Програма виховної роботи "Світ навколо мене та я в ньому"

Про матеріал

Метою програми є формування життєвої компетенції спортивно обдарованої молоді, як творця і проектувальника власного життя.

Завдання програми:

- створити умови для розвитку духовного потенціалу особистості на засадах особистісно орієнтованої педагогіки;

- спонукати здобувачів освіти до постійного саморозвитку та самовдосконалення;

- розвивати творчий потенціал вихованців.

Перегляд файлу

Ганна ЛІЧЕНКО,

вихователь-методист,

Комунального закладу київської обласної ради

«Київський обласний ліцей-інтернат фізичної культури і спорту»

 

Світ навколо мене та я в ньому

Програма виховної роботи із здобувачами освіти І- ІV курсу

 Пояснювальна записка

    Зміни, що відбулись у сучасному суспільстві протягом останніх десятиліть, зумовили потребу реформування освіти. Поряд із знаннями, уміннями та навичками, які молодь набуває, навчаючись у закладі освіти, актуальним стає поняття компетентності здобувача освіти. Ідеалом виховання виступає різнобічно та гармонійно розвинена, національно свідома, високо освічена, життєво компетентна, творча особистість, здатна до саморозвитку і самовдосконалення.

Випускник закладу освіти повинен не тільки вміти оперувати власними знаннями, а й бути готовим змінюватися, пристосовуватися до нових умов, активно діяти, вирішувати проблеми, орієнтуватися в інформаційному просторі, навчатись упродовж життя.

Дана програма розроблена у відповідності з Конституцією України, Законами України: «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про охорону дитинства», «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді», Конвенцією ООН про права дитини, Національною програмою  «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України», Національною доктриною розвитку освіти України у ХХІ столітті та новими концептуальними підходами до виховання молоді у національній системі освіти.

Програма є системою змісту, методів, прийомів, педагогічних дій, різноманітних форм організації роботи з учнями та ґрунтується на принципах гуманізації, демократизації освітнього процесу, реалізації особистісно орієнтованого підходу, єдності зусиль сім’ї, закладу освіти та громадськості, природовідповідності, забезпечення активної позиції вихованців у житті і колективній діяльності.

   Програма виховної роботи «Світ навколо мене та я в ньому» розрахована на організацію виховної роботи із здобувачами освіти І – ІV курсу (8 – 11 клас) протягом чотирьох  навчальних років.

Метою програми є формування життєвої компетенції спортивно обдарованої молоді, як творця і проектувальника власного життя.

Завдання програми:

  •    створити умови для розвитку духовного потенціалу особистості на засадах особистісно орієнтованої педагогіки;
  •    спонукати здобувачів освіти до постійного саморозвитку та самовдосконалення;
  •    розвивати творчий потенціал вихованців;
  •    виховувати почуття патріотизму, національної гідності, відповідальне ставлення до власного здоров’я, природи рідного краю.

 Очікувані результати:

  1. Особистісне зростання кожного вихованця.
  2. Формування національної самосвідомості вихованця, активної життєвої    позиції громадянина-патріота готового до збагачення культурних національних цінностей держави.
  3. Здатність кожного здобувача освіти до самопізнання, саморозвитку, самореалізації та самовдосконалення;

      Змістом програми передбачено використання таких форм роботи з вихованцями:

години спілкування;

творчі майстерні;

бесіди;

свята;

«круглі столи»;

літературні вечори;

прес-конференції;

діагностування;

усні журнали;

колективні творчі справи;

інтелектуальні  та рольові ігри;

майстер-класи;

вікторини;

перегляд кінофільмів;

тренінгові заняття;

виставки творчих досягнень;

диспути;

акції;

проєкти;

екскурсії

брейн-ринги;

 

 

Етапи реалізації програми

Розділ І.  «Я – громадянин України»

Завдання:

  • формувати ціннісне ставлення здобувачів освіти до суспільства, держави;
  • виховувати почуття патріотизму, любов до свого народу, його традицій та цінностей.

Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ

 Бесіда «Права дітей і неповнолітніх»

 Орієнтовний зміст: інформаційне повідомлення «Конвенцією ООН про права дитини» - головний міжнародний документ щодо захисту дітей; виступ юриста ліцею-інтернату; буклет «Права та обов’язки учня».

Година спілкування «Мій рідний край у незалежній Україні»

 Орієнтовний зміст: історія незалежності держави; її сьогодення і майбутнє; історичні відомості про рідний край; видатні люди України; обговорення віршів та цитат про Батьківщину.

Інтелектуальна гра «Всім серцем любіть Україну свою»

Орієнтовний зміст: підбір питань до розділів інтелектуальної гри; проведення інтелектуальної гри; вірші, пісні про Україну.

Усний журнал  «Державна та народна символіка»

Орієнтовний зміст: збір інформації про державну та народну символіку українців; презентація цієї інформації у ході виховної справи.

Бесіда «Конституція – основний закон держави»

Орієнтовний зміст: Конституція – основний закон держави; основні розділи та статті Конституції; конституційні традиції розвинутих країн світу.

Гра-вікторина «Великі українці»

Орієнтовний зміст: підбір питань до вікторини; ознайомлення з проєктом «Великі українці»; проведення гри-вікторини.

Бесіда «Декларація прав людини – права та обов’язки кожного». 

Орієнтовний зміст: поняття «право», «обов’язок»; права та обов’язки громадянина України.

Диспут «Чи захищені права дитини в нашій державі?»

Орієнтовний зміст: основні положення Конвенції ООН про права дитини, Закон України «Про охорону дитинства», права дитини, взаємозв’язок прав і обов’язків, порівняння виконання обов’язків і використання прав.

Усний журнал  «Українцями ми народилися»

Орієнтовний зміст: зв’язок між минулим та сьогоденням українського народу; звичаї та традиції; конкурс читців поезії про Україну; анкетування  «Громадянська спрямованість особистості».

Народознавче свято «Без верби і калини нема України»

Орієнтовний зміст: народні символи України.

Година спілкування  «Незалежна Україна – спільний дім її громадян».

Орієнтовний зміст: історія нашої країни; державні та народні символи України.

Прес-конференція «Моя Батьківщина – Україна»

Орієнтовний зміст: представлення та захист учнівських проєктів.

 Літературний вечір «Відкрий, о рідна мово, свої скарбниці золоті»

Орієнтовний зміст: формувати розуміння того, що ук­раїнська мова — наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава; проведення вікторини; конкурс читців віршів про мову.

Усний журнал «Національні символи України»

Орієнтовний зміст: національні символи України, їх історичні корені; народна символіка; образи – символи України.

Народознавче свято «Від святок зелених до Зелених свят»

Орієнтовний зміст: народні свята; обряди; виконання пісень.

Година спілкування «Чудова мить натхнення»

Орієнтовний зміст: зустріч з поетами-білоцерківцями; читання віршів.

Година скорботи «Розіп’ята душа на хресті всевишньої печалі»

 Орієнтовний зміст: ознайомити вихованців з жахливими фактами геноциду окупаційної влади проти українського народу; перегляд уривку з фільму «Голод – 33» за мотивами роману В. Барки «Жовтий князь».

Година спілкування «Мова наша калинова»

Орієнтовний зміст: великий скарб народу України – рідна мова; краса та велич української мови; дотримання мовних традицій.

 Свято «Великодні дзвони»

Орієнтовний зміст: розширити знання ліцеїстів про підготовку та святкування одного з найбільших Християнських свят - Великодня; сімейні традиції родин ліцеїстів.

 Майстер-клас «Великодній віночок – витвір мистецтва»

Орієнтовний зміст: заготовлення матеріалу; виготовлення великоднього віночка.

 Бесіда «Біль і крик душі під знаком Чорнобиля»

Орієнтовний зміст: ознайомити ліцеїстів з однією із трагічних сторінок України; наслідки трагедії; ознайомити з заходами, які приймає уряд України з метою запобігання подібного лиха.

 Літературний вечір: «Великий син великого народу»

Орієнтовний зміст: розповідь про самобутній життєвий шлях та творчу спадщину великого сина українського народу Т.Г. Шевченка; роль Т.Г. Шевченка у відродженні української мови; читання віршів.

 Усний журнал «Стежки в минуле українського народу»

 Орієнтовний зміст: 1 сторінка – «Історія нашої країни»; 2 сторінка –  «Державні та народні символи України»; 3 сторінка – презентація малюнків «Моя Україна».

  Літературно-музичне свято «Пісня та народні музичні інструменти в житті українського народу»

Орієнтовний зміст: доля української пісні; історія виникнення кобзарства; познайомити ліцеїстів з різноманітними українськими народними музичними інструментами.

   Година спілкування «Остання битва гетьмана Сагайдачного»

Орієнтовний зміст: Петро Сагайдачний - один з найславетніших і найталановитіших козацьких вождів та полководців; історія Хотинської битви.

Українська світлиця «Пісня – душа українського народу».

Орієнтовний зміст: розширити знання ліцеїстів про народні традиції та звичаї, ознайомити з різними видами народної творчості; співання українських народних пісень.

«Круглий стіл» «Олімпійська висота»

Орієнтовний зміст: зустріч з спортсменами-олімпійцями ліцею-інтернату; виставка спортивних досягнень ліцеїстів; анкетування «Як я уявляю життєвий успіх?»

Творча майстерня «Як прийдуть до нас три празники у гості …»

Орієнтовний зміст: обрядовість зимового циклу; майстер-клас «Різдвяний павук» - одне з найдревніших солом’яних творінь»

Екскурсія в краєзнавчий музей «Історія рідного краю»

Орієнтовний зміст: планування екскурсії; огляд  та обговорення експозицій музею; висновки.

Екскурсії «Визначними місцями України»

Орієнтовний зміст: планування екскурсії; відвідування  парку «Софіївка» в м. Умань; обговорення; підсумки.

Орієнтовний зміст: селище Пирогове – заповідний куточок історії України».

Розділ ІІ.  «Я і вічні цінності людини»

Завдання:

  • формувати моральні-етичні якості особистості здобувача освіти, культуру спілкування та поведінки; ціннісне ставлення до себе;
  • виховувати толерантність, потребу в самовдосконаленні та самовихованні.

Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ

 Проект «Формула успіху»

 Орієнтовний зміст: поняття «особистість», «колектив»; модулі: «Від адаптації до самореалізації», Від самопізнання до самовдосконалення», «Від творчості до таланту», «Від успіху до перемоги».

Година спілкування «Наповнюймо серця добром»

Орієнтовний зміст: поняття «доброта», «культура спілкування»; перегляд фільму «Хороший син» та обговорення фільму; виконання віршів та пісень з даної теми.

 Літературний вечір «Ми будемо говорити про любов»

Орієнтовний зміст: легенда про святого Валентина; історія виникнення свята; розгляд та обговорення різних ситуацій з даної теми; вислови відомих людей з даної теми; декламування віршів з даної теми.

   Година спілкування  «Бути людиною…»

Орієнтовний зміст: поняття «толерантність», «самовиховання»; обговорення життєвих ситуацій з даної теми.

   Бесіда «Про дружбу і товаришування»

Орієнтовний зміст: поняття «дружба» і «товаришування»; розгляд та обговорення різних ситуацій з даної теми; вислови відомих людей з даної теми; декламування віршів з даної теми.

 Година спілкування «Духовна криниця – отчий край»

Орієнтовний зміст: поняття «духовність», «людяність»; любов до отчого краю; джерело надії.

   Творча майстерня «Моя емблема толерантності»

  Орієнтовний зміст:поняття «толерантність»; представлення та захист робіт ліцеїстів з даної теми.

Майстер-клас «Квілінг - кучері з паперу»

Орієнтовний зміст: поняття «квілінг»; виготовлення привітальних листівок.

Майстер-клас: за технологією «скраббукінг» виготовлення привітальних листівок.

Орієнтований зміст: поняття «технологія», «скраббукінг»; виготовлення привітальних листівок; виставка творчих робіт «Перлини творчості».

Відвідування дитячого будинку «Волошка»

Орієнтовний зміст: поняття «милосердя»; конкурсно-розважальні програми.

Розділ ІІІ.  «Я і мій рід»

Завдання:

  • формувати національне та соціальне становлення особистості;
  • виховувати  шанобливе ставлення до батьків та старших членів родини.

Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ

          Творчий проєкт «Витоки»

         Орієнтовний зміст: сутність поняття «витоки», «родина», «родовід»; значення родинних зв’язків та родинних традицій у вихованні підлітків; традиції української родини; усний журнал «Традиції сімейного виховання», творча майстерня «Рід, родина, від батька до сина»; реалізація проекту - родинне свято «Моє родовідне дерево».

         Родинне свято «Доля на рушникові»

       Орієнтовний зміст: український рушник – один із оберегів в українській родині; розповідь про рушники; пояснення символічного значення вишивки на рушниках; рушники в усній народній творчості українців; гортаємо сторінки життя: представлення родоводу ліцеїстів; солодкий стіл. 

        Творча майстерня «Сім’я – ключ від щастя»

       Орієнтовний зміст: поняття «сім’я»; всі родини щасливі по-своєму, а це щастя в руках кожної людини; пісні, вірші; складання та презентація моделей  «Щаслива родина»; обговорення, що втілює в себе щаслива родина; виставка творчих досягнень батьків і дітей; солодкий стіл.

        Родинне  свято «У колі нашої родини»

       Орієнтовний зміст: значення родини в житті кожної людини; людина – родина – Батьківщина; вірші, пісні, танок, перегляд мультимедійних презентацій «Корисні поради дітям», «Корисні поради батькам»; солодкий стіл.

         Свято матері

        Орієнтовний зміст: історія виникнення свята;  мати – берегиня роду; вірші, пісні про матір, солодкий стіл.

        Проект «Навчаємо та виховуємо разом»

       Орієнтовний зміст: вплив на виховний потенціал родини; аналіз передового досвіду з теми; розподіл ролей, обов’язків; робота над проектом; реалізація  проекту – вечір спілкування «Гортаємо сторінки життя».

        Вечір спілкування батьків і дітей

       Орієнтовний зміст: поняття «обдарованість»; демонстрація  творчих здібностей, нахилів ліцеїстів; сімейна гра «Чи знаю я тебе?»; стосунки між батьками і дітьми в родині; конкурс «Народна мудрість»; «меморандум» батькам.

       День іменинника.

       Орієнтовний зміст: конкурсно-розважальна програма; пісні, вірші; привітальні листівки; подарунки; солодкий стіл.

Розділ ІV.  Я і моє здоров’я

Завдання:

  •    формувати і розвивати фізично, психічно, соціально і морально здорову особистість зі стійкими переконаннями та системою знань про здоров’я і здоровий спосіб життя;
  •    виховувати свідоме ставлення ліцеїстів до власного здоров’я та здоров’я інших людей.

Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ

 Усний журнал «Зроби свій вибір на користь здоров’я»

Орієнтовний зміст: поняття «здоровий спосіб життя», «шкідливі звички»; фактори, що впливають на здоров’я; бачення та усвідомлення ліцеїстами власних пріоритетних цінностей, необхідних для повноцінного життя.

 Година  спілкування «Генератор життєвих сил»

Орієнтовний зміст: фактори збереження та зміцнення здоров’я; поняття «голодування»; практичне заняття; виступ медичної сестри.

 Тренінгове заняття «Бути здоровим – престижно»

Орієнтовний зміст: поінформованість підлітків із проблем, пов’язаних з негативним впливом алкоголю на організм людини; вправи «Міфи і факти про алкоголь», «Вплив алкоголю на організм»; дискусія «Моя особиста позиція».

Рольова гра «Суд над тютюнопаління»

Орієнтовний зміст: здоровий спосіб життя; поняття «пасивне куріння»; шкідливість тютюнопаління на організм людини.

Година  спілкування «Смак життя»

Орієнтовний зміст: поняття  «раціональне харчування»; українські традиції з харчування;  поняття «ГМО»; гра «Світ гурмана».

Усний журнал «Міфи про шкоду солодощів»

Орієнтовний зміст: помірне споживання вуглеводів; розкриття міфів про шкоду солодощів.

Лекція з елементами бесіди «Десять секретів здоров’я»

Орієнтовний зміст: досвід східних авторів оздоровлюючих методик; секрети здоров’я.

Бесіда «Спокус безліч, а здоров’я одне»

Орієнтовний зміст: профілактика шкідливих звичок та відмова від них, вплив тютюнового диму та слабоалкогольних напоїв на організм підлітка; перегляд відеофільму «Загроза від тютюнопаління».

Тренінгове заняття «Твій вибір – твоя відповідальність»

Орієнтовний зміст: поняття «наркотики»; поінформованість ліцеїстів з проблем, пов'язаних з наркотиками; інформаційне повідомлення «Наркоманія – шлях у безодню».

Прес-конференція «Бути здоровим – модно, бути здоровим – стильно!»

Орієнтовний зміст:захист та представлення проектів ліцеїстів з даної теми.

Бесіда «Здоров’я у кожен дім»

Орієнтовний зміст: складові компоненти їжі та принципи здорового харчування; схеми «Фактори здоров’я», «Піраміда раціонального харчування».

Бесіда «Нітрати – небезпечні речовини для життя людини»

Орієнтовний зміст: шкідливість нітратів; рекомендації.

Прес-конференція «Раціональне харчування – запорука здоров’я та довголіття»

Орієнтовний зміст: закони та правила раціонального харчування; вимоги щодо раціонального харчування; буклети «Раціональне харчування — запорука здоров'я та довголіття».

Виступ агітбригади «Імпульс»

Орієнтовний зміст:  поняття «вітаміни»; попередження шкідливих звичок; перегляд відеоролика «Вітаміни».

Виступ агітбригади «Молодь за чисте довкілля»

Орієнтовний зміст: поняття «довкілля»; інформаційне повідомлення про вплив шкідливих викидів на екологію; загроза людству; місце та роль молодого покоління у збереженні навколишнього середовища.

Бесіда «СНІД – загроза людству»

Орієнтовний зміст: ознайомити ліцеїстів з шляхами поширення та наслідками ВІЛ – інфікування та захворюванням на СНІД; відмінність між СНІДом та ВІЛ – інфекцією.

  Година спілкування «Українські народні традиції, обряди та здоров’я людини»

Орієнтовний зміст: значення раціонального харчування в системі здорового способу життя; компоненти етноздоров’я населення України.

Диспут «Харчування – наскільки це важливо? Основні закони раціонального харчування»

Орієнтовний зміст: значення їжі для організму людини; основні закони раціонального харчування; буклети з даної теми.

 Свято чаю

Орієнтовний зміст: історія виникнення та визначення сортів чаю.

Усний журнал  «Екологічна культура людини»

Орієнтовний зміст: поняття «екологія»; актуальність збереження природи; взаємозв’язок людини і природи; глобальні зміни кліматичних умов; перегляд елементів відеофільму про проблеми захисту навколишнього середовища.

Екологічний брейн-ринг «Світ неповторний та чудесний»

Орієнтовний зміст: об’єднання в команди; обрання журі; запитання творчого та проблемного характеру з екології.

Вікторина «Земля – наш спільний дім»

Орієнтовний зміст:  питання природознавчого характеру; конкурс малюнків з даної теми.

  Година спілкування «Я – учасник дорожнього руху»

Орієнтовний зміст: правила: з техніки безпеки дорожнього руху, поведінки на зупинках громадського транспорту, посадки та висадки пасажирів, поведінки в салоні громадського транспорту.

  Акція «Чиста кімната – чистий навчальний кабінет – чистий двір»

Орієнтовний зміст: інструктаж про правила поведінки під час прибирання; об’єднання у трудові загони; розподіл територій для прибирання і наведення порядку; підведення підсумків.

Акція «Посади дерево»

Орієнтовний зміст: закупівля пагінців дерев, висадка їх на території ліцею інтернату.

Ключові поняття

Вітаміни – біологічно активні речовини різної хімічної природи, обов’язкові учасники обміну речовин.

Віл – інфекція – захворювання, яке викликало ВІЛ. При ній повільно руйнується імунна (захисна) система людини. У перебігу інфікування виділяють кілька стадій. СНІД – остання стадія розвитку ВІЛ – інфекції в організмі людини, яка призводить до неминучого смертельного результату.

Голодування – це усвідомлене утримання від вживання Ії протягом деякого часу.

Духовність – це складний психічний феномен самоусвідомлення особистості, внутрішнє сприймання, привласнення нею сфери культури.

Екологія – наука про взаємодію природних компонентів.

Етикет – узагальнені або конкретні моделі певних дій. що мають виражати повагу і доброзичливість до людини, турботу про неї.

Здоровий спосіб життя – активна діяльність людей, спрямована на збереження і покращення здоров’я, як умови і передумови здійснення і розвитку ін. сфер і аспектів способу життя, на подолання «факторів ризику», виникнення і розвитку захворювань, на оптимальне використання в інтересах охорони і покращення здоров’я соціальних і природних умов та факторів способу життя.

Колектив – відносно компактна соціальна група людей, об’єднаних одним видом суспільної діяльності, спільністю інтересів, ціннісних орієнтацій, установок і норм поведінки, відносинами співпраці, взаємною відповідальністю і допомогою один одному.

Культура спілкування - це частка загальної моральної культури особистості.

Наркотики – група речовин різної природи (рослинного походження або синтетичні), зловживання якими призводить до розвитку наркоманії.

Обдарованість – якісно своєрідне поєднання здібностей, що забезпечує успішність виконання діяльності.

Особистість – суспільне, індивідуальне, біологічне «я».

Пасивне куріння – особа сама не курить, але знаходиться серед тих, хто курить і вдихає повітря, насичене тютюновим димом.

Право – здійснювана державою форма законодавства, залежна від соціального устрою країни.

Самовиховання – свідома діяльність людини, спрямована на вдосконалення самої себе.

Сім’я – мала соціальна група, що складається з поєднаних шлюбом чоловіка і жінки, їх дітей (власних чи усиновлених), інших осіб, пов’язаних родинними зв’язками з подружжям, кровних родичів.

Толерантність – це мистецтво жити в світі несхожих ідей та людей.

Традиція – досвід, звичай, погляди, смаки, норми поведінки, що історично склалися й передаються з покоління в покоління.

Шкідливі звички – небажані форми поведінки, що виникають внаслідок закріплення психофізіологічних механізмів – динамічних стереотипів; розрізняються за ступенем негативного впливу на загальний розвиток особистості, на її здоров’я.

Література

  1. Андрєєв Ю. А. Три кити здоров'я / Ю. А. Андрєєв // Вид-во «РЕСПЕКС». - Санкт-Петербург. – 1994. - 382 с.
  2. Бесіди на етичні теми зі старшокласниками / упоряд.: Л. Шелестова, Н.Чиренко. – К. : Вид. дім «Шкіл. Світ», 2009. – 128с. (Бібліотека вчителя).
  3. Ващенко Г. Виховання волі і характеру : підручник для педагогів. – К. : Школяр, 1999. – 185с.
  4. Виховні бесіди : 5-8 класи / упоряд. Л.Шелестова, Ю.Царенко. – К. : Ред. Загальнопед. Газет, 2004. – 84с.
  5. Виховні технології / упоряд. В.Варава, В.Зоц. – К. : Ред. Загальнопед. Газет, 2004. – 98с.
  6. Години спілкування в 9-11 класах / упоряд. Л.Шелестова, Н.Чиренко. – К. : Вид. дім «Шкіл. Світ», 2006. – 128с.
  7. Єрмаков І.Г. Виховання життєтворчості: моделі виховних систем. – Х.: Вид. група «Основи», 2006. – 156 с.
  8. Здоров’я у твоїх руках: Збірник методичних матеріалів / Автори – укладачі: Ю. М. Мазун, І. А. Пархомова; За заг. ред.. Н. В. Яременко. – м. Біла Церква: СЮН, 2008. – 160с.
  9. Моральне та громадянське виховання. – Х.: Вид. група «Основа», 2006. – 256с.
  10.     Українська минувшина: Ілюстрований етнографічний довідник. – 2-е вид. / А.П. Пономарьов, Л.Ф. Артюр, Т.В. Космічна та ін. – К.: Либідь, 1994. – 235 с.

 

 

docx
Додано
18 жовтня 2022
Переглядів
210
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку