Урок № 58
Тема. Суспільна поведінка тварин.
Мета: продовжити формувати знання про принципи соціальної поведінки тварин; розглянути групову поведінку; ознайомити із суспільними тваринами; виховувати зацікавленість до природи, інтерес до науки біології.
Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Учень/учениця:
пояснює:
- принципи соціальної поведінки;
- групову поведінку;
спостерігає та описує:
- прояви подразливості у різних груп тварин;
Обладнання і матеріали: малюнки, таблиці.
Базові поняття і терміни: внутрішня ієрархія, суспільні тварини.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Пізнаючи природу, ми пізнаємо самих себе.
Знайшов мурашка гарну бадилину,
Везе-везе…везе-везе…
І так, і сяк, і в гору, і в долину –
Така важка ніяк не доповзе.
Прийшла на поміч різна комашина,
Ще й коника гукнули стрибунця.
Три дні, три ночі царство мурашине
Рубало бадилину на дровця.
Перед нами – цивілізація, яка активно пристосовує довкілля до своїх потреб. Яка раціональна архітектура жител, які дороги, а сільське господарство на якому рівні! Тут і «грибні городи», що мурахи засівають спорами, і «худоба» - приручені попелиці: їх випасають, доять, і бережуть у спеціально побудованих схованках. Те, що нам здається мурашиною метушнею, насправді є фронтом чудово скоординованих робіт, де кожен знає своє місце. У вміні розв язувати соціальні проблеми мурахи зайшли далеко. Тут ситий годує голодного – і добре всім. Функціонуючи як досконалий механізм, мурахи опанували цілу планету, чисельність їх збільшується, а це значить, що організація життя ускладнюється. Як і всі соціальні істоти, мурахи ведуть між собою війни. Якщо люди у своїй нерозумності знищуть власну цивілізацію, то її місце займуть інші істоти. Чи це не мурахи? Я очікую, що дізнаючись щось нове про природу, частиною якої ми є, ви будете правильно поводитись у природі, щоб не знищити власну цивілізацію.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Суспільні тварини також всі гуртом живуть на індивідуальній ділянці. Відмінність полягає лише в тому, що всі вони разом - володарі однієї спільної території.
Завдяки високому рівню розвитку нервової системи у комах добре розвинені органи чуттів, що впливає на їхню поведінку. У багатьох комах розвинені органи слуху, за допомогою яких вони сприймають не лише звукові, а й будь-які інші коливання в середовищі. На вусиках та щупиках розташовані щетинки, пластинки, які сприймають запахи. Нюх допомагає комахам у пошуках їжі. Деякі метелики мають підвищену чутливість до впливу зовнішнії чинників: відчувають зміну тиску, температури, вологості. Дуже чутливі до наближення грози бджоли. Перед зрозою вони припиняють збирання нектару та пилку і ховаються у вулики. Коли починається гроза, мурашки переносять свої лялечки в глибші камери мурашника.
Найскладніша поведінка у суспільних комах, які живуть великими сім’ями зі складною внутрішньою ієрархією, - термітів, бджіл, мурашок. Так, серед бджіл є бджоли-розвідниці. Повернувшись до вулика, розвідниця роздає нектар іншим бджолам. Запах указує, на яких квітках можна збирати нектар чи пилок. Щоб показати дороргу до цих квіток, бджола-розвідниця виконує танок – своєрідний спосіб спілкування між бджолами. Розвідниця здійснює швидкі дрібненькі кроки, підстрибує, описує невеликі кола, міняє напрямок колового руху, повертаючись то праворуч, то ліворуч. Якщо джерело корму знайдено далеко від вулика, танцівниця описує вже не коло, а вісімки, похитуючи черевцем з боку в бік. Цими рухами бджола-розвідниця показує, в якому напрямку відносно сонця і на яку відстань треба летіти до джерела нектару.
У багатьох комах (бджіл, мурашок) існує здатність до вироблення умовних рефлексів. Проте якщо вони не підкріплюються, то зникають. Завдяки умовним рефлексам тварини пристосовуються до змінених умов середовищаю Отже, поведінка комах визначається взаємодією вроджених і набутих рефлексів.
V. Узагальнення і систематизація знань
VІ. Домашнє завдання.
1. Опрацювати матеріал підручника.