Світ дитинства в повісті В. Нестайка "Тореадори з Васюківки"

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури для 6 класу на тему: " В.Нестайко. "Тореадори з Васюківки". пропоную різні види робіт, інсценування.
Перегляд файлу

  6 клас

Українська література

Шевчук Н.М., вчитель української мови та літератури

 

           Тема.  Світ дитинства в повісті В. Нестайка

                   «Тореадори з Васюківки»

 

Мета: викликати інтерес до самостійного читання художніх творів; навчати  бачити й   сприймати чарівний  світ дитинства, створений  В.Нестайком; розвивати  навички уважного  читання  повісті, аналізувати  внутрішній світ  героїв, аргументувати   свою думку, використовуючи цитати з тексту; аналізувати поведінку персонажів та оцінювати її, проводячи паралелі із власними відчуттями,  виховувати здатність позитивного  світосприйняття, розуміння  переваг  чудового періоду у житті людини—дитинства, його неповторност й  минущості;  виховувати прагнення творити  добро, виховувати відповідальність за  свої вчинки.

 

Обладнання: текст повісті, виставка творів В . Нестайка та інших письменни-

           ків, ілюстрації до твору, рорздавальний матеріал.

 

Теорія  літератури: повість, романтичне, пригодницьке у творі, головна  дум-

           ка,  герої художнього  твору, характеристика  героїв, виконавське  зав-

           дання.

 

 

           Епіграф :                                                            Усі ми родом  із дитинства .

                                                                                                   А. де Сент-Екзюпері

 

                                                 Хід уроку

                                           Настановча  хвилинка                                                                         Відкиньте всі свої тривоги. Заспокойтесь. Посміхніться. Розпочинаємо урок.                                                                                                             І. Повідомлення теми та мети уроку.  

       Тема сьогоднішнього уроку звучить так:  «Світ дитинства в повісті В.Нестайка «Тореадори з Васюківки».

       А мету нашого уроку ви сформулюєте самі.

       (Метод «Незакінчене речення»)

       На сьогоднішньому уроці я дізнаюся…; опрацюю…; охарактеризую… .

 

 ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

       Вступне слово вчителя.

       Чим же приваблює нас цей твір? У чому секрет його довголіття?

Спробуємо визначити це, прослухавши історію написання повісті, яку підготував наш  літературний критик.

                                  (Повідомлення учня )

       Не менш цікава кінематографічна доля повісті. Слово надається кінокритику.

                                 (Повідомлення учня)

 

 ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

                               Бліц-опитування

       1.Один з видів епосу, розповідний художній твір, у якому широко

описується життя одного чи кількох персонажів  протягом тривалого часу

називається... (повість)

      2.Назвіть твори, які написав В. Нестайко.

(оповідання “Шурка і Шурко”, повість-казка “Незвичайні пригоди у лісовій школі”, “Одиниця з обманом”, “П”ятірка з хвостиком”, “В країні місячних  зайчиків”, “Таємниця Віті Зайчика”, “Чудеса в гарбузянах”.

      3.Які  пригодницькі твори із зарубіжної літератури ви знаєте?

(Д.Дефо “Робінзон  Крузо”, Ж.Верн “П”ятнадцятирічний  капітан”,

Марк Твен “Пригоди  Тома  Сойєра”)

      4.Як звали справжнього друга Павлуші? (Ява)

      5.Що вирішили хлопці побудувати під свинарником? (метро)

      6.Уперше в історії  Васюківки хлопці вирішили влаштувати що?  (бій биків)

      7.Як називають учасників кориди? (тореадори)

      8.За що хлопці були вдячні корові  Контрибуції? (за розуміння і жалість до них)

     9.Кого витягли хлопці з колодязя? (цуценя)

    10.У кого вирішили пограти хлопці на баштані? (у фараонів)

    11.Яку п”єсу вирішили поставити учні? (“Ревізор” М. Гоголя)

    12.Хто винен у провалі вистави? (Ява та Павлуша)

    13.Яке стихійне лихо трапилося в селі? (прорвало греблю, залило село)

    14.Що було за іконою у баби Мотрі? (листи чоловіка  з фронту)

    15.Хто врятував Яву від смерті?  (Павлуша)

    16.Скількома мовами світу  перекладена повість?  (20).

 

 ІV. Бесіда, спрямована на усвідомлення прочитанного.

 

      Так,  твори  В. Нестайка набули світової популярності.

Яке враження справив на вас твір у цілому?

    1.  Продовжіть речення. Повість  “Тореадори з Васюківки”-це... пригодницький  твір, у якому розповідається про життя двох друзів, які потрапляють у різні життєві ситуації, інколи навіть драматичні, із честю виходять з них.

    2. Визначте головну думку твору.                          

    ( Треба цінувати життя в усіх його проявах, прагнути до дружби, добра,

справедливості, бути допитливим, кмітливим, веселим,слід любити , поважати батьків, допомагати один одному).

     3. Всеволод  Нестайко показав нам  у творі  радісний, бешкетливий світ дитинства . За допомогою яких засобів він це зробив?

 

     Письменник створив сонячний і веселий настрій передовсім за допомогою  кумедних епізодів, цікавих портретів, характерної мови своїх маленьких героїв, жартів, ігор і пригод. Учні в маленьких бешкетниках  повісті  впізнають себе: вони  теж бувають не завжди слухняними, дисциплінованими, тому дорослим з ними неабиякий клопіт. Школярі часто мріють про подорожі, пригоди, скарби.

 

     4. Якби ви були художниками, то якими кольорами  намалювали б  дитинство?

Ви малювали ілюстрації до твору. Я думаю, що  вам вдалося  за допомогою   фарб передати  сонячний , радісний ,  світ  цієї повісті.

 

 

                                            Гра  “ Складіть слова “

      Із літер  скласти слова, які  у повісті В. Нестайка  здалися мені найголов-

нішими. 

     V.Закріплення й застосування знань , умінь та навичок.

    Дружба , мрія, сміх. Ці слова у нас асоціюються з...

    Назвіть героїв повісті.

     Головними героями є... Васюківські  тореадори  Ява та  Павлуша. Хто вони?  Хай  самі розкажуть про себе.

    Наведіть з прочитаного тексту найцікавіші, найкумедніші , на вашу думку, епізоди. Обґрунтовуйте свій вибір.

 

                  Робота над характеристикою героїв твору

                                             Робота в парах

        Підсумуємо результати  нашої роботи над характеристикою  героїв.

      1 пара.

      Завдання. Поміркувати і визначити, які риси характеру не належать Яві та Павлуші. Підкреслити їх. (Робота із таблицями)

 

      2 пара.

 Чи завжди  мрії хлопців збувалися?

За матеріалами прочитаних творів заповнити таблицю.Порівняти  мрії і дійсність.

      (Через малий досвід і брак знання  потрапляють у прикрі ситуації.Проте нерозлучні друзі, обмірковуючи вчинене, вміють усвідомити свої помилки й стараються більше їх не повторювати, хоча частенько   зразу ж із позиції доброго наміру вигадують і знову здійснюють нову “авантюру”...

      3 пара.

      Записати  3-5 “моральних  уроків”, настанов, які дає нам автор устами та діями героїв.

       4 пара.

      Скласти  синкан  до образу  Яви та Павлуші.

 

                                  Хвилинка-тренування

   Тренуємо пам’ять,пригадуючи прислів”я та приказки про дружбу.

     Учитель.  Важко уявити собі  людину, яка не прагнула б  мати вірного, надійного   друга.  Такими друзями були Ява та Павлуша. Вони все робили разом .То хто ж вони, бешкетники чи фантазери? Так , багато “ гріхів” на їхньому сумлінні. Але у них завжди були благородні наміри. Тому, мабуть, ми не будемо поспішати із висновками.Ще придивимось до них, до себе—хіба не було чогось подібного у кожного з вас? Було, було, і це не біда. Адже навіть дорослі роблять помилки. А ви ж іще діти, без життєвого досвіду. Та за свої вчинки треба відповідати.

       Проблемне запитання: “Що дорожче в житті: романтика пригод чи спокій близьких?”

         Учитель. Що для вас означає поняття “романтика пригод”?

       (Учні представляють свої позиції: для одних—це захоплюючі пошуки пригод, для інших—життя, сповнене ризику й небезпек—і в цьому радість існування).

       А що для вас означає поняття “спокій близьких” ?

(Учні відповідають, що це передовсім—мир, спокій і злагода в домі, хороші стосунки з батьками).

       Вчитель.  Що у своєму житті обираєте ви, а що обрали герої?

      Можна зробити висновок,що романтика пригод і бути романтиком—це  непогана річ, але будь-яка благородна справа не повинна супроводжуватися скорботою й тривогою за ваше життя близьких людей. Треба, перш ніж щось зробити, подумати.

        Вчитель. Прочитайте іще раз епіграф до уроку. Як ви розумієте ці слова?

       Усі дорослі із задоволенням  згадують своє дитинство.  Чому?  Чи змінюються люди, коли стають дорослішими? Як саме? Чому?

       Які, на вашу думку, цінності дитинства варто зберегти для дорослого  життя?   (Людина щаслива тоді, коли вона може бути сама собою, як у дитинстві,  коли вона сповнена романтичних мрій, коли палко кохає, живе щиро, за законами правди, честі, совісті).

       Що ви побажали б нашим героям?                                                

                                (Мікрофон)

      А вам, дорогі мої, я хочу побажати, щоб спогади про ваше дитинство були  найсвітлішими  спогадами у вашому житті.

 

  VІI. Домашнє завдання.

Написати лист одному з героїв оповідання «Федько-халамидник» В.Винниченка.

                                         

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 січня 2022
Переглядів
919
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку