються всі соціальні категорії. Тому для себе я ставлю певні задачі для організації роботи з батьками учнів і здійснюю за такими основними напрямками:
Ці форми роботи дають дуже позитивні результати . Вивчення сімей учнів за запропонованими напрямками допомагає мені отримати узагальнені дані про атмосферу в сім'ї, характер сімейного виховання і взаємини в кожній конкретній родині. За результатами таких психолого-педагогічних досліджень я застосовую відповідні форми і методи роботи, планую зміст педагогічного всеобучу батьків класу, визначаю сім'ї, які вимагають педагогічної допомоги та корекції у вихованні дітей.
Також пропоную їм не просто показати своє дерево, а і приготувати повідомлення про свою родину. Проведення таких годин спілкування дуже важлива складова у створенні класу - родини . Кожен з учнів, коли готується до цього уроку, залучає своїх батьків, і атмосфера в родині змінюються, батьки починають розповідати своїй малечі, якими вони були маленькими, як проводили свій час з бабусею чи з дідусем. Таким чином цей урок мені, як вчителю так і класному керівнику, допомагає більше дізнатися про сім’ї.
Наступний аспект організації роботи з батьками - об'єднання батьків у згуртований колектив.
Цікаво пройшов у нас 32 тиждень-Моя родина
День 1. Чому сім’ю називають найбільшим скарбом людини?
День 2. Чого я хочу навчитися у своїх бітьків?
День 3. Які традиції у моєї родини?
День 4. Чому людина повинна знати свій родовід?
У своїй роботі я намагаюся проводити різні види батьківських зборів:
Зі свого досвіду роботи більш вдалими і корисними виявилися збори - конференції, «круглі столи», консультації з проблем родинного-сімейного виховання з психологом школи. Тому завжди ділюся своїм досвідом з учителями нашої школи. Раджу стосовно вибору батьківських зборів , їх тематики.
Але не тільки батьківські збори об’єднують класний колектив в одну дружну родину, а і:
До таких свят готуємось знову всією родиною, як класна родина , так і родина дитини. Завжди запрошую батьків і адміністрацію школи. Таким чином батьки бачать, що у житті класу зацікавлена не тільки вчителька, а і адміністрація школи.
Батьків класу я залучаю до життя школи. Запрошую їх на уроки для батьків, де вони можуть подивитися, як працюють їх діти на уроках, як відповідають, готуються до них, і як я сама готова до цих уроків, як викладаю матеріал. Таким чином ми разом з батьками , у яких є труднощі у допомозі по навчанню своїх дітей знаходимо рішення стосовно конкретної дитини. Також під час таких відвідувань батьки можуть спостерігати за поведінкою своїх дітей. Це також дуже важливий фактор.
Як і в кожного вчителя, який пропрацював вже багато років , у мене є чималі педагогічні надбання.
В Приміській ЗОШ І-ІІІ ступенів я працюю з 1978 року.У 2015році я захистила і надрукувала методичний посібник Розвиток навичок швидкісного читання у молодших школярів.
Вважаю,що даний досвід є цілком актуальним, оскільки передбачає реалізацію індивідуального підходу до навчання учнів читанню в початковій школі, формування вмінь і навичок швидкісного та виразного читання, розуміння прочитаного тексту, розвиток пізнавального інтересу, мотивації до навчання, виховання любові до книги в молодшому шкільному віці
Вирішення цієї важливої проблеми неможливе без майстерності, якою повинен володіти вчитель, щоб не тільки підтримувати щоденно інтерес дитини до читання, але й розвивати його на кожному уроці. Провідна ідея мого досвіду полягає в технологізації досвіду з проблеми розвитку навички читання учнів молодшого шкільного віку на основі інноваційних технологій, методик, педагогічного досвіду вчителів-новаторів
Я протягом всіх шести років початкової школи прагну привити інтерес до читання, всіма силами намагаюся показати дітям, що ці знання одержують з книг, привчаю дітей користуватися довідковою літературою.
Читання повинне стати стежкою, що веде до вершин розумового, морального і естетичного виховання. Тому, інтерес до нього виховую не тільки для того, щоб діти стали грамотними людьми, а головним чином для того, щоб росли вони добрими, відкритими, уміли розуміти іншу людину, співчувати йому, допомагати.
.Намагаюся перетворити кожен урок на урок – мислення, урок – диспут, урок – спілкування. Допомагаю розкрити здібності своїх учнів, формую інтелектуально розвинену особистість.
Без високої культури читання, наголошував В. О. Сухомлинський, немає ні школи, ні справжньої розумової праці. Читання є основою опанування всіх наук, розвитку людського інтелекту.
Діти перестають думати, коли перестають читати. ( Д. Дідро)
ВИСНОВОК
Можна зробити висновок: діяльність класного керівника плідна й ефективна, якщо учні з радістю йдуть на контакт, готові до спільної роботи, добре сприймають матеріал. Це говорить про те, що педагог регулярно проводить з дітьми виховні, розвиваючі, пізнавальні та розважальні заходи, діти вже звикли до активної діяльності класного керівника.
Варто зазначити, що теоретичні функції, обов'язки і права класного керівника не залишаються тільки на сторінках підручника, а діють в сучасних школах. Незважаючи на всю складність і відповідальність роботи, мені вона доставляє дуже багато радості і приносить відчуття задоволення.
Намагаюся й надалі перетворювати клас у справжню робочу майстерню.
Список використаних джерел та посилань:
2. Бабіченко Н.Ю. Ранкові зустрічі. 1 клас / семестр./ авт.. – упоряд. Н.Ю. Бабіченко, О.А.Нечипоренко. – Х.: Вид. група «Основа», 2018 – 141 с
3 .Пометун О. Путівник з розвитку критичного мислення. – К:, 2018. – 46 с. 6. 4. Порощук В.П. Хвилинки здоров’я—щодня. 1–2 класи. / упоряд. В. П. Порощук — Х. : Вид. група «Основа», 2018.— 222, [2] с. — (Серія «Нова українська школа»).
5. Сухомлинський В. Всі добрі люди – одна сім’я. Збірка творів для дітей дошкільного і молодіжного шкільного віку. – К: Видавничий дім «Школа», 2013 – 160 с.
6.Вєтрова С. Є. В26 Батьки і початкова школа: Партнерство заради дитини. — Х.: Вид-во «Ранок», 2009. — 160 с. — (Педагогічна майстерня).
7. Страшний В.І. Взаємодія школи та сім'ї у вихованні учнів початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів на родинних традиціях українського народу // Початкова школа. - 2003. - № 4. - С.56-58.
1