Тема. Осінні мандрівки крилатих сусідів
Мета. Спираючись на знання учнів, продовжувати формувати поняття «птахи», дати уявлення про перелітніх птахів та їх життя, встановити взаємозв’язок між змінами в неживій природі і житті птахів; ознайомити учнів із перелітніми птахами своєї місцевості; розширити уявлення про заходи по охороні птахів; формувати в дітей науковий світогляд, уміння працювати з додатковою літературою, навички роботи в групі, опановувати методи раціонального навчання; розвивати уважність, пізнавальний інтерес, логічне мислення; виховувати любов до природи, бажання допомагати птахам, екологічну культуру.
Обладнання і декорації. На стіні яскравий плакат з написом: «Привіт учасникам осіннього перельоту!»; плакати із зображенням перелітних птахів, карта світу, глобус, годинник з зазначеним часом «21», мультимедійний проектор.
У залі паперові декорації: будки з написом «каса», «довідкове бюро», «вхід»; табличка: «Проводжаючі», «За лінію не заходити!», фанерний макет літака, повітряні кульки.
Хід
Відео «Спів птахів»
Ведуча 1:
Чарівний птах співа вгорі,
Зозуля голосно кукука,
Скриплять червоні снігурі,
В дубову кору дятел стука.
Щебече зяблика сім’я,
І сиза горлиця воркує,
Чудова ж пісня солов'я
Над всіма співами царює.
Ведуча 2:
Яка прекрасна наша Батьківщина! У будь-яку пору року вона милує очі то яскравими барвами літа, то золотом осені, то казковою красою зими, то буйним цвітінням весни. Але найгарніший куточок, природи залишається мертвим, якщо його не оживлять птахи. Невід’ємною частиною нашого життя є птахи. Вони поширені скрізь, де є на землі сприятливі умови для їхнього життя. На земній кулі їх налічується 8 700 видів, а в нашій країні майже 770 видів.
Не можна уявити собі ліс, парк або сад тихим, беззвучним — без пісні жайворонка, співу синиці, без цвірінькання горобців. А пісня соловейка! Як приємно слухати ці співи! Вони створюють гарний настрій, запалюють серце любов’ю до рідної природи, до своєї землі.
(Звучить запис голосів птахів)
Ведуча 1: Куди це ми потрапили і чому тут так гамірно?
Дитина 1: Це - аеропорт. Сьогодні тут багато пасажирів. Це незвичайні пасажири, а перелітні птахи. Усі вони спішать відлетіти у вирій.
Ведуча 1: А чому птахи відлітають у вирій? Давайте запитаємо у довідковому бюро.
Працівник довідкового бюро: Голоду бояться пташки, тому і покидають нас. Багато з них спокійнісінько пережили б холодну зиму, та їм нема чого їсти. Зникають різні комахи, зелені стеблинки рослин. Сніг заносить смачне насіння.
Дитина 2: Дякуємо! А чому саме зараз птахи зібрались у дорогу?
Ведуча 1: Тому, що прийшла осінь. І кожної осені відбуваються пташині перельоти.
Дитина 1: Подивіться на годинник. Котра година? (21.) Більшість птахів вирушає у мандри вечірньої пори або ж навіть уночі. А вдень вони прощаються з рідною землею.
Читець 1: Осінь, осінь, лист жовтіє.
З неба часто дощик сіє.
Червонясте, золотисте опадає з кленів листя.
Жовкнуть трави в полі, квіти у ліску,
Облітає листя із дерев в садку.
Сумно вітер виє, гілочки лама,
Плачуть хмари сиві, сонечка нема.
І пташок не чути в полі і в садах.
Ведуча 1: А які птахи відлітають найпершими? Про це ми знову дізнаємось у довідковому бюро
Працівник довідкового бюро: Першими відлітають ті, хто весною останнім прилетів: стрижі, вивільги, зозулі, солов’ї.
Дитина 2: Дякуємо!
Голос за сценою: Увага! Увага! Оголошується посадка на рейс «Рівне-Каїр». Тих, хто відлітає цим рейсом, просимо пройти до першого терміналу.
Ведуча 1: Каїр це країна у Північній Африці. (Показує на карті.) Це дуже далеко. Хто ж відправляється у таку нелегку подорож?
Діти: Ми жайворонки! Ми перепілки!
Ми - лелеки! Ми журавлі!
Хлопчик: Журавлику мій сірий,
Ти вже летиш у вирій,
Курли, курли, курли.
Побачимось коли?
Тобі услід кричу,
От-от і сам злечу.
Та голос долина:
Журавлик: Жди, як прийде весна!
Вернусь, коли нова почне рости трава.
Пісня «Облітав журавель»
Ведуча 1: Щасливої вам дороги!
Дитина 1: Легкої дороги! Попутного вітру! До побачення!
(Під звуки літака Жайворонки, Перепілки, Лелеки, Журавлі відлітають)
Ведуча 1: Думаєте, що всі птахи обов’язково летять у теплі краї? Ні, не всі. Є й такі, що мандрують пішки, а інші пливуть. Ось живе у нас такий чудовий, невтомний пішохід. Деркач називається.
Деркач: Я - деркач, я маю крила,
Як увесь пташиний рід.
Та в ногах у мене сила,
Я пташина - скорохід.
Я вирушаю в свою далеку путь пішки. Лише, коли зустріну на шляху воду, тоді лечу. Бо бігаю я краще, ніж літаю. Я зимую в далекій Африці - тож через море перелітаю. До побачення, до весни!
Ведуча 1: Деркач хоче провести з вами конкурс «Впізнай за голосом».
(Пропонується голос пташки, за яким її необхідно впізнати. На екрані з'являється фото відгаданого птаха)
Відео «Віденський вальс»
Ведуча 1: Яка чудова музика! Це віденський вальс. Символ країни Австрії. Так, так, саме в Австрію відправляються ці повітряні кульки. А з ними й невеликі чорні птахи з жовтими дзьобиками. Хто вони дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку:
У садочку понад тином я зробив йому хатину.
Все навколо обдивився, засміявсь і оселився.(Шпак)
(Під звуки літака відлітають Шпаки)
Танок «Сіла птаха»
Ведуча 1: Яка сумна пісня! Чому сумують птахи? (Відповіді дітей.) От цікаво дізнатись, як же птахи впізнають дорогу. Можливо, у них є компас? Запитаємо про це у довідковому бюро.
Працівник довідкового бюро: Ні, компасом користуються тільки люди. А за орієнтир птахам правлять вночі зорі, а вдень сонце. Вони ніколи не зіб’ються зі свого маршруту. Ці перельоти тривають уже тисячі років, і кожен птах мандрує своїм шляхом.
Діти: Дякуємо!
Чути крик: Пропустіть! Пропустіть! Ми відлітаємо раніше!
(Вбігають ластівки)
Ластівка 1. До побачення! До побачення!
Ластівка 2. Як сумно прощатися! Як шкода залишати рідне гніздечко!
Ластівка 1. Але ми обов’язково повернемось! Чекайте на нас!
Дитина 2: Відлітайте, не баріться, ластівки!
Тільки будьте обережними, пташки,
Схожі хвостики на ножиці у вас,
Не покрайте неба синього, гаразд?
Ластівки: (хором) А вам, діти, на прощання від нас подарунок. Відкрийте конверт, і ви потрапите в лабіринти загадок. До побачення!
Ведуча 1: (відкриває конверт) Яку цікаву гру запропонували нам ластівки.
Гра «Чиє гніздо?» (На екрані малюнок пташиного гнізда, а діти відгадують, чиє воно.)
Гра «Закінчи прислів’я!».
Де багато пташок, там нема... (комашок).
Пташка красна пір’ям, а людина своїми... (знаннями).
Яйця курку... (не вчать).
(Під звуки літака відлітають Ластівки)
Пісня «Білий птах»
(Влітають гуси)
Гуси: Г а-га-га! А нам можна з вами погратись? Тоді спробуйте відгадати загадки про перелітних птахів.
(Презентація)
Швидко скрізь цей птах літає,
Безліч мушок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує. (Ластівка.)
Сам вечірньої години
Заховався в кущ калини.
Та на дуду голосну
Грає пісню чарівну. (Соловей.)
Відлітають за моря, у краї далекі,
На будинках гнізда в’ють.
Звуть же їх... (Лелеки.)
Сіла пташка на дубку,
Завила своє ку-ку.
Стрепенулись їжачок, заєць і козулі.
Всіх збудив той голосок,
Пісенька... (Зозулі.)
Що це ще за чудеса?
Подивись, яка краса!
Птахи дивляться у воду
На свою чудову вроду.
Легко змахують крильми,
Ніби перший сніг зими.
Шиї довгі і гнучкі.
Що за красені такі? (Лебеді.)
Гусак 2: Усе. Досить. Пора в путь. Ми - гуси, найпізніше відлітаємо.
(Під звуки літака відлітають Гуси)
Танок «Танцюючі каченята»
Дитина 1: На «Святі птахів»
Ми договір склали про те:
Все на Землі, все треба берегти:
І птаха, й звіра, і оту травину...
Дитина 2:
Не чванься тим, що цар природи — ти,
Бо, врешті, ти — лише її частина.
Дитина 3:
Рятуємо чисте повітря, рятуємо воду —
В морях, океанах, в малих і великих річках.
Дитина 4:
Рятуємо рідкісних птахів —
Ті, що зникають у полях, у лісах, у луках.
Дитина 5:
Поки є в небі свято веселок і крил,
Поки є на Землі і роса, і колосся — Я живу.
Дитина 6:
Поки тиша овіює явір гіллястий,
Поки засклено щебетом пташки вікно,— Я живу.
Дитина 7:
Поки є соловей, і зозуля, і шпак,
Щиглик, ластівка, зяблик,
Синиця і грак,
Всі:
Ми живемо!
Ведуча 1:
Любий друже! Я благаю –
Природу вмій любити ,
Не смій ніколи і нізащо
Їй шкоду спричинити.
Ведуча2:
Шануй, примножуй скарб неоціненний,
Який вручила нам свята земля!
Насаджуй сад і прочищай джерельце,
І скривдити не дай маленьке пташеня.
(Звучить мелодія «Спів птахів»)