Степінь натурального числа з натуральним показником

Про матеріал
Тип уроку: засвоєння знань, вмінь і навичок. Мета: сформувати поняття степеня числа, показника і основи степеня, квадрата і куба числа; навчити записувати добуток рівних множників у вигляді степеня і навпа¬ки; знаходити значення виразів, що містять степінь; ознайомити з деякими відомостями з історії розвитку теорії степенів; розвивати логічне мислення, увагу математичну мову, пам'ять, увагу, вміння аналізувати отриману інформацію, тренувати навички обчислень; вчити робити висновки; виховувати інтерес до вивчення математики, уважність, старанність, культуру поведінки на уроці.
Перегляд файлу

Тема: Степінь натурального числа з натуральним показником

Мета: сформувати поняття степеня числа, показника і основи степеня, квадрата і куба числа;  навчити записувати добуток рівних множників у вигляді степеня і навпа­ки; знаходити значення виразів, що містять степінь; ознайомити з деякими відомостями з історії розвитку теорії степенів;

 розвивати логічне мислення, увагу математичну мову, пам'ять, увагу, вміння аналізувати отриману інформацію, тренувати навички обчислень; вчити робити висновки;

виховувати інтерес до вивчення математики, уважність, старанність, культуру поведінки на уроці.

Тип уроку: засвоєння знань, вмінь і навичок

Обладнання:  підручники, зошити, ноутбук, мультимедійний проектор, презентація, TV Portable, кульки

Епіграф:   «Предмет математики настільки серйозний, що не варто                              втрачати нагоди зробити його трохи цікавішим»

                                                                             Блез Паскаль 

Перебіг  уроку

І.  Організаційний етап. Привітання з класом.

Хвилина психологічного розвантаження. ( кульки)

 Кожен з нас трішечки хвилюється. У кожного є певні побоювання  чи переживання. Пропоную зараз позбутися всього того, за що ви переживаєте.

(Діти називають свою проблему і проколюють кульку)

ІІ. Перевірка домашнього завдання
Метод – «Знайди помилку товариша», робота в парах
Учні обмінюються зошитами і перевіряють виконання домашніх вправ сусіда по парті.
ІІІ. Формулювання мети і завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності учнів.

Метод «Проблемне питання»

      На уроці ми продовжуємо подорожувати по Країні Математика, і сьогодні знову у нас багато таємниць і загадок.

   До нас звернулися герої мультфільму "Фіксіки" ,які робитимуть  ремонт і їм необхідно обчислити площу підлоги кімнати, щоб постелити лінолеум.  Допоможемо їм!

    - Відгадаємо загадку:

                                           Рівні сторони у нього,

                                           Чотирикутника такого,

                                            І кути всі рівні,

                                            Ось такі от справи дивні!

Метод «Бесіда»

    - Які властивості квадрата ви знаєте? (всі сторони рівні)

    - Як знайти площу квадрата? (перемножити дві сторони)

    - Знайдіть площу квадрата з стороною 6м: S=6•6=36

  - Що цікавого в  даних виразах? (Складаються з однакових цифр, кожен вираз має на один множник більше)

  - Який вираз лишній? Чому? (немає множників)

  - Скільки множників має кожен вираз?

  - Запишіть вираз, що складається з 5000 множників.(не поміститься в зошиті)

  - Як записати коротше добуток  5000 однакових множників? (не вчили)

  - Яка мета нашого уроку? (Навчитися записувати добуток однакових множників)

- Чи існують інші дії, крім тих , які ви знаєте ?

Після уроку ви зможете: сформувати поняття степеня числа, показника і основи степеня, квадрата і куба числа;  записувати добуток рівних множників у вигляді степеня і навпа­ки, а також знаходити значення виразів, що містять степінь.
ІV. Актуалізація опорних знань

Метод «Мікрофон». Усні вправи

1.   Подайте у вигляді добутку суму:

а) 5+5+5+5+5+5;

б) 8+8+8+8+8;

в) а + а + а + а + а + а + а.

2. Подайте у вигляді добутку двох рівних множників число:

а) 25;    б) 49;   в) 100;    г)10000.

3. Подайте у вигляді добутку трьох рівних множників число:

а) 8;    б) 125;    в) 1000.

4.   Знайдіть добуток:

а) п'яти множників, кожний з яких дорівнює 2;

б) десяти множників, кожний з яких дорівнює 1;

в) трьох множників, кожний з яких дорівнює 3;

г) двох множників, кожний з яких дорівнює 5;

д) тридцяти множників, кожний з яких дорівнює 0;

е) шести множників, кожний з яких дорівнює 10.

V. Засвоєння нових знань

План вивчення теми

  1. Що називають степенем числа.
  2. Основа і показник степеня.
  3. Що означає піднести число a до степеня b.
  4. Що таке квадрат числа.  
  5. Що таке куб числа.
  6. Рівність а1=а.

Пояснення ведеться за допомогою програмно – методичного комплексу навчального призначення для загальноосвітніх закладів «Математика 5 клас»

VI. Формування умінь та навичок.

Осмислення нових знань, умінь

Метод «Ажурна пилка». Виконання усних вправ

1.Прочитайте вираз:

а) 83;    б) 179;     в) 410;     г) 93;     д) 112;      є) а6;       ж) 611.

2. Назвіть основу і показник степеня:

 а) 48;    б) 1310;     в) а9;      г) 239;     д) 931.

3. Який запис пропущено?

 

3+3+3+3=3·4

4+4+4=

5+5+5+5+5+5=

9+9=

9·9=

5·5·5·5=

7·7·7·7·7·7·7·7=

8·8·8·8·8=

 

Виконання письмових вправ

1) Запишіть степінь у вигляді добутку:

a);    б);    в);    г);     д).

2) Запишіть добуток у вигляді степеня:

а) 4·4·4·4·4·4;              б) 83·83·83·83;

в)12·12·12·12·12·12·12·12·12·12;         г) х · х · х· х · х ·х · х · х ·х · х · х · х · х ·х.

3) Обчисліть:

а);       б);       в)            г)

VII. Закріплення нового матеріалу.
Метод поступового ускладнення.

Виконання письмових вправ

1) Обчисліть:

а) 82;       б) 43;      в) 19;       г) 25.

2) Порівняйте числа:

а) 23 і 32;      б) 42 і 33;            в) 82 і 43;              г) 25 і 62.

3) Запишіть у вигляді степеня з основою 5 число:

а) 5;      б) 25;      в) 125;       г) 625.

4)* Послідовність чисел утворена за таким правилом: перше число дорівнює 10, а кожне наступне в 10 разів більше, ніж попереднє. Запишіть перші п’ять членів цієї послідовності: а) у вигляді натуральних чисел; б) у вигляді степенів.

 

 

 

 

Індивідуальна робота. Виконання завдання на картках. ( карточки із завданнями на початку уроку знаходяться на партах в учнів)

 1 варіант

 Виконайте обчислення олівцем. Внесіть відповідні букви, що стоять навпроти правильної відповіді до таблиці, та враховуючи знайдені відповіді прочитайте текст.

Н     92=                        В   92-52=                   Е   33+23=

М   122=                       С   62:36=                  Т    72-42=

О    42+72=                                                      І      52+24=

 

1

 

41

 

144

 

65

 

81

 

 

1

 

33

 

35

 

56

 

41

 

81

 

С

 

І

 

М

 

О

 

Н

 

С

 

Т

 

Е

 

В

 

І

 

 

Н

 

 

 

2 варіант

 Виконайте обчислення олівцем. Внесіть відповідні букви, що стоять навпроти правильної відповіді до таблиці, та враховуючи знайдені відповіді прочитайте текст.

 

Т   72=                                     Н  92-72=                    Е 23+43=

К  112=                                    Д  82:64=                    І  52+24=

Р   32+52=                                                                   А 33+43=

 

 

 34

 

72

 

32

 

72

 

 

 1

 

72

 

121

 

91

 

34

 

49

 

Р

 

Е

 

Н

 

Е

 

Д

 

Е

 

К

 

А

 

Р

 

Т

 

 

 

(Учні по варіантах виконують обчислення олівцем на картках, заповнюють таблиці буквами, враховуючи знайдені відповіді, записують текст)

Історичні відомості

Відповіді: І варіант:  Сімон Стевін.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7f/Simon-stevin.jpegСі́мон Сте́він (лат. Simon Stevin, 15481620) фламандський математик-універсал, інженер. В кінці 16 – на початку 17 століття зробив перші кроки до побудови сучасної теорії степенів. Він позначав невідому величину колом, в середині якого вказував показник степеня. Наприклад, х2 він позначав так img3

 

 

 Близько 1600 р. Стевін продемонстрував свій винахід  сухопутну парусну яхту на колесах, та провіз на ній принца вдовж берега швидше, ніж на конях.

Також, Стевін писав праці з механіки, геометрії, теорії музики, винайшов подвійну бухгалтерську реєстрацію (дебет/кредіт).

Ім’ям Стевіна названі:

  •                   кратер на Місяці;
  •                   одна із площ міста Брюгге, де побудовано пам’ятник вченому.

 

2 варіант:  Рене Декарт.

  • Французький математик, що ввів сучасне позначення степеня. Декарт був великим і різнобічним вченим. Він займався філософією, фізіологією, фізикою, математикою. Він поклав початок вчення про рефлекси, установив закон заломлення світла, створив математичну теорію веселки й розгадав причини її утворення, дав світу систему координат.

 

Ми попрацювали, і вже втомилися. Давайте трішки відпочинемо.

http://www.hooping.org/wordpress/wp-content/uploads/avatars/8938/b50a7951b56928b35fb85c2afc31a4e9-bpfull.jpgФізкультхвилинка

  Всі піднесли руки - раз,

І навшпиньки став весь клас.

Два – присіли, руки вниз.

На сусіда не дивись.

Будем дружно ми вставати,

Щоб ногам роботу дати.

Хто старався присідати –

Може вже відпочивати.

Нахились уперед, нахились назад.
І направо, і наліво,

 Щоб нічого не боліло.

Один, два, три, чотири –

набираємося сили,

Нахились, повернись

І до друга посміхнись.

 

 

 

 VІІІ. Контрольно-коригувальний етап

Тестова робота.

 

I Варіант.

1. Запиши вираз коротше: 9 • 9 • 9 • 9

 а) 9 • 4;      б) ;       в) 9 + 4.

http://przedszkoletuwima.edupage.org/files/dzieci_188(1).gif2. Відомо, що = 25. Як виглядатиме цей розклад?

 а) 5 • 2;      б) 5 • 5;       в) 5 + 2.

3. Обчисліть

 а) 8;            б) 16;          в) 2.

 4. Обчисліть: 3 •: 

 а) 45;           б) 75;          в) 65.

II Варіант.

1. Як називається цифра 5 у виразі = 25.

 а) основа степеня; б) показник степеня; в) степінь.

2. Обчисліть:

 а) 30;            б) 100;           в) 1000.

3.  Виберіть можливий запис 3 • 3•3:    

 а)               б) 3;            в)

 4. Знайдіть значення виразу+

   а) 64;           б) 16;            в) 34.

 

ІX. Підсумок уроку

1.  Фронтальне опитування

- Як називають запис 54?

- Як називають число 5 у цьому запису?

- Що воно показує?

- Як називають число 4 в цьому запису?

- Що воно показує?

- Як піднести 5 до четвертого степеня?

     

 2.  Розгадування кросворду

Впишіть у клітинки кросворду відповіді на запитання і прочитайте у виділеному стовпчику, як ви засвоїли матеріал уроку.

1) Як називають другий степінь числа?  (Квадрат)

2) Як називають число 10 у запису 10°?  (Основа)

3) Як називають третій степінь числа?  (Куб)

4) Якому числу дорівнює показник степеня 41? (Чотири)

5) Як називають вираз 58? (Степінь)

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

X. Оцінювання учнів

Хвилинка хвальби
Кожен учень повинен продовжити речення, яке починається такими словами: «Сьогодні я хочу похвалити себе за те, що…»
 

ХІ. Повідомлення домашнього завдання:

 Вивчити п. 20 § 20, виконати №556 (1-4),  №558 (1-3),  №560 (1)

 

 

docx
Додано
25 березня
Переглядів
17
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку