До розіграшу
залишилось:
17 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Матеріали для роботи з батьками на тему: "Стилі батьківського виховання"

Про матеріал

Ознайомити батьків зі стилями батьківської поведінки та стилями сімейного виховання. Дати можливість зрозуміти і відчути батькам, що їхня дитина особистість, з власними потребами і розвитком, яка може долати труднощі завдяки підтримці батьків.

Перегляд файлу

Тема. Стилі виховання дитини в сімї

Мета. Ознайомити батьків зі стилями батьківської поведінки та стилями сімейного виховання. Дати можливість зрозуміти і відчути батькам, що їхня дитина особистість, з власними потребами і розвитком, яка може долати труднощі завдяки підтримці батьків.

Обладнання. Мультимедійна презентація, пам’ятки, тести для батьків.

На дошці висловлювання видатних людей:

“Дитина — рентгенівський знімок сім’ї. ”                                     

                                                     А.Макаренко

“Якими діти народжуються, не залежить ні від кого, але щоб вони шляхом правильного виховання стали гарними нам під силу ”.

                                                      Плутарх

 

Хід зборів

  1.          Презентація теми і мети батьківських зборів.

Кожна дитина, яку Бог подарував батькам – це скарб. В Біблії сказано: «А батьки не дратуйте дітей своїх, щоб на дусі не впали вони». Виявляється, що батьки можуть серйозно дратувати своїх дітей, при чому так, що вони можуть впасти на дусі. Таке може бути?

Тому, напевно, оця тема, про яку ми говоримо «Стилі батьківського виховання», є дуже важливою.

Що ви бачите перед собою? (Рослину, яка росте в ґрунті.)

А яка земля? Як вона називається? (Чорнозем).

Давайте порівняємо виховання в родині з ґрунтом.

Якщо цей ґрунт – чорнозем, на ньому виростають прекрасні рослини. Які рослини ви знаєте, що ростуть у чорноземі? (Все росте). Це сама прекрасна земля. І ви знаєте, що Україна має багато чорнозему, тому вона сама прекрасна земля для нас.

 

Разом з тим є ще одна категорія ґрунту. Що росте в умовах степу? (Кавуни, дині, ковила…). Ця територія обмежена в своїх плодах.

 

 

А що росте в пустелі? (Кактуси.) І в результаті який плід приносить? (Гострі колючки.)

Дитина – це рослина, і вона посаджена в якийсь ґрунт.

Цей ґрунт може бути чорноземом, степовою зоною, пустелею. І саме ґрунт, саме атмосферу в цій сім’ї створює як ви думаєте хто?... Тато і мама, повноцінна родина, яка здатна створити для дитини такий прекрасний чорнозем, у якому дитина зможе розвиватися, або здатна створити таку пустелю, що там будуть виростати такі кактуси, які нічого іншого, ніж охоронятися, не зможуть.

Рослина, яка посаджена в чорнозем, своїми коріннями черпає соки з глибини, а кактус своїми коріннями росте не в глибину, а в ширину. Його мета – отримати якомога більше вологи, щоб потім вижити в екстремальних умовах.

Отже, батьки створюючи відповідну атмосферу, можуть підготувати дитину до майбутнього життя.

Діти не стільки фокусуються на словах батьків, наскільки бачать їхні дії.

Є такий вислів «Ваші справи говорять так голосно, що я не чую ваших слів». Нажаль, багато батьків намагаються своїми словами вплинути на поведінку дітей, але їхні справи заслуговують на інше. І тому нічого дивного не має, що діти виростають такими, якими виростають.

  1.          Розповідь вчителя про стилі батьківської поведінки.

Сім’я - особлива атмосфера, куди дитина несе свою радість і горе, роздуми і сумніви. Саме від сімейного спілкування віє теплотою і сердечністю, турботою про дітей, доброзичливістю і чуйністю. Психологи стверджують, що саме сімейне спілкування — запорука доброго настрою і душевного спокою. І з другого боку — ніде люди не ранять так боляче, як вдома, в сімейних конфліктах. Психологічний клімат родини дуже важливий для психічного здоров’я дитини, він суттєво впливає на дитину, спричиняє стан комфорту, або дискомфорту. Стиль поведінки батьків позначається на становленні дитини, її розвитку.

Сьогодні ми дізнаємося, як удосконалити батьківську майстерність виховання, як покращити стосунки зі своїми дітьми, виховання та поведінку дітей.

Ми почнемо з анкети-переліку визначення стилів батьківства. Кожен із вас двічі дасть відповіді на двадцять запитань. Спочатку відповідайте на ці запитання, згадавши, як вас виховували батьки, коли ви були дитиною.

Тепер перегорніть аркуш і підрахуйте окремо кількість балів навпроти парних стверджень, а потім – навпроти непарних, після чого запишіть результати у таблицю вгорі. Потім позначте свої результати, як це вказано внизу сторінки, використовуючи букву „Б”, що означає стиль ваших батьків.(3 хв)

А зараз перейдемо до другої анкети „Як ви виховуєте свою дитину” (додаток 1В) для визначення вашого стилю. Прошу бути відвертими та відкрито відповісти, як Ви насправді виховуєте дитину, а не як, на Ваш погляд, її необхідно виховувати. Ви можете не показувати іншим у групі результати анкети, якщо не бажаєте. На цю вправу у вас є кілька хвилин.

Перегорніть аркуш (додаток 1Г) та підрахуйте результати, окремо додавши кількість балів навпроти  парних і непарних тверджень, після чого запишіть дані в таблицю. Потім позначте свої результати, як це вказано внизу сторінки, використовуючи букву „М” (мій), що означає ваш стиль батьківства.

Поміркуйте над різницею і схожістю між стилем виховання ваших батьків (Б) та вашим стилем батьківства (М).

На слайді зображені вісі координат. Вісь Х – „Контроль”, а вісь Y – „Підтримка”.

На графіку зображені чотири квадрати. Кожен з них представляє певний стиль батьківства. Ці стилі визначаються співвідношенням двох взаємопов’язаних аспектів.

Контроль:

Вісь X – горизонтальна стрілка (непарні твердження анкети), вказує на рівень батьківського контролю

На вісі Х зображений аспект батьківства, в якому батьки намагаються сформувати поведінку своєї дитини, здійснюючи контроль за допомогою скеровування, нагляду й дисциплінування. Батьки прагнуть і можуть протистояти дитині, яка не слухається. Рівень контролю вимірюється кількістю непарних тверджень анкети-переліку.

Підтримка:

Вісь Y – вертикальна стрілка (парні твердження анкети), вказує на рівень батьківської підтримки

Батьки, які підтримують дітей, виховують у них самостійність, самоконтроль та індивідуальність, розуміють їхні потреби й відповідають на них. Такі батьки підтримують, піклуються про емоційне здоров’я дитини. Рівень підтримки вимірюється кількістю парних тверджень анкети-переліку.

 

Зверніть увагу на чотири квадрати таблиці. Кожен з них ілюструє певний стиль батьківства.

Отже, розглянемо, що означають ці квадрати і як саме стилі батьківства впливають на виховання дітей.

Якщо ваші показники Б або M знаходяться в лівому верхньому квадраті, то це ПОБЛАЖЛИВИЙ стиль батьківства (снисходительный стиль воспитания) . Чим ближче до верхівки лівого кута, тим поблажливішими є ви або ваші батьки.

ПОБЛАЖЛИВИЙ стиль характеризується високим рівнем підтримки і низьким рівнем контролю або його повною відсутністю. Спілкування між такими батьками й дітьми двостороннє, що робить стосунки теплими і зрозумілими. Проте поблажливі батьки дозволяють усе і поступаються в усьому, не вимагають зрілої поведінки та уникають конфронтації навіть тоді, коли діти поводяться неналежним чином.

Діти і підлітки з сімей із поблажливим стилем виховання мають проблему з поведінкою в школі та невисоку успішність, але у них висока самооцінка, добрі соціальні навички і незначна схильність до депресії.

Два вислови, які найкраще характеризують цей стиль: „той, що все дозволяє”, і „теплий”.

Заокруглена форма не може тримати одяг.

Така форма вішалки нагадує дитину, якій „усе сходило з рук” і яка не може брати на себе відповідальність. Непошкоджений дріт вішалки вказує на позитивну самооцінку, яку зберегла батьківська підтримка, проте батьківська вседозволеність не сприяла розвитку в дитині самодисципліни.

Порушується Божа заповідь «Не сотвори собі кумира». Коли ми дитину садимо на «трон», все їй дозволяємо, а зворотного процесу від дитини ми не бачимо, дитина може вирости некерованою, вона користується тільки своїми потребами.

Якщо на ваших графіках показники результатів анкет Б або M знаходяться в нижньому лівому квадраті, це УСУНУТИЙ стиль батьківства (отстраненный стиль воспитания (усунутий)

Він характеризується низьким рівнем контролю і підтримки. Батьки з показниками Б або M у цьому квадраті мають інші пріоритети і приділяють мало часу своїй дитині. Розлучені батьки досить часто виховують за усунутим стилем, оскільки мають мінімум часу й сил, щоб приділити належну увагу своїй дитині, тому що вони або відсутні, або повинні працювати більше часу задля забезпечення сім’ї. Спілкування в цьому випадку мінімальне.

Два слова, що характеризують даний стиль: „віддалений”, „неіснуючий”.

Яка з цих вішалок нагадує УСУНУТИЙ стиль батьківства?

Після декількох спроб батьків вгадати покажіть їм вішалку №2. Вона зовсім спотворена, а згини – це слабкі місця, які можуть легко зламатися.

Деформований дріт символізує несформовану волю дитини, яка не отримала чіткого скерування від усунутих батьків. Діти не мають ні підтримки, ні контролю з боку батьків, дитина живе сама по собі. Вішалка не має форми, а в місцях згинів може легко зламатися.

Якщо ваші показники Б або М знаходяться у правому нижньому квадраті „Оцінки стилю батьківського виховання”, то це ВЛАДНИЙ стиль батьківства (властный стиль воспитания) . Чим ближче результат до нижнього правого кута, тим чіткіше виявляється цей стиль.

Батьки з ВЛАДНИМ стилем виховання використовують високий рівень контролю, але низький рівень підтримки й заохочення. Часто батьки, які використовують цей стиль, примушують дитину дотримуватися певних правил і не виявляють любові до дитини та не підтримують її, не заохочують до висловлення власної думки. Цей стиль можна охарактеризувати словами: домінуючий, черствий.

Спробуйте методом виключення вгадати, яка з вішалок ілюструє ВЛАДНИЙ стиль батьківства.

Покажіть батькам вішалку №3, два плеча якої зігнуті донизу, а горизонтальна частина розрізана посередині.

Два плеча вішалки, зігнуті донизу таким чином, що вішалка не може тримати одяг, символізують дитину, яка не в змозі нести відповідальність через надмірні вимоги та контроль з боку батьків, а також не має можливості навчитися відповідальності. Розріз горизонтальної частини вішалки ілюструє розчарування дитини, що часто є результатом тиску ВЛАДНОГО стилю виховання і призводить до неможливості належного формування характеру. Підтримка є, але контроль – це шипи. Батьки не розуміють дитини, дитина не може пояснити. Багато випадків суїциду.

Якщо показники Б або М знаходяться у правому верхньому квадраті оцінки стилів батьківства, то такий стиль називається СПРЯМОВУЮЧИМ (направляющий стиль воспитания)

Він є найефективнішим стилем виховання і характеризується високим рівнем контролю та підтримки. Цьому стилю притаманні обґрунтовані обмеження та контроль з боку люблячих батьків через постійне скерування в невимушеній, але наполегливій формі; встановлення й дотримання обґрунтованих меж поведінки дитини; наполегливість, а не лише інформування чи обмеження. Дисциплінування тлумачиться як підтримка, а не як покарання. Спрямовуючий стиль характеризується прагненням до самостійності дітей та співпраці. На відміну від владних батьків, батьки, які спрямовують, є більш відкритими у стосунках з дітьми, більше уваги приділяють роз’ясненню. Цей стиль можна охарактеризувати словами: люблячий, стійкий.

Покажіть вішалку №4 – належної форми, без пошкоджень.

Це наша остання вішалка. Вона символізує дитину, яку виховують за спрямовуючим стилем виховання. Непошкоджений дріт символізує здорові емоції дитини, а належна форма – сильний характер. Непошкоджений дріт і належна форма вішалки дають їй можливість тримати речі набагато важчі за вагу самої вішалки та більші за розміром. Це символізує людей, які можуть брати на себе багато відповідальності.

 

 

 

 

 

Правила виховання

  1. Повірте у неповторність своєї дитини, у те, що вона єдина унікальна, не схожа на жодну іншу, і не є вашою точною копією. Приймайте її такою, якою вона є, підкреслюйте її сильні властивості.
  2. Будьте уважними і чуйними до дитини, уникайте образ і погроз.
  3. Поєднуйте повагу до дитини з вимогливістю, не соромтеся виявляти любов до дитини, дайте їй зрозуміти, що любитимете за будь-яких обставин.
  4. Намагайтеся, щоб ваша любов не перетворилася на вседозволеність та бездоглядність.
  5. Діти повторюють дії дорослих, насамперед батьків. Станьте взірцем для них.
  6. Намагайтеся впливати на дитину проханням. І якщо прохання не виконується, лише тоді вдавайтеся до інструкцій наказів.
  7.  Дбайте про постійне дотримання дисципліни.
  8.  Покарання не повинне витісняти любов. Воно повинно бути справедливим, враховуючи вчинок і мотив.
  9.  Частіше спілкуйтеся з дітьми, вислуховуйте їх.

Зрозуміло, що дітям не можна дозволити все. Вседозволеність може згубно позначитись на їхній долі, але потрібно зрозуміти і те, що дітей неможна виховувати у всезабороняючій атмосфері, не можна їх постійно тримати в “своїх руках “, силувати і примушувати проти їхньої волі.

 

“Дитина не тільки готується до життя — вона вже живе. Потрібно відкрити дитині саме життя. Допомогти їй проводити спостереження над явищами життя, черпати з них досвід для його поліпшення, вибрати в ньому вірний шлях ” Ш.Амонашвілі.

Виховуючи, будемо виховуватись самі, адже справжнє виховання дитини — у вихованні самих себе. І напевно вам буде приємно, коли син чи донька скажуть вам: «Мамо чи тато, я хочу бути для своїх дітей таким, як ти».

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
25 грудня 2017
Переглядів
649
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку