Тема: «Квакі в гостях у малят».
Мета: розвивати зв’язне та пояснювальне мовлення дітей,образне мислення, пізнавальний інтерес до явищ в природі ,інтерес до виконання завдань; збагачувати словниковий запас дітей словами - ознаками з теми «Осінь»; вчити чітко висловлювати свою думку ;вправляти у складанні речень й розповідей за схемою; тренувати увагу, пам'ять, витримку.
Попередня робота: спостереження за природою під час прогулянок,розгляд ілюстрацій, вивчення віршів, складання речень.
Словникова робота: слова-ознаки з теми «Осінь», образні вирази.
Обладнання: іграшка жабеня,осінні листочки, предметні та сюжетні картинки, схема для складання краткої розповіді за методикою Синквейна.
Хід заняття
(Діти заходять до групи й бачать мале жабеня з букетом осіннего листя)
Діти,подивиться який у нас гість. Давайте підійдемо ближче привітаємось та познайомимось з ним.
Доброго ранку, скажемо ми.
Доброго ранку тобі й мені.
Доброго ранку, доброго дня
Бажаєте ви, і бажаю вам я !
Жабенятко каже вам «привіт». Він каже що звуть його Квакі. Він їздив у гості до друзів, а коли повернувся не впізнав своєї домівки. Квакі здивований змінами яких він ніколи ні бачив. Він хоче дізнатися : що відбувається? Тому і звернувся до нас за допомогою. Ну що допоможемо Квакі – розповімо що відбувається? ( відповіді дітей)
Вправа: «Осіння чистомовка»
Не – не – не --- Сонце не гріє ясне,
Ва – ва – ва --- Холодок повива,
Іє – іє – іє --- Засихає, жовтіє
Ва – ва -- ва --- На узліссі трава .
Ни – ни – ни --- Осипаються клени.
Ить – ить – ить --- Листя з дуба летить.
На – на – на --- Лиш ялинка зелена. ( Г. Бойко)
Квакі запитує : «А чому же все змінилось навкруги?»
Вправа (мовл. спрямуван): «Що буває в осені?»
(Діти по черзі розповідають про осінні зміни, а Квакі за кожну відповідь дарує дітям осінній листочок)
-- Прийшла чарівниця осінь.
-- Листя на деревах стали різнокольоровими.
-- Часто йдуть холодні дощі. – На вулиці стало холодно.
-- Люди одягли теплий одяг. – На городах і в садах зібрали урожай. – Птахи улітають в теплі краї. – Комахи поховалися. – Звірі одягли теплі шубки. – Ведмідь,їжак і барсучок готуються до зимової сплячки. -- Дні стали короткими, а ночі довгими… Вправа: «Додай слівце». – Як що часто йдуть дощі то осінь … -- Як що листя з дерев рясно летять то почався … --Як що в лісі густо ростуть гриби то осінь називають … -- Як що ярко світе сонце то осінь … --Як що часто дує сильний вітер то осінь… А як ще люди називають осінь? (господаркою,чарівницею,трудівницею,художницею,врожайною та щедрою)
Квакі зрозумів якою буває осінь і навіть трішечки змерз. Та і нам вже час трішки відпочити – розім’яти ручки ніжки. Фізхвилинка Ми по парку йшли І листочки знайшли. Стали підняли І далі пішли. Ми листочки підіймали З вітерцем ми ними грали . Вгору – в низ, вгору – в низ, Право - ліво нахились І навколо повернись. Політали, покружляли І на землю тихо впали. Діти парком тим гуляли листя у букет зібрали.(зібрати листя у букет)
Квакі дуже сподобалось з вами гратись, тому він хоче пограти з вами у в гру: «Що буває в осені ?» (складання речень за картинкою, робота з картою розумових дій) Діти беруть зі столу приготовані карти і складають речення за цією картинкою,а на дошці розташована « карта» розумових дій розділена на чотири частини: природа в осені, осінь урожайна, осінь в лісі, схема для складання розповіді про осінь. (Наприклад: Осінню часто йдуть дощі -- картинку кліють у сектор «Природа в осені». Осінню птахи улітають у теплі краї – картинку кліють у сектор « Тварини в осені» і так далі.) Коли всі сектори будуть заповнені Квакі звертає увагу на сектор без картинок і запитує у дітей: « А чому тут пусто?» А тут ми складемо для тебе маленьку розповідь про осінь, щоб ти нічого ні забув і зміг про неї розповісти своїм друзям.
Робота з таблицею за методикою Сінквейна. Приклади:
Осінь. Осінь. Різнокольорова, чарівна. Холодна, дощова. Фарбує, дарує,збирає. Льє, дує, одягає. Ми любим тебе осінь. Пізня осінь наступає.
Квакі каже що зрозумів : що таке осінь, якою вона буває. « Щедра осінь та багата . Знаете ви, друзі, про неї багато. Але прощатися вже час. Не сумуйте! В наступному році я знов прийду до вас. До побачення.»
Підсумок: Що найбільш сподобалось вам?
З чим вам було важко впоратись? Як ви гадаєте : чому Квакі поспішав?
Працювали ми завзято – настав час відпочивати.