Театральне мистецтво близьке і зрозуміле дітям, адже в його основі - гра, а це для малюка - найголовніший аспект діяльності, адже діти, граючись, розвиваються. Ігри допомагають дітям розслабитися, розкритися, відчути себе комфортно, а також розвивають їх інтелектуальний потенціал.
Стаття за темою:
«Вплив театралізованих ігор на всебічний розвиток дітей старшого дошкільного віку»
З досвіду роботи
вихователя-методиста
Шепелєвої Н.В.
Дошкільний вік – це найбільш сприятливий час для формування і виховання естетичної і цілеспрямованої особистості. Найбільш важливу роль у програмі підготовки дітей старшого дошкільного віку відіграє їх творче й інтелектуальне виховання.
Проблема всебічного розвитку дітей старшого дошкільного віку має багато аспектів: розвиток пізнавального інтересу, операцій мислення, розвиток їх розумових здібностей тощо.
У Базовому компоненті дошкільної освіти зазначено, що метою діяльності дошкільного закладу є забезпечення гармонійного розвитку кожної дитини, створення сприятливих умов для її особистісного становлення та творчої самореалізації.
Одним із ефективних засобів педагогічного впливу на розвиток творчої особистості дошкільника названо театралізовану діяльність. Вона сприяє естетичному вихованню дітей, прилучає їх до мистецтва, розвиває вміння бачити, чути, розуміти красу слова, дії. Театральне мистецтво близьке і зрозуміле дітям, адже в його основі - гра, а це для малюка - найголовніший аспект діяльності, адже діти, граючись, розвиваються. Ігри допомагають дітям розслабитися, розкритися, відчути себе комфортно, а також розвивають їх інтелектуальний потенціал.
З досвіду роботи можу стверджувати, що на всебічний розвиток дошкільників добре впливають різноманітні рольові ігри, театралізовані ігри, які поєднують різні види художньої діяльності, різні види мистецтва: літературні твори, образотворче мистецтво, музика, театр. Саме театралізовані ігри приносять величезну користь для духовного виховання, становлення характеру дитини, прищеплення їй найкращих рис, сприяють утвердженню себе в суспільстві, позитивно впливають на емоційну сферу, акумулюють життєву мудрість, оптимізм, енергію народу.
Тож театралізовані ігри є ефективним засобом інтелектуального розвитку дошкільника. Як говорила С. В. Мерзлякова: «Театр - чарівний край, в якому дитина радіє граючи, а в грі пізнає світ»
Питання щодо використання театралізованих ігор опрацьовано не достатньо і не розкриває усіх можливостей їх використання для всебічного розвитку у дітей дошкільного віку. Тож використання театралізованих ігор у освітньому процесі закладу дошкільної освіти, її теоретична значимість обумовили вибір моєї науково-методичної роботи за темою: «Вплив театралізованих ігор на всебічний розвиток дітей старшого дошкільного віку», головною метою якої є використання театралізованих ігор, які сприяють розвитку спілкування, емоційного пізнання навколишньої природи і суспільства та позитивно впливають на процес всебічного розвитку старших дошкільників, але тільки за умови їх систематичного включення у освітній процес закладу дошкільної освіти, з урахуванням принципу індивідуального підходу та формування самостійності дошкільників.
На мою думку, необхідний рівень розумового розвитку дітей досягається при умові використання педагогом диференційованого підходу, побудованого з обліком рівнів розумового розвитку дітей та особливостей його виявлення у різних видах діяльності Спонукаючи дітей до участі у театралізованих іграх, я ознайомлювала їх з оточенням та його складовими. Завдяки цій діяльності в дошкільників більш інтенсивно розвиваються пізнавальні інтереси, удосконалюються психічні процеси (пам’ять, уява, мислення), активізується мовлення, формується культура міжособистісного спілкування, розширюється світогляд.
Під час цього виду діяльності діти набувають навичок достатньо високого рівня, які дозволяють їм більш успішно засвоювати навчальний матеріал. Це такі вміння та навички:
- Встановлення причинно-наслідкових зв’язків;
- Знаходження прихованих залежностей;
- Уміння інтегрувати та синтезувати інформацію;
- Уміння робити висновки.
Послідовна робота з дітьми старшого дошкільного віку з метою всебічного розвитку засобами театралізованої діяльності досить позитивно впливає на підвищення у них рівня розвитку пам’яті, розумових операцій, уміння логічно міркувати, тощо.
Тож можна стверджувати, що театралізована діяльність - це одна із провідних ліній у вихованні всебічно розвиненої особистості та один із ефективних засобів розвитку художньо-творчих та інтелектуальних здібностей дошкільника.