Розробка сценарію виховного заходу для учнів 9 - 11 класів на тему «Алкоголь – це теж наркотик». У наш час проблема алкоголізму стала дуже актуальною, адже купити можна все, а підліткам так хочеться спробувати те, що заборонено.
«Алкоголь – це теж наркотик»
(виховний захід)
Мета: дати визначення поняття «алкоголь»; інформувати про ризик розвитку залежності від алкоголю, набуття нових та ускладнення наявних захворювань; розширити та закріпити знання про згубний вплив алкоголю на організм людини, установити причини, наслідки дії алкоголю на здоров'я, нервову систему та психіку людини; переконати учнів у неприпустимості вживання алкоголю; формувати в підлітків якості сильної особистості та здатності протистояти алкогольній індустрії;розвивати творчі здібності, згуртовувати учнів, створювати умови для дружнього спілкування, стимулювати впевненість у собі й ініціативність; розвивати здібність до самоаналізу та спостереження; виховувати свідомого ставлення до свого здоров'я та здоров'я громадян як найвищоїсоціальноїцінності, негативногоставленнядоалкоголю, формуваннятапропагандаздоровогоспособужиття; профілактикашкідливихзвичок; формуванняпочуття відповідальностізасвоїдіїтаактивної життєвої позиціїучнів; виховувативучнівдбайливеставлення досвогоздоров'я.
Обладнання: епіграфи до уроку, музичний супровід, відео, аркуші паперу для індивідуальної та колективної роботи, маркери,, мультимедійні засоби,презентація«Алкоголь»; фільмпро шкідливий впливалкоголю.
ХІД ЗАХОДУ
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
Учитель. Сьогодні ми поговоримо про алкоголь: звідки прийшло до нас це явище, які його властивості та як алкоголь впливає на людський організм. Ще з біблійних часів відома фраза: «Не хлібом єдиним живе людина».
Поряд із турботами про роботу, сім'ю, її хвилює і дозвілля — світ захоплень, якому вона присвячує вільний час. Тут і зняття спортом, відвідування театрів, кіно, туризм, подорожі, рибалка. Та, на жаль, є ще надто багато людей, які люблять проводити дозвілля за чаркою горілки, келихом вина, пива або так званих легких напоїв.
«Питичи не пити?» — це питання, довколаякого багато невизначеності. Одні вважають алкоголь злодієм, що краде розум, соціальним лихом, що позбавляє людей здоров'я, волі та руйнує сім'ї. Інші стверджують, що у вживанні алкоголю немає нічого поганого, якщо тільки пити «культурно і в міру». Хто ж у цій суперечці має рацію? Давайте спробуємо розібратись.
Ви знаєте, що на відміну від періоду кампаній боротьби з алкоголізмом, під час яких лунало гасло: «Алкоголь — це отрута», сьогодні, навпаки, дедалі більше звучить аргументів на користь алкоголю, особливо вина.
З одного боку, справді, у натуральному вині чимало вітамінів, мікроелементів та інших корисних речовин. Приміром, червоне вино, наполовину розведене водою, застосовують як радіопротектор. У разі переохолодження організму, обмороження вживання алкоголю також дає позитивний ефект. У разі знесилення, млявості роботи травних органів невеликі дози алкоголю «для апетиту» мають позитивний вплив. За сильної психотравми, шоку, гострої судинної недостатності, якщо неможливо надати швидку медичну допомогу, також використовують алкоголь як засіб, що рефлекторно підвищує діяльність дихального та судиннорухового центрів. У цьому випадку йдеться про застосування алкоголю за медичними показаннями. Але, що необхідно підкреслити, це стосується лише напоїв із натуральної сировини» й то в невеликій кількості, та в окремих, рідкісних випадках.
Універсальною властивістю алкоголю є його здатність посилювати позитивні емоційні переживання. З одного боку, відомі приклади, як використовують цю можливість у деяких життєвих ситуаціях (у літаках пропонують невеликі дози алкоголю, якими можуть скористатись люди, які бояться літати. В японському місті Матсуширо пивні пропонують безкоштовно кухоль пива під час землетрусу до 3 балів за місцевою шкалою тощо). Проте саме в цій властивості алкоголю — посилювати позитивні емоційні переживання — й криється небезпека. Адже через це люди вживають спиртне, бо традиційно вважають його необхідним елементом свого життя, в деяких ситуаціях — свого роду допінгом. І. на жаль, багато хто починає нехтувати тим, що алкоголь має і негативний вплив на людський організм. Як же з'явився алкоголь і звідки прийшов до нас? Давайте поглянемо в історію.
ІІ. З ІСТОРІЇ ВИНИКНЕННЯ ТА РОЗПОВСЮДЖЕННЯ АЛКОГОЛЮ
Вед.1: Як свідчать учені, про властивості спиртних виробівлюдям було відомо ще близько 10 тисяч років тому. Відомий мандрівник Міклухо-Маклай спостерігав за папуасами Нової Гвінеї, які ще не вміли добувати вогонь, але вже знали прийоми приготування хмільних напоїв. Хоча історія не зберегла для нащадків ім'я першої людини, яка відкрила для світу алкоголь, але відомо, що саме слово «алкоголь» має арабське походження і означає воно одурманений, запаморочення. Араби ще в II-VIIстоліттях навчились добувати чистий спирт, називали його «душею вина», але використовували його переважно в медицині як антисептик, як зігрівальний засіб (для компресів) і для приготування настоїв із трав. Спирт не був харчовим продуктом на відміну від вина. Отже, звичне нині його вживання у вигляді горілки та кріплених вин є загалом так само неприродне, як і вдихання парів клею, бензину чи вживання прального порошку або крему для взуття як п'янких речовин.
Вед.2:У Європі лише в XIVстолітті було винайдено спосіб дистиляції спирту. Деякі алхіміки охрестили його «вогненною водою» га «водою життя», оскільки людина після вживання алкоголю набувала відчуття молодості, здоров'я, ставала веселою, жвавою. Однак незабаром прийшло розчарування: «вода життя» зле пожартувала над людиною, свідомість її стала задурманеною, а блаженство — несправжнім, уявним. І тоді вчені та лікарі перейменували алкоголь на «воду смерті». До речі, сьогодні спирт здебільшого виробляють не з природно вирощених злакових культур, картоплі, буряку й інших овочів, як раніше, вихідною сировиною для виробництва спирту є деревина або відходи паперового виробництва.
Вед.1:Щодо вина, то воно особливого розповсюдження набуло в Греції, де виноград почали культивувати з IVтисячоліття до н. є. Покровителем виноградарства та виноробства у греків був бог Діоніс. Як греки, так і римляни вважали вино божественним даром, про нього складали легенди, йому присвячували театралізовані дійства під гаслом «Помолимось Діонісу». У римлян такі п'яні розгули називались «вакханаліями», на честь бога вина Вакха, або Бахуса. Однак хоча давні єгиптяни були любителями «зазирнути в кухоль», але вже тоді на одній із кам'яних плит вони давали необхідну пораду молодим людям: «...Ніколи не пий дуже багато пива, ти падаєш і ламаєш собі кістки, і ніхто не простягає тобі руки, твої ж друзі продовжують нити і кажуть: викину геть цього п'яницю!».
Вед.2:У Стародавньому Римі існував закон, згідно з яким благородним громадянам дозволялось вживані вино лише після 30 років. Проте споювання рабів заохочували, оскільки тоді їх легше було Тримати в покорі. Про те, що пияцтво вважали вже за тих часів неприйнятним, свідчить така епітафія на одній із могильних плит: «Він жив, як раб: пив нерозведене вино». У середньовіччі, в Західній Європі також навчилися одержувати міцні спиртні напої шляхом сублімації вина й інших цукристих рідин. Згідно з легендою вперше це зробив італійський чернець-алхімік Валентіус. Випробувавши щойно отриманий продукт і прийшовши в стан сильного сп'яніння, алхімік заявив, що він відкрив чудодійний еліксир, який робить старого — молодим, втомленого бадьорим, а сумного — веселим. Відтоді міцні алкоголь напої швидко поширилися країнами світу, передусім, за рахунок промислового виробництва алкоголю з дешевої сировини.
Вед.1:Алкоголь звичним — практично жоден художник, письменник або поет не облишав цієї теми. Такі картини пияцтва є на полотнах старих голландських, італійських іспанських і німецьких художників. Опис пияцтва проникає навіть у дитячу літературу. Пам'ятаєте відому пісню піратів із книги "Острів скарбів», в якій як приспів повторювалося: «І пляшка рої
Вед.2:Але попри це, злу силуалкоголізму розуміли багато передових людей свого часу. відомий релігійний реформатор Мартін Лютер писав: «Кожна країна повинна мати свого диявола; наш німецький диявол — добра діжка вина».
Вед.1:Чимало висловлювань про алкоголь існує і в інших відомих особистостей:
*«Пияцтво — тренування в безумстві» (Піфагор);
* «Жодні напасті й злочини не знищують стільки народу і народного багатства, як пияцтво* (Френсіс Бекон);
*«Перед хмелем надко, в хмелю солодко, після хмелю гидко» (Народна мудрість);
* «Гуляти змолоду — помирати з голоду» (Народна МуДрІСТЬ);
* «Пити до дна — не бачити добра» (Народна мудрість);
* «Вино з розумом не ладить» (Народна мудрість).
Учитель. У народі не лише прислів'я й приказки описують згубний вплив алкоголю на людину, існує чимала кількість жартів і анекдотів про пияк. Ви також знаєте їх чимало. Деякі з них наші учні сьогодні спробують вам показати.
ІІІ. МІНІАТЮРИ
Учні розігрують мініатюри.
Пацієнт на прийомі. Лікар:
- Ви — перший лікар, який не звалює всю провину на мене!
Приходить алкоголік лікуватися.
Наступного разу ввалюється, ледве на ногах тримається, співає.
- П'ю, лікарю, але регулярно.
Лікар пацієнтові:
Лікар:
- Точний діагноз я поки поставити не можу, швидше за все, у всьому винна горілка.
- Тоді я прийду, коли ви протверезієте.
ІV. ФАКТИ ПРО ПИЯЦТВО
Вед.1:Про поширення пияцтва серед слов'янських народів і досі світом ходять легенди. Побутує навіть думка, що пияцтво є старовинною традицією українського народу. Але треба зазначити, що насправді в Стародавній Русі пили мало. Лише на окремі великі свята, на честь перемоги над ворогом або під час похорон варили мед, брагу або пиво, міцність яких не перевищувала 5-10°.
Вед.2:Чарку пускали по колу, з неї кожен відпивав декілька ковтків. У будні жодних спиртних напоїв не вживали, бо пияцтво вважали найбільшою ганьбою та гріхом.
Вед.1:Із XVI століття почалося масов ввезення з-за кордону горілкита вина, й за Івана IVі Бориса Годунова засновувалися «цареві шинки», що давали чимало грошей до скарбниці, проте вже тоді пробували обмежити споживання спиртних напоїв. Щоб показати негативний вплив алкоголю на здоров'я людини, в Росії під час ярмарок водили площею ведмедя, аби показати, як повертається. додому нетвереза людина.
Вед.2:За Петра І існувала шийна медаль «За пияцтво», яка важила від 6 до 17 фунтів (2,4-6,8 кг). Ті кріпили ціпком до обруча, якій одягали на шию людині, що пиячила. Цей ошийник можна було зняти лише через півроку після того, як людина забувала свою згубну звичку
Вед.1:Сто років тому в Самарській губернії існував стародавній звичай: не ховати людину, яка померла від пияцтва. Таких кидали в річку або закопували в лісі. За повір'ям, похорон алкоголіка за християнськими звичаями могли викликати неврожай чи посуху. Але заборона на пияцтво існувала за різних часів і в інших країнах, адже як тільки з'явились спиртні напої, людство відразу відчуло небезпеку, яку вони несли суспільству.
Вед.2:У Стародавній Спарті згідно з розпорядженням влади один із виборних чиновників повинен був напиватися п'яним і бродити, хитаючись, вулицями міста як наочний урок для молодих громадян. У Стародавній Індії утримання від алкоголю вважали обов'язковим для всіх каст. Людей, викритих у пияцтві, поїли розплавленим сріблом, свинцем чи міддю або просто примушували пити кипляче вино доти, поки не наставала смерть. А коли викривали пияцтво жінки, на лобі їй випалювали тавро у вигляді посудини для вина, виганяли без права на притулок.
Вед.1:Карл Великий вчиняв із п'яницями таким чином: вперше їх карали в закритому приміщенні, потім публічно. Якщо ж ці заходи не допомагали, п'яниць страчували. В Англії на початку минулого століття матросів, викритих, у пияцтві, одягали в брудний одяг, вішали на шию напис «п'яниця» і тушували виконувати найчорнішу роботу.
Вед.2:У Мексиці у 30-ті роки XXстоліття за розпорядженням префекта поліції кожного п'яного, що лежить на вулиці й весь процес доставки його у витверезник чи спеціальні кінооператори. Якщо це траплялося вперше, після витвереження п'яниці фільм демонстрували лише їм. Коли ж такий захід не допомагав, і людина напивався знову, знімали ще раз і показували фільм знайомим і родичам.
Вед.1:У Техасі відповідно до старого закону в барі дозволено випити стоячи не більше трьох ковтків пива. Після цього необхідно сісти за стіл. Справа в тому, що свого часу в Техасі вважали, що пити більше, ніж три ковтки без їжі — це вже пияцтво. Таким чином, якщо ви хотіли випити, потрібно було замовити обід.
Вед.2:А в штаті Анова навіть до сьогодні закон забороняє лягати з жінкою у ліжка, якщо чоловік випив більше трьох ковтків пива. У кафе і барах Відня досі стоять автомати, призначені для протверезіння занадто захмелілих. Після отримання дрібної монети автомат через спеціальний отвір викидає назовні порцію парів висококонцентрованого нашатирного спирту.
V. ЗГУБНІСТЬ АЛКОГОЛЮ
Учитель. Так у чому ж полягає згубний вплив алкоголю, чому його так забороняли? Давайте розберемось у суті цього явища.
Вед.1:Учені провели досліди на рослинах, комахах, тваринах і птахах й довели, що алкоголь взагалі шкідливий для живих організмів. Спирт знеслаблює ріст зерен рослин і вбиває їхню життєву здатність.
Вед.2:У разі потрапляння спиртового розчину у вулик, бджоли припиняли робочий виліт й цілими днями залишались у вулику, забуваючи про роботу. Такі властивості алкоголю, передусім пива, сьогодні використовують в Замбії для боротьби з гризунами. На ніч в будинку залишають миски з молоком, в яке додають трішки пива. На ранок «збирають врожай». П'яні пацюки не чинять опору.
Вед.1:Що стосується впливу на людський організм: учені довели,що навіть невелика кількість алкоголю погіршує зір, слух, координацію рухів, у людини знижується швидкість реакції. Наприклад, учені провели експеримент. До нього залучили групу з шести осіб. їм роздали гвинтівки, однакову кількість набоїв і запропонували здійснити стрільбу по мішенях із відстані 250 метрів.
Вед.2:Результати першої частини експерименту були такі: 86 відсотків куль влучили у мішені, а 14% — у щити, на яких були розташовані мішені. Отже, жодна куля не потрапила за межі цілі. Потім кожному учаснику експерименту дали випити 100 грам пива. Після цього чоловікам знову роздали таку саму кількість набоїв і запропонували вдруге здійснити стрільбу по мішеням.
Вед.1:Результати виявились такими: у мішені влучило 20 відсотків куль, у щити — 34 %, а 46% куль взагалі не влучили у ціль. Тобто влучність стрільби навіть після вживання малої кількості алкоголю зменшилася майже наполовину.
Учитель. Ось ще приклади впливу алкоголю на організм людини.
Вед.1:У Німеччині на початку XX століття дві групи солдатів виконували однакову фізичну роботу. Одній групі у разі стомлення давали пиво, іншій — не давали. І попри те, що солдати, які вживали пиво, казали, що воно викликає прилив нових сил і знижує втому, робота їх значно відставала від праці солдат, які не вживали пива.
Вед.2:Зниження працездатності внаслідок дії спиртних напоїв доводить і сучасна статистика, яка свідчить, що продуктивність праці після вихідних днів, протягом яких людина вживала алкоголь, знижується на 10-15%, а після великих свят — на 25-30%.
Вед.1:Алкоголь згубно впливає навіть на фізично загартований організм спортсмена. Якщо спортсмен піддасться цій спокусі, то може загинути під час тренувань через розрив судин, які втрачають еластичність.
Вед.2:Алкоголь небезпечно впливає налюдину не лише одразу після його вживання, він дуже довго виходить із організму. В мозкові його рештки знаходять навіть через 16 днів.
Учитель. Те, що алкоголь довго не виходить з організму, а також те, що він згубно впливає на інтелектуальні здібності, доводить і такий приклад.
Вед.1:Німецький учений Сміт близько 25 днів вивчав на собі здатність до запам'ятовування і складання чисел, а також швидкість асоціативного мислення. На початку експерименту вчений 5 днів не вживав алкоголю,в наступні дні вживав спочатку по 40 грамів, потім по 60 і по 80. В результаті з'ясувалося, що першого ж дня після вживання алкоголю пам'ять і здатність логічно мислити знизилися, в наступні дні продовжувала зменшуватися відповідно до збільшення дози спиртного.
Вед.2:Через два тижні вчений зробив перерву і протягом 7 днів не вживав спиртного. Коли ж учений знову увів до свого щоденного раціону алкоголь, результати працездатності виявились набагато гіршими за попередній період уживання спиртного. Отже, повторне вживання алкогольних напоїв ще більше знижує інтелектуальні можливості. Відомий російський ученим фізіолог Іван Павлов став жорстким ворогом спиртного після того, як провів на собі експеримент із алкоголем і визнав його шкідливу дію як «втрату ясноведіння дійсності».
Вед.1:Ось як відбувався цей експеримент ученого. Купив пляшку рому, сів у себе в кабінеті перед дзеркалом, з одного боку поклав зошит і олівець, з іншого — поставив пляшку рому і склянку. Його дуже цікавило, які відчуття тягнуть людину до випивки. Почав пити, слідкуючи за виразом свого обличчя в дзеркалі і в той же час прислуховувався до відчуттів, щоб нічого не пропустити і все записати в зошит. Удалося записати лише те, що очі посоловіли. Більше він нічого не пам'ятав, ніяких записів у зошит не зробив і опинився на підлозі. Він мав такий пригнічений, важкий стан, якого в житті до цього не відчував І який ніколи більше не повторював.
Вед.2:Пізніше Іван Павлов писав: «П'яні подібні до тварин, у яких видалений головний мозок». Подібне визначає й арабський вчений Абуль-Фарадж. який наочно зобразив 4 ступені сп'яніння, використавши порівняння з тваринами. Вино повідомляє кожному, хто його п'є чотири якості: спочатку людина стає схожою на павича — її рухи плавні, величаві, потім вона набуває характеру мавпи — починає з усіма загравати та жартувати. Потім стає схожою на лева — стає самовпевненим, гордим, агресивним. А наприкінці перетворюється на свиню і подібно до неї валяється в багнюці.
Вед.1:В народі з цього приводу існує анекдот: «Як зробити коктейль «Троє поросят"? Купити пляшку горілки і запросити двох друзів». Найстрашніший саме третій ступінь сп'яніння, коли людині властиво переоцінювати власні можливості, з'являється агресія, коли людина здатна в нетверезому стані сісти за кермо автомобіля, вдатись до інших протиправних вчинків.
Вед.2: Кримінальна відповідальність неповнолітніх відрізняється від відповідальності дорослих. Зазвичай, вона наступає з 16 років. Але є виключення, а саме: вбивство, навмисне нанесення тілесних пошкоджень, пограбування, крадіжка, злісне хуліганство, викрадення вогнепальної зброї. За ці злочини відповідають ті, кому виповнилося 14 років. Максимальний термін покарання — 10 років. Тож пам'ятаймо про це.
Учитель. Дослідження учених довели, що у хлопців і дівчат алкоголізм як важко виліковна хвороба виникає і розвивається в чотири рази швидше, ніж у дорослих.
► Гра-вікторина
Продовжте
Закінчіть вислів...
Учасник, який дав відповіді на більшу кількість запитань, отримус приз.
Учитель. Давайте ж спробуємо визначитись, чиє насправді «культурне пиття», що означає «випити в міру» і скільки випитого може становити -ця міра»? У чому відмінність вживання спиртних напоїв здоровими людьми і тими, хто втратив контроль над собою? Для цього потрібно поговорити про дозу вживання алкоголю.
Вед.2: Доза вживання алкоголю — це така мінімальна кількість етанолу, яка у здорової людини викликає стан легкого сп'яніння, навіть непомітного для оточення. За міжнародними нормами — це 15-20 г чистого спирту. У перерахунку на горілку — це 30-40 г, у перерахунку на натуральне вино, міцністю 10-13°, це 150 г. Саме така кількість чистого алкоголю у здорової людини легко метаболізується протягом години. У крові кожної людини завжди є певна кількість алкоголю, виробленого організмом. Такий рівень становить 0,01-0,07%. З огляду на це, щоб підвищити рівень етанолу в крові у різних людей, потрібна різна його кількість.
Вед.1:Основним фактором сприйнятливості до алкоголю є ступінь його стерпності організмом — толерантність до алкоголю. Цей фактор є природженим і визначений особливостями обміну речовин. Підвищена толерантність до етанолу (тобто коли людина не відчуває негативних наслідків після прийняття навіть 3-4 доз алкоголю, як кажуть, «п'є і не п'яніє»), є передумовою захворювання на алкоголізм.
VІ. ПРИЧИНИ ПИЯЦТВА
АСОЦІАТИВНИЙ КУЩ «ПРИЧИНИ ВЖИВАННЯ АЛКОГОЛЮ»
Учитель. Чому ж люди взагалі вдаються до пияцтва? Причини першого вживання алкоголю різноманітні. Але простежуються їх характерні зміни, залежно від віку. Давайте розглянемо з вами таблицю «З чого починається пияцтво?» Отже, загалом мотиви першої спроби алкоголю такі:
* заради солідарності з компанією;
* як анестезія від звичайної образи, горя або фізичного болю.
Головна небезпека першої спроби алкоголю для незрілої особистості полягає в тому, що, відчувши потяг до спиртного, підліток з біологічною схильністю до алкоголізму стає алкоголіком практично відразу, навіть не встигнувши зрозуміти, що з ним сталося.
VІІ. НАСЛІДКИ ВЖИВАННЯ АЛКОГОЛЮ
Вед.1:Наслідком вживання алкоголю є внутрішня спустошеність, втрата орієнтації в житті, життєвого інтересу, відсутність сили волі, руйнування особистості, психічні порушення, відмова від моральних принципів.
Вед.2:Деяких вживання спиртного штовхає до порушення закону, скоєння злочинів. Чимало неповнолітніх злочинців стають такими в результаті вживання алкоголю. Злочини, скоєні п'яними людьми, дуже жорстокі, за них суворо карають за законом. Чимало вбивств, крадіжок і хуліганських нападів скоюють у стані алкогольного сп'яніння. Безліч аварій на дорогах із трагічними наслідками відбуваються з вини п'яних водіїв. Вживання алкоголю провокує насильство в сім'ях.
ПОРТРЕТ АЛКОГОЛІКА
Ему лишь тридцать, но на вид
Лет пятьдесят, не менее...
Он неопрятен и небрит.
И пьян до омерзения.
То начинает слезьі лить,
То хохотать до колик,
И всех стремится убедить,
Что он — не алкоголик...
«Шумел камышь, дере-е-вья гну-у...
Я, может, сам за трезвость!
Но вы мне ставите ввину
Культурную потребность!..
Я пью от ста до пятисот...
До восьмисот... не более!
А там она сама идет!
Какой я алкоголик?!
Положим, взял я у жены
Её пальто и боты...
Но вы ведь все понять должны,
Что я их заработал!
Хочу — сожгу, хочу — пропью!
Никто не приневолит!
Но я люблю свою семью...
Какой я алкоголик?!
Зовут прогульщиком меня...
Вот тоже... пустомели!
Да я всего четыре дня
Гуляю на неделе!
Пройдет с похмелья
Боль в висках,
Я тут как тут — соколик!..
Зачем же в суд меня таскать?
Какой я алкоголик?!
А что в милицию попал...
Так вы же все видали,
Что я на клумбе отдыхал,
А вовсе не скандалил!
На то, по-моему, и сквер,
Я вел себя. как кролик...
Товариш милиционер!
Какой я ал... ко... го... лик?».
Вед.1:Алкоголізм призводить до скочення соціальними сходами на саме дно — п'яниці часто залишаються без житла, роботи, сім'ї, друзів, стають безхатьками, живуть на вулиці, в підвалах. Вони стають знедоленими людьми і не можуть уже повернутися до нормального життя через непоправні психічні зміни. Залежні від алкоголю люди потрапляють у зачароване коло, з якого не можуть вибратись. Існує психологічна залежність: будь-який п'яниця вірить, що може кинути пити, якщо захоче. Уся проблема в тому, що він ніколи цього не захоче, навіть якщо його мучить сумління — потяг до алкоголю сильніший.
Вед.2:Гнітюче враження справляє інформація про те, що за Україною визнають світову першість щодо молодіжного алкоголізму. Наші підлітки випередили своїх ровесників із 14 країн світу, серед яких проводили спеціальні дослідження. Дуже часто це пов'язано з тим, що підлітки не вміють відмовитись від пропозиції випити чарочку, не можуть сказати «ні».
Учитель. Зараз ми подивимося, як ви вмієте говорити «ні».
VІІІ. ЗАВДАННЯ ДЛЯ УЧНІВСЬКИХ ГРУП
Необхідно обдумати і показати, як можна відмовитись від пропозиції в жити алкоголь.
Завдання для групи 1. Хлопцю подобається дівчина, але він не наважується їй освідчитись.
Друзі пропонують йому випити для хоробрості...
Завдання для групи 2. Дівчата гуляють у парку. До них підходять хлопці й пропонують випити пива за знайомство...
Завдання для групи 3. Ви прийшли на день народження до однокласниці. Тато іменинниці налива шампаньке…
ІХ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Учитель. Складно знайти молодіжну групу, яка не зазнала 6 на собі впливу алкоголю. Коли проводять анонімні опитування з питань уживання алкогольних напоїв, багато хто відповідає, що вживає їх у більшій чи меншій кількості. Багато хто навіть не замислюються про вплив і наслідки вживання алкоголю на їхнє здоров'я, особистість, життя. Вони просто випивають: «Пляшка пива — що в цьому поганого? Всі навколо так роблять!». І не помічають, як захоплюються. І щоб показати наочно, які наслідки можуть відбутись у людському організмі за надмірного вживання алкоголю, ми пропонуємо вам подивитись невеличкий ролик.
Демонстрування фільму про шкідливість алкоголю.
Х. РЕФЛЕКСІЯ
► Асоціативний тест «Піднебом блакитним, або прихований талант»
Чи відомо вам, що вчені достеменно знають: на світі з безлічі сніжинок немає жодної пари абсолютно однакових. То що вже казати про людей? Кожен з нас неповторний. Іноді хочеться бути на когось схожим. Робитите, що робить хтось – пити чи палити, вживати наркотики. Але пам'ятайте: людина, яка сліпо наслідує інших, нецікава навіть самій собі. В інших людях нас приваблює саме несхожість. Щоб переконатися, які ми всі неоднакові, пропоную вам тест.
►Тест
Уявіть чисте блакитне небо без єдиної хмарки. Це заспокоює, чи не так? Тепер по-думки окиньте поглядом навколишній ландшафт. ♦ Яка з названих нижче картин подобається вам найбільше?
Ключ до тесту
Блакитний колір заспокоює і відкриває вихід глибокій підсвідомості, у якій кожен колір має сенс і значення. Картина, яку ви уявно намалювали, розкриває ваш прихований талант, що є а глибинах спокійної свідомості.
Біла засніжена рівнина. Вн наділені особливим сприйняттям, що дає змогу миттєво оцінити ситуацію і розв'язати складні проблеми. Ви рішучі, проникливі та володієте даром передбачення. Довіряйте своїй інтуїції, вона завжди веде вас у правильному напрямку.
Блакитний морський простір. У вас природний талант до спілкування. Людн цінують вашу комунікабельність. Одна ваша присутність допомагає загасити конфлікт, створити комфортні, дружні обставини. Ваша похвала правдива, а на слова можна покластися.
Горо, укриті зеленими лісами. Схоже, ви завжди можете дібрати потрібні слова, щоб висловити те, що думаєте. Оточуючі починають усвідомлювати, що відчувають те саме. Кажуть, розділена радість примножуються, розділений смуток зменшується. Ви завжди готові прийти на допомогу, оскільки володієте даром експресивного спілкування.
Поле, усіяне жовтими квітами. Ви — джерело знань і генератор ідей, натура творча та енергійна. Залишайтесь у гармонії з оточу¬ючими і працюйте над утіленням своїх ідей. Тоді для вас не буде нічого неможливого.
Заключне слово вчителя.
Отже, ми переконані, що навіть поміж присутніх були обрані чотири різних варіанти. А ви помітили, що ключ до тесту дав усім вам хоч і різні, але позитивні характеристики? Зробімо висновок: ми — не кращі та не гірші». МИ — розумні люди, які зроблять правильний вибір у житті.