5 клас
Тема: І. Франко “Фарбований Лис.” Образ Лиса, риси його характеру
Мета: навчати учнів граматично правильно будувати і висловлювати власну думку, вчити давати власну оцінку вчинкам і поведінці дійових осіб, відрізняти головних персонажів від другорядних характеризуючи їх, удосконалювати вміння виразно і правильно читати казку в дійових особах, пояснювати особливості літературної казки; розвивати навички виразного і вдумливого читання; виховувати осмислення негативної суті лицемірства, зазнайства і хвалькуватості в житті людини, позитивне ставлення до людей.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Методи і прийоми: вправа «Мікрофон», слово вчителя, інтерактивна вправа «ланцюжок подій», «Евристична бесіда», робота з підручником, робота з відеоматеріалами, робота з прислів’ями.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до казки, виставка книг, підручники, зошити, канцелярські приладдя.
Хід уроку:
І. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення учням теми й мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.І. Я. Франко – це…
2.Казкар знав декілька мов:
3.І. Я. Франко мав власну бібліотеку, в якій було … книг.
4. Збірка казок про тварин називалася…
5. Зображаючи тварин, письменник мав на увазі…
ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
1.Слово вчителя.
Неоціненним залишається внесок І. Франка в українську літературу. Для дітей письменник написав чимало цікавих казок. На думку І. Франка, казки “заставляють дітей сміятися й думати, розбуджують їхню цікавість та увагу до явищ природи.” З’ясуємо, чи ви уважно прочитали казку “Фарбований Лис?”
2.Інтерактивна вправа «Ланцюжок подій».
Розмістіть у правильному порядку ланцюжок подій
3.Евристична бесіда.
- Назвіть головних і другорядних героїв казки.
- Яка подія різко змінила життя Лиса Микити?
- Чи тільки Лиса висміяв І. Франко?
- Яка головна думка твору?
4.Слово вчителя.
Про казку “Фарбований Лис” І. Франко писав:”Я бажав не перекласти, а переробити стару повість про лиса, зробити її нашим народним добром, надати їй нашу національну подобу. Я, щоб так сказати, на чужий, позичений рисунок накладав наші українські кольори.”
5.Робота з прислів’ями.
Утворіть прислів’я і поясніть, кого вони стосуються.
У страху а думки лукаві
Знай, коза, а за те, що вівцю з’їв
Слова ласкаві своє стійло
Не лізь туди, очі великі
Не за те вовка б’ють,
що він сірий куди твоя голова не лізе
6. Робота з підручником.
7. Перегляд відео фрагментів казки.
ІV. Закріплення знань, умінь і навичок.
Відповіді на запитання.
- Доведіть, що цей твір є літературною казкою.
- Чи сподобався вам Лис Микита?
- Лис Микита – негативний чи позитивний персонаж?
V. Домашнє завдання.
1.Зробити ілюстрації до твору.
2. Написати творчу роботу на тему «Лис Микита – герой чи ні?».