Тема: Створення фотоальбому рідкісних рослин Криворізького ботанічного саду "Дивовижні рослини"
Мета:ознайомлення з природоохоронною діяльністю рідного краю; формувати уявлення про багатий і різноманітний світ рослин, уявлення про дерева, кущі, квіти і ін., рослини свого регіону; формувати навички культурного поводження у природі; спонукати до пізнання дітьми природи свого краю;
виховати: любов до природи, вміння піклуватися про рослини.
Обладнання: фотоальбом, фотокартки з зображенням рослин Криворізького ботанічного саду, магнітна дошка.
Хід діяльності:
І. Комунікативна діяльність (2-3 хв.)
Привітання
Педагог: Діти, послухайте та відгадайте загадку:
Безкраї моря, океани, річки,
Риби, молюски, малі черв'яки,
Гори високі і квіти в садку,
І заєць вухатий сховавсь на лужку.
Тварини, комахи, дерева, кущі,
Роса і веселка, сильні дощі.
Сезони окремі, різна погода,
Це все називається словом… (Природа)
Педагог: Правильно, це природа! Про її охорону, значення у житті людини ми і поговоримо.
ІІ. Пізнавальна діяльність (5-6 хв.)
Педагог: Сьогодні на Землі живе понад 6 млр. людей, яким потрібне повітря, вода і їжа. Це все ми беремо з природи, користуючись її щедрістю. Проте люди внаслідок своєї господарської діяльності виснажують, а інколи, і знищують природні ресурси, які, в деяких випадках , відновитися вже не можуть. Тому нам треба допомагати природі оновлюватися і "оживати".
В Україні існують природні території та об'єкти для захисту природи. Це біосферні та природні заповідники, національні природні парки, заказники, ботанічні сади, дендрологічні та зоологічні парки і ін.. (Вихователь звертає увагу дітей на схему)
У нашому місті є ботанічний сад в Тернівському районі, завдання якого є збереження рідкісних видів рослин (понад 180 видів). (Вихователь демонструє світлини з зображенням ботанічного саду)
Педагог: У Криворізькому ботанічному саду є багато рідкісних рослин, які зникають і внесені до Червоної книги України. Є рослини завезені з інших країн. Є навіть такі, які вже зникли з території нашої держави, але працівники саду "відродили" ці рослини і дали їм нове життя. У ботанічному саду є велика кількість дерев, кущів, квітів, різнотрав'я, лікарські рослини та ін..
ІІІ. Перетворювальна діяльність (7-9 хв.)
Педагог: Я вам пропоную стати справжніми науковцями і скласти альбом рослинності ботанічного саду.
Перша рубрика "Дерева та кущі". Діти, знайдіть світлини, де на вашу думку зображені дерева та кущі. А я вам в цьому допоможу. (Вихователь корегує та спрямовує роботу дітей, щоб вони виконали завдання правильно. Називає дерева і кущі)
Листяні дерева і кущі:
Айва японська
Форзиція звичайна
Церсис канадський
Магнолія
Ясен звичайний
Дуб червоний
Сумах
Педагог: Ви дуже добре справились з цією роботою. Діти, а хто це там сховався на квітці? (Вихователь дістає зображення метелика на квітці)
(Відповіді дітей)
Педагог: Де найчастіше можна зустріти метеликів? (Відповіді дітей) Правильно на квітниках. Давайте ми з вами як метелики покружляємо над ботанічним садом і складемо колекцію квітів в наш фотоальбом. (Рубрика "Квіти ботанічного саду")
Фізкультхвилинка:
Метелики
Ми метелики чудові,
(Нахилити голову в ліво, вправо).
Маєм крильця кольорові,
(Розвести руки в сторони).
Над квітками літаємо,
(Біг на місці, рухи руками вгору- вниз).
Втоми ми не знаємо,
Пташку ми злякалися,
(Руки покласти на голову).
Під квітку заховалися.
(Присісти).
(Діти обирають з запропонованих фотокарток ті , де зображені квіти. Вихователь називає їх.)
Півник бурдючний
Звіробій олімпійський
Вербозілля крапчасте
Лілія сортова
Півонія
Традесканція віргінська
Педагог: В Криворізькому ботанічному саду є і лікарські рослини: (Вихователь показує і називає ці рослини. Діти складають їх в фотоальбом: рубрика "Лікарські рослини")
Лікарські рослини:
Сантоліна зелена
Лаванда вузьколиста
Піжма звичайна
Педагог: До саду завезено екзотичні та унікальні рослини з різних країн світу. Вони цікаві своїм зовнішнім виглядом та назвами. Ось деякі представники: (Вихователь показує та називає рослини цієї категорії)
Екзотичні та унікальні рослини:
Цукеркове дерево
Бархат амурський
Горіх чорний
Педагог: Діти, всі рослини, які залишились представляють останню рубрику нашого фотоальбому "Відновлені популяції". Цим рослинам працівники ботанічного саду дали нове життя. Рештки їх корінців були привезені до саду і пересаджені. Завдяки старанній роботі, дбайливому догляду ці рослинки знову отримали право на життя. Складіть цю рубрику самостійно (Вихователь називає рослини, які діти складають до фотоальбому)
Відновлені популяції:
Астрагал шерстистоквітковий
Адоніс весняний
Купена багатоквіткова
Звіробій продірявлений
ІV. Оцінно – контрольна діяльність (1-2 хв.)
Вихователь: Ось ми і склали фотоальбом рослинності Криворізького ботанічного саду. Це лише невелика кількість представників флори, які вирощуються в саду для збереження генофонду рослинного світу. Ми можемо цей альбом давати дітям інших груп, щоб вони знайомились з рідкісними рослинами і знали про природоохоронну роботу Криворізького ботанічного саду.
(Створений фотоальбом залишається в групі, в куточку природи і використовується для занять з освітньої лінії "Дитина в природному довкіллі")