Продовжувати ознайомлення учнів з красою , неповторністю, чарівністю Шевченкового слова, його біографією. Виховувати почутття любові до світлого образу поета - мислителя.
Вед.1 Гомін лине по країні
Сонячно , крилато.
Гомонить Дніпро із степом
Про велике свято.
Вед . 2. В мальовничім краї нашім,
Де цвіте калина,
Народився найкращий
Син твій, Україно.
( Діти з запаленими свічками)
І на рясті просяє веселка,
Повні сил і живої снаги,
Ми вшановуєм пам’ять Шевченка.
Великого святого Кобзаря,
Його слова і досі світ хвилюють
І всіх нас зігріва його зоря.
3. Сьогодні ми його отут згадаєм,
Хай прозвучать його палкі слова,
Нехай на світі тут із нами разом
Він в нашій школі справді побува.
Коли з’явився ти на білий світ
Ти будеш жити доки Україна ,
Ти будеш з нами ще багато літ.
Коли прослалась килимами,
Земля, яку сходив Тарас
Малими босими ногами.
Земля , яку скропив Тарас
Дрібними росами – сльозами.
Над ставом чистим і прозорим
Життя Тарасику дала
Кріпачка- мати, вбита горем.
Пісня «Не на шовкових пелюшках»
(Із – за ширми виходить мати Тарасика в українському одязі з лялькою на руках.
Сідає на стільчик, колише дитину і наспівує
пісню.)
Мама . Даю тобі , мій синочку ,
Тарасику любий : щире серце,
Карі очі і чорнії брови
Дай же йому, Божа Матір
Тії благодати,
Всього того, чого матір
Не зуміє дати .
( Звертається до дітей)
Ідіть до мене , діти. Ми разом заспіваємо колискову нашому Тарасику, щоб він міцно спав і швидко підростав.
Колискова
Вед. 1. Т.Г.Шевченко народився 9 березня 1814 року в селі Моринцях на Черкащині .
Вед 2. Батько Григорій Іванович родом із Кирилівки, мати Катерина Якимівна Бойко з Моринців. Обоє були кріпаками пана Енгельгардта.
Вед. 1. Перші роки після одруження молоді Шевченки жили в Кирилівці в хаті діда Івана, де жило 13 душ.
Вед 2.Згодом вони оселилися в своїй хаті , яку купили в селянина Тетерюка.
Вед. 1. В сім’ї було 6 дітей: найстарша сестра Тараса – його ніжна нянька – Катерина, Микита, Ярина, Йосип, Марія.
Вед.2. Швидко промайнув час , підріс наш Тарас.
Сценка. «У бур’янах»
(Заходить мати з батьком .Мати накриває на стіл . Батько щось майструє.)
Мати . Світ не родив такого волоцюги! Ото небо йому, як рідна хата, а сонце , як мати . коли б не їсти , то до хати так і не заглянув би цілий день. А вскочив у хату , за шматок хліба і знову на двір.
(Заходить дідусь – сусід)
Дідусь. Це тільки вечеряєте? Що так пізно?
Мати. Та коли оце такий клопіт, то й вечеря не в вечерю: хлопець десь дівся. Зранку як пішло , то оце й досі нема : бігали і до ставка, і до греблі, всі бур’яни обшукали – як у воду упав.
Батько. Нічого, знайдеться! Може заснув десь у бур’яні. Прокинеться – прийде.
(З’являється Тарасик)
Мати. А ось і наш волоцюга. Де це ти був?
Тарас . Був у полі і заблукав.
Мати. Бачили таке ?
Дідусь . Хто ж тебе привів додому?
Тарас . Чумаки.
Мати. Хто?
Тарас. Стрінувся з чумаками . Питають: «Куди йдеш?». А я кажу : «В Кирилівку». А вони кажуть: « В Кирилівку треба назад. Сідай, ми довезем.» тай посадили мене на віз . І дали мені батіг в руки поганяти.
Мати. Бачили такого? Чумакувати надумав уже.
Батько. Я ж казав що знайдеться. Такий головатий не пропаде.
Мати . Ну , почумакував, тепер бери ложку і сідай вечеряти.
Дідусь. Як мотає! Наче 3 дні не їв.
Пісня
Вед .1. Читати Тарас вчився справді дуже рано.
Про школу вперше завів розмову дід.
Дід. Що в голові є – те до віку твоє. Вже час Тараса до дяка в науку віддати.
Мати. Та чи не мале ще?
Дід. Нічого , хай змалку вчиться , що вмітиме . того за плечима не носитиме.
Вед.2. Тарасові було і цікаво, і трохи боязко йти до школи. Він не раз бігав під її вікнами і чув, як учитель - дяк гучним голосом проказує: « Аз – буки, аз – буки!» а за ним хлопці всі хором.
Вед.1.Ось у тій отарі , де було 10 – 12 босоногих хлоп’ят , опинився і малий Тарас і разом почав повторювати за дяком « аз – буки, аз – буки». А вибігши з школи співав з усіма хлопцями:
Аз – били мене раз !
Буки – не потрапляй дякові в руки!
Вед. 2. Та потрапляти доводилось Тарасові частенько.
Вірш
Вед. 1. Знесилені тяжкою працею на панщині кріпаки вмирали рано. 20 серпня 1823року, коли Тарасові було 9 років, помела його мати.
Вед 2. Лишившись з малими дітьми( Катерина вже вийшла заміж) батько змушений був одружитися вдруге. Він взяв удову – Оксану Терещенко, в якої було своїх 3 дітей.
Вед 1. Незабаром , коли Тарасові ледве сповнилося 11 років, 21 березня 1825 року помер батько, який помираючи , сказав пророчі слова:
« З нього буде або щось дуже добре, або велике ледащо.»
Вед 2. І тільки ж поховали батька , зібрав Тарас у свою торбинку каламар, перо, та крейду і пішов по шляхах шукати собі долі. І почала його доля гнати , як мачуха.
Пісня
Сценка.
Тарас. Невже мені тут бути ? Вік наймитом у дяка Богорського? Ні, я хочу так малювати , як лисянський дяк. Якби вмів я так малювати – нічого більше б і не хотів.
Вед1. Та на 4 день Тарас не витерпів знущань, захопив свою торбу і подався геть. І пішов він у село Тарасівку.
Тарас. А що, як і цей знущатиметься? Ні, терпітиму все, хай тільки навчить.
Дяк. Так ти малярем хочеш бути?
Тарас. Еге, малярем.
Дяк. Ану дай ліву руку ! Нічого з тебе не вийде, хлопче, ні швець, ні кравець, ні на дуду грець.
Іди собі з Богом.
Вед.2.З важким серцем , понуривши голову, повертав Тарас у рідне село.
Вед 1. Отара ягнят , як біла хмарка, що впала на зелені луки . Хай собі пасуться! І по небу пропливають ясні , легенькі хмарки. Куди вони пливуть? Мабуть далеко – далеко звідси… Як колись хотілося дізнатися Тарасові, що за тими стовпами, які землю підпирають , так тепер хочеться за тими хмарками полинути, на світ подивитися.
Вірш
Оксана. Чом же ти плачеш? Ох , дурненький Тарасе, бач малий плаче. Давай я сльози витру
( витирає рукавом). Не сумуй Тарасику, адже кажуть, найкраще від усіх ти співаєш, ще й кажуть, малюєш ти . От виростеш і будеш малярем, еге ж ?
Тарас. Еге ж , малярем.
Оксана. І ти розмалюєш Тарасе, нашу хату, еге ж ?
Тарас. Еге ж . а всі кажуть, що я ледащо і на ніщо не здібний… Ні, я не ледащо, я буду таки малярем!
Оксана. Авжеж , будеш. А що ти ледащо і на ніщо не здібний, то правда. Дивись. Де твої ягняточка! Ой , бідні ягняточка, що чабан у них такий – вони питочки хочуть.
Вірш «Мені 13 минало»
Вед. 2. він був і пастухом , і погоничем, і ким він тільки не був , і чого тільки не робив! Але йому хотілося бути малярем! Все, що бачив хотілося змалювати .
Вед. 1. Та минали літа, і було йому вже15 років ось так і відплив якось непомітно Тарас від берега Дитинства.
Вед 2. Ще в дитинстві Тарас почав писати вірші. Перша його збірка називалася «Кобзар»
Всі його ми батьком звемо,
Так від роду і до роду.
Кожен вірш свій і поему
Він присвячував народу.
Вед 1. Шевченків « Кобзар» - це біблія українського народу; це книга , якій судилося стати безсмертною.
Вед 2. народ, який має такого поета, як Шевченко, і таку вічну книгу, як « Кобзар» - безсмертний!
Вед 1. Справжній співець України прожив тільки 47 років. 10 березня 1861 року Т.Г.Шевченко помер. Поховали його в Петербурзі на Смоленському кладовищі. Та чи могли люди забути і не виконати ще одного заповіту!
Як умру, то поховайте
Мене на могилі ,
Серед степу широкого ,
На Вкраїні милій,
Щоб лани широкополі ,
І Дніпро, і кручі
Було видно, було чути,
Як реве ревучий.
Вед 2. У травні , того самого року його прах перевезли до України. Поховали його на Чернечій горі , поблизу Канева. Саме тут знайшов вічний спочинок геній поетичного слова, великий художник, патріот і борець за свободу Т.Г.Шевченко.
На Вкраїні милій Канів на Дніпрі,
Тут його могила на крутій горі.
І дорослі, й діти все сюди ідуть,
І барвисті квіти Кобзарю несуть.
Тож, як будеш часом в Каневі колись
Дідусю Тарасу низько поклонись.
Вед 1. Сьогодні ми виконуємо ще один заповіт Шевченка.
І мене в сім’ї великій ,
В сім’ї вольній , новій,
Не забудьте пом’янути
Незлим тихим словом.
Вед 2. 10 березня – День пам’яті Шевченка. Не забудьте завтра згадати про цю велику людину.
Сценка « Мільйон кобзарів»
Читець . Було це дуже давно. 5- ро дівчаток , прочитавши «Кобзар» , витерли білими хусточками сльози і замислилися .
1 д. Як я виросту , то витчу з чистого золота і срібла великий килим і накрию ним могилу Шевченка.
2д. Як я виросту, то я усю Чернечу гору , де могила Шевченка, засаджу тополями і калиною червоною.
3д. А я, як виросту , то накруг могили посію чудові квіти.
4д. Як я виросту, то куплю мільйон «Кобзарів» і в кожну хату дам.
5д. А я , як виросту, відкрию туристичне агентство і даватиму безкоштовні путівки на екскурсію до могили Шевченка.
Вед.1. Український народ свято шанує пам'ять Шевченка . Його твори , його думи в Україні повік не забудуть. Його іменем названо вулиці, парки, проспекти, площі, театри.
Вед 2. Дорогі друзі, дорожіть Шевченком!
Любіть Україну, як любив її поет. Бережіть її, як берегли ваші діди і прадіди.
Вед 1. Учітеся, шануйте батьків, живіть дружно, - учив Шевченко! І це сьогодні – наше головне завдання .
Любов і шана вічна – Кобзареві.
Завжди він в серці нашому живе.
Його слова , як зорі променеві, -
Дороговказ нам у життя нове.
З колін вже піднялася Україна :
До волі прагне , щоб там не було!
Лунає рідна мова солов’їна:
Для спраглого – цілюще джерело.
Пророчі думи в Кобзаревім слові
Сплелись навіки в лавровім вінку
І плине повінь щирої любові ,
Щоб в пісню перелитися дзвінку.
Пісня
Вед.2. Шевченко – це наша мудрість , наша душа, наша сила. Нехай «Заповіт» Великого Кобзаря стане заповітом для всіх вас :берегти мову , його звичаї, його пісні й пронести все це через віки.
Вед.1. Нехай вогонь його душі запалить у наших серцях іскру Віри, Надії, Любові до рідної землі свого народу.