STEM – освіта в початковій школі
STEM-освіта– це низка програм та експериментів, в яких поєднуються природничо-наукові компоненти та інноваційні технології, математика, читання, мова, англійська мова наука, мистецтво, інженерія)
STEM-уроки, заняття формують особливий стиль мислення. Дитина стає послідовнішою, і водночас не боїться шукати альтернативи. На заняттях учні самі шукають шляхи подолання проблеми. Така самостійність тренує вміння планувати роботу і розділяти задачі на частини. Так дитина вчиться аналізувати інформацію, захищати власну думку.
План заходів щодо впровадження STEM-освіти в Україні, затвердженою Міністерством освіти і науки України відповідно до законів України. Розроблені «Методичні рекомендації щодо впровадження SТЕМ-освіти у загальноосвітніх навчальних закладах України.
Зміст навчальних програм базується на компетентнісному підході, який відповідає напрямку розвитку освіти в контексті положень Концепції «Нова українська школа» та показано особливості запровадження наскрізних змістових ліній.
Однією з форм STEM-навчання є уроки/заняття, які спрямовані на встановлення міжпредметних зв’язків і сприяють формуванню в учнів цілісного, системного світогляду, актуалізації особистісного ставлення до питань, що розглядаються на уроці/занятті. Такі уроки/заняття можуть проводитися шляхом об’єднання схожої тематики кількох навчальних предметів.
Акронім STEM (від англ. Science – природничі науки, Technology – технології, Engineering – інженерія, проектування, дизайн, Mathematics – математика)
Водночас, у STEM активно включається сукупність творчих, мистецьких дисциплін, що об’єднані загальним терміном Arts (позначення відповідного підходу – STEM and Arts). Актуальними напрямами STEM and Arts є дизайн, образотворче мистецтво і поєднанні природничо-наукових з іншими навчальними дисциплінами, які вивчаються у школі.
Ефективним засобом формування компетентностей є проектна діяльність. Виконання STEM-проектів передбачає інтегровану дослідницьку, творчу діяльність учнів, спрямовану на отримання самостійних результатів під керівництвом учителя.
В Україні поширеною є проблема незацікавленості дітей у навчанні. Давати чисто навчальний матеріал, без можливості його застосування на практиці — неефективно і недоцільно. У цьому основна перевага STEM-освіти , яка дозволяє змінити форму викладання — урок не сфокусований на вчителі, у центрі уваги завжди знаходиться вирішення проблеми. Учні шукають рішення не в теоретичному матеріалі, а відразу вчаться на практиці, роблячи спроби та помилки.
У порівнянні зі звичайної освітою STEM дає дітям набагато більше самостійності. STEM вчить дитину бути більш самостійною та відповідальною, оскільки вона переймає навички критичного мислення.