Метою програми є формування життєвої компетенції спортивно обдарованої молоді, як творця і проектувальника власного життя.
Завдання програми:
- створити умови для розвитку духовного потенціалу особистості на засадах особистісно орієнтованої педагогіки;
- спонукати здобувачів освіти до постійного саморозвитку та самовдосконалення;
- розвивати творчий потенціал вихованців.
Ганна ЛІЧЕНКО,
вихователь-методист,
Комунального закладу київської обласної ради
«Київський обласний ліцей-інтернат фізичної культури і спорту»
Світ навколо мене та я в ньому
Програма виховної роботи із здобувачами освіти І- ІV курсу
Пояснювальна записка
Зміни, що відбулись у сучасному суспільстві протягом останніх десятиліть, зумовили потребу реформування освіти. Поряд із знаннями, уміннями та навичками, які молодь набуває, навчаючись у закладі освіти, актуальним стає поняття компетентності здобувача освіти. Ідеалом виховання виступає різнобічно та гармонійно розвинена, національно свідома, високо освічена, життєво компетентна, творча особистість, здатна до саморозвитку і самовдосконалення.
Випускник закладу освіти повинен не тільки вміти оперувати власними знаннями, а й бути готовим змінюватися, пристосовуватися до нових умов, активно діяти, вирішувати проблеми, орієнтуватися в інформаційному просторі, навчатись упродовж життя.
Дана програма розроблена у відповідності з Конституцією України, Законами України: «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про охорону дитинства», «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді», Конвенцією ООН про права дитини, Національною програмою «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України», Національною доктриною розвитку освіти України у ХХІ столітті та новими концептуальними підходами до виховання молоді у національній системі освіти.
Програма є системою змісту, методів, прийомів, педагогічних дій, різноманітних форм організації роботи з учнями та ґрунтується на принципах гуманізації, демократизації освітнього процесу, реалізації особистісно орієнтованого підходу, єдності зусиль сім’ї, закладу освіти та громадськості, природовідповідності, забезпечення активної позиції вихованців у житті і колективній діяльності.
Програма виховної роботи «Світ навколо мене та я в ньому» розрахована на організацію виховної роботи із здобувачами освіти І – ІV курсу (8 – 11 клас) протягом чотирьох навчальних років.
Метою програми є формування життєвої компетенції спортивно обдарованої молоді, як творця і проектувальника власного життя.
Завдання програми:
Очікувані результати:
Змістом програми передбачено використання таких форм роботи з вихованцями:
години спілкування; |
творчі майстерні; |
бесіди; |
свята; |
«круглі столи»; |
літературні вечори; |
прес-конференції; |
діагностування; |
усні журнали; |
колективні творчі справи; |
інтелектуальні та рольові ігри; |
майстер-класи; |
вікторини; |
перегляд кінофільмів; |
тренінгові заняття; |
виставки творчих досягнень; |
диспути; |
акції; |
проєкти; |
екскурсії |
брейн-ринги; |
|
Етапи реалізації програми
Розділ І. «Я – громадянин України»
Завдання:
Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ
Бесіда «Права дітей і неповнолітніх»
Орієнтовний зміст: інформаційне повідомлення «Конвенцією ООН про права дитини» - головний міжнародний документ щодо захисту дітей; виступ юриста ліцею-інтернату; буклет «Права та обов’язки учня».
Година спілкування «Мій рідний край у незалежній Україні»
Орієнтовний зміст: історія незалежності держави; її сьогодення і майбутнє; історичні відомості про рідний край; видатні люди України; обговорення віршів та цитат про Батьківщину.
Інтелектуальна гра «Всім серцем любіть Україну свою»
Орієнтовний зміст: підбір питань до розділів інтелектуальної гри; проведення інтелектуальної гри; вірші, пісні про Україну.
Усний журнал «Державна та народна символіка»
Орієнтовний зміст: збір інформації про державну та народну символіку українців; презентація цієї інформації у ході виховної справи.
Бесіда «Конституція – основний закон держави»
Орієнтовний зміст: Конституція – основний закон держави; основні розділи та статті Конституції; конституційні традиції розвинутих країн світу.
Гра-вікторина «Великі українці»
Орієнтовний зміст: підбір питань до вікторини; ознайомлення з проєктом «Великі українці»; проведення гри-вікторини.
Бесіда «Декларація прав людини – права та обов’язки кожного».
Орієнтовний зміст: поняття «право», «обов’язок»; права та обов’язки громадянина України.
Диспут «Чи захищені права дитини в нашій державі?»
Орієнтовний зміст: основні положення Конвенції ООН про права дитини, Закон України «Про охорону дитинства», права дитини, взаємозв’язок прав і обов’язків, порівняння виконання обов’язків і використання прав.
Усний журнал «Українцями ми народилися»
Орієнтовний зміст: зв’язок між минулим та сьогоденням українського народу; звичаї та традиції; конкурс читців поезії про Україну; анкетування «Громадянська спрямованість особистості».
Народознавче свято «Без верби і калини нема України»
Орієнтовний зміст: народні символи України.
Година спілкування «Незалежна Україна – спільний дім її громадян».
Орієнтовний зміст: історія нашої країни; державні та народні символи України.
Прес-конференція «Моя Батьківщина – Україна»
Орієнтовний зміст: представлення та захист учнівських проєктів.
Літературний вечір «Відкрий, о рідна мово, свої скарбниці золоті»
Орієнтовний зміст: формувати розуміння того, що українська мова — наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава; проведення вікторини; конкурс читців віршів про мову.
Усний журнал «Національні символи України»
Орієнтовний зміст: національні символи України, їх історичні корені; народна символіка; образи – символи України.
Народознавче свято «Від святок зелених до Зелених свят»
Орієнтовний зміст: народні свята; обряди; виконання пісень.
Година спілкування «Чудова мить натхнення»
Орієнтовний зміст: зустріч з поетами-білоцерківцями; читання віршів.
Година скорботи «Розіп’ята душа на хресті всевишньої печалі»
Орієнтовний зміст: ознайомити вихованців з жахливими фактами геноциду окупаційної влади проти українського народу; перегляд уривку з фільму «Голод – 33» за мотивами роману В. Барки «Жовтий князь».
Година спілкування «Мова наша калинова»
Орієнтовний зміст: великий скарб народу України – рідна мова; краса та велич української мови; дотримання мовних традицій.
Свято «Великодні дзвони»
Орієнтовний зміст: розширити знання ліцеїстів про підготовку та святкування одного з найбільших Християнських свят - Великодня; сімейні традиції родин ліцеїстів.
Майстер-клас «Великодній віночок – витвір мистецтва»
Орієнтовний зміст: заготовлення матеріалу; виготовлення великоднього віночка.
Бесіда «Біль і крик душі під знаком Чорнобиля»
Орієнтовний зміст: ознайомити ліцеїстів з однією із трагічних сторінок України; наслідки трагедії; ознайомити з заходами, які приймає уряд України з метою запобігання подібного лиха.
Літературний вечір: «Великий син великого народу»
Орієнтовний зміст: розповідь про самобутній життєвий шлях та творчу спадщину великого сина українського народу Т.Г. Шевченка; роль Т.Г. Шевченка у відродженні української мови; читання віршів.
Усний журнал «Стежки в минуле українського народу»
Орієнтовний зміст: 1 сторінка – «Історія нашої країни»; 2 сторінка – «Державні та народні символи України»; 3 сторінка – презентація малюнків «Моя Україна».
Літературно-музичне свято «Пісня та народні музичні інструменти в житті українського народу»
Орієнтовний зміст: доля української пісні; історія виникнення кобзарства; познайомити ліцеїстів з різноманітними українськими народними музичними інструментами.
Година спілкування «Остання битва гетьмана Сагайдачного»
Орієнтовний зміст: Петро Сагайдачний - один з найславетніших і найталановитіших козацьких вождів та полководців; історія Хотинської битви.
Українська світлиця «Пісня – душа українського народу».
Орієнтовний зміст: розширити знання ліцеїстів про народні традиції та звичаї, ознайомити з різними видами народної творчості; співання українських народних пісень.
«Круглий стіл» «Олімпійська висота»
Орієнтовний зміст: зустріч з спортсменами-олімпійцями ліцею-інтернату; виставка спортивних досягнень ліцеїстів; анкетування «Як я уявляю життєвий успіх?»
Творча майстерня «Як прийдуть до нас три празники у гості …»
Орієнтовний зміст: обрядовість зимового циклу; майстер-клас «Різдвяний павук» - одне з найдревніших солом’яних творінь»
Екскурсія в краєзнавчий музей «Історія рідного краю»
Орієнтовний зміст: планування екскурсії; огляд та обговорення експозицій музею; висновки.
Екскурсії «Визначними місцями України»
Орієнтовний зміст: планування екскурсії; відвідування парку «Софіївка» в м. Умань; обговорення; підсумки.
Орієнтовний зміст: селище Пирогове – заповідний куточок історії України».
Розділ ІІ. «Я і вічні цінності людини»
Завдання:
Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ
Проект «Формула успіху»
Орієнтовний зміст: поняття «особистість», «колектив»; модулі: «Від адаптації до самореалізації», Від самопізнання до самовдосконалення», «Від творчості до таланту», «Від успіху до перемоги».
Година спілкування «Наповнюймо серця добром»
Орієнтовний зміст: поняття «доброта», «культура спілкування»; перегляд фільму «Хороший син» та обговорення фільму; виконання віршів та пісень з даної теми.
Літературний вечір «Ми будемо говорити про любов»
Орієнтовний зміст: легенда про святого Валентина; історія виникнення свята; розгляд та обговорення різних ситуацій з даної теми; вислови відомих людей з даної теми; декламування віршів з даної теми.
Година спілкування «Бути людиною…»
Орієнтовний зміст: поняття «толерантність», «самовиховання»; обговорення життєвих ситуацій з даної теми.
Бесіда «Про дружбу і товаришування»
Орієнтовний зміст: поняття «дружба» і «товаришування»; розгляд та обговорення різних ситуацій з даної теми; вислови відомих людей з даної теми; декламування віршів з даної теми.
Година спілкування «Духовна криниця – отчий край»
Орієнтовний зміст: поняття «духовність», «людяність»; любов до отчого краю; джерело надії.
Творча майстерня «Моя емблема толерантності»
Орієнтовний зміст:поняття «толерантність»; представлення та захист робіт ліцеїстів з даної теми.
Майстер-клас «Квілінг - кучері з паперу»
Орієнтовний зміст: поняття «квілінг»; виготовлення привітальних листівок.
Майстер-клас: за технологією «скраббукінг» виготовлення привітальних листівок.
Орієнтований зміст: поняття «технологія», «скраббукінг»; виготовлення привітальних листівок; виставка творчих робіт «Перлини творчості».
Відвідування дитячого будинку «Волошка»
Орієнтовний зміст: поняття «милосердя»; конкурсно-розважальні програми.
Розділ ІІІ. «Я і мій рід»
Завдання:
Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ
Творчий проєкт «Витоки»
Орієнтовний зміст: сутність поняття «витоки», «родина», «родовід»; значення родинних зв’язків та родинних традицій у вихованні підлітків; традиції української родини; усний журнал «Традиції сімейного виховання», творча майстерня «Рід, родина, від батька до сина»; реалізація проекту - родинне свято «Моє родовідне дерево».
Родинне свято «Доля на рушникові»
Орієнтовний зміст: український рушник – один із оберегів в українській родині; розповідь про рушники; пояснення символічного значення вишивки на рушниках; рушники в усній народній творчості українців; гортаємо сторінки життя: представлення родоводу ліцеїстів; солодкий стіл.
Творча майстерня «Сім’я – ключ від щастя»
Орієнтовний зміст: поняття «сім’я»; всі родини щасливі по-своєму, а це щастя в руках кожної людини; пісні, вірші; складання та презентація моделей «Щаслива родина»; обговорення, що втілює в себе щаслива родина; виставка творчих досягнень батьків і дітей; солодкий стіл.
Родинне свято «У колі нашої родини»
Орієнтовний зміст: значення родини в житті кожної людини; людина – родина – Батьківщина; вірші, пісні, танок, перегляд мультимедійних презентацій «Корисні поради дітям», «Корисні поради батькам»; солодкий стіл.
Свято матері
Орієнтовний зміст: історія виникнення свята; мати – берегиня роду; вірші, пісні про матір, солодкий стіл.
Проект «Навчаємо та виховуємо разом»
Орієнтовний зміст: вплив на виховний потенціал родини; аналіз передового досвіду з теми; розподіл ролей, обов’язків; робота над проектом; реалізація проекту – вечір спілкування «Гортаємо сторінки життя».
Вечір спілкування батьків і дітей
Орієнтовний зміст: поняття «обдарованість»; демонстрація творчих здібностей, нахилів ліцеїстів; сімейна гра «Чи знаю я тебе?»; стосунки між батьками і дітьми в родині; конкурс «Народна мудрість»; «меморандум» батькам.
День іменинника.
Орієнтовний зміст: конкурсно-розважальна програма; пісні, вірші; привітальні листівки; подарунки; солодкий стіл.
Розділ ІV. Я і моє здоров’я
Завдання:
Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ
Усний журнал «Зроби свій вибір на користь здоров’я»
Орієнтовний зміст: поняття «здоровий спосіб життя», «шкідливі звички»; фактори, що впливають на здоров’я; бачення та усвідомлення ліцеїстами власних пріоритетних цінностей, необхідних для повноцінного життя.
Година спілкування «Генератор життєвих сил»
Орієнтовний зміст: фактори збереження та зміцнення здоров’я; поняття «голодування»; практичне заняття; виступ медичної сестри.
Тренінгове заняття «Бути здоровим – престижно»
Орієнтовний зміст: поінформованість підлітків із проблем, пов’язаних з негативним впливом алкоголю на організм людини; вправи «Міфи і факти про алкоголь», «Вплив алкоголю на організм»; дискусія «Моя особиста позиція».
Рольова гра «Суд над тютюнопаління»
Орієнтовний зміст: здоровий спосіб життя; поняття «пасивне куріння»; шкідливість тютюнопаління на організм людини.
Година спілкування «Смак життя»
Орієнтовний зміст: поняття «раціональне харчування»; українські традиції з харчування; поняття «ГМО»; гра «Світ гурмана».
Усний журнал «Міфи про шкоду солодощів»
Орієнтовний зміст: помірне споживання вуглеводів; розкриття міфів про шкоду солодощів.
Лекція з елементами бесіди «Десять секретів здоров’я»
Орієнтовний зміст: досвід східних авторів оздоровлюючих методик; секрети здоров’я.
Бесіда «Спокус безліч, а здоров’я одне»
Орієнтовний зміст: профілактика шкідливих звичок та відмова від них, вплив тютюнового диму та слабоалкогольних напоїв на організм підлітка; перегляд відеофільму «Загроза від тютюнопаління».
Тренінгове заняття «Твій вибір – твоя відповідальність»
Орієнтовний зміст: поняття «наркотики»; поінформованість ліцеїстів з проблем, пов'язаних з наркотиками; інформаційне повідомлення «Наркоманія – шлях у безодню».
Прес-конференція «Бути здоровим – модно, бути здоровим – стильно!»
Орієнтовний зміст:захист та представлення проектів ліцеїстів з даної теми.
Бесіда «Здоров’я у кожен дім»
Орієнтовний зміст: складові компоненти їжі та принципи здорового харчування; схеми «Фактори здоров’я», «Піраміда раціонального харчування».
Бесіда «Нітрати – небезпечні речовини для життя людини»
Орієнтовний зміст: шкідливість нітратів; рекомендації.
Прес-конференція «Раціональне харчування – запорука здоров’я та довголіття»
Орієнтовний зміст: закони та правила раціонального харчування; вимоги щодо раціонального харчування; буклети «Раціональне харчування — запорука здоров'я та довголіття».
Виступ агітбригади «Імпульс»
Орієнтовний зміст: поняття «вітаміни»; попередження шкідливих звичок; перегляд відеоролика «Вітаміни».
Виступ агітбригади «Молодь за чисте довкілля»
Орієнтовний зміст: поняття «довкілля»; інформаційне повідомлення про вплив шкідливих викидів на екологію; загроза людству; місце та роль молодого покоління у збереженні навколишнього середовища.
Бесіда «СНІД – загроза людству»
Орієнтовний зміст: ознайомити ліцеїстів з шляхами поширення та наслідками ВІЛ – інфікування та захворюванням на СНІД; відмінність між СНІДом та ВІЛ – інфекцією.
Година спілкування «Українські народні традиції, обряди та здоров’я людини»
Орієнтовний зміст: значення раціонального харчування в системі здорового способу життя; компоненти етноздоров’я населення України.
Диспут «Харчування – наскільки це важливо? Основні закони раціонального харчування»
Орієнтовний зміст: значення їжі для організму людини; основні закони раціонального харчування; буклети з даної теми.
Свято чаю
Орієнтовний зміст: історія виникнення та визначення сортів чаю.
Усний журнал «Екологічна культура людини»
Орієнтовний зміст: поняття «екологія»; актуальність збереження природи; взаємозв’язок людини і природи; глобальні зміни кліматичних умов; перегляд елементів відеофільму про проблеми захисту навколишнього середовища.
Екологічний брейн-ринг «Світ неповторний та чудесний»
Орієнтовний зміст: об’єднання в команди; обрання журі; запитання творчого та проблемного характеру з екології.
Вікторина «Земля – наш спільний дім»
Орієнтовний зміст: питання природознавчого характеру; конкурс малюнків з даної теми.
Година спілкування «Я – учасник дорожнього руху»
Орієнтовний зміст: правила: з техніки безпеки дорожнього руху, поведінки на зупинках громадського транспорту, посадки та висадки пасажирів, поведінки в салоні громадського транспорту.
Акція «Чиста кімната – чистий навчальний кабінет – чистий двір»
Орієнтовний зміст: інструктаж про правила поведінки під час прибирання; об’єднання у трудові загони; розподіл територій для прибирання і наведення порядку; підведення підсумків.
Акція «Посади дерево»
Орієнтовний зміст: закупівля пагінців дерев, висадка їх на території ліцею інтернату.
Ключові поняття
Вітаміни – біологічно активні речовини різної хімічної природи, обов’язкові учасники обміну речовин.
Віл – інфекція – захворювання, яке викликало ВІЛ. При ній повільно руйнується імунна (захисна) система людини. У перебігу інфікування виділяють кілька стадій. СНІД – остання стадія розвитку ВІЛ – інфекції в організмі людини, яка призводить до неминучого смертельного результату.
Голодування – це усвідомлене утримання від вживання Ії протягом деякого часу.
Духовність – це складний психічний феномен самоусвідомлення особистості, внутрішнє сприймання, привласнення нею сфери культури.
Екологія – наука про взаємодію природних компонентів.
Етикет – узагальнені або конкретні моделі певних дій. що мають виражати повагу і доброзичливість до людини, турботу про неї.
Здоровий спосіб життя – активна діяльність людей, спрямована на збереження і покращення здоров’я, як умови і передумови здійснення і розвитку ін. сфер і аспектів способу життя, на подолання «факторів ризику», виникнення і розвитку захворювань, на оптимальне використання в інтересах охорони і покращення здоров’я соціальних і природних умов та факторів способу життя.
Колектив – відносно компактна соціальна група людей, об’єднаних одним видом суспільної діяльності, спільністю інтересів, ціннісних орієнтацій, установок і норм поведінки, відносинами співпраці, взаємною відповідальністю і допомогою один одному.
Культура спілкування - це частка загальної моральної культури особистості.
Наркотики – група речовин різної природи (рослинного походження або синтетичні), зловживання якими призводить до розвитку наркоманії.
Обдарованість – якісно своєрідне поєднання здібностей, що забезпечує успішність виконання діяльності.
Особистість – суспільне, індивідуальне, біологічне «я».
Пасивне куріння – особа сама не курить, але знаходиться серед тих, хто курить і вдихає повітря, насичене тютюновим димом.
Право – здійснювана державою форма законодавства, залежна від соціального устрою країни.
Самовиховання – свідома діяльність людини, спрямована на вдосконалення самої себе.
Сім’я – мала соціальна група, що складається з поєднаних шлюбом чоловіка і жінки, їх дітей (власних чи усиновлених), інших осіб, пов’язаних родинними зв’язками з подружжям, кровних родичів.
Толерантність – це мистецтво жити в світі несхожих ідей та людей.
Традиція – досвід, звичай, погляди, смаки, норми поведінки, що історично склалися й передаються з покоління в покоління.
Шкідливі звички – небажані форми поведінки, що виникають внаслідок закріплення психофізіологічних механізмів – динамічних стереотипів; розрізняються за ступенем негативного впливу на загальний розвиток особистості, на її здоров’я.
Література