Сучасний урок іноземної мови у контексті компетентнісного підходу
Урок – дзеркало загальної педагогічної культури вчителя, мірило його інтелектуального багатства, показник його світогляду, ерудиції. До хорошого уроку вчитель готується все життя.
В. Сухомлинський
Новий етап у розвитку шкільної освіти пов'язаний з упровадженням компетентнісного підходу до формування змісту та організації освітнього процесу. Це вимагає певного підвищення професійної майстерності вчителя, доозброєння його новими знаннями, сучасними компетенціями, методами і технологіями, які б дозволили йому перебудувати освітній процес відповідно до нових вимог і підходів. Адже традиційними педагогічними технологіями неможливо продуктивно формувати компетентності учнів.
Вивчення іноземної мови в навчальному закладі – творчий процес, у якому вчитель та учні є повноправними партнерами й учасниками культурного діалогу, який має прокласти їм шлях до цивілізованого світу.
Під поняттям компетентісний підхід, як вважає О. Пометун, трактується спрямованість освітнього процесу на формування і розвиток базових та предметних компетентностей особистості.
Якщо говорити про освітню спрямованість навчання англійській мові в початковій школі, то слід зазначити, що вивчення мови спрямоване на підготовку учня до майбутнього дорослого життя як особистість здатну розвивати уміння соціальної взаємодії з партнерами в спілкуванні. Це значить, що єдино правильним напрямком в роботі вчителя є компетентісний підхід до навчання, який полягає у формуванні в учнів комунікативної компетенції, що забезпечується лінгвістичним, мовленнєвим і соціокультурним досвідом, узгодженим з віковими можливостями школярів.
Сучасний урок іноземної мови — це далеко не одноманітна та єдина структурно-змістова схема.
На сучасному уроці іноземної мови учитель використовує всі можливості учня, його творчий потенціал з метою:
Сучасний урок:
Характерні ознаки сучасного уроку:
Якісний сучасний урок — добре підготовлений, ретельно розрахований відповідно до поставленої мети й наявних можливостей. Кожен вчитель знає, що такі уроки краще запам’ятовуються учнями, викликають зацікавленість і бажання взяти участь в уроці.
Ретельна підготовка до уроку іноземної мови - це можливість підвищити його дієвість. Оволодіння мовою здійснюється, насамперед, на уроці. Сучасний урок іноземної мови - це складне утворення. Підготовка і проведення його вимагають від вчителя великої затрати творчих сил. Гарний вступ уроку та позитивна установка на урок с створюють ситуацію захоплення і зацікавленості на уроці.
На уроці вирішуються багатопланові завдання, використовуються різні організаційні форми роботи: групові, парні, індивідуальні. Важливим фактором є створення позитивної мотивації до вивчення іноземної мови при глибокому знанні вчителем особистості кожного школяра.
Як показує практика роботи в школі компетентісний підхід у викладанні іноземної мови робить освітній процес цікавим та результативним, а отже, є ефективним і необхідним в роботі кожного вчителя.
Навчання в наш час набуває ознак творчого процесу, де викладач, відмовившись від авторитарного стилю спілкування, перейшов на демократичний стиль викладу, визначеними ознаками якого є повага до особистості учня, гуманістичність спілкування, визнання права учня на індивідуальність. В співпраці та в творчих пошуках розвиватимуться такі риси учнів як: потреба в накопиченні знань, самоповага і впевненість в собі, дух самореалізації та вміння застосувати отримані знання в майбутньому. Саме тому ми, викладачі, повинні йти в ногу з часом, використовуючи надбання, що вже відкриті та знаходячи нові шляхи до збагачення освітнього процесу, процесу навчання іноземної мови.
Таким чином, можна зробити висновок, що ефективність інноваційних підходів до викладання іноземних мов у сучасній школі залежатиме від бажання і здатності вчителів скористатися позитивним досвідом вітчизняних і іноземних учених і практиків щодо творчого підходу у навчанні.