Текст виховного заходу на тему «Алкоголь – це теж наркотик»

Про матеріал

Розробка сценарію виховного заходу для учнів 9 - 11 класів на тему «Алкоголь – це теж наркотик». У наш час проблема алкоголізму стала дуже актуальною, адже купити можна все, а підліткам так хочеться спробувати те, що заборонено.

Перегляд файлу

                                «Алкоголь – це теж наркотик»

                                             (виховний захід)


Мета: дати визначення поняття «алкоголь»; інформувати про ризик розвитку за­лежності від алкоголю, набуття нових та ускладнення наявних захворювань; розширити  та закріпити знання про згубний вплив алкоголю на організм людини, установити при­чини, наслідки дії алкоголю на здоров'я, нервову систему та психіку людини; переконати учнів у неприпустимості вживання алкоголю; формувати в підлітків якості сильної осо­бистості та здатності протистояти алкогольній індустрії;розвивати творчі здібності, згуртовувати учнів, створювати умови для дружнього спілкування, стимулювати впевненість у собі й ініціативність; розвивати здіб­ність до самоаналізу та спостереження; виховувати свідомого ставлення до свого здоров'я та здоров'я громадян як найвищоїсоціальноїцінності, негативногоставленнядоалкоголю, формуваннятапро­пагандаздоровогоспособужиття; профілактикашкідливихзвичок; формуванняпочуття відповідальностізасвоїдіїтаактивної життєвої позиціїучнів; виховувативучнівдбайливеставлення досвогоздоров'я.

Обладнання: епіграфи до уроку, музичний супровід, відео, аркуші паперу для індиві­дуальної та колективної роботи, маркери,, мультимедійні засоби,презентація«Алкоголь»; фільмпро шкідливий впливалкоголю.


                                                                                         ХІД ЗАХОДУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА


Учитель. Сьогодні ми поговоримо про алкоголь: звідки прийшло до нас це явище, які його властивості та як алкоголь впливає на людський організм. Ще з біблійних часів відома фраза: «Не хлібом єдиним живе людина».

    Поряд із турботами про роботу, сім'ю, її хвилює і дозвілля — світ захоплень, яко­му вона присвячує вільний час. Тут і зняття спортом, відвідування теат­рів, кіно, туризм, подорожі, рибалка. Та, на жаль, є ще надто багато лю­дей, які люблять проводити дозвілля за чаркою горілки, келихом вина, пива або так званих легких напоїв.

     «Питичи не пити?» — це питання, довколаякого багато невизначеності. Одні вважають алкоголь злодієм, що краде розум, соціальним лихом, що по­збавляє людей здоров'я, волі та руйнує сім'ї. Інші стверджують, що у вжи­ванні алкоголю немає нічого поганого, якщо тільки пити «культурно і в міру».     Хто ж у цій суперечці має рацію? Давайте спробуємо розібратись.

   Ви знаєте, що на відміну від періоду кампаній боротьби з алкоголіз­мом, під час яких лунало гасло: «Алкоголь — це отрута», сьогодні, навпа­ки, дедалі більше звучить аргументів на користь алкоголю, особливо вина.

   З одного боку, справді, у натуральному вині чимало вітамінів, мікро­елементів та інших корисних речовин. Приміром, червоне вино, наполовину розведене водою, застосовують як радіопротектор. У разі переохолодження організму, обмороження вживання алкоголю також дає позитивний ефект. У разі знесилення, млявості роботи травних органів невеликі дози алко­голю «для апетиту» мають позитивний вплив. За сильної психотравми, шоку, гострої судинної недостатності, якщо неможливо надати швидку ме­дичну допомогу, також використовують алкоголь як засіб, що рефлекторно підвищує діяльність дихального та судиннорухового центрів. У цьому випадку йдеться про застосування алкоголю за медичними показаннями. Але, що необхідно підкреслити, це стосується лише напоїв із натуральної сировини» й то в невеликій кількості, та в окремих, рідкісних випадках.

    Універсальною властивістю алкоголю є його здатність посилювати пози­тивні емоційні переживання. З одного боку, відомі приклади, як використову­ють цю можливість у деяких життєвих ситуаціях (у літаках пропонують не­великі дози алкоголю, якими можуть скористатись люди, які бояться літати. В японському місті Матсуширо пивні пропонують безкоштовно кухоль пива під час землетрусу до 3 балів за місцевою шкалою тощо). Проте саме в цій властивості алкоголю — посилювати позитивні емоційні переживання — й криється небезпека. Адже через це люди вживають спиртне, бо традиційно вважають його необхідним елементом свого життя, в деяких ситуаціях — свого роду допінгом. І. на жаль, багато хто починає не­хтувати тим, що алкоголь має і негативний вплив на людський організм. Як же з'явився алкоголь і звід­ки прийшов до нас? Давайте поглянемо в історію.

ІІ. З ІСТОРІЇ ВИНИКНЕННЯ ТА РОЗПОВСЮДЖЕННЯ АЛКОГОЛЮ
Вед.1: Як свідчать учені, про властивості  спиртних  виробівлюдям було відомо ще близько 10 тисяч років тому. Відомий мандрівник Міклухо-Маклай спостерігав за папуасами Нової Гвінеї, які ще не вміли добувати вогонь, але вже знали при­йоми приготування хмільних напоїв. Хоча історія не зберегла для нащадків ім'я першої людини, яка відкрила для світу алкоголь, але відомо, що саме слово «алкоголь» має арабське походження і означає воно одурманений, запаморочення. Араби ще в II-VIIстоліттях навчились добувати чистий спирт, на­зивали його «душею вина», але використовували його переважно в медицині як антисептик, як зігрівальний засіб (для компресів) і для приготування настоїв із трав. Спирт не був харчовим продуктом на відміну від вина. Отже, звичне нині його вжи­вання у вигляді горілки та кріплених вин є загалом так само неприродне, як і вдихання парів клею, бен­зину чи вживання прального порошку або крему для взуття як п'янких речовин.

Вед.2:У Європі лише в XIVсто­літті було винайдено спосіб дистиляції спирту. Деякі алхіміки охрестили його «вогненною водою» га «во­дою життя», оскільки людина після вживання алко­голю набувала відчуття молодості, здоров'я, ставала веселою, жвавою. Однак незабаром прийшло роз­чарування: «вода життя» зле пожартувала над люди­ною, свідомість її стала задурманеною, а блажен­ство — несправжнім, уявним. І тоді вчені та лікарі перейменували алкоголь на «воду смерті». До речі, сьогодні спирт здебільшого виробляють не з при­родно вирощених злакових культур, картоплі, буря­ку й інших овочів, як раніше, вихідною сировиною для виробництва спирту є деревина або відходи па­перового виробництва.

Вед.1:Щодо вина, то воно особливого розповсю­дження набуло в Греції, де виноград почали культи­вувати з IVтисячоліття до н. є. Покровителем виноградарства та виноробства у греків був бог Діоніс. Як греки, так і римляни вважали вино божественним даром, про нього складали легенди, йому присвячува­ли театралізовані дійства під гаслом «Помолимось Діонісу». У римлян такі п'яні розгули називались «вак­ханаліями», на честь бога вина Вакха, або Бахуса. Од­нак хоча давні єгиптяни були любителями «зазирнути в кухоль», але вже тоді на одній із кам'яних плит вони давали необхідну пораду молодим людям: «...Ніколи не пий дуже багато пива, ти падаєш і ламаєш собі кістки, і ніхто не простягає тобі руки, твої ж друзі продо­вжують нити і кажуть: викину геть цього п'яницю!».

Вед.2:У Стародавньому Римі існував закон, згідно з яким благородним громадянам дозволялось вживані вино лише після 30 років. Проте споювання рабів заохочу­вали, оскільки тоді їх легше було Тримати в покорі. Про те, що пияцтво вважали вже за тих часів непри­йнятним, свідчить така епітафія на одній із могильних плит: «Він жив, як раб: пив нерозведене вино». У се­редньовіччі, в Західній Європі також навчилися одер­жувати міцні спиртні напої шляхом сублімації вина й інших цукристих рідин. Згідно з легендою вперше це зробив італійський чернець-алхімік Валентіус. Ви­пробувавши щойно отриманий продукт і прийшовши в стан сильного сп'яніння, алхімік заявив, що він від­крив чудодійний еліксир, який робить старого — мо­лодим, втомленого бадьорим, а сумного — веселим. Відтоді міцні алкоголь напої швидко поширилися країнами світу, передусім, за рахунок промислового виробництва алкоголю з дешевої сировини.

Вед.1:Алкоголь звичним — практично жоден художник, пись­менник або поет не облишав цієї теми. Такі картини пияцтва є на полотнах старих голландських, італій­ських іспанських і німецьких художників. Опис пия­цтва проникає навіть у дитячу літературу. Пам'ятаєте відому пісню піратів із книги "Острів скарбів», в якій як приспів повторювалося: «І пляшка рої

Вед.2:Але попри це, злу силуалкоголізму розуміли багато передових людей свого часу. відомий релігійний реформатор Мартін Лютер писав: «Кожна країна повинна мати свого диявола; наш німецький диявол — добра діжка вина».

Вед.1:Чимало висловлювань про алкоголь існує і  в інших відомих особистостей:

   *«Пияцтво — тренування в безумстві» (Піфагор);

   * «Жодні напасті й злочини не знищують стіль­ки народу і народного багатства, як пияцтво* (Френсіс Бекон);

   *«Перед хмелем надко, в хмелю солодко, після хмелю гидко» (Народна мудрість);


* «Гуляти змолоду — помирати з голоду» (На­родна МуДрІСТЬ);

* «Пити до дна — не бачити добра» (Народна мудрість);

* «Вино з розумом не ладить» (Народна мудрість).

Учитель. У народі не лише прислів'я й приказки описують згубний вплив алкоголю на людину, іс­нує чимала кількість жартів і анекдотів про пияк. Ви також знаєте їх чимало. Деякі з них наші учні сьогодні спробують вам показати.

ІІІ. МІНІАТЮРИ

Учні розігрують мініатюри.

Пацієнт на прийомі. Лікар:

  • Спиртне вживаєте?
  • Виключно в урочистих випадках.
  • А це коли?
  • Коли є що випити.

 

  • Причина вашої хвороби — алкоголь!

      - Ви — перший лікар, який не звалює всю провину на мене!

 

Приходить алкоголік лікуватися.

  • І багато п'єте?
  • Та не так вже й багато, два літри на день, не більше.
  • Ой-йой-йой. І давно п'єте?
  • Та не так «же давно. З дитинства.
  • Вай-вай-вай! Ну що ж, лікувати будемо. Тільки домовленість!
  • Так?
  • Двісті грам на день, не більше!
  • Двісті грам на день? Гаразд.

Наступного разу ввалюється, ледве на ногах тримається, співає.

  • Любий мій! Ми ж домовлялися з вами — 200 грам на день, не більше!
  • А ти що думаєш, я в одного тебе лікуюся, чи що?

 

  • Серце у вас б'ється нерегулярно. Ви п'єте?

- П'ю, лікарю, але регулярно.

 

  • Лікарю, скажіть чесно: невже грижа у мене також від алкоголізму?
  • Безсумнівно. Ви надірвалися, коли йшли здавати пустий посуд.

 

Лікар пацієнтові:

  • Не будете пити — продовжите собі життя.
  • Ваша правда, лікарю! Цілий тиждень не пив. Так він мені роком здався.

 

Лікар:

  • Пити можете лише на свята. Запам'ятайте,
    лише по тим дням, в яких є літера С — свята...
  • Дякую, я зрозумів.
    Виходить із кабінету Сам до себе:
  • Так, лікарю, лише на літеру «С» — середа,
    субота і... сьогодні!

 

      -    Точний діагноз я поки поставити не можу, швидше за все, у всьому винна горілка.

      -    Тоді я прийду, коли ви протверезієте.

 

ІV. ФАКТИ ПРО ПИЯЦТВО

Вед.1:Про поширення пияцтва серед слов'янських народів і досі світом ходять легенди. Побутує навіть думка, що пияцтво є старовинною традицією українського народу. Але треба зазначити, що на­справді в Стародавній Русі пили мало. Лише на окре­мі великі свята, на честь перемоги над ворогом або під час похорон варили мед, брагу або пиво, міцність яких не перевищувала 5-10°.

Вед.2:Чарку пускали по колу, з неї кожен відпивав декілька ковтків. У будні жод­них спиртних напоїв не вживали, бо пияцтво вва­жали найбільшою ганьбою та гріхом.

Вед.1:Із XVI століття почалося масов ввезення з-за кордону горілкита вина, й за Івана IVі Бориса Годунова засновувалися «цареві шинки», що давали чимало грошей до скарбниці, проте вже тоді про­бували обмежити споживання спиртних напоїв. Щоб показати негативний вплив алкоголю на здоров'я людини, в Росії під час ярмарок водили площею вед­медя, аби показати, як повертається. додому нетве­реза людина.

Вед.2:За Петра І існувала шийна медаль «За пияцтво», яка важила від 6 до 17 фунтів (2,4-6,8 кг). Ті кріпили ціпком до обруча, якій одягали на шию людині, що пиячила. Цей ошийник можна було зняти лише через півроку після того, як людина забу­вала свою згубну звичку


Вед.1:Сто років тому в Самарській губернії іс­нував стародавній звичай: не ховати людину, яка померла від пияцтва. Таких кидали в річку або закопували в лісі. За повір'ям, похорон алкого­ліка за християнськими звичаями могли викли­кати неврожай чи посуху. Але заборона на пия­цтво існувала за різних часів і в інших країнах, адже як тільки з'явились спиртні напої, людство відразу відчуло небезпеку, яку вони несли су­спільству.

Вед.2:У Стародавній Спарті згідно з розпо­рядженням влади один із виборних чиновників повинен був напиватися п'яним і бродити, хита­ючись, вулицями міста як наочний урок для мо­лодих громадян. У Стародавній Індії утримання від алкоголю вважали обов'язковим для всіх каст. Людей, викритих у пияцтві, поїли розплавленим сріблом, свинцем чи міддю або просто приму­шували пити кипляче вино доти, поки не наста­вала смерть. А коли викривали пияцтво жінки, на лобі їй випалювали тавро у вигляді посуди­ни для вина, виганяли без права на притулок.

Вед.1:Карл Великий вчиняв із п'яницями таким чином: вперше їх карали в закритому приміщенні, потім публічно. Якщо ж ці заходи не допомагали, п'яниць страчували. В Англії на початку минулого століття матросів, викритих, у пияцтві, одягали в брудний одяг, вішали на шию напис «п'яниця» і тушували виконувати найчорнішу роботу.

Вед.2:У Мек­сиці у 30-ті роки XXстоліття за розпорядженням префекта поліції кожного п'яного, що лежить на ву­лиці й весь процес доставки його у витверезник чи спеціальні кінооператори. Якщо це траплялося вперше, після витвереження п'яниці фільм демон­стрували лише їм. Коли ж такий захід не допомагав, і людина напивався знову, знімали ще раз і показу­вали фільм знайомим і родичам.

Вед.1:У Техасі відповідно до старого закону в барі дозволено випити стоячи не більше трьох ковтків пива. Після цього необ­хідно сісти за стіл. Справа в тому, що свого часу в Техасі вважали, що пити більше, ніж три ковт­ки без їжі — це вже пияцтво. Таким чином, якщо ви хотіли випити, потрібно було замовити обід.

Вед.2:А в штаті Анова навіть до сьогодні закон забороняє лягати з жінкою у ліжка, якщо чоловік випив більше трьох ковтків пива. У кафе і барах Відня досі сто­ять автомати, призначені для протверезіння занадто захмелілих. Після отримання дрібної монети авто­мат через спеціальний отвір викидає назовні порцію парів висококонцентрованого нашатирного спирту.

V. ЗГУБНІСТЬ АЛКОГОЛЮ

Учитель. Так у чому ж полягає згубний вплив алко­голю, чому його так забороняли? Давайте розбе­ремось у суті цього явища.

Вед.1:Учені провели досліди на рослинах, комахах, тваринах і птахах й довели, що алкоголь взагалі шкідливий для живих організмів. Спирт знеслаблює ріст зерен рослин і вбиває їхню життєву здатність.

Вед.2:У разі потрапляння спиртового розчину у вулик, бджоли припиняли робочий виліт й цілими днями залишались у вулику, забуваючи про роботу. Такі властивості алкоголю, передусім пива, сьогодні використовують в Замбії для боротьби з гризунами. На ніч в будинку залишають миски з молоком, в яке додають трішки пива. На ранок «збирають врожай». П'яні пацюки не чинять опору.
Вед.1:Що стосується впливу на людський організм: учені довели,що навіть невелика кількість алкоголю погіршує зір, слух, координацію рухів, у людини знижується швидкість реакції. Напри­клад, учені провели експеримент. До нього залу­чили групу з шести осіб. їм роздали гвинтівки, однакову кількість набоїв і запропонували здій­снити стрільбу по мішенях із відстані 250 метрів.

Вед.2:Результати першої частини експерименту були такі: 86 відсотків куль влучили у мішені, а 14% — у щити, на яких були розташовані мішені. Отже, жодна куля не потрапила за межі цілі. Потім кож­ному учаснику експерименту дали випити 100 гра­м пива. Після цього чоловікам знову роздали таку саму кількість набоїв і запропонували вдруге здійснити стрільбу по мішеням.

Вед.1:Результати вияви­лись такими: у мішені влучило 20 відсотків куль, у щити — 34 %, а 46% куль взагалі не влучили у ціль. Тобто влучність стрільби навіть після вжи­вання малої кількості алкоголю зменшилася майже наполовину.

Учитель. Ось ще приклади впливу алкоголю на орга­нізм людини.

Вед.1:У Німеччині на початку XX століття дві групи солдатів виконували однакову фізичну ро­боту. Одній групі у разі стомлення давали пиво, іншій — не давали. І попри те, що солдати, які вжи­вали пиво, казали, що воно викликає прилив нових сил і знижує втому, робота їх значно відставала від праці солдат, які не вживали пива.

Вед.2:Зниження працездатності внаслідок дії спиртних напоїв доводить і сучасна статистика, яка свідчить, що продуктивність праці після вихідних днів, протягом яких людина вживала алкоголь, знижується на 10-15%, а після великих свят — на 25-30%.

Вед.1:Алкоголь згубно впливає навіть на фізично загартований організм спортсмена. Якщо спортсмен піддасться цій спокусі, то може загинути під час тренувань через розрив судин, які втрачають еластичність.

Вед.2:Алкоголь небезпечно впливає налюдину не лише одразу після його вживання, він дуже довго виходить із організму. В мозкові його решт­ки знаходять навіть через 16 днів.

Учитель. Те, що алкоголь довго не виходить з організ­му, а також те, що він згубно впливає на інтелекту­альні здібності, доводить і такий приклад.

Вед.1:Німецький учений Сміт близько 25 днів вивчав на собі здат­ність до запам'ятовування і складання чисел, а та­кож швидкість асоціативного мислення. На початку експерименту вчений 5 днів не вживав алкоголю,в наступні дні вживав спочатку по 40 грамів, потім по 60 і по 80. В результаті з'ясувалося, що першого ж дня після вживання алкоголю пам'ять і здатність логічно мислити знизилися, в наступні дні про­довжувала зменшуватися відповідно до збільшення дози спиртного.

Вед.2:Через два тижні вчений зробив пе­рерву і протягом 7 днів не вживав спиртного. Коли ж учений знову увів до свого щоденного раціону алкоголь, результати працездатності виявились наба­гато гіршими за попередній період уживання спирт­ного. Отже, повторне вживання алкогольних напоїв ще більше знижує інтелектуальні можливості. Відо­мий російський ученим фізіолог Іван Павлов став жорстким ворогом спиртного після того, як провів на собі експеримент із алкоголем і визнав його шкід­ливу дію як «втрату ясноведіння дійсності».

Вед.1:Ось як відбувався цей експеримент ученого. Ку­пив пляшку рому, сів у себе в кабінеті перед дзерка­лом, з одного боку поклав зошит і олівець, з іншо­го — поставив пляшку рому і склянку. Його дуже цікавило, які відчуття тягнуть людину до випивки. Почав пити, слідкуючи за виразом свого обличчя в дзеркалі і в той же час прислуховувався до відчут­тів, щоб нічого не пропустити і все записати в зо­шит. Удалося записати лише те, що очі посоловіли. Більше він нічого не пам'ятав, ніяких записів у зо­шит не зробив і опинився на підлозі. Він мав такий пригнічений, важкий стан, якого в житті до цього не відчував І який ніколи більше не повторював.

Вед.2:Пізніше Іван Павлов писав: «П'яні подібні до тварин, у яких видалений головний мозок». По­дібне визначає й арабський вчений Абуль-Фарадж. який наочно зобразив 4 ступені сп'яніння, вико­риставши порівняння з тваринами. Вино повідом­ляє кожному, хто його п'є чотири якості: спочатку людина стає схожою на павича — її рухи плавні, величаві, потім вона набуває характеру мавпи — починає з усіма загравати та жартувати. Потім стає схожою на лева — стає самовпевненим, гордим, агресивним. А наприкінці перетворюється на сви­ню і подібно до неї валяється в багнюці.

Вед.1:В народі з цього приводу існує анекдот: «Як зробити коктейль «Троє поросят"? Купити пляшку горілки і за­просити двох друзів». Найстрашніший саме третій ступінь сп'яніння, коли людині властиво переоці­нювати власні можливості, з'являється агресія, коли людина здатна в нетверезому стані сісти за кермо автомобіля, вдатись до інших протиправних вчинків.

Вед.2: Кримінальна відповідальність неповнолітніх відрізняється від відповідальності дорослих. Зазвичай, вона наступає з  16 років. Але є виключення, а саме: вбивство, навмисне нанесення тілесних пошкоджень, пограбування, крадіжка, злісне хуліганство, викрадення вогнепальної зброї. За ці злочини відповідають ті, кому виповнилося 14 років. Максимальний термін покарання — 10 років. Тож пам'ятаймо про це.

Учитель. Дослідження учених довели, що у хлоп­ців і дівчат алкоголізм як важко виліковна хвороба виникає і розвивається в чотири рази швидше, ніж у дорослих.

Гра-вікторина

Продовжте

  • Що варили Бовдур, Бувалий і Боягуз — ві­домі кіногерої Нікуліна, Віцина, Моргуно-ва у лісі? (Компот чи самогон?)
  • Продовжте «Багато вина — мало...» (Розу­му чи грошей?)
  • Відомий хірург Федір Углов стверджував, що після прийому спиртного в корі голов­ного мозку залишається... (Кладовище нервових клітин чи заряд бадьорості і весе­лості?)
  •  «П'яна людина — не людина, адже вона втратила...» (Розум чи гаманець?)
  • Що робили із людиною, викритою у пи­яцтві, згідно із законом, виданим китай­ським імператором Ву Вонг 1220 року? (Піддавали страті чи виганяли з країни?)

  • « Хліб на ноги бавить, а вино... (валить)»,
  • Хто з відомих російських письменників говорив: «Рідкісний злодій, убивця здій­снює свою справу тверезим». (Л. М. Толстой чи А. П. Чехові)
  • Як впливає алкоголь на центральну не­рвову систему? (Позитивно чи негатив но?)
  • Кому з російських поетів належать слова: «Людина, яка п'є, ні на що не придатна»? (М. Ю. Лєрмонтову чи А С. Пушкіну?)
  • Що допомагає зберегти й зміцнити здоров'я людей? (Спорт, здоровий спосіб життя)

Закінчіть вислів...

  • Пити вино так само шкідливо, як вжива­ти... (отруту).
  • Випив горілки на копійку, а дуру додалося на... (п'ятак):
  • Не буває весілля без гостей, похоронів — без сліз, а пияцтва — без... (бійки).
  • Спочатку чоловік п'є вино, а потім вино п'є... (людину).
  • Вино полюбив, сім'ю... (розорив).
  • Бочка вина отрутою... (повна)
  • Горілка не живить, а хто її п'є... (голо­дує).
  • Хто п'є до дна, той живе... (без розуму).
  • Пияцтво — вірний супутник... (хуліган­ства).
  • Вино — ворог... (печінки).
  • Де сп'яніння, там... (злочин).
  • Увечері п'яниця — вранці... (ледар).
  • Хто не курить і не п'є, той здоровенький... (росте).

Учасник, який дав відповіді на більшу кіль­кість запитань, отримус приз.

 

Учитель. Давайте  ж  спробуємо  визначитись,  чиє насправді «культурне пиття», що означає «ви­пити в міру» і скільки випитого може становити -ця міра»? У чому відмінність вживання спирт­них напоїв здоровими людьми і тими, хто втратив контроль над собою? Для цього потрібно погово­рити про дозу вживання алкоголю.

Вед.2: Доза вживання алкоголю — це така мінімальна кількість етанолу, яка у здорової людини викликає стан легкого сп'яніння, навіть не­помітного для оточення. За міжнародними норма­ми — це 15-20 г чистого спирту. У перерахунку на горілку — це 30-40 г, у перерахунку на натураль­не вино, міцністю 10-13°, це 150 г. Саме така кіль­кість чистого алкоголю у здорової людини легко метаболізується протягом години. У крові кожної людини завжди є певна кількість алкоголю, виробле­ного організмом. Такий рівень становить 0,01-0,07%. З огляду на це, щоб підвищити рівень етанолу в кро­ві у різних людей, потрібна різна його кількість.

Вед.1:Основним фактором сприйнятливості до алкоголю є ступінь його стерпності орга­нізмом — толерантність до алкоголю. Цей фактор є природженим і визначений особливостями об­міну речовин. Підвищена толерантність до етано­лу (тобто коли людина не відчуває негативних наслідків після прийняття навіть 3-4 доз алкоголю, як кажуть, «п'є і не п'яніє»), є передумовою за­хворювання на алкоголізм.

VІ. ПРИЧИНИ ПИЯЦТВА

АСОЦІАТИВНИЙ КУЩ «ПРИЧИНИ ВЖИВАННЯ АЛКОГОЛЮ»

Учитель. Чому ж люди взагалі вдаються до пияцтва? Причини першого вживання алкоголю різ­номанітні. Але простежуються їх характерні зміни, залежно від віку. Давайте розглянемо з вами та­блицю «З чого починається пияцтво?» Отже, загалом мотиви першої спроби алкого­лю такі:

  • бажання потрапити до певного кола одноліт­ків, де споживання спиртного є звичайним явищем;
  •   бажання здаватися дорослішим;
  •   вважають, що це модно і круто;
  • розслабитися, позбавитися відчуття сором'я­зливості;
  •   подолати стрес;
  •   розвеселитися;
  •   стимул до спілкування;
  •   через тиск оточення;

*  заради солідарності з компанією;

* як анестезія від звичайної образи, горя або фізичного болю.

   Головна небезпека першої спроби алкоголю для незрілої особистості полягає в тому, що, відчувши по­тяг до спиртного, підліток з біологічною схильністю до алкоголізму стає алкоголіком практично відразу, навіть не встигнувши зрозуміти, що з ним сталося.

 

VІІ. НАСЛІДКИ ВЖИВАННЯ АЛКОГОЛЮ

Вед.1:Наслідком вживання алкоголю є внут­рішня спустошеність, втрата орієнтації в житті, життєвого інтересу, відсутність сили волі, руйну­вання особистості, психічні порушення, відмова від моральних принципів.

Вед.2:Деяких вживання спиртного штовхає до порушення закону, скоєння злочинів. Чимало неповнолітніх злочинців стають такими в результаті вживання алкоголю. Злочини, скоєні п'яними людьми, дуже жорстокі, за них суворо карають за зако­ном. Чимало вбивств, крадіжок і хуліганських на­падів скоюють у стані алкогольного сп'яніння. Безліч аварій на дорогах із трагічними наслідками відбува­ються з вини п'яних водіїв. Вживання алкоголю про­вокує насильство в сім'ях.


ПОРТРЕТ АЛКОГОЛІКА  

Ему лишь тридцать, но на вид

Лет пятьдесят, не менее...

Он неопрятен и небрит.

И пьян до омерзения.

То начинает слезьі лить,

То хохотать до колик,

И всех стремится убедить,

Что он — не алкоголик...

«Шумел камышь, дере-е-вья гну-у...

Я, может, сам за трезвость!

Но вы мне ставите ввину

Культурную потребность!..

Я пью от ста до пятисот...

До восьмисот... не более!

А там она сама идет!

Какой я алкоголик?!

Положим, взял я у жены

Её пальто и боты...

Но вы ведь все понять должны,

Что я их заработал!

Хочу — сожгу, хочу — пропью!

Никто не приневолит!

Но я люблю свою семью...

Какой я алкоголик?!

Зовут прогульщиком меня...

Вот тоже... пустомели!

Да я всего четыре дня

Гуляю на неделе!

Пройдет с похмелья

Боль в висках,

Я тут как тут — соколик!..

Зачем же в суд меня таскать?

Какой я алкоголик?!

А что в милицию попал...

Так вы же все видали,

Что я на клумбе отдыхал,

А вовсе не скандалил!

На то, по-моему, и сквер,

Я вел себя. как кролик...

Товариш милиционер!

Какой я ал... ко... го... лик?».


Вед.1:Алкоголізм призводить до скочення соціальними сходами на саме дно — п'яниці часто залишаються без житла, роботи, сім'ї, друзів, стають безхатьками, живуть на вулиці, в під­валах. Вони стають знедоленими людьми і не можуть уже повернутися до нормального життя через непо­правні психічні зміни. Залежні від алкоголю люди потрапляють у зачароване коло, з якого не можуть вибратись. Існує психологічна залежність: будь-який п'яниця вірить, що може кинути пити, якщо захоче. Уся проблема в тому, що він ніколи цього не захоче, навіть якщо його мучить сумління — потяг до алко­голю сильніший.

Вед.2:Гнітюче враження справляє інформація про те, що за Україною визнають світову першість щодо молодіжного алкоголізму. Наші підлітки випередили своїх ровесників із 14 країн світу, серед яких прово­дили спеціальні дослідження. Дуже часто це пов'язано з тим, що підлітки не вміють відмовитись від про­позиції випити чарочку, не можуть сказати «ні».

Учитель. Зараз ми подивимося, як ви вмієте гово­рити «ні».

VІІІ. ЗАВДАННЯ ДЛЯ УЧНІВСЬКИХ ГРУП

Необхідно обдумати і показати, як мож­на відмовитись від пропозиції в жити алкоголь.

Завдання для групи 1. Хлопцю подобається дівчина, але він не наважується їй освідчитись.

Друзі пропонують йому випити для хоробрості...

Завдання для групи 2. Дівчата гуляють у парку. До них підходять хлопці й пропонують випити пива за знайомство...

Завдання для групи 3. Ви прийшли на день народження до однокласниці. Тато іменинниці налива шампаньке…

ІХ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

Учитель. Складно знайти молодіжну групу, яка не за­знала 6 на собі впливу алкоголю. Коли проводять анонімні опитування з питань уживання алкогольних на­поїв, багато хто відповідає, що вживає їх у більшій чи меншій кількості. Багато хто навіть не замислюють­ся про вплив і наслідки вживання алкоголю на їхнє здоров'я, особистість, життя. Вони просто випивають: «Пляшка пива — що в цьому поганого? Всі навко­ло так роблять!». І не помічають, як захоплюються. І щоб показати наочно, які наслідки можуть від­бутись у людському організмі за надмірного вжи­вання алкоголю, ми пропонуємо вам подивитись невеличкий ролик.

Демонстрування фільму про шкідливість алкоголю.


Х. РЕФЛЕКСІЯ

Асоціативний тест «Піднебом блакитним, або прихований талант»

   Чи відомо вам, що вчені достемен­но знають: на світі з безлічі сніжинок немає жодної пари абсолютно однакових. То що вже казати про людей? Кожен з нас неповторний. Іноді хочеться бути на когось схожим. Робитите, що робить хтось – пити чи палити, вживати наркотики. Але пам'ятайте: людина, яка сліпо наслідує ін­ших, нецікава навіть самій собі. В інших лю­дях нас приваблює саме несхожість. Щоб переконатися, які ми всі неоднакові, пропоную вам тест.

Тест

     Уявіть чисте блакитне небо без єдиної хмарки. Це заспокоює, чи не так? Тепер по-думки окиньте поглядом навколишній ланд­шафт. ♦ Яка з названих нижче картин подобається вам найбільше?

  •    Засніжена біла рівнина;
  •    блакитний морський простір;
  •    гори, укриті зеленими лісами;
  •    поле, усіяне жовтими квітами.

Ключ до тесту

Блакитний колір заспокоює і відкриває вихід глибокій підсвідомості, у якій кожен колір має сенс і значення. Картина, яку ви уявно намалювали, розкриває ваш прихований талант, що є а глибинах спокійної свідомості.

Біла засніжена рівнина. Вн наділені особливим сприйняттям, що дає змогу миттєво оцінити ситуацію і розв'язати складні проблеми. Ви рішучі, проникливі та володієте даром передбачення. Довіряйте своїй інтуїції, вона завжди веде вас у правильному напрямку.
Блакитний морський простір. У вас природний талант до спілкування. Людн цінують вашу комунікабельність. Одна ваша присутність допомагає загасити конфлікт, створити комфортні, дружні обставини. Ваша похвала правдива, а на слова можна покластися.

Горо, укриті зеленими лісами. Схоже, ви завжди можете дібрати потрібні слова, щоб висловити те, що думаєте. Оточуючі починають усвідомлювати, що відчувають те саме. Кажуть, розділена радість примножуються, розділений смуток зменшується. Ви завжди готові прийти на допомогу, оскільки володієте даром експресивного спілкування.

Поле, усіяне жовтими квітами. Ви — джерело знань і генератор ідей, натура творча та енергійна. Залишайтесь у гармонії з оточу¬ючими і працюйте над утіленням своїх ідей. Тоді для вас не буде нічого неможливого.

Заключне слово вчителя.

  Отже, ми переконані, що навіть поміж присутніх були обрані чотири різних варіанти. А ви помітили, що ключ до тесту дав усім вам хоч і різні, але позитивні характеристики? Зробімо висновок: ми — не кращі та не гірші». МИ — розумні люди, які зроблять правильний вибір у житті.


 

docx
Додано
11 березня 2018
Переглядів
3669
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку