Освітня технологія розвитку критичного мислення в процесі навчання дитини — це сукупність різноманітних педагогічних прийомів, які спонукають учнів до дослідницької творчої активності, створюють умови для усвідомлення ними матеріалу, узагальнення одержаних знань. Критичне мислення — мислення самостійне.
Розвиток критичного мислення в процесі навчання дитини.
Освітня технологія розвитку критичного мислення в процесі навчання дитини — це сукупність різноманітних педагогічних прийомів, які спонукають учнів до дослідницької творчої активності, створюють умови для усвідомлення ними матеріалу, узагальнення одержаних знань. Критичне мислення — мислення самостійне.
Учні повинні мати достатньо свободи, щоб мислити і самостійно вирішувати найскладніші питання. Технологія формування та розвитку критичного мислення – система діяльності, що базується на дослідженні проблем та ситуацій на основі самостійного вибору, оцінки та визначення міри корисності інформації для особистих потреб і цілей.
Критичне мислення є досить складним процесом творчої переробки інформації, пов’язаної з її усвідомленням, переосмисленням такої діяльності.
Характерні ознаки критичного мислення:
1 Самостійність
2 Постановка проблеми
3. Прийняття рішення
4. Чітка аргументованість
5 Соціальність.
Вміння критично просіювати інформацію, перевіряти її на предмет достовірності та вагомості, необхідні сучасній людині для досягнення успіху в житті Розвиток критичного мислення допомагає учням не лише під час роботи з інформацією в школі, але й стає основою для формування логічного мислення та розмірковування.
Структуру уроку, на якому використовуються елементи технології
розвитку критичного мислення, має три етапи:
Деякі вчителі-практики додають ще два етапи: розминка
(створення сприятливого психологічного клімату на уроці) та обґрунтування
навчання (постановка мети уроку).
На етапі актуалізації вчитель розвиває когнітивні уміння учнів
(мислення, пам'ять, увагу, уяву, комунікативні вміння), визначає проблемне
питання, організовує висування учнями пропозицій, обговорення мети
уроку.
На етапі усвідомлення учні вступають в безпосередній контакт з
інформацією (читають, слухають, проводять досліди).
На етапі рефлексії учні переказують, висловлюють свої думки, доводять
їх, обмінюються своїми ідеями, переробляють нові знання на власні;
запам’ятовують матеріал, так як розуміють його; активно обмінюються
думками; удосконалюють і поповнюють словниковий запас; складається
різноманітність міркувань; вибір правильного варіанту.
Деякі методи та форми роботи з технології «Критичне мислення»
1. Стратегія «Асоціативний кущ» (використовується на етапі
актуалізації і рефлексії)
Алгоритм роботи:
1). Записати на дошці в центрі ключове слово чи фразу;
2). Записати будь-які слова чи фрази, які спадають на думку;
3). Ставити знаки питання біля частин куща, в яких є невпевненість;
4). Записувати всі ідеї, які з’являються чи скільки дозволяє час.
2. Стратегія «Есе» (використовується на етапі рефлексії, актуалізації)
Есе як метод формування критичного мислення полягає у написанні тексту
в довільному стилі. Есе може бути абсолютно вільним чи аргументованим
(від 5 до 20 хвилин)
Алгоритм роботи:
1). Збирання інформації за проблемою.
2). Аналіз інформації.
3). Виявлення власної точки зору.
4). Викладання власної точки зору.
3.Стратегія «Дискусія»
Досить актуальним на сьогодні методом формування критичного мислення є
різні види дискусій, дебатів.
Дискусії і дебати дозволяють ефективно розв’язувати проблеми через
самовираження, вчитися аналізувати ситуацію, добирати аргументи для
розв’язання проблеми, розвивати комунікативні навички.
Алгоритм роботи:
1). Оголошується проблемне питання дискусії.
2). У групі одна пара обирає позицію «ЗА», інша – «ПРОТИ».
7
3). Кожна пара обговорює свою позицію, добирає аргументи на її
підтримку.
4). Через деякий час утворюються нові пари, які складаються з учасників,
що займали одну і ту ж саму позицію, але з інших груп.
5). Учасники в нових парах порівнюють свої аргументи, додають за
необхідності нові.
6). Учасники повертаються до своїх початкових пар, маючи
«удосконалений список» аргументів.
7). Проводиться дискусія у своїй групі серед двох пар.
8). Кожний учасник дискусії викладає власну позицію, скориговану під час
дискусії, у вигляді есе.
4. Стратегія «Кероване читання з передбаченням»
Алгоритм роботи:
1). Після ознайомлення з назвою тексту та його автором перед читанням
ставлю дітям питання, які дозволяють зробити припущення, про що саме
буде текст (робота в парах чи групах).
2). Текст розподіляється на частини, і далі читати його учні будуть
частинами. Зупинки треба роботи на найбільш цікавих місцях, створити
інтригуючу ситуацію очікування.
3). Після читання кожної частини учням ставляться запитання. Пропонується
зробити передбачення стосовно того, що буде далі. А після читання
наступної частини це передбачення аналізується.
5.Стратегія «Метод прес» (використовується на будь - якому етапі уроку)
Алгоритм роботи:
1). Висловлюю свою думку: «Я вважаю…»
2). Пояснюю причину такої точки зору: «Тому що…»
3). Наводимо приклад додаткових аргументів на підтримку своєї позиції:
6.Стратегія «Порушена послідовність»
Алгоритм роботи:
1). Учням пропонується кілька речень з тексту, записаних у порушеній
послідовності.
2). Учнів об’єднують у групи. Кожна група повинна запропонувати свою
послідовність поданих речень. Результат фіксується у зошитах.
3). Читання тексту і перевірка результатів.
4). Обговорення.
7.Стратегія «Взаємні запитання»
Алгоритм роботи:
1). Текст або матеріал для вивчення поділить на логічно завершені частини.
2). Учні вголос читають за цілими частинами, ставлять самі запитання:
- Одне одному в групі;
- Одне одному в парах;
- Одна пара (група) інший.
8.Стратегія «Письмо в малюнках»
Алгоритм роботи:
1). Намагайся намалювати те, що хотів сказати при роботі над матеріалом.
2). Власні враження, відношення до подій перенести на аркуш паперу.
Зразки вправ для учнів 1 класу для розвитку критичного
мислення
Приклади вправ, щовикористуються у добукварний період
«Правда чи ні»
Хід гри
Вчитель зачитує речення. Якщо воно правдиве, учні піднімають зелену
картку, якщо хибне - червону. Один з учнів пояснює Незнайкові, яка у
реченні помилка.
«Уважні долоньки»
Хід гри
Вчитель називає слова - назви істот та неістот, учні мають "упіймати",
плескаючи у долоні, ті слова, які відповідають на питання хто?
«Телеграф»
Хід гри
Вчитель називає учню слово, який повинен відстукати по парті стільки
разів, скільки складів у цьому слові. Усі інші- "контролери" - перевіряють
правильність виконання завдання Пізніше учні можуть грати самостійно в
парах, даючи завдання один одному.
«Ланцюжок»
Хід гри
Клас ділиться на команди (за рядами). Кожній команді вчитель пропонує
перше слово, а далі учні самостійно продовжують складати ланцюжок:
миша — шапка — картина і т.д. На кожне правильне слово, яке називає
команда, вчитель малює на дошці кільце ланцюжка. Якщо хтось помиляється
або довго розмірковує, ланцюжок рветься. Перемагає команда, в якої він
розірветьсянайменшу кількість разів.