Технологічна карта уроку української літератури у 9 класі з теми «Григорій Сковорода. Життя і творчість філософа, просвітителя, поета. Його християнські морально-етичні ідеали"

Про матеріал

Урок розроблено відповідно до програми з української літератури для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, вимог сучасного уроку, з використанням інтерактивних сервісів на основі принципів розвитку критичного мислення.

Перегляд файлу

Шимко Людмила Вікторівна,

учитель української мови та літератури,

старший учитель,

спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії

Бородянського академічного ліцею

 

Технологічна карта уроку української літератури у 9-ому класі з теми

 «Григорій Сковорода. Життя і творчість філософа, просвітителя, поета. Його християнські морально-етичні ідеали. «Сад Божественних пісень», «Байки Харківські», філософські трактати. Біблійна основа творчості Г. Сковороди та його вчення про самопізнання і «сродну (споріднену) працю». Проповідь житейської невибагливості, пошуку гармонії з собою і світом. Повчальний характер і художні особливості збірки «Байки Харківські». «Бджола та Шершень»

 

Урок розроблено відповідно до програми з української літератури для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, вимог сучасного уроку, з використанням інтерактивних сервісів на основі принципів розвитку критичного мислення.

 

Учитель

Шимко Людмила Вікторівна

1. Предмет:

українська література

2. Клас:

9 клас

3. Програма 

Програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська література: 5–9 класи. К.В.Таранік-Ткачук, М.П.Бондар, О.М.Івасюк, С.А.Кочерга, Л.І.Кавун, О.І.Неживий, Н.В.Михайлова, Р.В.Мовчан (керівник групи). – К., 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН № 804 від 07.06.2017 р.).

 

4. Тема уроку

«Григорій Сковорода. Життя і творчість філософа, просвітителя, поета. Його християнські морально-етичні ідеали. «Сад Божественних пісень», «Байки Харківські», філософські трактати. Біблійна основа творчості Г. Сковороди та його вчення про самопізнання і «сродну (споріднену) працю». Проповідь житейської невибагливості, пошуку гармонії з собою і світом. Повчальний характер і художні особливості збірки «Байки Харківські». «Бджола та Шершень».

 

5. Тип уроку:

урок засвоєння нових знань.

 

6. Мета уроку (формувати компетентності):

предметні: розвивати навички дослідницько-аналітичної роботи, культуру зв’язного усного мовлення; визначити роль окремих чинників, що впливали на формування особистості митця; допомогти учням зрозуміти морально-етичні ідеали та філософські ідеї Г.Сковороди; ключові: розвивати навички пізнавальної діяльності та критичного мислення; комунікативні та соціальні: розвивати навички спілкування в колективі та толерантне ставлення до думок і почуттів оточення, прагнення гармонії зі світом у становленні й реалізації себе як особистості, до самопізнання та самовиховання відповідно до загальноприйнятих морально-етичних норм; інформаційні: розвивати навички користування довідковою літературою для просування індивідуальним освітнім маршрутом; загальнокультурні: розвивати естетичний смак та зацікавленість читанням, світогляд.

 

7. Реалізація наскрізних змістових ліній:

«Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека».

8. Оцінка:

учні зможуть оцінити роботу в групі, значимість кожного, а також  власний рівень якості знань із теми.

 

 

9. Дії вчителя:

підготувати:  навчальний матеріал;

 

Спланувати та організувати: індивідуальну та групову роботу на уроці;

 

дібрати та доцільно використати цифрові та мультимедійні технології;

налаштувати учнів на роботу (прийом емоційного налаштування «Поділися посмішкою»);

 

під час виконання інтерактивних вправ запропонувати  учням:

 

назвати  ключові поняття теми за «хмарою слів»,

висловити власну думку  на основі методів «Мозковий штурм», «Прес», прийомів «Активне слухання», «Незакінчене речення», «Мікрофон», самооцінювання;

 

виконати завдання  за алгоритмом (методи «Снігова куля», «6 W», «Доміно», «Кластер»);

 

забезпечити  умови для розвитку творчих здібностей учнів (виразне читання байки в особах);

 

створити можливість кожному бути почутим.

 

10. Міжпредметні зв’язки:

історія, кіномистецтво (документальний фільм «Обличчя української історії.  Григорій Сковорода»).

 

11. Електронні освітні ресурси:

комп’ютер, додаток Google – Meet,  відеохостинг YouTube, віртуальна інтерактивна дошка Linoit, освітній онлайн-портал для вчителів «На Урок».

 

12. Способи оцінювання учнів

та форми зворотного зв’язку:

самооцінювання за системою оцінок Г. Сковороди (у чаті додатка Google – Meet), оцінювання на основі тесту на платформі «На урок».

 

13. Завдання для учнів

Завдання 1.

Розгляньте «хмару слів», назвіть ключові поняття теми, на їх основі пригадайте відомості про Г. Сковороду за допомогою прийому «Снігова куля».

Алгоритм цього прийому стисло можна описати так: слово – словосполучення – питальне речення – відповідь.

 

Завдання 2.

Метод «Мозковий штурм». Дайте відповідь на запитання.

  • Хто такий філософ? Назвіть відомих вам філософів.

 

Завдання 3.

За допомогою методу «Прес» поміркуйте, чому саме ці слова («Світ ловив мене та не спіймав») Г. Сковорода заповів викарбувати на могильному камені?

 

Завдання 4.

Прийом «Активне слухання».

  • Переглядаючи фільм «Обличчя української історії.  Григорій Сковорода», випишіть 5 фактів, що є новими або цікавими для вас.

 

Завдання 5.

За допомогою методу «6 W» з’ясуйте, чому Сковорода відмовився служити при дворі цариці  Катерини ІІ?

(Побудуйте ланцюжок запитань та відповідей, використовуючи метод шести «чому?» (в англійській мові «why?»)).

 

Завдання 6.

За допомогою прийому «Доміно» складіть ряд, який визначив би грані таланту Г. Сковороди.

 

 Завдання 7.

 Доповніть кластер, розміщений на віртуальній інтерактивній дошці Linoit, філософськими поглядами Г. Сковороди (1 група), інформацією про збірки «Сад Божествених пісень» (2 група), «Байки харківські» (3  група)

  та їх тематику.

 

Завдання 8.

Фізкультхвилинка. Виконати вправи для зняття втоми  органів зору.

 

 

Завдання 9.

Прийом «Незакінчене речення». Продовжте речення «Байка – це…»

 

Завдання 10.

Прочитайте байку «Бджола та Шершень» в особах (Бджола, Шершень, автор) (с. 69-70).

 

Завдання 11.

Робота над ідейно-тематичним аналізом тексту. Опрацюйте теоретичний матеріал с.69, виконайте ідейно-тематичний аналіз байки (1 група визначає тему, 2 група – ідею, 3 група – основну думку твору).

 

Завдання 12.

Прийом «Мікрофон».

  • Чому нас навчають твори Г.Сковороди?

 

Завдання 13.

Оцініть себе за системою оцінок, яку використовував  Г.С. Сковорода, працюючи в Харківському колегіумі,

За бажанням оцінки пропишіть в чаті.

 

Завдання 14.

Домашнє завдання: виконайте тест на сайті на урок за QR-кодом, який буде розміщений в групі класу після уроку, складіть паспорт твору за алгоритмом (пам’ятка 11 на форзаці підручника), створіть «хмару слів» «Перифрази Г. Совороди» (за бажанням).

 

 

14. Етапи уроку:

Організаційний момент.

 

 

Привітання в Meet. Прийом емоційного налаштування «Поділися посмішкою».

Визначення мети та завдань уроку.

Мотивація навчальної діяльності учнів.

Актуалізація опорних знань 

Засвоєння нових знань

 

 

Підбиття підсумків уроку

Рефлексія

 

Домашнє завдання

 

15. Підручник:

 

Робота з «Діаграмою Вена» над метою та завданнями уроку, обговорення правил роботи на онлайн-уроці, емоційним налаштуванням на роботу.

Робота з епіграфом.

 

Прийоми «хмара слів», «Снігова куля», метод «Мозковий штурм».

 

Метод «Прес», прийом «Активне слухання», метод «6 W», прийом «Доміно», метод «Кластер», прийом «Незакінчене речення», виразне читання байки в особах, робота з підручником, робота над ідейно-тематичним аналізом тексту.

Прийом «Мікрофон».

 

Самооцінювання за системою оцінок, яку використовував  Г.С. Сковорода, працюючи в Харківському колегіумі.

Онлайн-тест за QR-кодом, паспорт твору за алгоритмом, «хмара слів».

 

Українська література: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів/О. І. Борзенко, О. В. Лобусова. – Київ: Ранок, 2017. – 255с.

 

 

 

 

Інструкції учням з опрацювання матеріалу

Виконати випереджувальне домашнє завдання: опрацювати життєвий шлях Григорія Сковороди та його філософські погляди (теоретичний матеріал «Роздуми про щастя») за підручником (с. 63-64), скласти та заповнити анкету письменника (до 09:00 20 листопада 2020 року).

Для роботи на уроці мати підручник: Українська література: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів/О. І. Борзенко, О. В. Лобусова. – Київ: Ранок, 2017. – 255с.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Третякова Лариса Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 листопада 2021
Переглядів
338
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку