Структура поведінкового акту.

Про матеріал
Мета: сформувати поняття про структуру поведінкового акту; ознайомити із сруктурою інстинктивної поведінки; розвивати уміння розподіляти поведінку тварин за фазами; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Перегляд файлу

Урок № 55

 

Тема. Структура поведінкового акту.

Мета:  сформувати поняття про структуру поведінкового акту; ознайомити із сруктурою інстинктивної поведінки; розвивати уміння розподіляти поведінку тварин  за фазами; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.

Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Учень/учениця:

характеризує:  

- роль стимулу в поведінкових реакціях;

- вроджене і набуте в індивідуальному розвитку поведінки;

 спостерігає та описує:

- прояви подразливості у різних груп тварин;

Обладнання і матеріали:схема, малюнки, таблиці

Базові поняття і терміни: підготовча фазу, завершальна фаза, мотивація, ключові стимули.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу. 

 

Хід уроку

 

І. Організаційний етап

Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Що таке інстинкт?
  2. Що таке научіння?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1.Структура поведінкового акту.

У інстинктивній поведінці виділяється підготовча чи пошукова фазу, котра являється достатньо варіативною й завершальна, що більш постійна.

Інстинктивна поведінка не здійснюється сама по собі. Для цього повинен виникнути відповідний біологічний потяг, тобто мотивація. Першою стадією поведінкового акту є пошукова поведінка. На даній стадії тварина, що прийшла в стан специфічної готовності до якогось виду діяльності (наприклад, готовності до розмноження), активно шукає стимули, при дії яких ця діяльність могла б здійснитися.  Саме пошукова фаза поведінкового акту відноситься до категорії цілеспрямованої поведінки, оскільки здійснювані дії підпорядковані певній меті, яка може бути досягнута різними шляхами.  Саме пошукова поведінка є засобом індивідуального пристосування тварин до навколишнього середовища, причому це пристосування нескінчено різноманітне по своїх формах. В тому випадку коли тварина голодна, вона розпочинає активно шукати поживу. Це пошукова або підготовча фаза. Вона йде поки не буде віднайдений пусковий подразник, тобто зовнішній сигнал, не виключено що запах їжі. Основу формування пошукової поведінки в онтогенезі складають такі процеси, як звикання і навчання.  

 Друга стадія. Багато інстинктивних дій виявляються тільки у відповідь на строго певні подразники, що отримали назву ключових. Ключовими подразниками у тварин можуть бути характерні для кожного виду звукові стимули - спів, крики загрози або залицяння. Ці стимули знімають блокуючі механізми в нервовій системі самця і самки і сприяють прояву відповідної інстинктивної реакції у вигляді процедури залицяння, спаровування, будівництва гнізда і так далі.  Особливу групу ключових стимулів складає відображення.   У цей період тварина "фіксує", "відображає" подразник, на який згодом здійснюватиметься та або інша природжена реакція (приклад відображення – догляд виводкових пташенят).

Завершуючий акт. (Відоспецифічні фіксовані комплекси дій). Він сприяє виникненню якоїсь послідовності рухових реакцій — підкладання до їжі, хапання, напад, поїдання. Це уже завершальна фаза у інстинктивному поведінковому акті.   Типові приклади таких дій - різні форми загрозливої і статевої поведінки. Підкреслюючи той факт, що реакції типу завершуючих актів у всіх представників виду  однакові і виявляються у молодих тварин без спеціального навчання. Саме реакції типу завершуючих актів і є, інстинкт в чистому вигляді. Проста схема «пошукова поведінка - ключові стимули - завершуючий акт». Цікаво, що якщо подібний ланцюжок уривається, то подальший розвиток поведінки залежить від того, на якій стадії інстинктивного акту, пошуковій або завершуючій, стався цей обрив. Важливим компонентом  є той факт, що, разом із строго рефлекторним проявом багатьох інстинктивних дій вони виявляються спонтанно. Наявність фактів спонтанності інстинктивної поведінки зіграла важливу роль у формуванні  внутрішніх механізмів поведінкового акту.

ІV. Узагальнення і систематизація знань

Учні переглядають відеоролик про тварин і за схемою «пошукова поведінка - ключові стимули - завершуючий акт» характеризують кожну фазу поведінки тварин.

 

V. Домашнє завдання.

1. Опрацювати матеріал підручника.

 

 

doc
Додано
2 квітня 2020
Переглядів
4347
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку