Тема. Антарктида. Фізико – географічне положення. Історія дослідження материка.

Про матеріал
Конспект уроку для сьомого класу. Застосовано інтерактивні технології, що дає змогу зацікавити учнів на уроці.
Перегляд файлу

Урок №1.

Тема. Антарктида. Фізико – географічне положення. Історія дослідження материка.

Мета. Формувати в учнів систему знань про географічне положення Антарктиди та про історію відкриття материка і роль українських дослідників у його вивченні. Розвивати в учнів уміння працювати з картою та комп’ютером , розвивати інтерес до вивчення географії.

Виховувати повагу до видатних українських дослідників, почуття гордості за їхню діяльність.

Обладнання: фізична карта світу, портрети дослідників, підручник, комп’ютер, корточки із завданнями.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

                                           Зміст уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь.

       Бліц – опитування:

  • Найбільший материк?
  • Найдовша річка світу?
  • Найменший океан?
  • Найповноводніша річка світу?
  • Найменший материк?
  • Найбільша пустеля світу?

Сьогодні на уроці ми з вами дізнаємось іще про одну пустелю, але за всіма ознаками протилежну до тих пустель, що ми з вами вивчали.

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

    Для того, щоб дізнатися тему сьогоднішнього уроку, потрібно розв’язати кросворд, який знаходиться в комп’ютері. Діти відкривають папку №1.  ( Дається два варіанти кросвордів „А” і „Б”. Для сильніших учнів - варіант „Б”, для слабших – варіант „А”. Додаток 1 – 2. Хто перший розв’яже кросворд піднімає руку і говорить відповідь.)

РОЗВ’ЯЖИ КРОСВОРД  ДІЗНАЄШСЯ  ТЕМУ УРОКУ

В - 1

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Солодка пустеля.

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Найдовша річка світу.

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Гори Африки.

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Найвища гірська система світу.

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.Країна: Сполучені Штати … 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Найжаркіший материк.

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.Літосферна …  .

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8. Замкнута область низького тиску.

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.Теплий океан.

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10. Ріки Африки, що пересихають.

В - 2

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Гори України.

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Родючий шар землі.

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Найбільший океан.

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Найглибший жолоб.

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Найменший материк.

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Пересихаючі ріки Австралії.

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. Кліматичний пояс.

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8. Широтна зональність виявляється на…

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. Процес відбиття сонячної радіації.

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

10. Гори Південної Америки

 

ІV.Вивчення нового матеріалу.

  1. . Повідомлення теми та мети уроку.          
    Тема сьогоднішнього уроку „Фізико – географічне положення Антарктиди. Історія дослідження материка.( Тема уроку записана на дошці)                                                         
  1.     Бесіда з учнями для виявлення знань про Антарктиду.
    Які асоціації виникають при слові Антарктида? Де знаходиться материк?
  1.            Пояснення нового матеріалу.  
    Антарктида – королева холоду, безлюдний континент, край Землі. Ми з вами вивчали пустелі Африки, Австралії, Південної Америки, що ж таке пустеля?
    ( Діти відповідають на поставлене запитання).
            Антарктиду можна назвати велетенською льодовою пустелею з найнижчими температурами. Там такий холод, що навіть Дід Мороз не витримав би і пішов до вогнища грітися. -89,20С сама найнижча температура на материку, яка була зафіксована на російській науковій станції „Восток”. Площа материка 14 млн. км2.

mso1B315

( Порівняння площі Антарктиди з іншими материками, які діти вже вивчили: Африка, Австралія, Південна Америка та відкривають на комп’ютері папку №2, в якій знаходиться фізична карта Антарктиди).
    

 

 В центрі материка знаходиться Південний полюс, тому всі береги зведені на північ. Умовною межею вважають кромку плаваючих льодів, що проходить приблизно 48 – 530 пд.ш. і 600 пд.ш. Але мільйони років тому назад, Антарктида була зовсім не там де знаходиться зараз, а далеко від Південного полюсу – поблизу Африки і заселена динозаврами. Клімат був, як в Африці. Але коли великий материк Гондвана розколовся, то Антарктида потихеньку почала сповзати на те місце, де зараз і розташована.
– Якими  океанами омивається материк?
(Користуються картою, що знаходиться в комп’ютері)  
-Які моря розташовані поблизу материка?
       Антарктида – материк високогірний, що розташований на Антарктичній платформі. Середня висота  2040 м. Крижаний щит схожий на пиріг. Верхній сніговий шар завтовшки 160 – 200м, далі потужна товща льоду, під якою залягає тонкий природний шар. Свердловина завглибшки 2000м, дає змогу дістати лід, який 75 тис. років тому був снігом. В Антарктиді може бути крига 200 тисячного віку. На материку розташовані Транс -  антарктичні  гори, що ділять її на Західну і Східну частини. На материку розташований діючий вулкан Еребус. Найвища точка знаходиться в масиві Вінсон –висота 5140м. Льодовий покрив Антарктиди повільно розтікається від центральної частини до периферії, спадаючи в море та утворюючи плаваючі гори – айсберги.
     У багатьох країнах розробляють проекти, що до перетворення айсбергів на джерела чистої прісної води. Площа зледеніння материка становить 85% всього зледеніння Землі. Середня потужність льоду 2000м , як найвища точка Українських Карпат – Говерла. Для порівняння: підніміть дві свої руки і на одній руці відведіть два пальці в сторону, саме ці два пальці є прісна вода всієї Земної кулі окрім Антарктиди, а інші вісім пальці – зледеніння материка. 
( Всі географічні назви, що зустрічались при розповіді, діти одночасно шакали на фізичній карті, що є на моніторі комп’ютера). А зараз відкрийте папку №3 з презентацією слайдів про Антарктиду.
( Вчитель характеризує кожний слайд).     

 

 

 

 

 

 

  1.                 Розповідь учнів про історію дослідження материка.
    Мабуть декому із вас теж захотілось потрапити на цей незвичайний, вкритий таємницями берег, стати безпосереднім учасником досліджень незвіданих земель. Але  як справжнім дослідникам, вам напевно буде цікаво дізнатися, хто ж відкрив цей материк. 

Понад дві тисячі років ходили по світу легенди про загадкового         крижаного сфінкса, що лежить на крайньому півдні Землі.

        У часи середньовіччя думка про південні землі була забута, але наприкінці епохи з розвитком мореплавства на картах знову з’явився уявний материк. І ось Англія на пошуки невідомої землі посилає свого видатного капітана Джеймса Кука. Про цю історію нам розкажуть учні першої групи, які отримали випереджувальне завдання.
(Виступ учнів І групи).
       У 1772 році Англія відправляє експедицію з 2 кораблів, один з яких очолює Джейм Кук. Зробивши останню зупинку біля мису Доброї Надії, кораблі взяли курс на південний схід. Із судового журналу ми дізналися, що в січні 1773 року експедиція перетнула Південне полярне коло. Кораблі весь час зустрічали перешкоди у вигляді льодових полів та айсбергів. Південного материка ніде не було видно, тож, допливши до Нової Зеландії, Кук зробив довготривалу зупинку. Поповнивши запаси їжі, команда Кука знов поновила пошуки. Експедиція досягла на той час рекордної південної широти – 71010`, але не материка. Повернувши спершу на південь, а потім на схід, Кук остаточно дійшов висновку, що Великого Південного материка не існує. Читаємо запис капітана в судовому журналі: „Ризик, пов’язаний з плаванням у цих необстежених та вкритих крижинами морях у пошуках Південного материка, настільки великий, що я можу взяти на себе достатню сміливість, аби сказати, що жодна людина ніколи не відважиться на більше, ніж я зробив, і що землі, які можуть знаходитись на півдні, ніколи не будуть досліджені. І ці труднощі будуть повсякчас збільшуватись унаслідок жахливого вигляду країни…”
        Учитель. Це авторитетне висловлювання Джеймса Кука надовго зупинило охочих досліджувати океан на південь від 500 широти, і лише через 50 років саме в ці місця вирушила експедиція російських мореплавців. Про них нам розповість 2 група учнів.
(Виступ учнів 2 групи)
       З  Кронштадта 29 серпня 1819 року виходили два шлюпи до берегів Південної Америки. Так починалася російська антарктична експедиція. На шлюпі „Восток” капітаном був командир російської експедиції Фаддей Фаддейович Белінсгаузен. Шлюп „Мирний” очолював Михайло Петрович Лазарев. Команда налічувала 190 осіб. Усі  офіцери та чиновники… були росіянами.
       Шлюпи готували для небезпечної подорожі. На шлюпі „Восток” обшили міддю підводну частину судна та поставили додаткові кріплення, замінили такелаж. І хоча з „Мирним” провели таку саму роботу, „Восток” повернулися з подорожі в кращому стані. Основною метою експедиції Беллінсгаузена- Лазарева, згідно з інструкціями Морського міністерства, було набуття повніших знань про нашу земну кулю і відкриття поблизу Антарктичного полюсу. 2 листопада шлюпи кинули якорі в Ріо – де – Жанейро. Прийнявши на борт запаси їжі, прісної води та палива, відпочила експедиція 22 листопада вийшла в океан. Записи в судовому журналі короткі та чіткі.
8 грудня – перетнули 45 паралель.

15 грудня показались вершини острова Південна Георгія.

17 грудня. Три дні досліджували південно – західний берег цього                               острова. Давали їм назви на честь учасників експедиції.

22 грудня. Температура повітря весь час знижується, вітер міцнішає. Були у водах, що омивають Землю Сандвіча.

4 січня. Шлях закрили льодові поля. Шукаємо прохід у кризі.

12 січня. Погода покращилась. Ідемо прямо на південь.

16 січня. Полудень. На 6902` пд.ш. та 2014` зх.д. побачили смугу  блискучих високих льодів.    
Так була відкрита Антарктида.
       Учитель . У ці декілька хвилин розповіді вмістилася 132 – денна подорож, яка закінчилась відкриттям останнього материка нашої планети. Минали роки, Антарктида все більше вабила до себе, адже ще ніхто не побував на Південному полюсі. І свою першу спробу досягнути Південного полюсу в 1902 році Роберт Скотт, який 17 січня 1912 року досяг Південного полюсу, але його випередив Рауль Амундсен 14 грудня 1911 року за допомогою собачих упряжок, а Роберт Скотт з товаришами йшов пішки.
Всебічне дослідження Антарктиди почалося з другої половини ХХ століття. На ІV Міжнародному географічному конгресі, що відбувся у Лондоні в 1895 році, було запропоновано географічним товариствам об’єднатися та координувати зусилля вченних різних країн у дослідженні материка.
1897 р. – дослідження Антарктиди почала Бельгія.

1901 р. – німецька експедиція під керівництвом Еріха Дригальського (дослідження землі Вільгельма 11).

1902 р. – Шотландія відряджає експедицію під керівництвом Вільяма Бруса (відкрили Землю Котса та запропонували трансарктичний перехід).

1902 р. – Франція відряджає експедицію під керівництвом Жана Батіста Шарко ( відкрили Антарктичний півострів).

1911 р – японська експедиція досліджує море Росса та льодовик на ньому.

1914 р – австралійська експедиція досліджує території Антарктиди, що розташовані на південь від Австралії.

1923 р – американець Губерт  Вілкінс здійснив перший політ у район Антарктиди, водночас проводячи аерофотозйомку.

І цей перелік досліджень можна продовжувати до сьогодні. За допомогою карти назвіть країни, які проводять і досі дослідження в Антарктиді.(Діти працюють з картою, що знаходиться в комп’ютері).
-  Чи бере участь у дослідженні цього материка Україна?  
Так 7 лютого 1996 року у власність України перейшла англійська науково – дослідницька станція „Фарадей”, яка отримала нову назву „Академік Вернадський”. Головні напрямки досліджень українських ученних – вивчення атмосфери, озонового шару,  льодового покриву, клімату. На даний час в Антарктиді працює більше 40 наукових станцій.(Дітям дається завдання кожному окремо визначити координати точок: ст. Вернадський; ст. Мирний; ст. Восток; ст. Молодіжна).

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. На закріплення виконання тестів (тести на комп’ютерах в папці №4 подані в двох варіантах. Слабші учні виконують варіант А, а сильніші – варіант В)

В - 1

 

ТЕСТИ ПО ТЕМІ:  " АНТАРКТИДА"

 

 

 

1

Антарктида - це

а) материк

 

 

 

 

б) айсберг

 

 

 

 

в) острів

 

 

 

 

 

 

 

2

Який відсоток обєму прісної води міститься в Антарктиді?

а) 20%

 

 

 

 

б) 85%

 

 

 

 

в) 2%

 

 

 

 

 

 

 

3

Антарктида омивається океанами:

а) Тихим і Атлантичним

 

 

 

 

 б) Тихим, Атлантичним і Індійським

 

 

 

 

в)Тихим і Північно - Льодовитим

 

 

 

 

 

 

 

4

В якому році була відкрита Антарктида?

а) 1493

 

 

 

 

б) 1429

 

 

 

 

в) 1820

 

 

 

 

 

 

 

5

Діючий вулкан материка

а) Еребус

 

 

 

 

б) Кракатау

 

 

 

 

в) Котопахі

 

 

 

 

 

 

 

6

Хто відкрив Антарктиду?

а) Беллінсгаузен, Лазарєв

 

 

 

 

б) Роберт Скот

 

 

 

 

в) Руаль Амундсен

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

оцінка:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В – 2

 

                           В-2

 

 

 

 

 

 

 

 

1.

Яка середня товща льодового покриву Антарктиди?

а) 4000 м

 

 

 

 

б) 2000 м

 

 

 

 

в) 4500 м

 

 

 

 

 

 

 

2.

Якщо льоди розтопити, то рівень Світового океану:

а) знизиться

 

 

 

 

б) збільшиться

 

 

 

 

в) не зміниться

 

 

 

 

 

 

 

3.

На якій станції зареєстрована температура -89,2

а) "Молодіжна"

 

 

 

 

б) "Мирний"

 

 

 

 

в)"Восток"

 

 

 

 

 

 

 

4.

Чи вірно, що Антарктида - найвищий материк Землі?

а) так

 

 

 

 

б) ні

 

 

 

 

в) неможливо визначити

 

 

 

 

 

 

 

5.

Який материк був відкритий останім?

 а) Австралія

 

 

 

 

б) Антарктида

 

 

 

 

в) Євразія

 

 

 

 

 

 

 

6.

Площа материка:

а) 14 млн.км

 

 

 

 

б) 30 млн.км

 

 

 

 

в) 17 млн.км

 

 

 

 

 

 

 

 

ОЦІНКА

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       2. Гра «Склади материк» (Учням роздано по  конверту, в яких знаходяться фізичні карти материків розділені на 12 частин. Учням за 2хв. пропонується скласти карту материка) 

VІ.     Підсумок уроку.

Площа материка 14 млн. км2.   

Антарктида відкрита була останньою.

Відкрили її Ф.Белінсгаузен та М. Лазарєв.

Відкривачі південного полюсу Р.Амундсен та Р.Скотт.

Це материк холоду, вічної мерзлоти.

VІІ.     Домашнє завдання. Опрацювати параграф підручника. На контурну карту нанести об’єкти, що характеризують географічне положення материка.

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
18 травня 2021
Переглядів
435
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку