Ганна ЛІЧЕНКО,
вихователь-методист,
Комунального закладу київської обласної ради
«Київський обласний ліцей-інтернат фізичної культури і спорту»
Тренінгове заняття для педагогів
«Від творчості – до таланту»
Мета: допомогти педагогам усвідомити можливість і необхідність позитивних самозмін професійної складової особистості педагогів шляхом актуалізації процесу самопізнання й розширення знань щодо роботи з спортивно обдарованою молоддю.
Завдання:
Обладнання: ватман із зображенням веселки, різнокольорові символічні повітряні змії, аркуші паперу формату А-4, фломастери, ватмани (4 шт.), маркери, кольоровий папір, клей (4 шт.), журнали для можливих елементів колажу, ножиці (4 шт).
Час: 65 хв.
№ п/п |
Види роботи |
Орієнтовна тривалість, хв |
Ресурсне забезпечення |
1.1. |
Вступна частина Очікування «Веселка»
|
5 |
Ватман із зображенням веселки, різнокольорові символічні повітряні змії, фломастери |
1.2. |
Правила роботи групи |
3 |
|
1.3. |
Вправа «Знайомство» |
5 |
|
1.4. |
Оголошення теми, мети. Мозковий штурм «Обдарованість – це…» |
5 |
|
2.1. |
Основна частина Вправа «Креативний малюнок» |
10 |
Ватмани, маркери, кольоровий папір, клей, ножиці |
2.2. |
Інформаційне повідомлення «Талант плюс творчість» |
5 |
Мультимедійне обладнання |
2.3. |
Вправа «Мої ресурси» |
10 |
Аркуші паперу, ручки |
2.4. |
Психогеометричний тест |
10 |
Мультимедійне обладнання |
3.1. |
Підведення підсумків Вправа «Сенкан»
|
5 |
|
3.2. |
Очікування |
5 |
Ватман із зображенням веселки, різнокольорові символічні повітряні змії |
3.3. |
Завершення тренінгового заняття. Релаксація «Я – весняне сонце» |
2 |
|
Хід тренінгового заняття
1. Вступна частина. Очікування «Веселка» (5 хв)
Існує легенда, що в кінці веселки стоїть горщик із золотом, і кожному, хто його знайде, доля дарує щастя і багатство. Тож пригадайте, будь ласка, ті почуття, які охоплювали вас, коли ви заворожено вдивлялися в різнобарв’я веселки, яка створена сонцем і дощем для того, щоб радувати людей. А тепер подивіться на нашу веселку. Нехай ті місця, де вона спирається на обрій, позначають ваш сьогоднішній настрій та мрії – очікування від тренінгового заняття. Свої ж сподівання, будь ласка, запишіть на повітряних зміях і прикріпіть до нашої веселки. Обов’язково врахуйте, що кольори повітряних зміїв символізують певний настрій: жовтий – радість, зелений – спокій, червоний – сум або ж роздратування. Очікування озвучте.
1.2. Правила роботи (3 хв)
Для того, щоб наша з вами співпраця була цікавою та конструктивною, пропоную обговорити та прийняти такі правила роботи під час заняття:
1.3. Знайомство (5 хв)
Уявіть, що Ви, йдучи до кінця веселки, потрапили в Райський сад. Походжаючи ним, можна спостерігати невелику кількість апельсинів, лимонів, мандаринів, різних сортів яблук, слив, груш, полуниць та суниць, кавунів та динь,ківі, авокадо тощо. Оберіть один із фруктів, дайте відповідь на запитання: «Який я фрукт?». Дайте характеристику собі через метафору: якби Ви були фруктом, то яким? Опишіть сорт, смак, стиглість, колір тощо (Кожен, асоціюючи себе з певним фруктом, розповідає, який він).
1.4. Оголошення теми, мети.
1.4. Мозковий штурм «Обдарованість – це …» (5 хв)
Мета: розкрити глибину розуміння поняття «обдарованість».
ІІ. Основна частина
2.1. Вправа «Креативний малюнок» (10 хв)
Кожен ліцеїст нашого закладу – це спортсмен, учень і вихованець. Спираючись на здібності, обдарування кожного з них, ми – педагоги крім спортивних задатків повинні віднайти та розвинути їхню неповторність у творчості.
Шановні колеги, пропоную вам об’єднатися в чотири групи та спробувати творчо представити одні із основних типів обдарованості (за Н. Лейтесом): інтелектуальний, академічний, художній, креативний та лідерський.
Представник від групи витягує папірець із зазначенням типу обдарованості та його стислою характеристикою. Кожному об’єднанню роздають ватман, маркери, кольоровий папір, клей, журнали для можливих елементів колажу, ножиці.
Після закінчення роботи групи презентують свої «креативні малюнки».
2.2. Інформаційне повідомлення «Талант плюс творчість» (5 хв)
Перегляд відеоролика «Талант плюс творчість»
2.3. Вправа «Мої ресурси» (10 хв)
Мета: визначити найбільш актуальні риси діяльності педагога в роботі з обдарованими дітьми.
Поділіть, будь ласка, аркуш паперу навпіл. На одній частині напишіть свої професійні риси, якими ви пишаєтесь, а на іншій – ті з них, що є найбільш актуальними в роботі з обдарованими дітьми.
Під час презентації робіт учасників на ватмані записуються озвучені учасниками риси й визначаються ті, що найчастіше повторюються. Підводиться підсумок.
2.4. Психогеометричний тест (10 хв)
Мета: надати педагогам можливість поглянути, оцінити себе з нового ракурсу.
Шановні колеги, погляньте на запропоновані вам геометричні фігури і оберіть ту, з якою ви себе найбільш асоціюєте, яка вам найбільше подобається.
У психологічній практиці будь-якої професійної діяльності давно намічено тенденції визначення типів особистості фахівців. Існує чимала кількість методик, що дозволяють одержати більш повні уявлення про ті чи інші якості фахівця. Досліджуючи особистість педагога, психологи, у першу чергу, звертають увагу на те, як дозволяє ця методика досліджувати якості особистості, необхідні для успішної педагогічної діяльності.
У цьому плані запропонований тест дозволяє, по-перше, миттєво визначити тип особистості людини, що цікавить, по-друге, дає докладну характеристику тих особистих якостей і особливостей поводження, що необхідні педагогові і, по-третє, дозволяє скласти сценарій поводження для кожного типу особистості в певних ситуаціях. Отже, до роботи!
Педагоги оглядають фігури на слайді та обирають ту фігуру, з якою вони себе асоціюють. Потім по черзі зачитуються характеристики запропонованих фігур.
Чи сподобалася вам ця діагностика? Що нового про себе ви дізналися?
ІІІ. Підведення підсумків
Мета: поетично закінчити захід, підсумувати інформацію, визначити головні ідеї, думки.
Сенкан – це білий вірш, у якому синтезовано інформацію в стислому вислові з п’яти рядків. Щоб скласти сенкан дотримуйся наступних правил:
Повернемося до нашої веселки. Віднайдіть очима те місце, де вона ховається за обрій. Там знаходиться горщик із золотом, про який нам розповідала легенда. Отже, якщо ваші очікування-мрії щодо тренінгу здійснилися, то перемістіть свого повітряного змія до горщика. Прокоментуйте.
Релаксація «Я – весняне сонце» (2 хв)
На кінець заняття давайте з вами трохи помріємо та пофантазуємо. Відкиньтеся, будь ласка, на спинки стільців, глибоко вдихніть і видихніть. Повільно заплющте очі. Подумайте про те, що вже весна, уявіть себе саме весняним сонечком, від якого йде безліч промінчиків любові, доброти, ласки, тепла, ніжності, натхнення …
Ваші промінчики падають на землю – і там виростають чудові квіти, падають на дерева – і розпускаються листочки. Співають птахи. І не дивлячись на велич нашої планети, ви спроможні зігріти її всю, бо ви не одні! Вам допомагають ваші вихованці – сонячні зайчики.
Тож несіть своє «Я – сонце» у ваші навчальні групи. Даруйте ці промінчики вашим колегам та ліцеїстам!
Подумки поцілуйте своїх дітей і повертайтеся у клас, розплющуйте очі.